Amaryllis 2017 – Steg 1

Idag är det ett riktigt otrevligt väder med regn och hårda vindar. Jag tittade för en stund sedan på Gardener’s World på Youtube och det var avsnittet som gick i fredags i England. Där hade dom en väderprognos där dom pratade om ett oväder som var rester efter en storm som hette Brian. Den skulle härja hos dom helgen som gick och jag anar att det är den som kommit hit nu. Så här har det sett ut på fönsterrutan hela dagen …

Men det var inte alls det som inlägget skulle handla om. Det ska handla om årets amaryllisar som jag kommer att följa i olika inlägg fram till jul. I torsdags (den 19 oktober) var jag och hämtade ett paket med fyra stora lökar. Dom har sedan dess legat i sitt paket i uterummet där det varit ca 10 grader. Idag kunde jag inte hålla mig längre utan tog in dom för att ”väcka dom”.

Det är fyra olika sorter, tre av dom har jag odlat förut. Bilderna nedan på dom tre kommer från arkivet och tidigare amaryllisinlägg.

Aphrodite (bilden är från december 2012)

Tres Chic (bilden är från december 2013)

Carmen (bildcollage från december 2013)

Jag valde dom sorterna då dom var väldigt kraftfulla, vackra och gav många blommor. Sedan har jag länge varit sugen på en rikblommande som heter Red Garden som växer lite annorlunda. Då den är ny för mig har jag ju ingen bild men jag tog en bild på etiketten där det går att se hur den ska se ut.

I eftermiddag ställde jag alla fyra med rötterna i vatten för att dom ska suga åt sig vätska och inse att det är dags att vakna. Som synes ser Red Garden lite annorlunda ut jämfört med ”vanliga” amaryllislökar. Den består av en stor lök och flera små. Den var så stor att den inte rymdes i de vanliga glasen jag använder utan jag fick leta upp en skål.

Här kommer dom att stå till på fredag morgon då jag kommer att plantera dom.

Och nu finns ingen återvändo. Nu är det bara att klä på sig regnställ och stövlar och ta med sig paraplyt och ge sig ut. Sånt är livet som hundägare. Men en sak är säker, det kommer att vara väldigt skönt att komma inomhus igen och ta sig en eftermiddagsfika 🙂

Det här inlägget postades i Amaryllis. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Amaryllis 2017 – Steg 1

  1. Marit Sønstebø skriver:

    Så vakre de er, Anita! Aphrodite er helt utrolig flott. Akkurat den vil jeg lete etter. Liker så godt den lyse rosa fargen.

    Samme været her, og det er her den våteste oktober på mange år. Det regnet her i dag tidlig også 😦
    Nå vil jeg ha sol 🙂

    Ha en fin kveld!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit. Jag Aphrodite är väldigt vacker. Den är fin med sin ljust, ljust rosa färg. Ja detta regn. Här regnar det också, som vanligt. Imorgon ska det bli blåsigt men fördelen med blåst är ju att det torkar upp.

      Ha en skön helg och jag hoppas du har sol hos dig 🙂

      Kram Anita

  2. Anja C. Hill skriver:

    Vilka otroligt vackra Amaryllis!
    Har du ”boostat” bilden på Tres Chic eller stämmer de fantastiska färgerna?
    Även jag har beställt mina första lökar för i år.
    Ja, regn…ja. Hos oss bara i oktober 120 mmm…
    Ha det gott!
    /Anja

    • Anita skriver:

      Tack Anja och ursäkta sent svar. Har inte hunnit vara ”bloggaktiv” de senaste dagarna. Bilden på Tres Chic är inte bostad men däremot är den tagen på kvällen i belysning, därav de lite dova, varma färgerna. Den är röd och vit och markeringen mellan det röda och vita är väldigt tydlig. Den brukar ge många blommor, inte så stora men väldigt dekorativa. Jag brukar klippa av stjälken och göra en bukett med grönt och ha i en vas, då blir den extra dekorativ tycker jag.

      Och regnet fortsätter hos oss också. Jag antar att ni drabbats av de hårda vindarna som dom varnat för. Hoppas att din trädgård klarar sig.

      Ha en fortsatt skön helg!
      /Anita

  3. Kristinas oas skriver:

    Superfina alla fyra, bra val du har gjort! Hoppas de blommar fint nu bara.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Tack Kristina 🙂 Jag hoppas också att de kommer att vara blomvilliga. Kommer att komma tillbaka med rapporter och bilder när det är dags.

      Ha en fortsatt skön helg!

      Kram Anita

  4. Anni skriver:

    Så spännande! Jag fick rena julstämningen av ditt inlägg, plötsligt blev regnrusket lite lättare att uthärda.
    Ska nog sätta mig och frossa i Gardener´s World. Många avsnitt jag inte sett ännu. Tur att det finns trevligt folk som lägger upp avsnitten på youtube!
    Kram!

    • Anita skriver:

      Ja amaryllisar ger ju julstämning. Kände att det var dags för lite inomhuspyssel när det bara regnar och regnar hela tiden. Hoppas du hann frossa lite i Gardener’s World. Jag vet att det sista avsnittet för säsongen sändes i fredags. Hoppas kunna gå in på måndag och se det på Youtube.

      Ha en fortsatt skön helg!

      Kram Anita

  5. Carita Nordén skriver:

    Vilket tålamod du har som ordnar med amaryllis. Jag är verkligen inte bra på det. Jag har några gamla som stått i kruka ute hela sommaren och sen åkte dom in i källaren för ett tag sedan. Jag ska ta upp dom senare och försöka få dom att blomma till våren. Ha en fin helg. Carita

    • Anita skriver:

      Ja så här års så känner jag att jag vill ha lite inomhusaktiviteter som sedan ger belöning i form av vacker blomning. Då är amaryllisar bra att ta till. Hoppas du har tur och får dina att blomma till våren. Amaryllisar är vackra vilken tid på året det än är.

      Ha en fin helg ni också!
      /Anita

  6. Carina skriver:

    Min favorit blev Trés Chic – kombinationen av det vita ögat och det mörkt röda var härlig. Red Garden har jag haft några gånger och den är jättefin. Räknade nog totalt sett 15+ stänglar på den första lök jag satte senare har inte levererat lika bra. Det blir inga amaryllisar för mig i år av olika anledningar. Ska se hur de jag valde spara mår.

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Ja Tres Chick har jag saknat, hade den senast 2013 men nu var det dags igen. Kul att höra om din erfarenhet av Red Garden. Vet att jag läst om den på någon blogg, kanske var det din? Det var i varje fall efter det som jag har haft den på önskelistan. Men 15 stänglar, det känns som ett rekord som blir svårt att slå. Det måste ha varit ett fantastiskt exemplar.

      Ha en fin helg du också!

      Kram Anita

  7. Cathy skriver:

    Wow, vilka amaryllisar! Jag har inte haft såna på flera år eftersom vi åker bort över jul och nyår. Den här gången har jag inte bestämt hur jag ska göra med kamelian, den bodde hos grannarna under semestern förra gången och då gick jag ju en del blommor. Men många knoppar tror jag föll av när de bar över den till oss och kom åt dörrkarmar och sånt. Får se, annars kanske jag köper en Gardenia istället som klarade att övervintra i uterum och inomhus, inte lika känslig för dåligt ljus som kamelian. Hoppas ni har bättre väder nu, häromdagen blåste det rejält här, det var nog den 25 när jag tänker efter. Det ska visst bli storm imorgon också enligt telefonens väderprognos.
    Ha en skön helg i alla fall.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Nej det är ju inte så stor vits att köpa amaryllis i och med att ni inte är hemma över jul och nyår. Fast man kan ju köpa som blommar till advent förstås. Det är ju också fint. Jag såg faktiskt att dom hade börjat sälja redan som hade stora knoppar. Gardenia har jag haft en gång men den trivdes inte riktigt. Den fick bruna bladkanter och jag visste aldrig vad det berodde på. Däremot trivs ju kameliorna hos mig. Men jag har ju en idealisk övervintringsplats också.

      Ja idag så blåser det något enormt. Vi har varit ute på promenad men den blev inte så lång som vi tänkt för just då tog vindarna i så det var nästan lite otäckt. Var rädd att det skulle börja falla trädgrenar och annat. Riktigt busväder. Och inatt ska det bli minusgrader. Burr, det känns nästan som om vintern är på gång.

      Ha en skön vecka!
      Kram Anita

  8. Linda skriver:

    Hej!
    Så roligt att du skriver om amaryllis. Jag fick en lök av en kompis som kom på fika i torsdags. Apple Blossom. Jag har inte varit lika duktig som du. Jag planterade helt enkelt löken i går. I dag ställde jag den i vinterträdgården. Min tanke är att väcka den här inne i värmen och sedan låta den stå i den svala övervintringsboden för att växa långsamt.

    Dina sorter ser jättefina ut. Får jag fråga var du har köpt dem?

    Jag har haft tre lökar i rabatten i sommar. De ligger just nu svalt med bara rötter och väntar på plantering. När tror du att det är dags att börja driva dem? En av dem har faktiskt fått en lite bebis. Ska plantera den också och se om det kan bli en fin blomma om några år. Just nu är den ungefär som en golfboll i storlek, eller kanske något mindre. Lökarna har verkligen stortrivs i rabatten och är riktigt fina.

    Ha en riktigt fin kväll!
    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Det är ju några år sedan jag drog upp egna amaryllisar nu men nu var det dags kände jag. Jag tror det kommer att fungera lika bra som du gjort/gör med Apple Blossom. Jag kommer också att få igång lökarna inomhus i värmen och sedan ställa ut dom i uterummet för att dom inte ska ränna iväg. Jag har skickat efter mina på odla.nu.

      Intressant med dom du har haft i rabatten i sommar. Jag har ju aldrig sparat mina så jag vet inte när man ska plantera dom men om det vore jag skulle jag nog pröva redan nu i och med att dom ser så fina ut. Kanske dom kommer att blomma till jul, annars kommer dom nog att blomma i vår. Hoppas du följer dom på din blogg. Låter spännande.

      Ha en fin kväll du också!

      Kram Anita

  9. Linda skriver:

    Hej!

    Då ska jag plantera mina i veckan (om jag kommer ihåg). Jag planterar ut mina så fort det är frostfritt. En av dem blommade för fullt i somras. Vi får väl se när den känner för att blomma nästa gång 😀

    Ha en finfin kväll!
    Linda

  10. Vilket spännande projekt. De är ståtliga underverk. 🙂
    Kram Bosse

Kommentera

