En blåsig dag vid Tullgarns slott …

Det var lördagen den 21 oktober. Vaknade tidigt och tittade på termometern. Nästan 2 minusgrader för tredje morgonen i rad. Hundpromenad vid 7-tiden. Det var fortfarande mörkt och vindstilla men ljusnade innan vi var tillbaka inomhus. Himlen var starkt rosa vilket brukar tyda på att det ska börja blåsa.

Morgontimmarna gick över i förmiddag och vimpeln på grannens flagsstång började mycket riktigt röra sig mer och mer. Vinden tilltog men dagen var väldigt vacker. Vi bestämde oss för att åka till Tullgarns slott och promenera i slottsparken.

Det var inte bara vi som ville insupa hösten den här dagen. Många bilar på parkeringen. Slottet mötte upp och det slog mig hur bra vi har det som har möjlighet att besöka och promenera i så vackra miljöer.

I änden på den långa gången låg slottet. Avståndet gjorde att det nästan såg litet ut i jämförelse med de mäktiga träden …

Och vände jag mig om fortsatte gången i all oändlighet …

Vi fortsatte upp mot den stora gräsmattan framför slottet. Till höger glittrade solen i vattnet och bländade mig nästan …

Vi fortsatte till baksidan av slottet och jag kunde inte låta bli att ta en bild av den vackra röda fasadbeklädnaden vid trappan …

Vi fortsatte ut på udden, jag vände mig om och tog ytterligare en bild på slottet …

Det är vackert med klarblå himmel men mycket mer spännande med moln …

Ute på udden tog vinden i ordentligt och vattnet var allt annat än spegelblankt …

En bit ut låg det sjöfåglar. Vilken sort vet jag inte för mitt objektiv hade inte tillräckligt med zoom …

Vi drog oss in mot slottsparken igen för att komma ifrån den hårda vinden. Här var det ingen tvekan om vilken årstid vi befann oss i …

Vi gick vidare mot Engelska parken och de slingrande kanalerna. Här var det väldigt höstlikt och vackert och hit nådde inte vinden …

Vi gick vidare upp mot orangeriet …

Här är café på somrarna men det hade stängt för säsongen. Därinne skymtade de undanställda cafémöblerna …

Det var dags att åka hemåt. På väg mot bilen passerade vi fruktträdgården …

En härlig dag mitt i hösten vid Tullgarns slott. Hit åker vi snart igen.

Det här inlägget postades i Höst, Slott, Slottsparker. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till En blåsig dag vid Tullgarns slott …

  1. Marit Sønstebø skriver:

    Så vakre høstbilder, Anita! Det ser jo ut som alt der er laget av gull. Det gyldne løvet, og denblå himmelen blir fine kontraster. Ser på bølgene at det blåste mye den dagen. Høsten er her, ja, ingen tvil om det.

    Ha en fin ny uke!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit! Ja det var nästan som att vandra i guld. Det var en fantastisk dag och det var bra att vi åkte dit för nu regnar och blåser det enormt så kommande helg finns nog inte många guldlöv kvar. Hösten har verkligen kommit för att stanna.

      Ha en fortsatt fin vecka!

      Kram Anita

  2. Vilken underbart vacker park det är runt Tullgarns Slott (och härliga bilder), förstår att du vill återvända fler gånger!
    KRAM
    Susie

  3. Carina skriver:

    Så vackert med vattnet bland träden och höstlöven 🙂 Jag fotar ofta väggar eller delar av dem för att få bilder jag kan använda som ‘texturer’ när jag bildbehandlar. Folk tittar lite underligt ibland för vad är det för nåt jag ser och fotar…

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Ja kanalerna som slingrar sig fram är så fina. Dom är finast tidiga vårar och på hösten. På sommaren är det ”lite för grönt” om du förstår hur jag menar. Inte så spännande. Kan tänka mig att folk undrar vad du fotograferar när du står med kameran mot en vägg 🙂

      Kram Anita

  4. Anni skriver:

    Så vacker hösten är när solen skiner och löven får visa upp sina vackra färger. Jag undrade genast vad jag gjorde i lördags som inte utnyttjade solen – men kom sedan på att jag förberedde för middagsgäster. Tänk om det inte blir mer sol förrän i mars och så har jag inte njutit när jag skulle!?! 😉 TUR att jag kan kika in här på dina bilder och inse att jag ska ta mig till Tullgarns slott också, borde över huvud taget besöka södra förorterna lite mer.
    Tack för en mäktig färgboost!

    • Anita skriver:

      Ja hösten är vacker, det går inte att komma ifrån. Och även om du inte hann utnyttja solen i lördags så tror jag att du hade det väldigt trevligt ändå med middagsgästerna. Och nog ska vi väl kunna hoppas på lite sol innan mars, även om regnet verkar dominera den här hösten. Fördelen är väl att vi kanske slipper bevattningsförbud nästa sommar. Jag håller tummarna för det. Och Tullgarns slott kan jag rekommendera att besöka alla årstider. Det är så härligt med alla höga träd, närheten till vattnet, kanalerna, dammarna.

      Kram Anita

Kommentera

