September, snart ett minne blott …

Nu går ljuva september, månaden vi ska minnas i november, mot sitt slut. Till slut blev den ju också ljuv då det kom in en släng av brittsommar och förgyllde de sista septemberdagarna, även om det idag är mulet.

Jag gillar september, ja jag gillar egentligen kommande månad också. Men var sak har sin tid. Tids nog kommer oktober att dokumenteras.

Jag försåg kameran med macrot och gav mig ut, planlöst. Tänkte att det får bli vad det blir. Jag gillar att allt nu får se lite rörigt ut. Rörigt kan till och med vara snyggt. Visset och ovisset kan samsas på samma bild och till och med bli perfekta tillsammans. Skärpan kan ligga lite var som helst och kompositionerna vara lite hipp som happ.

Här kommer några av de bilder som fastnade på minneskortet de sista skälvande dagarna i månaden september år 2017 …

Hjälp! Vi faller …

Trängsel i hortensiablomman …

Likt gula knappnålar i en nåldyna …

Ring brandkåren, det brinner i skogen …

I höstens grepp …

Magnus med mjukt filter…

och Magnus med skärpa …

Julia Correvon, en fransyska med titeln Madame …

Mot nya mål …

Närgånget …

Morgonens regn gjorde mig pärlbeströdd …

Rodnar av stolthet, visst har jag dom snyggaste bladen i trädgården?

En vän blomma bland grova stammar …

Som i ett solsken …

Höstens sista blå …

Kämpar på …

I somras var min rosa kjol nystruken och fin …

En färgsprakande röra …

Det blekgula paret …

Den gula uppstickaren …

Kanske hinner jag slå ut, innan september nått sitt slut …

Sista doften av sommar …

Blå som i himmelen …

Nu går vi strax in i oktober. Nu kommer det att bli riktigt färgsprakande innan november tar över med vackra grå nyanser (jodå, grått kan vara fint, jag ska ge mig ut och leta bildbevis). Men som sagt, allt har sin tid. Nu njuter vi av septembers sista dagar.

En trevlig helg till er alla!

Det här inlägget postades i Färg, Höst. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till September, snart ett minne blott …

  1. Lena Skog skriver:

    Oj vilka ljuvliga bilder du bjuder på, Anita! Det är bara att njuta och tacka!
    Solig hälsning från Lena

    • Anita skriver:

      Hej Lena! Så roligt att du tycker om bilderna. Jag var tvungen att hinna föreviga de sista dagarna i september. Nu har värmen lämnat oss kände jag för en stund sedan när jag var ute men det var skönt med brittsommarvärmen som vi fick.

      Ha en fin helg och solig hälsning till dig också!
      Anita

  2. Marit Sønstebø skriver:

    Hej Anita!

    Så utrolig vakre bilder du tar! De er fine alle sammen, en det siste var helt nydelig. Vakker blåfarge.
    Ja, snart er september slutt, og oktober over. Vi må bare følge med og om et halvt år er det vår igjen.

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Stort tack Marit 🙂 Ja min blyblomma är tacksam att fotografera. Den står i uterummet och jag kan använda skogen som bakgrund.

      Vi har ju haft brittsommar ett tag men idag vände det och det var riktigt kallt när jag var ute med hunden. Jag frös ända in i märgen (som vi brukar säga i Sverige). Det var riktigt skönt att komma in i stugvärmen. Men visst är det som du säger. Om ett halvår är det vår igen 🙂

      Önskar dig också en fin helg!
      Kram Anita

  3. Carita Nordén skriver:

    Wow vilka underbara bilder du tar. Jag är alltid såå imponerad av dom. Jag är ingen inbiten fotograf men jag har i alla fall tagit egna bilder nu några år, innan var det alltid B som tog bilderna men nu väljer jag mina motiv själv, det känns mycket bättre för det är i alla fall jag som skriver. Ha den fin helg. Carita

    • Anita skriver:

      Tack så jättemycket Carita men du tar faktiskt väldigt fina bilder från din trädgård som du illustrerar dina inlägg med. Nu har det hunnit bli oktober, vädret vandrar lite mellan sol och moln och det blåser en lätt vind hör jag när höstanemonerna slår mot rutan. Snart ska jag ut i trädgården.

      Ha en fin söndag!
      Anita

  4. Här har du en beundrare till, jag kämpar på med mina bilder men ännu är det lång väg till Tipparary.
    Vill bara säga att dina bilder är en förebild – när jag presterar något liknande lovar jag att vara nöjd.
    Tack Anita och trevlig helg!

    • Anita skriver:

      Gunilla, du gör mig väldigt glad men jag vet att du tar väldigt fina bilder. Var inne hos dig nyss tittade på dina bilder i ditt senaste inlägg, bland annat tyckte jag väldigt mycket om bilden på björnmossans sporkapslar.

      Tack själv och en fortsatt skön söndag!
      Anita

  5. lunasblogg skriver:

    ………Jag säger bara….. Makalöst….. rakt igenom….
    Ha en underbar helg
    Kramar Luna

  6. Så många läckra bilder! Applåd för blomfluga i farten och fallande verbena. En av fördelarna med hösten är verkligen det mjuka vackra ljuset som ingen annan årstid kan erbjuda.
    Allt gitt
    /Anette

    • Anita skriver:

      Tack Anette! Ja blomflugan kom flygande precis när jag skulle knäppa. Inget planerat, blev förvånad när såg bilden. Det är verkligen en tacksam tid nu när man vill ut med kameran.

      Allt gott till dig också!
      Anita

  7. Dina foton från den sista dagen i september helt underbara. Jag njöt av de alla.
    Kram Anna-Karin

  8. Linda skriver:

    Tack! Jag njuter av buketter från trädgården så länge det bara är möjligt. Varje måndag tar jag med mig en ny till jobbet så att trädgården får följa med mig till kontoret 😀

    Franciscus Cupani är pappan till alla luktärter. Du doftar starkt och gott!

    Dina bilder är lika fantastiska som alltid. Jag blir särskilt förtjust i den med blyblomman. Älskar blyblommor. Min har inte sett jätterolig ut i sommar, men jag ska klippa ner den lite, ge den ny jord och ställa den i vinterträdgården. Den brukar övervintra i boden, men borde trivas ännu bättre där ute 😀

    Ha en fin dag!
    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Så härligt att kunna ta med sig en del av trädgården till kontoret. Jag planterade om och klippte ner min blyblomma helt i våras. Den såg inte alls rolig ut så jag undrade om den skulle ta sig. Men det gjorde den. Den sköt nya gröna fina skott och har blommat i sommar som bara den. Jag tror din kommer att trivas i vinterträdgården. Och min erfarenhet är att den gillar att klippas ner.

      Ha en fin dag du också!

      Kram Anita

  9. Kristinas oas skriver:

    Härliga septemberbilder du bjuder på Anita! Den fallande verbenan är definitivt en av mina favoriter.
    En vacker tid väntar nu med färg, klar luft och tid att mysa inomhus med en bra (trädgårds)bok eller två.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Tack Kristina 🙂 Ja det blev en liten ahaupplevelse när jag såg den fallande verbenan när jag tittade igenom bilderna jag tagit. Den blev en egen favorit också 🙂

      Ja nu ska det snart mysas inomhus. Jag har ett antal trädgårdstidningar jag inte hunnit läsa och några trädgårdsböcker också. Men samtidigt får vi hoppas på fina höstdagar ute.

      Kram Anita

  10. Planlöst skrev du. Vilken fena du är på att ta läckra foton. ❤

Kommentera

