Är verkligen sommaren slut nu?

Jag hade en dialog med mig själv:

Fråga: Har du slutat blogga?
Svar: Nej, har bara ett uppehåll över sommaren.
Fråga: Men nu har det ju blivit september, borde inte uppehållet vara över då?
Svar: Du har rätt, sommaren lider kanske mot sitt slut. Jag måste börja blogga igen …

Jag vet inte om ni också har märkt det … men när man gör ett längre uppehåll i bloggandet är det sååå svårt att komma igång igen. Jag har försökt komma på något att skriva om hela sommaren men idéerna var lika torra som trädgården. Men nu är det dags. Jag får helt enkelt göra en liten resumé av sommaren …

I mitt förra inlägg skrev jag om torkan och bevattningsförbudet. Förbudet hävdes den här veckan och efter förra inläggets torrapport har det i varje fall kommit en hel del regn. Den första rejäla rotblötan var jag tvungen att dokumentera. Den kom den 28 juli …

Honungsrosen var nästan utblommad innan regnet kom och efter regnet hade nästan alla blomblad fallit ner och täckte altanen …

I år hade jag ingen prärie. De enda prärieväxter som fanns kvar var Echinacea purpurea ‘Magnus’. Jag hade också ett par svartkålsplantor. Dom planterade jag tillsammans med ‘Magnus’. Hade jag vetat att det skulle bli en så läcker kombination skulle jag satsat på fler svartkålsplantor …

Sent på hösten förra året jordförbättrade jag två av pallkragarna med kogödsel (på påse). I den ena kragen sådde jag dill och i den andra morötter. Sådden gjorde jag i december, nära jul, när det översta jordlagret frusit. Strödde helt enkelt ut fröna på den frusna jorden och strödde sedan jord över. Därefter lade jag kompostgaller över som skydd mot fåglar, katter och andra trädgårdsbesökare. I mars lade jag över drivbänkar och då började det hända saker. Det grodde och jag hade rekordtidig dill. Jag fick så mycket dill att jag var tvungen att frysa. Den har jag använt i sommar. En del lät jag bli krondill som jag använde till gurkinläggning. Jag fick också mängder av morötter. Vi har haft morötter sedan maj och har fortfarande kvar trots att vi ätit färska, rostat i ugn, gjort legymsallad mm. Här syns en bild på några av dom …

Och på tal om gurkinläggning. Rådjuren kom ju och åt av mina gurkplantor i början av sommaren. Trodde det inte skulle bli så mycket men det blev det. 14 burkar inlagd gurka har det blivit och det får räcka. De som kommer nu använder jag färsk i sallad. Här syns fyra av burkarna …

Det är väl lika bra att fortsätta att redovisa skördandet. Jag har ju som vanligt odlat chili och även paprika. I år prövade jag att torka paprika och en mild chili som jag malde till pulver. Det blev fantastiskt gott. Fruktigt och gott, milt med ett litet lätt bett. Sorterna jag hade var: F1 Lipari (spetspaprika), Yellow Cheese Pimento (en gul paprika) och Big Jim, en stor men mild chili. Jag skar allt i rätt små bitar och lade på bakplåtspapper på ett galler och torkade i varmluftsugn, 85 grader. Det är första gången jag testar med varmluftsugn. Det fungerar bra, man behöver inte ha ugnsluckan öppen och 85 grader verkar vara lagom. Men vanlig ugn fungerar det också. Då med 75 grader och ugnsluckan på glänt.

Så här såg dom ut innan jag börjat torka dom (om ni undrar varför det ligger gafflar på papperet så är det för att hålla papperet stilla. Med varmluftugn blåser det ju rejält) …

Och här är pulvret. Det blir inte så mycket men det var ju bara ett prov. Det blir nog en omgång till, så gott blev det …

Tomaterna är många men oj så sent dom mognar i år. Jag har massor med gröna kvar ute och håller noga koll så att det inte kommer frost. Så fort det blir frostrisk kommer jag att plocka in dom och hänga klasar i fönstren. Jag har toppat dom för länge sedan, klippt av alla blommor och även de som är så små att dom inte hinner mogna. Har också tagit bort det mesta av bladen. Den här bilden tog jag den 7 september. Som synes är det massor av tomater kvar. Och det här är bara en liten del av odlingen.

Potatisen gav i år mycket skörd. Den andra omgången satte vi den 17 juli och igår (den 12 september) så skördade jag två stånd. Det blev en rejäl skörd så idag blir det nyupptagen Cherie till lunchen …

Och så lite rapporter om blommorna i trädgården. Den vita rabatten är ovanligt fin i år. Den lyser vit under hela dygnet. Den här bilden är tagen tidigt på morgonen den 7 september …

Vitlysingarna är fina i år. Dom brukar vara fjärilsmagneter men tyvärr har vi nästan inga fjärilar alls i år. Jag brukar se mängder med påfågelsöga. Jag tror det här är det första året jag inte sett en enda, Så lysingarna får vänta förgäves på bevingat besök …

Något annat som trivts i år är rosenbönorna …

Något mer som hände, närmare bestämt den 29 augusti, var att sparvhöken kom på besök …

Jag har suttit ute en del i år och filosoferat. Funderat över trädgårdens framtid och så. Det här är en av favoritsittplatserna …

På bilden syns clematis ‘Summer Snow’. En annan clematis som blommat rikligt i år är den blekblå ‘Blekitny Aniol’ …

… och så Södertälje förstås …

Och nu när det är höst blommar astrarna. Här den söta ‘Twilight’ …

Ja det var väl ungefär allt. Det blev ett långt inlägg men så innehöll det ju en stor del av sommaren också. Nu får vi hoppas på soliga höstdagar. Många blommor kommer att blomma än och när dom slutar blomma får vi njuta av de kvarvarande bladen som fångar sommarens sista solstrålar. Eller är det höstens första strålar. Vem vet …

En skön förhöst till er alla!

Det här inlägget postades i Höst, I trädgården, Skördetider, Trädgårdsdokumentation. Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till Är verkligen sommaren slut nu?

  1. Cathy skriver:

    Vad duktig du varit med grönsaksodling. Och visst har det mesta varit väldigt sent att komma igång i år. Vi har massor med tomatplantor, mer än dubbelt mot förra året men ännu har vi inte fått lika mycket tomater. Om du har många gröna tomater kan jag rekommendera att göra tomatmarmelad med citron. Jättegott, smakar som citrus marmelad och var inte svårt heller. Jag använde hemmets kokboks recept. Provade att göra en omgång med lime istället för citron men det blev inte lika gott. Vi har också odlat morötter i år och det har blivit jättebra. Jag var lite orolig för morotsflugor men det kanske har varit för torrt för dem också. Rödbetorna har inte blivit lika stora (ännu), i hade en sort vi köpte frö i Australien, polkabetor, kul och goda men inte lika bra skörd som vanliga. Palsternackorna har vuxit bra i år också och några squash och gurka har det blivit. Bland annat en alldeles rund gurka, frö från Australien. Men gurkor och squash har nog haft för kallt och torrt för det har inte blivit så mycket skörd trots ganska många blommor.
    Ha en skön kväll, vi fick just en regnskur.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Jodå, grönsaker är väldigt roligt att odla. Och jag ser att ni haft mycket i år också. Jag tittade just på tomaterna. En del börjar få lite färg men det går sååå långsamt. Jag säger samma sak. Förra året skrev jag ett inlägg som hette ”Tomater, tomater överallt tomater”. Jag hade så mycket så jag drunknade nästan i tomater och i år så är det massor men dom mognar inte. Ett tips är i varje fall att kilppa av hela klasarna och hänga dom i fönstret för att eftermogna. Det gör jag så fort det börjar bli varningar för frost i väderprognoserna. Jag har dubbla gardinstänger så jag kan använda en enbart för tomatmognad 🙂 Jag vet att du skrev om tomatmarmeladen förra året också. Om jag kommer att ha en massa gröna kvar ska jag definitivt pröva det.

      Ha en fin dag!

      Kram Anita

  2. Linda skriver:

    Åh, preciiiis så har det låtit i mitt huvud. Jag har blivit lite nervös för att jag kanske inte vill blogga längre, men det vill jag ju – egentligen. Det finns bara så många böcker att läsa att jag knappt får något annat gjort – nackdelen med att jobba på bokbussen …

    Fast nu hoppas jag att jag har kommit igång. Och att det ska bli en nystart. Glömde min fina, kära kamera i trädgården ett helt dygn. Regnet vräkte ner och kameran är stendöd. Objektivet går nog att använda som akvarium … Så trist, onödigt och dyrt. Och jag som är världens ordentligast och knappt har slarvat bort mer än en vante. En ny kamera är beställd och med den hoppas jag på en nytändning för fotografering. För det är där det tryter för mig. Tycker inte att jag är något bra längre – vilket förstås beror på att jag inte tar mig tid. Det gör dock du, ser jag. Dina bilder är som vanligt ljuvliga.

    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Linda, så roligt att höra ifrån dig! Det är samma sak med mig. Jag vill verkligen blogga. Bloggen fungerar ju som en alldeles utmärkt dagbok. Och jag har genom åren fått så mycket tips och inspiration genom andras bloggar. Men på sommaren så minskar jag alltid ned på datortiden så det blir kanske ett litet naturligt uppehåll. Men nu är jag sugen igen och ska snart titta in till dig. Så klart att vi ska fortsätta blogga!

      Men hu så hemskt med kameran. Det har faktiskt hänt mig också men jag har som tur är kommit på det innan det hunnit hända några katastrofer. Det är så lätt hänt. Man är ute och fotograferar och så ser man något ogräs eller så som man vill rycka upp. Ställer ifrån sig kameran på något bord eller så. Och så ser man lite till som man vill göra och så är det dags att gå in och så står kameran kvar ute. Spännande med ny kamera för dig. Jag får också den där känslan ibland att ”jag kan ju inte ta bilder längre”. Tycker inte jag hittar några nya motiv och bilderna blir oskarpa. Den känslan får jag ofta på sommaren. Kanske det helt enkelt är så att det finns för mycket att ta på. Men när hösten kommer får jag alltid en nytändning. Och nu känner jag mig superladdad inför höstens dimmor och vackra färger.

      Ha det så bra och tack för dina fina ord om mina bilder 🙂

      Kram Anita

  3. Marit Sønstebø skriver:

    Hej Anita!

    Så hyggelig å høre fra deg igjen! Blogging er en nedadgående trend, for her i Norge er det blitt mange færre bloggere. Så det er hyggelig at du har begynt å blogge igjen.
    Vakre bilder som alltid! Fantastisk bilde av spurvehauken!

    Sommeren har gått veldig fort ja. Jeg synes at tiden bare går fortere og fortere…

    Ha en fin uke!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Hej Marit! Ja nu är jag tillbaka. Och jag kommer inte att sluta blogga. Men ibland är det skönt att göra lite uppehåll. Jag hade inte tänkt göra det i år men det blev så. Jag tror att det berodde lite på att det inte blev som jag planerat i år med trädgården i och med bevattningsförbudet. Jag kom inte på något att skriva om helt enkelt. Men nu är jag full av inspiration igen 🙂

      Sparvhöken upptäckte jag när jag kom hem en dag och tittade ut genom fönstret. Jag hade verkligen första parkett. Jag är glad att jag inte såg när den fångade fågeln som den åt upp. Förra gången den var på besök så jag hela dramat. Då var det en koltrast som blev bytet. Den här gången gissar jag att det var en björktrast, vi hade många sådan på gräsmattan innan det hände.

      Ha en fin vecka du också!

      Kram Anita

  4. Lena Skog skriver:

    Hej Anita! Så roligt att du är tillbaka med dina fina inlägg och vackra bilder! Jag blir imponerad av att du lyckades så bra med dillen. Jag hade tur och fick en massa västeråsgurkor av en vän som odlar dom och har för första gången lagt in egen gurka, dom blev faktiskt riktigt goda.
    Ha det så bra! Varm hälsning från Lena

    • Anita skriver:

      Tack så jättemycket Lena. Det känns verkligen roligt att skriva inlägg när man vet att dom är uppskattade.

      Så roligt att du också lagt in Västeråsgurkor. Jag lägger ju in så jag att det ska räcka ett helt år. I år åt vi de sista från förra årets inläggning i slutet av augusti. Och i förra veckan provade jag på årets inläggning. I år hade jag tre gurkplantor, brukar bara ha två. Det blev en enorm skörd trots att rådjuren åt av plantorna. Västeråsgurka är enormt lätt att odla och är inte alls så känslig för dåligt väder som slanggurka.

      Varm hälsning till dig också
      Anita

  5. lunasblogg skriver:

    Så roligt att höra av dig igen! Har saknat dina fina bilder och trevliga text. Bloggintresset verkar vara på nedgång och att kommentera blir allt krångligare med verifieringssystemet. Själv har jag hängt på trenden med Instagram, som är supersnabbt.
    Har ni haft bevattningsförbud så länge?
    Här håller vi på att druckna i vatten snart och hösten är här, men det har ändå varit en bra men sval sommar. Bra att du påminner om att vinterså dill och morötter. Det har jag också gjort ibland, men glömmer lätt.
    Magnus och svartkål var en riktig snygging ihop. Ja, alla blombilder är fina förstås. Vita rabatter har gjort sig bra i år….. trots regnandet även här.
    Tack för titten och ha det gott. Hoppas vi får lite brittsommar ändå.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Roligt att höra ifrån dig också Luna och det var roligt att höra att du saknat mina inlägg. Jag ska komma igång nu igen. Känner mig inspirerad, gör av någon anledning det när det blir höst. Jodå, bloggintresset är på nedgång men jag tycker fortfarande att det är inspirerande och kul att blogga. Både att skriva själv som en dagbok och att läsa andras bloggar. Tycker det är så bra med blogg där det finns möjlighet att söka på olika ämnen. Men jag håller med om att det börjar bli besvärligt med verifieringarna i synnerhet på blogger. Det är många gånger som kommentaren man skrivit bara försvinner. Och det är inte så kul för mig för jag skriver ju rätt långa kommentarer 🙂

      Jodå, vi hade bevattningsförbud ända tills den här veckan. Men som tur är så kom det äntligen lite regn. Men inte alls så mycket som ni verkar fått. Sommaren har varit ok annars tycker jag. Det jag saknat är att kvällarna och nätterna varit så kalla. Vi har ju tur som har uterummet att sitta i för det har inte varit några ljumma sommarkvällar. Men nu får vi se fram mot den färgglada hösten och den höga, klara, friska luften. Och lite brittsommar skulle definitivt inte sitta i vägen.

      Kram Anita

  6. Lena i Wales skriver:

    Vilken härlig skörd! Och ljuvliga trädgårdsbilder som vanligt. Kul att du är tillbaka.
    Jag har inte haft blogguppehåll, men inte hunnit gå in på andras bloggar som jag önskar, men nu hoppas jag på att det blir lugnt ett tag.

    • Anita skriver:

      Tack Lena! Ja nu är jag tillbaka. Har varken bloggat själv eller läst bloggar i sommar. Men nu är det dags igen. Har mycket att ta igen. Har förstått att du haft mycket i sommar och jag antar att det blir en del resor i höst också. Såg att du skrivit om Portmeiron. Det ska jag läsa om snart. Har ju varit där två gånger och är fascinerad av den lilla märkliga staden.

      Ha det så bra!
      Anita

  7. Anja C. Hill skriver:

    Med tanke på att du tycker att du inte vet vad du ska skriva om så måste jag säga att ditt inlägg är både fylligt och fullt av substans 🙂
    Jag gillade otroligt mycket din prärieplantering med svartkålen och *Magnus’. De skira vita blomställningarna där emellan – vad är det för blommor?
    Många vackra bilder – en del rena konstverken.
    Ja, nu är det dags för dig att bli mer frekvent på bloggen :-)!
    Ha det så gott!
    /Anja

    • Anita skriver:

      Hi, hi, ja det blev ett rätt långt inlägg trots att jag inte visste vad jag skulle skriva om. Men jag hade nog laddat upp mer än vad jag trodde. Och jag lovar, nu ska jag definitivt bli mer frekvent på bloggen 🙂

      Jag hade en aning om att svartkålen djupa blåsvarta färg skulle göra sig bra mot Magnus mörkrosa blomblad och det stämde ju. De skira vita blommorna som ses skymta är Daucus carota – Blomstermorot ‘Dara’. Den är tvåårig. Jag sådde den förra året till min prärie men då var det bara ett par enstaka som blommade. Men i år blev den jättekraftig och fin med massor av blommor. Blommorna får lite olika nyanser men de vita var dominerande.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  8. Hej Anita!
    En väldigt speciell och unik kombination av svartkål och `Magnus´ men oj, så läckert! Du har antagligen skapat en ny trend!

    Hälsningar
    /Gunilla

    • Anita skriver:

      Ja ibland kommer kombinationer till utan planering. Fast jag anade att det kunde bli läckert. Det är till och med så att jag kanske kommer att satsa på det nästa år också, men med betydligt fler svartkålsplantor. Och visst vore det kul om det blev en ny trend 🙂

      Ha en fortsatt skön vecka!
      /Anita

  9. Åsa S skriver:

    Kära Anita. Jättekul att läsa ditt härliga inlägg och se de vackra bilderna. Vilka skördar du fått trots torr sommar och vattenbrist.
    Vi fick till slut några gurkor på plantorna vi fick av dig, jättegoda.
    Kram från lillsyrran

    • Anita skriver:

      Åsa … så roligt att höra ifrån dig. Hoppas du känner dig piggare nu efter förkylningen. Ja skördarna blev bra även om tomaterna inte vill mogna. För kalla nätter den här sommaren tror jag. Vilken tur att ni åtminstone fick några gurkor till slut. Om ni vill så kan jag dra upp två plantor Västeråsgurka till er till nästa år som ni kan ha på kolonin. Där tror jag att ni kommer att få en jätteskörd.

      Jag hoppas vi ses på tisdag 🙂

      Kram från storasyster

  10. Svartkål i planteringarna är jag väldigt svag för, ja jag är svag för kål över huvud taget. Blir snyggt till det mesta.
    Härliga bilder också.
    /Anette

    • Anita skriver:

      Jag gillar också kål över huvud taget. Odlar även grönkål och den har gett hur mycket skörd som helst och fortsätter växa. Förhoppningen är att kunna skörda av den hela hösten, den tål ju kyla. Grönkålssoppa och grönkålschips är inte fel.

      Ha en skön helg!
      /Anita

  11. Marika skriver:

    Hej Anita!
    Vilket härligt inlägg, med många tips att ta efter. Det där med vintersådd måste jag prova. Har inte haft någon större tur med mina morötter, men i år verkar de bli stora fina. Rabatten med svartkål är riktigt fin. Klarar de sig från angrepp. Var vattningsvakt hos dottern i sommar, och tyvärr var hennes kål helt uppäten av larver når jag skulle vattna. Fina ena dagen, och helt uppätna nästa.
    Din vita rabatt ser helt fantastisk ut.
    Ha en trevlig helg /Marika

    • Anita skriver:

      Jag har ju bara prövat vintersådd en gång men då det gick så bra så ska jag absolut göra det varje år. Jag kan verkligen rekommendera det.

      Jag har haft både grönkål och svartkål på friland utan något skydd mot kållarver. Det var en chansning och det har gått över förväntan. Visst har dom varit där och naggat men mest på de nedre bladen. Grönkålen syns det knappt något alls på. Den är hur frodig som helst. Kan kanske bero på var i landet man odlat. Jag antar att vädret spelar in en del, vi har ju haft en väldig torka ända till slutet av juli/början av augusti då regnet äntligen kom.

      Ha en trevlig helg du också och tack för att du tittade in!
      /Anita

  12. Carita Nordén skriver:

    Så mycket fina grönsaker du odlat, morötterna ser helt fantastiska ut. Dill, det har jag aldrig lyckats med, har hört att det bästa är att bara slänga ut fröna där det finns plats. Jag odlade lite Pak choi som var jättefina i början men sen kom en massa ohyra som också ville kalas på dom. Vi åt i alla fall en hel del av dom. Nu skördar jag tomater varje dag. Ha det fint. Carita

    • Anita skriver:

      Ja morötterna blev lyckade och så goda sen En sort som ska vara mindre mottaglig mot morotsflugan och det har inte varit några angrepp så det kanske stämmer. Dill sår jag alltid i pallkrage. Det där med att slänga ut där det finns plats har jag prövat. Inte ett dugg kom upp så det får bli pallkrage i fortsättningen också.

      Ha det fint du också!
      /Anita

  13. Hej Anita!
    Eftersom jag inte heller bloggat så mycket i sommar så känner jag igen mig i det du skriver. Vi är nog alla lite av vanemänniskor. När man har farten uppe så blir det kontinuitet men när man gör avbrott blir det lite ovant. Är glad att du är tillbaka för din blogg är så fin och inspirerande, och dina bilder nog bland de vackraste man kan hitta på nätet överhuvudtaget. Du är en suverän skribent och fotograf.

    Trots att jag inte heller varit så flitig med bloggen i sommar och inte är det nu under förhösten heller så har jag inga tankar på att sluta. Tänker dock att jag för tillfället måste prioritera trädgården och arbetet i den under min fritid. Och eftersom jag värdesätter även tid för vila och umgänge så får det bli så att jag ligger lite lågt ett tag. Bloggen är för mig ett nöje och jag vill inte att den blir ett ”måste” såsom till exempel sent på kvällen eller istället för samvaro med vår tonårsdotter som växer upp så snabbt att varje stund med henne är värd sin vikt i guld. Livet består ju alltid av val man behöver göra.

    Åter till ditt fina inlägg och allt gott som du skördat och tillrett. Så fiffigt att göra pulver av paprika och chili. Har massor med chili och kommer att ta efter din idé. Får dock köpa paprikan för det var en strykande åtgång på den egenodlade så den är slut sedan länge. Ekologiskt odlad får det bli eftersom den konventionellt odlade är så fruktansvärt besprutad. Gurkinläggningarna såg frestande goda ut. Fick ingen gurka alls i år men har däremot squash som jag lagt in som gurka. Gott det också. Morötter har jag också, det kan man inte vara utan, och rödbetor och majs som börjar bli fullmatad. Det är första gången jag odlar majs så det ska bli spännande.

    Vitlysing är en växt jag funderat på men inte kommit till skott med att plantera. Din vita rabatt underbar och din vitlysing så fin. Det är nog dags för mig att ta mig i kragen och plantera några plantor. Synd om fjärilarna den här sommaren, har inte heller sett till många den här kalla, och till stora delar torra sommaren. Hoppas innerligt de återkommer till nästa. tills dess får vi njuta av den annalkande hösten och vintern.

    Önskar dig en en fin sommarhöst vecka!
    Kram Anna-Karin

    • Anita skriver:

      Anna-Karin, så roligt det var att läsa din långa, trevliga kommentar. Och, jag rodnar nästan över dina fina ord. Det är verkligen roligt att du tycker om mina inlägg med text och tillhörande bilder. Det är det jag tycker är så roligt med att blogga, att man kan ”skriva av sig”. Och det du säger om att bloggen inte får bli ett måste … kunde inte sagt det bättre. Det får absolut inte kännas som ett tvång. Jag har också andra saker för mig som får gå före bloggandet. I synnerhet under sommaren. När hösten kommer blir jag sugen igen men visst kan det fortfarande ta ett tag mellan inläggen. Men sluta kommer jag inte att göra.

      Man får lära sig mycket av bloggandet också. Nu fick jag lära mig att det går att lägga in squash som gurka. Det har jag aldrig tänkt på. I år hade jag ingen squash men jag saknade det så det blir till nästa år igen. Och då vet jag vad jag ska göra med dom som jag inte gör av med på annat sätt, jag ska lägga in dom.

      Majs odlar jag för första gången i år också. Egentligen var det tänkt att bli minimajs men jag väntade lite för länge innan jag skördade dom så dom blev inte så goda. Istället så låter jag dom nu utvecklas till ”riktiga! majskolvar. Skördade en tidigare i veckan och den var riktigt fin. Inte så omfångsrik som köpemajs men väl lika god.

      Så du har inte heller sett fjärilar. Det är så sorgligt med en sommar utan fjärilar. Jag har varit med om det förut och varit orolig men året efter har det varit massor så jag hoppas på att det blir en riktig fjärilssommar nästa år. Och vitlysingen kan jag rekommendera. Alla lysingar är ju lite invasiva men jag tycker vitlysingen är lätt att hålla efter. Och som sagt, när det är fjärilsår så brukar dom vara översållade av fjärilar, precis som budlejorna.

      Nu ska jag återgå till brödbaket! En fin sommarhöst vecka till dig också!

      Kram Anita

      • Får å mina vägnar tacka för ett långt och fint svar. Det du skrev om din majs påminde mig om att jag nog bör skörda min nu, eftersom jag inser att de inte blir så goda om man väntar för länge. I morgon får det alltså bli majs med smör och en gnutta flingsalt till kvällen.

        Har praktlysing (gula blommor och mycket invasiv) som jag förpassat till en egen hörna, men jämfört med den lär vitlysingen vara riktigt ”snäll” så jag vågar mig allt på att prova. Är så glad i växter som lockar fjärilar och andra pollinerare.
        Kram Anna-Karin

  14. Jeanette skriver:

    Vilken fantastisk trädgård du har!

  15. Anni skriver:

    Men Anita, vilket underbart inlägg du bjuder på när du nu återkommer till bloggvärlden! Jag blir så fylld av inspiration och lycklig över dina fantastiskt vackra bilder att jag vill ut och plantera svartkål och Magnus och så frön och skapa vita rabatter och helt glömma bort att det är höst och blött ute. Dessutom ska jag snart åka in till stan och öppna butiken där jag ska jobba idag. TUR att det kommer en morgondag då jag kan ta med mig inspirationen ut i trädgården och göra det där som jag vet att jag måste men inte riktigt har orkat ta tag i. Ska behålla känslan som ditt inlägg gav mig och skriva upp allt jag vill/kan göra så att jag inte glömmer det när jag sover inatt.

    Vitlysingar har jag också, tycker så mycket om dem med den speciella form de har – lite uppnosiga och samtidigt så charmiga. En mycket tacksam perenn! Men även jag har haft ont om fjärilar i år, det känns väldigt sorgligt.

    Mycket imponerad är jag av dina skördar! Pulvret låter gott, men hur i all världen ska du hinna äta upp all gurka? Jag vet inte vilken potatis det var vi satte, har påsen liggande någonstans så jag kan kolla. Ordning och reda är något jag lyckas med ibland, men nu med all ombyggnation är det rörigare än någonsin. Den var i alla fall mjöligare än jag hade velat och jag tror att vi satte mer potatis än vi fick skörd …

    Kroppen min var lite stel på söndagen, men inte mer än så. Jag hade gått några 6-kilometersvändor då och då under veckorna innan marschen för att i alla fall ha fått upp flåset något. Trädgårdsarbete ger muskler, inte så mycket kondition 😉

    Varm kram till dig och tack återigen för dina härliga kommentarer!

    • Anita skriver:

      Tack Anni för din härliga kommentar. Så roligt att du får inspiration av mitt inlägg. Magnus och svartkål = sant. En mycket trevlig kombination. Och att ha en vit rabatt är något jag aldrig tröttnar på.

      Så du har också märkt att det är ont om fjärilar i år. Det är så sorgligt och jag har saknat dom. Brukar fotografera dom. Tröttnar inte på att fånga fjärilar med kameran. Men jag undrar om det kanske är därför som jag knappt haft några angrepp alls på kålen. Kålfjärilarna har kanske inte varit så många heller. Vi får hålla tummarna för att dom kommer tillbaka nästa år (fast kålfjärilarna kan få hålla sig på en mer lagom nivå). Jag har varit med om ett fjärilsfattigt år förut och året efter var det många igen så jag hoppas det blir så den här gången också.

      Det är inga problem att äta upp gurkan 🙂 Vi äter mycket gurka och den ska ju räcka ett helt år. Förutom till leverpastejmackan så använder vi dom till alla möjliga rätter. Igår t.ex. gjorde jag en gurkmajonäs som jag hade till fish and chips. Och till kötträtter kommer gurkburken fram.

      När det gäller potatis så har vi bara en sort nu för tiden och det är Cherie. Den är fast, god ger mycket skörd och det går bra att sätta en omgång till i mitten av juli att skörda till hösten. Den har aldrig drabbats av bladmögel hos mig. Det är ju annars det vanskliga när man sätter sent och det börjar bli fuktigt ute. Bladmögel vill jag inte ha för jag odlar ju tomater utomhus som kan smittas. Men som sagt, peppar peppar, hittills har det gått bra och jag har odlat potatis och tomater i många år.

      Ha nu en bra dag på jobbet och njut av trädgården imorgon!

      Varm kram till dig också!
      Anita

Kommentera

