Trädgården kämpar på i torkan …

I mitt förra inlägg hade vi en sommarstorm på besök. Och det går att konstatera att blåsten fortsätter. Det var länge sedan det var en sådan blåsig sommar. Och torkan fortsätter. Och ju mer det blåser, ju torrare blir det. Jag läser SMHI:s rapporter varje dag med förhoppning om att det ska visas symboler med moln innehållande regn. Och ibland så finns dom där. Men kommer det något regn? Icke! Och bevattningsförbudet fortsätter, troligen hela sommaren …

Jag samlar allt vatten jag kan. Som tur är blir det mer än man kan tro. Jag lyckas vattna allt i uterummet och på altanen med enbart spillvatten. Till pallkragarna fyller jag dock kannor och vattnar. Men trädgården har inte fått något. Trots det klarar den sig riktigt bra.

Jag tog en promenad med macrot. Stjärnflockan har aldrig varit så fin. Inga fula blad som den brukar få och blommorna dansar i vinden …

I uterummet tävlar blyblomman med himlen om att ha vackrast blå färg …

Pionerna har i princip blommat ut. Det är bara ‘Bowl of Beauty’ som kämpar vidare …

Fuchsian ‘Anita’ svänger sin klarröda kjol …

Det är mycket getingar i år. En besökte den gula ‘Aïcha’, kanske för att matcha sina egna gula ränder …

På morgnarna brukar jag prata med ‘min’ groda som sitter på stenarna vid dammen …

Dillen har fått stora gula kronor och inbjuder till kameralek …

Min röda temynta har nu börjat blomma. Den är alltid lika välkommen med sin klarröda färg som lyser som ett stoppljus bland buskarnas lite mer diskreta bladfärger …

‘Lykkefund’ har blommat länge och börjar nu tappa sina blomblad. Jag kan till min stora sorg konstatera att den inte alls varit så full med liv som den brukar. Tyvärr har vi inte alls många humlor i år. Kanske beror det på torkan och de förödande frostnätterna tidigare i våras. Men blommorna är vackra och när kvällssolen lyser i deras inre blir dom som små lysande lyktor …

‘Lykkefund’ växer i portalen ut mot trädgården. På översiktsbilden går att se att gräsmattan faktiskt är förvånansvärt grön. Det är fördelen med lerjord, den håller fukten när det blir torka …

Riddarsporrarna slog i princip ut och började vissna direkt …

‘Rosanne’ står i trädgårdens torraste hörn och har bara orkat prestera ett par blommor …

Men det blir mycket smultron i år har jag kunnat konstatera …

Och på tal om smultron. Min smultronschersmin har blommat och doftat något enormt den här sommaren. Nu finns bara enstaka blommor kvar och man får gå nära med näsan för att njuta av de sista dofterna …

Och slutligen kan jag konstatera att Austinrosen ‘William Morris’ har slagit ut med sin första blomma …

För övrigt kan jag meddela att rådjuren nu ätit upp alla mina flox. Jag hade på gång ett helt hav av ‘Blue Paradise’. Nu har havet sinat. Möjligen kan det komma en liten svallvåg senare i höst men det beror ju också på hur sensommaren och hösten blir. Vi har nu i varje fall (tror vi) lyckats lokalisera platsen där dom tar sig in så den är nu tilltäppt. Vi har fått satt upp vinterstängslet igen vilket inte ser så roligt ut. Men hellre det så jag kan få ha trädgården ifred i fortsättningen. Och förresten. Dom gillar inte bara flox. Västeråsgurkan var också delikat liksom kärleksörten.

En fortsatt skön sommar till er alla!

Det här inlägget postades i Sommar, Trädgårdsdokumentation. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Trädgården kämpar på i torkan …

  1. Marit Sønstebø skriver:

    Hej Anita!
    Det var hyggelig å høre fra deg igjen! Det er trist å lese om været hos deg, og dessverre har vi akkurat samme vær her 😦
    Jeg tror aldri noen gang at det har blåst så mye her, og det har heller aldri vært så tørt. I dag har jeg vannet i 9 timer. Været er veldig fint, men når det aldri kommer regn er det ikkebra.

    Så vakre bilder du viser! Aïcha er en nydelig rose, og William Morris er utrolig fin. Håper du snart får noe regn.

    Ha en fin kveld!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit! Så ni har samma väder hos er. Idag blåser det inte men då har istället temperaturen stigit så det är torrt och varmt. Nu ligger en prognos om regn i början av nästa vecka och jag håller tummarna att det blir så. Hoppas det kommer regn hos dig också. Och så får vi hoppas att det blåsiga vädret snart slutar.

      Ha en fortsatt fin vecka!

      Kram Anita

  2. Lena Skog skriver:

    Så vackra blommor du har i din trädgård och så glad du kan vara som har en egen groda att prata med! Tack för ditt fina inlägg! Varm hälsning från Lena

    • Anita skriver:

      Tack för att du tycker om mina inlägg Lena. Ja blommorna orkar som tur är blomma på trots torkan. Det är lustigt med grodan, jag ser den nästan varje dag. När jag inte ser den en morgon undrar jag, men nästa dag brukar den vara där igen. Lite mysigt tycker jag.

      Varm hälsning till dig också!
      Anita

  3. Ruben skriver:

    Så många fina bilder. Visst är det härligt med sommarens färger ute i rabatterna! Men torkan är ju inte kul, och det är likadant här att när det äntligen ska till och regna kommer det bara några droppar. Jag punktbevattnar i rabatterna, gräsmattan får bli som den bliir, dvs gulare för varje dag.

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Tack Ruben! Ja det är tur att blommorna orkar blomma på trots torkan. Nu såg jag på prognosen att dom lovar regn i början av nästa vecka. Men det har dom ju lovat förut. Och gula gräsmattor kommer nog att vara vanliga i år. Fast kommer det bara regn vet man ju att dom hämtar upp sig. Det är fördelen med gräs.

      Ha det gott du också!
      Anita

  4. Carina skriver:

    Håller med Marit, det är kul att höra från dig och se dina härliga bilder 🙂 I sommar har rådjuren hittat till min åker men där gör det inte lika mycket. Men för framtiden så får jag klura ut något bra. Älgen eller älgarna är också tillbaka – rödbetor är det som står högst på deras önskemeny.

    Det är eller har varit f-baskat torrt här också. Det regnade lite i söndags men jag vet inte hur mycket. Men nu är det lovat rejält med regn i helgen. Och jag håller verkligen tummarna för det. Hoppas ni också får ta del av det lågtrycket.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina 🙂 Så rådjuren har hittat din åker nu. Att älgar gillade rödbetor visste jag inte. Dom verkar vara finsmakare. Mjälla, fina rödbetor … mmmm.

      Aha, ni ska få rejält med regn i helgen. Då är det det som ska komma hit i början av nästa vecka. Fast det blir väl som det brukar. När det väl kommer hit är molnen tomma på regn. Men jag håller tummarna. Varje droppe är välkommen.

      Kram Anita

      • Carina skriver:

        Mmm… de var tomma redan när de kom hit och helgen spenderade jag på din sida och inte kom det något regn där heller 🙂

        Jag har inte ansträngt mig för att hålla rådjuren borta i vår. De lät bli tulpanerna och det var huvudsaken 🙂
        Kram, Carina

        • Anita skriver:

          Nehej, då blir det inget regn att se fram emot då, även om dom spått lite på onsdag. Men det vill jag nog se innan jag tror på det. Jag tror aldrig jag sett så många bruna gräsmattor som det här året. Och så en och annan smaragdgrön mitt bland alla bruna trots bevattningsförbud. Hm, märkligt.

          Beträffande rådjuren så trodde vi att nu dom var helt utestängda. Jag har varit väldigt nöjd. Innan jag imorse upptäckte att dom varit inne igen. Nu är även alla rosknoppar uppätna. Nu inser jag att vi aldrig kommer att kunna stänga ute dom för nu har vi ingen aning om var dom kommer in. Jag får helt enkelt ta bort alla flox, rosor och sånt som rådjuren gillar och satsa på annat. Frågan är bara vad. Det får bi något att klura på under mörka vinterdagar.

          Kram Anita

  5. Anni skriver:

    Vad glad jag blev av att du kikade in hos mig och återigen skrev en sådan där fin Anita-kommentar.

    Tänk att din trädgård klarar sig så bra trots torkan! Så vackra foton du bjuder på. Jag har också väldigt torrt, här slokar växterna trots att jag inbillat mig att de fått vatten Tycker ingenting är sig likt i år, antar att det beror på den torra våren och den långa vinterns med sina sena köldknäppar. Jag såg till exempel aldrig att våra äppelträd blommade!? Inte så konstigt då att vi inte får några äpplen på tre av de fyra träden. Rosorna verkar däremot tycka att livet är toppen, jisses som de blommar.

    Hörde av en väninna som har hus på en ö i Stockholm skärgård att de har problem med hjortar som äter av precis allt, även orkideer och böndernas odlingar. 100 hjortar har redan skjutits men man räknar med att det finns 300 kvar. Då hjälper inga stängsel!

    Karm Anni

    • Anita skriver:

      Och så glad jag blir att du tycker om mina kommentarer Anni. Och jag gillar dina.

      Nu börjar även vår gräsmatta bli brun. Men perennerna klarar sig fortfarande förvånansvärt bra. När det gäller äppelträden är det samma sak här. Väldigt lite blomning och därför väldigt få äpplen. Däremot har vi mycket plommon.

      Rådjuren ja, jag trodde vi stängt ute dom nu, täppt till det sista hålet. Men imorse upptäckte jag att dom varit inne igen och ätit upp alla rosknoppar. Jag tittade på dom senast igår. Hade massor på min ‘Rhapsody in blue’ och var så lycklig. Nu finns inte en enda kvar. Jag ger upp nu. Kommer att satsa på annat som är rådjurssäkert frågan är bara vad. Det jag märkt att dom absolut inte äter är rudbeckior av olika slag. Det kanske får bli det i hela trädgården. Men när jag läser om din väninna på ön i Stockholm skärgård så inser jag att det finns många som har det värre. Det värsta är ändå när dom äter upp odlingarna.

      Kram Anita

  6. Anni skriver:

    KRAM ska det stå – inget annat! 🙂

  7. Vad vacker Rosanne är. <3. Fina foton som alltid. Du kan få lite av allt vatten som vi fått sista veckorna. 🙂
    Kram Bosse

  8. Cathy skriver:

    Ja nu är det torrt, vi får heller aldrig nåt regn mer än några korta skurar som försvinner direkt. Det har blåst en hel del i samband med de enstaka skurarna också och då dunstar de få vattendropparna väldigt fort. Enda fördelen med torkan är att det blir färre fästingar. Hittills har det inte varit så varmt men nu kom värmen, jobbigt för Crispie, det går inte att gå någon lång promenad mitt på dagen som vi är vana vid, får bli senare på dagen istället. Oftast går vi ut halv 6 på mornarna men även då är det varmt och solen gassar på. Nästa vecka ska vi iväg på fårvallningskurs igen, i Skinnskatteberg den här gången. Hoppas på svalare väder, regn är helt okay.
    Ha en skön vecka i din fina trädgård.
    Kram, Cathy

  9. Carita Nordén skriver:

    Nu är det ett tag sen jag läste din blogg så nu har vi äntligen fått lite regn sedan dess. Det var verkligen välbehövligt efter all torka men alldeles för lite egentligen. Har vi tur kanske vi får mer idag men oftast försvinner det förbi känns det som. Jag beundrar dina vackra bilder, helt otroligt fina. Ha en fin dag. Carita

  10. Lena i Wales skriver:

    Det var länge sedan jag tittade in hos dej, men semestern i Sverige med barnbarnen tog all tid, men nu är jag tillbaka hemma i Wales igen.
    Vilken underbar trädgård du har och jag hoppas du har en fin sommar.
    Ha det bra!

  11. gunilla sundberg skriver:

    Hej Anita! Gunilla på Ekerö här. Vi pratade Änglatrumpet och Chili förra året. Jag har problem med för många chili i växthuset och frågar dig om jag kan ställa ut några på solig, vindskyddad plats?Undrar oxå om jag kan gallra blad. Nästa år ska jag som vanligt i augusti inte ha så många😂 Har tänkt på dina fina odlingar och undrat över hur du klarar vattningen. Jag är så lyckligt lottad så jag har vatten på tomten från Mälaren. Hälsningar Gunilla

  12. Fotona tål att tittas på flera gånger, men när kommer det nya? 🙂

Kommentera

