Ute blåser sommarstorm …

Den 30 juni 2017 … vinden viner runt husknuten. Drivbänkarna som jag har som skydd över sallad och gurka hade blåst av och landat i potatisen. Potatisblasten ligger nu platt och till viss del avbruten. Som tur är är det dags att börja skörda. Träden i skogsbacken viker sig oroväckande i den hårda vinden, måtte dom stå kvar och inte falla som furor även om dom är lövträd. Och framför allt, måtte dom inte falla ner och hamna i trädgården. Stämningen är nästan lite kuslig …

Igår blåste det också friska vindar men solen sken och det var en skön dag. Då passade jag på att ta en tur med kameran. Det var ett bra tag senast och det är viktigt att inte glömma att dokumentera. Och det är viktigt att inte sluta blogga. Jag upptäckte att det är över en månad sedan jag skrev ett inlägg senast. Tiden har runnit på så snabbt att jag inte hunnit med. Men nu ska jag försöka komma igång igen …

I uterummet samtalade jag en stund med Dr Westerlund …

Dr Westerlund är en doftpelargon liksom en annan av mina doftande pelargonfavoriter, ‘Orange Fizz’ …

I uterummet står också alla mina chili och paprikaplantor och många av dom bär nu stora frukter som jag väntar på ska börja mogna …

… och där står även slanggurkan ‘Sherpa’ med många gurkor på gång …

Lika bra att städa av det ätbara. På altanen står alla tomatplantor, fortfarande med skyddande fiberväv som jag höjt upp och som nu fungerar som ett litet tak. Tomaterna stortrivs och jag såg igår att det var massor på gång. Det verkar bli en riklig skörd i år också …

Morötterna som jag sådde innan jul är nu klara för skörd. Jag provsmakade dom idag och dom smakade sååå gott …

Någon prärie har jag inte satsat på i år. ‘Magnus’ finns ju på ”prärieplatsen” permanent och i år har han fått sällskap av svartkål eller palmkål som den även kallas. Det återstår bara att se om den klarar sig tillräckligt länge (innan kålfjärilarna slår till) för att kontrastera med sina blågröna blad mot ‘Magnus’ mörkrosa blomblad. Jag gissar att det kan bli effektfullt. Om det blir det återkommer jag med bilder …

Förra året sådde jag blomstermorot som inte blev något av. Men i år verkar några av dom vara på gång och det ska bli spännande att se de utslagna blommorna …

Och till min stora glädje har ‘Aïcha’ tagit upp sig efter att ha sett väldigt dålig ut. Det visade sig att huvudstammen med alla sidogrenar dog. Det kom lite blad och knoppar men dom vissnade allihop och knopparna torkade bort och föll av. Nu har jag kapat allt och nya grenar har tagit över som ser friska och fina ut. Och de första blommorna har slagit ut …

Piontiden har startat så smått. ‘Bowl of Beauty’ är först ut …

‘Sara Bernhardt’ har massor av knoppar och när de rosa blommorna slår ut kommer dom att göra sig vackert tillsammans med den vitbrokiga kornellens blad …

Till vänster i bild syns den vitbrokiga kornellen med ‘Sara Bernhardt’ framför …

Förra året köpte jag tre ”vita” primulor att ha i min vita rabatt. Dom blev allt annat än vita. Dom blev starkt rosa, ceriserosa skulle jag kunna säga. Nu kamperar dom ihop med den gulbladiga hostan som ger en gul inramning när man kryper nära med kameran …

Tre olika sorters löjtnantshjärta har jag. Det tidigaste är det rosa som börjar sjunga på sista versen. Men ännu kan dom bidra till drömska bilder …

Det röda ‘Valentine’ gömmer sig i dunklet under buskarnas grenar och är svår att fotografera …

Det vita är det som börjar blomma senast och som också blommar längst …

Nu blommar också Astrantian. Efter ett tag blir ofta bladen fula men då är det bara att klippa ner den så börjar den om på nytt …

Nu har också nävornas tid inletts. Den här blå blommar bara under några veckor men den är väldigt vacker med stora blå blommor. Etiketten är sedan länge borta men jag har för mig att den kallades kaukasisk näva …

Mitt på dagen gassar solen i trädgården. Då gäller det att ha skuggiga sittplatser. Under ett av äppelträden i skuggan av avenbokshäcken går det utmärkt att sitta och äta lunch även om övriga trädgården badar i sol …

Bredvid den pyttelilla dammen finns också en sittplats ditt solen ofta inte når …

Skuggorna letar sig också fram till min ”doftbänk”. Det är här jag känner dofterna av guldazalean i maj. I böjan av juli kommer pionen ‘Festiva Maxima’ och i mitten av juli smultronschersminen. Här sitter jag och filosoferar och funderar över vad och om jag ska göra något i trädgården. Ingen press, bara sitta där och känna alla härliga doftpuffar …

På kvällen har skuggorna lagt sig över trädgården men solen finns kvar på altanen. Det är perfekt de gånger då kvällarna blir lite kyliga. Här står jag på altanen och tar bilden ut mot trädgården. Den ligger nu i skugga men jag står i flödande sol. På bilden syns en gren av honungsrosen. Idag har stormen rivit ner flera jättegrenar av rosen som hänger för portalen så man knappt kan gå igenom den. Men grenarna är inte brutna så när stormen bedarrat får jag ge mig ut och ”puffa upp dom” igen över portalen …

Det blev ett långt inlägg men å andra sidan så hade jag ju en hel del att ta igen också. Nu ska jag ut i stormen med hunden innan regnet SMHI förutspått drar in.

På återseende och skön helg till er alla!

Det här inlägget postades i Sommar, Sommartid, Trädgårdsdokumentation. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Ute blåser sommarstorm …

  1. Härliga bilder från din sommarträdgård!
    Ja, nog blåser det mer än önskvärt. Jag bor i skogen och bara ljudet när vinden tar i är riktigt otrevligt och trädens kronor böjer sig i u-former. Jag vill inte gå ut när det dånar i träden och håller tummarna att de klarar påfrestningarna.

    Trevlig helg!

    • Anita skriver:

      Tack Gunilla! De värsta vindbyarna bedarrade igår eftermiddag men det är fortfarande blåsigt. Precis så upplever jag det också, det är otrevligt och kuslig stämning när vinden tar i. Och bor man i skogen som du gör blir det nog extra kusligt kan jag tänka. Jag hoppas att träden höll för påfrestningarna och att det är lugnare hos dig idag.

      Trevlig helg till dig också!

  2. lunasblogg skriver:

    Vad roligt att kika in hos dig! Ja, det har blåst helt otroligt i snart en vecka här. Det är inte mitt favoritväder. Vinden torkar upp värre än något annat. Mycket fint du visar, gillar särskilt bilderna på vivan, löjtnantshjärta, näva och astrantia. Kvällssol på altanen är inte dumt, då gör det inget att solen gått ner i trädgården för övrigt. Den absolut bästa sena kvällssolen vi har är på odlingsplatån och uppe på vår balkong. Där sitter jag gärna med en bok.
    ha en bra helg/
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Trevligt att du ville kika in Luna 🙂 Jag tycker hela våren och sommaren har varit blåsiga i år. Det är inte mitt favoritväder heller. Vi har det trots allt rätt skyddat mot blåst då de höga träden tar emot vinden. Och som du säger, det blir ju än torrare i markerna av vinden. Dom hotade med regn hela helgen men dom prognoserna är nu som bortblåsta. Idag skiner solen igen. Men ändå har trädgården klarat sig bra trots bevattningsförbudet.Det har ju kommit en del regn och det har väl hjälpt till. Mina grönsaksodlingar och odlingarna i uterummet har jag i princip helt klarat att vattna med spillvatten.

      En trevlig helg till dig också!
      Kram Anita

  3. Lena Skog skriver:

    Välkommen tillbaka och med så fina bilder från din trädgård! Blåsten är ihärdig hittills den här sommaren tyvärr. Vi får hoppas på en lugn och mild juli! Varm hälsning från Lena

    • Anita skriver:

      Tack Lena, så trevligt att du tittade in till mig och min trädgård. Och ja … blåsten är väldigt ihärdig den här sommaren. Vårarna brukar ju kunna vara blåsiga men det brukar ju ge sig när sommaren närmas men inte i år. Idag är det 1:a juli och blåsten fortsätter. Men vi hoppas på att det kanske är sista omgången blåst på ett tag och att vi går in i en lugnare period.

      Varm hälsning till dig också!
      Anita

  4. Marit Sønstebø skriver:

    Så hyggelig at du blogger litt igjen, Anita! Jeg har savnet bloggen din, men noen ganger går tiden veldig fort. Så jeg forstår at du har hatt mye annet å gjøre.
    Vakre bilder! Aïcha er veldig fin rose, og den må en jo ha i hagen. Du får som vanlig en flott avling av chili og tomater.

    Ønsker deg en god helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit! Ja nu ska jag försöka komma igång igen med bloggandet. Det är ju också en dagbok så det är viktigt att inte sluta. Och så är det ju faktiskt trevligt att blogga, både skriva själv och läsa inlägg. Aïcha har jag ju sett blommar hos dig också nu. Den är så ljuvlig. Men i år tycker jag inte den doftar lika mycket som vanligt. Men dofterna kanske blåser bort i vinden. Och chili, paprika och tomater verkar det inte bli någon brist på i år heller. Det är härligt. Jag väntar på att få plocka min första solvarma tomat 🙂

      En trevlig helg till dig också!
      Kram Anita

  5. Carina skriver:

    Trevligt med en lång rapport och bildserie… Tänk så fantastiska växterna är på att läka även om de ibland behöver en hjälpande hand. Rosen är ju underbar nu. Smultronschersminen blommar för första gången hos mig just nu. Och det är en behaglig väldoft som följer mig runt 🙂

    Har du problem med att dina chili får löss i uterummet? Jag får inte ha mina i växthuset för mamma säger att de ALLTID får löss därinne. Så jag har de i baljor ute men där mognar de senare och skörden blir mindre inbillar jag mig.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Ja växter är fantastiska på att läka, det har jag många gånger sett prov på. Det är nog en av många orsaker av att vi är så fascinerade av dom kan jag tänka 🙂 Smultronschersminens doft är verkligen ljuvlig så här års. Den följer mig också med hjälp av vinden. De första blommorna har slagit ut nu och även om dom än så länge är få doftar dom rejält.

      Visst får jag lite löss på mina chilis och paprikor. Det går inte att undvika. Men det är inte på chiliplantorna lusangreppet startar, det är på mina doftpelargoner. Men för mig är det inget problem. Jag går en halvtimme varje morgon och klämmer några stycken. Och angreppet blir inte speciellt stort, det är inget man ens märker om man inte synar väldigt ordentligt. Och i slutet av juli brukar dom vara borta. Men jag kan tänka mig att det blir besvärligare i ett växthus där det blir varmare och trångt (vårt uterum är ju rätt stort). Jag har ju en del chili ute på altanen också. Och visst ger dom skörd men definitivt inte som dom som står i uterummet. Chili är ju värmeälskare. Men summan av allt, visst får dom löss. Fast jag brukar faktiskt få ännu mer löss på dom som står ute. Och dom lössen tror jag kommer från honungsrosen som brukar få rejält med löss. Den har förresten börjat blomma nu 🙂

      Kram Anita

  6. Kristinas oas skriver:

    Vad roligt att läsa ett inlägg från dig, har saknat dig och din trädgård. Det ser grönt och frodigt ut, men jag förstår att blåsten inte är kul när man bor nära höga träd som ni gör. Det märks att det har blåst mer än vanligt så här års, flera av våra blommande prydnadsbuskar har grenar som har fläkts. 😦
    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja det är inte klokt som tiden rinner på. Jag blev förvånad när jag såg hur länge sedan det var jag skrev ett inlägg. Men nu ska jag försöka skärpa mig 🙂

      Så tråkigt att buskarnas grenar fläkts. Det hände i vintras med min Stanwell Perpetual. De kraftigaste grenarna hade fläkts av snön ända längst ner. Men det börjar komma nya grenar nu. Men så rikblommande som den brukar vara blir den inte i år. Och det tar nog ett tag innan den blir tät och fin igen.

      Blåsten har verkligen varit besvärlig i år. Det blåste rejält igår också. Idag verkar det dock lite lugnare. Jag hoppas det blir bra väder för det är öppen trädgård idag och jag planerar att besöka två stycken.

      En fortsatt fin helg till dig också!

      Kram Anita

  7. Linda skriver:

    Fina bilder från din trädgård. Trodde första att inlägget var från i dag för här blåser det halv storm. När jag tittade ut i morse så fick jag en känsla av att bo på kalfjället 😉 Så härligt det låter med en doftbänk. Det måste jag nog fundera på om jag inte skulle införa i min trädgård … kanske i närheten av schersminen och Törnrosa-rabatten 😀

    Kram och solsken
    //Linda

  8. Vilken underbar trädgård du verkar ha. 🙂 och en egen doktor som du kan prata med om allt mellan himmel och jord. 🙂 När du hade sommarstorm befann vi oss på havet på en färja. Lite läbbigt.
    Kram Bosse

  9. Ruben skriver:

    En så fin berättelse om vad som händer i trädgården! Skönt att kunna dokumentera på bloggen. Men jag måste säga, att jag blivit väldigt slö på den fronten och ändå vet jag att jag borde göra lite fler inlägg.
    Min ”prärie” är inte så mycket av en prärie i år, men jag tar inte så allvarligt på det, det blir det det blir, dvs en salig blandning.

    Ha det gott!
    /Ruben

  10. Hej Anita! Längesedan sist. Trevligt att läsa om din trädgård. Du beskriver den så inlevelsefullt så det känns nästan som om man vore där. Inte kul med blåsten förstås, men jag hoppas innerligt att det slutat blåsa hos dig också nu och att du får njuta av sommarvärmen utan att det känns som om ”öronen skulle blåsa av och träden ner”. Vad många tomat, chili och paprika plantor du har. En härlig skörd som du börjat njuta av nu gissar jag. Gurkplantorna också imponerande. Så välväxta och fina. Mina är små och knörvliga men det är de oftast. Det är bara något år då och då som de blir stora och fina. Jag har dem ute och de har precis som vi inte uppskattat kylan och blåsten. I övrigt så är dina bilder som alltid helt underbara och en ren njutning att titta på. Primulan bara så fin trots att den var cerise och inte vit som du tänkt. Den blev magisk ihop med hostan.

    Såg att du inte bloggat på ett tag. Så icke jag heller. Ligger lite lågt under sommaren och skriver bara lite då och då. Det finns så mycket man vill hinna med och tiden bara rusar iväg. Tänkte passa på att vara ute så mycket som möjligt och sitta mer vid datorn när det drar ihop sig mot höst istället.

    Önskar dig en fortsatt skön sommar!
    Kram Anna-Karin

  11. Linda skriver:

    Hej!

    Nej, än då länge har vi inte bevattningsförbud. Men det regnar nästan ingenting alls. Eventuellt skulle vi kunna få lite regn i eftermiddag. Jag håller tummarna. Maken drog till skogs för att leta hjortron och kantareller. Hoppas förstås på svampen, men är tveksam. Hjortronen får han mer än gärna kalasa på ifred 😀

    Jag har en chili som inte mår så bra. Om du ser det här så får du gärna kika in på bloggen och ge mig tips om vad jag ska göra med stackaren. Den har just fått ny kruka, nu jord med benmjöl och lite epsomsalt. Skulle såg gärna vilja att de blev fin igen. Har du många chilisorter i år?

    Kram
    Linda

    • Linda skriver:

      Tack för ditt svar. Det märkliga är att den inte har spinn. Bladen har gula fläckar och har haft det länge, men det finns inga tecken i övrigt på spinn. Just den här chilin har aldrig haft någon ohyra. Inte ens en liten bladlus. Och då bakas den tyvärr rätt ofta i förfärliga temperaturer. Över 40 och en bra bit till är inte ovanligt (och jag undrar varför den ser krasslig ut … 😉

      Nu vräker regnet ner hos mig och maken har kommit hem från skogen med kantareller och hjortron. Nu ska han tydligen koka sylt 😀

      Kram
      Linda

Kommentera

