Så blev då äntligen maj skön …

Det är dags för blommig fredag igen och temat är Månadens bild. Efter förra fredagens inlägg som handlade om frostnätter och iskalla vindar har äntligen maj visat upp sitt rätta jag, hon har blivit så där skön som man säger att hon ska vara när man sjunger om henne på valborgsmässoafton. Tack för det maj!

Och så var det månadens bild då. Det får faktiskt bli två bilder. Den första visar majljuset och den efterlängtade blomningen. Äntligen blommar mitt hav av lungört och till höger börjar gullvivehavet slå ut. I bakgrunden anas narcissparaden och över allt detta vilar majsolens ljusa, lätta solstrålar …

Och igår så var det dags för vårens nässelsoppa. Så sen har jag nog aldrig varit men nässlorna var fortfarande späda och fina och soppan smakade gott med vitlöksbröd till …

Nu får nässlorna växa till sig igen och bli till glädje för nässelfjärilarna.

Det här var mitt bidrag till veckan Blommig Fredag. Nu ska jag stänga ner datorn och ge mig ut i trädgården för nu väntar den på min omvårdnad. Hoppas ni alla får en härlig helg!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Så blev då äntligen maj skön …

  1. Marit Sønstebø skriver:

    Ja, endelig kom varmen! Det er jo sånt vær vi skal ha i mai.
    Så vakkert bilde av dine lungeurter! De er så fine nå 🙂
    Nå får vi håpe på at varmen holder seg.

    Ønsker deg en god helg, Anita!

    Klem, Marit

  2. Villroses hage skriver:

    Vakker Pulmonariablomstring og fristende neslesuppe!

  3. Anni skriver:

    Så ljuvlig din motljusbild är, full av hopp och längtan. Äntligen!
    Mina nässlor fick bli nässelvatten, jag tycker att nässelsoppa sticks i munnen (och så kör det lite för många bilar just där nässlorna står).
    Njut av din trädgårdshelg!

  4. Carina skriver:

    Två underbart vårliga majbilder var och en på sitt sätt. Har inte ens hunnit med att göra en nässelsoppa i år det är annars tradition att plocka tidigt grönt för soppa 🙂 Bra sätt att använda kirskålen på också.

    Trevlig helg! Kram, Carina

  5. lunasblogg skriver:

    Ja nu så händer allt på en gång och det som inte blivit gjort innan ska göras. Nässelsoppa är en favorit, jag tänkte på den häromdagen men när jag såg nässlor hade jag inga handskar på mig. Skönt att se att våren även är hos er nu så fint. Mina lungört börjar bli överblommade med värme och torka, t o m tulpaner går över fort. Fast det är underbart väder och jag klagar verkligen inte
    Trevlig helg
    Kram Luna

  6. Härliga bilder som symboliserar den vackra maj!
    Ha det gott i din vårträdgård!

  7. Så vakre bilder her da.
    Nydelig.
    Ha en god søndag.
    Klem Christina

  8. Underbar den översta bilden. Nässelsoppa ska vara extra nyttigt. Tror aldrig jag provat.
    Kram Bosse

Kommentera

