Arbetsinsatser krävs!

Det är fredag igen och i Blommig fredag är temat ”Arbetsinsatser”. Oj, oj, oj, det krävs många arbetsinsatser nu ska jag säga …

Vårt nyrenoverade badrum är klart men nu krävs stora arbetsinsatser. Det ligger byggdamm överallt och vi måste städa rum för rum ordentligt. Det kommer att ta ett tag, ingen städning som man gör på ett par timmar. Badrummet hade aldrig renoverats och fyllde 50 år i år. Så här såg det ut …

Och så här ser det ut nu …

Jag kommer att skriva ett längre inlägg senare om vår badrumsresa.

En annan arbetsinsats som måste göras är att plantera om alla chili och paprikaplantor. Jag har väntat i det längsta p.g.a den kalla väderleken. Jag ska ha dom i uterummet och nätterna har varit alldeles för kalla hittills. Men nu lovar dom varmare väder från nästa vecka så då ska dom planteras om och ställas i uterummet. Som synes börjar dom att bli väldigt vildvuxna. Jag underbevattnar dom varannan dag med chiligödning vilket gör att dom ändå håller sig gröna och fina, dom har minimalt med jord just nu …

För övrigt så väntar trädgården på diverse arbetsinsatser. Jag har inte kunnat städa något ännu p.g.a. att det varit för blött. När det äntligen började torka upp, ja då kom kylan. Men gödsel är inköpt och i nästa vecka hoppas jag på att kunna börja klippa fjolårsperennerna i småbitar och lägga ut i rabatterna och sedan lägga ett lager gödsel över. Jag brukar göra så och det har gjort under med min lerjord som blivit väldigt mer lättarbetad plus att växterna trivs och frodas.

En annan arbetsinsats är lite mer ovanlig när det gäller mig. Jag ska nämligen göra tvärtemot vad jag brukar göra. Jag ska ta bort en del av en rabatt och så gräs. Jo, det är faktiskt sant! Ibland kan det faktiskt bli lite för mycket rabatt hur konstigt det än låter.

För övrigt ska pallkragarna göras klara för vårsådder och potatis. Jag genomförde för första gången en vintersådd. I sena december sådde jag rucola, dill och morötter i ett par pallkragar och det har kommit upp. Jag har haft drivbänkar över som hållit värmen vilket varit ett måste då nattemperaturen ibland krypit ner mot 7-8 minusgrader. Grodderna har stått stilla ett antal veckor men om värmen kommer i nästa vecka hoppas jag dom tar fart igen. Den här bilden tog jag idag. Där syns rucola och morötter … och jag ser att morötterna måste gallras …

I matkällaren där det är svalt står försådder av olika sorters sallad som jag ska plantera ut. Romansallad, huvudsallad ‘Oliver’, isbergssallad ‘Calmar’och bladbataviasallad ‘Lollo Rossa’. Jag sådde dom förra året och dom blev väldigt lyckade och då jag hade fröer kvar … ja då var det bara att så dom i år igen. Jag sådde dom den 24 april och idag, den 28:e har ‘Calmar’ och ‘Lollo Rossa’ grott …

Det var väl några av arbetsinsatserna. Våren är en hektiskt tid när man har trädgård och när man ska odla ätbart. Men det är härligt jobb och väl värt det när man får njuta av resultatet i form av blomning och när man kan skörda det ätbara långt in på hösten.

Då återstår bara att önska er alla en skön Valborgshelg! Vädret ska väl bli lite sisådär men i nästa vecka har dom lovat värme! Äntligen!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Vår. Bokmärk permalänken.

37 kommentarer till Arbetsinsatser krävs!

  1. Marit Sønstebø skriver:

    Ja Anita, badet ble veldig fint! Det er mye arbeidsinnsats som er lagt ned der.
    Samme sak ute i hagen her, for det har ikke gått an å få gjort noe ute. Først iskald vind, og så frost og nå snø. Vi får håpe at varmen som er lovet til uken kommer!

    Flotte små spirer hos deg! Salat er jo veldig godt og enkelt å dyrke.

    Ønsker deg en fin helg, og håper at varmen kommer snart!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit 🙂 Ja nu är vi trötta på kyla, blåst, snö och hagel. Jag längtar ut. Och flera av mina sådder längtar ut, åtminstone till uterummet. Men vi håller tummarna för att den utlovade värmen kommer.

      Önskar dig också en fin helg!

      Kram Anita

  2. lunasblogg skriver:

    Oj, jag ser att du har fullt upp! Att renovera ett gammalt badrum är lite mer än man kan tro, men kul när det blivit så bra och är färdigt.
    Jag som brukar så sent har också märkt att aprilsådd är supersnabbt. Resultat visar sig efter en- två dagar ibland. Det jag sådde i mars börjar jag få problem med ohyra och rangliga plantor nu, så jag måste ta ut och lufta i väggväxthuset oavsett kallt väder. Sallat och kål klarar ju det visserligen.
    Jag är inte riktigt där än att jag vill lägga igen en rabatt, men skulle nog behöva göra det. Som jag skrev i mitt inlägg så har jag äntligen fått gödslat,men hos oss har det snarare varit för torrt än för blött. Jag prövade att vinterså utan drivhus i vinter,men eftersom överdelen blåste sönder innan, så gick inte det, bara vitlök och sådant har kommit upp förstås.
    Ha en bra helg och ta det lugnt!
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna, jag vi är glad över vårt nya badrum. Framför allt så luktar det fräscht. Det gamla luktade från avloppet hur mycket vi än försökte göra rent det.

      Jag försöker faktiskt så senare och senare. Nästa år ska jag så min chili och paprika senare också för dom ränner iväg som bara den. Tomaterna sår jag sent i mars och dom hinner ge mycket skörd ändå. Annars är det märkligt vilken skillnad det kan vara. Du har haft för torrt och jag för blött. Nu börjar det i varje fall att torka upp hos mig så att jag kan gå på gräset utan att sjunka ner i vatten. Trist att ditt drivhus blåst sönder men det har varit mycket blåst i år. Mina brukar också flyga iväg i vinden ibland men i år lade jag kraftiga stenar på locken och dom har nog hjälpt till att hålla dom kvar.

      Ha en bra helg du också!

      Kram Anita

  3. Inger skriver:

    Grattis till nytt badrum! Ja det är mycket som ska göras nu, både inne och ute.
    Trevlig helg!

    • Anita skriver:

      Tack Inger! Ja mycket finns att göra men mycket är roligt också. Och ger både lön och glädje för mödan.

      Trevlig helg till dig också!
      /Anita

  4. Vad fint badrummet blev. 🙂 Milde tid vad du har att göra. Tur de verkar älska trädgårdssysslorna. Tänk att du ska så gräs också.
    Helgkram Bosse

    • Anita skriver:

      Tack Bosse 🙂 Ja vi är väldigt nöjda med badrummet. Jodå, här finns att göra. Men trädgårdssysslorna är samtidigt avkopplande. Och det är inte klokt att jag ska så gräs där det finns en rabatt idag. Det trodde jag aldrig skulle hända men man upphör aldrig att förvåna sig själv 🙂

      Helgkram till dig också!
      Anita

  5. Studio Livskraft skriver:

    Snyggt badrummet blev!
    Visst längtar man efter sol och värme nu. Var ute i trädgården nu i kväll och njöt av kvällssolen, men det var bitande kalla vindar..
    Hoppas på lite varmare väder i helgen, för då är det trädgårdsarbete som står på agendan.

    Trevlig helg!
    /Birgittta

    • Anita skriver:

      Tack Birgitta! Ja solen sken så fint igår och jag gick ut en sväng i trädgården utan jacka. Ha, jag fick snabbt gå in igen och ta på mig den för vindarna var verkligen kalla. Och jag såg på väderprognosen att nordan ska blåsa ordentligt idag också. Men sen så … vi håller tummarna för att vårvärmen kommer snart!

      Trevlig helg till dig också!
      Anita

  6. Så härligt med ett nyrenoverat badrum snyggt blev det också.Nu längtar man verkligen efter sol och värme och när den anländer så kommer det att bli en hel del att göra i trädgården men det ser jag fram emot .Ha det gott/Margareta

    • Anita skriver:

      Tack Margareta! Ja nu håller vi tummarna för att vinterns framfart hejdas och våren tar över ruljansen. För nu vill vi ut i våra trädgårdar!

      Ha det gott du också!
      Anita

  7. GladiGrönt skriver:

    Det händer mycket hos dig vill jag lova, både renovering och odling. Kul bägge dera. Ett fint resultat gläder. Lycka till med städningen/Monica

    • Anita skriver:

      Jo här händer mycket. Men å andra sidan så har vi bott här länge utan att renovera också. Fast på ett sätt är vi glada för att vi inte gjort det tidigare för då kanske det snart skulle vara dags igen. Och jag tackar för lycka till:et gällande städningen 🙂

      Ha en skön helg!
      Anita

  8. Otroligt fräscht badrum för att vara 50 år! Jag skulle vilja säga att det överlevde sig självt och blev modernt igen. Men det nya blev jättefint och framförallt ljust. Jag älskar ljus inomhus.
    Tror vi är många som samlat på oss mycket jobb tills värmen kommer och har det sprängfullt av växter överallt denna kalla vår. Tror aldrig jag varit så sen med utplanteringar och direktsådder.
    Kul med vintersådd. Det ger hopp att se lite grönt och vilken fart det kommer att få så snart värmen kommer.

    • Anita skriver:

      Ja så är det ju ofta, modet skiftar och det man vet är att det går i cykler och kommer tillbaka med jämna mellanrum. Men hur retro det än var var det dags för ett byte.

      Idag hade jag hoppats på lite skönt vårväder men istället blåser nordan så det står härliga till. Det blir till att vänta på vårvärmen några dagar till. Men den som väntar på något gott …

      Ha en fortsatt skön helg!
      /Anita

  9. Sylvia skriver:

    WoW, vad du har varit i farten! Badrummet blev hur bra som helst. Skönt när det äntligen blev klart förstår jag men som du själv säger så kommer det ta tid att få bort allt damm .

    Ha det bäst!

    • Anita skriver:

      Tack Sylvia 🙂 Ja nu är det dags att ge sig på byggdammet. Skulle börjat idag men omskolningar av chili och diverse kålsorter kom av någon anledning emelllan, förstår inte hur det gick till 😉

      Ha det bäst du också!
      /Anita

  10. Carina skriver:

    Den spontana tanken är att med en badrumsrenovering som ni gjort är det ändå rätt bra att det varit kyligt. Intressekonflikten kan bli så jobbig annars. Om du förstår hur jag tänker 🙂 Jag blev nyfiken på chiligödning… vad är det? Finns den färdig eller är det något du fixar själv? Mina plantor har stått i växthuset flera veckor men jag har en kombinerad frostvakt och värmefläkt gående. Har förlorat några tomatplantor som stog närmast ytterväggen men med tanke på det totala antalet var det bara bra. Tror att alla jordar mår bra av att göra som du gör. En lerjord blir luckrare och en sandjord får mer fuktighetshållandepartiklar.
    Och badrummet blev väldigt fint efter renoveringen 🙂

    Ha en fin valborgshelg! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Japp, jag förstår precis hur du tänker och det stämmer så väl 🙂

      Chiligödningen jag använder heter Chilli Focus. Jag köper 5 l dunkar (är inne på min andra) för den är rätt dyr och köper man större mäng så blir det ju billigare. Men mina chili har aldrig varit så fina som efter jag började använda den så jag är nöjd. Jag får enorma skördar. Du kan säkert googla på den för att få fram lite mer uppgifter. Det som är bra är att jag kan vänta väldigt länge med att skola om mina chili och paprikaplantor. Jag har dom i små runda krukor, sådana som färska kryddor är planterade i i mataffären. Det är ju inte mycket till jord men bladen är friskt gröna och plantorna är väldigt kraftiga. Jag fortsätter sedan med samma näring hela säsongen och jag får ju som sagt enorma skördar och väldigt kraftiga och fina plantor.

      Ha en fin valborgshelg du också!

      Kram Anita

  11. Carita Nordén skriver:

    Att renovera inomhus är ett gigantiskt arbete men det blir ju så fint och känns så bra när det väl är gjort. Det mesta arbetet utomhus har varit lite eftersatt på grund av vädret, i alla fall hos oss. I går var det härligt och det blev en hel del hjort under dagen så nu känns det lite roligare. Jag planterade dom fyra pionerna som jag köpte på mässan men på grund av kylan har jag en hel del planterat av det som blivit inköpt. Ha en fin 1:a maj. Carita

    • Anita skriver:

      Ja det är verkligen ett gigantiskt arbete men nu är i varje fall de största projekten klara. Fönsterbyte, husmålning (inkl. tak), toalett med dusch, badrum och kök. Det kändes skönt att skriva ner allt så jag fick njuta av att det är klart 😉

      Idag blåser det nordan igen men det har i varje fall inte kommit någon nederbörd. Nu väntar jag bara på att värmen ska komma. Längtar verkligen ut i trädgården. Pioner går ju bra att plantera nu men jag förstår att du fått vänta med en del annat. Men snart så …

      Ha en fin valborgshelg!
      Anita

  12. Marika skriver:

    Vilken förvandling, det blev fint. Växterna köar här med, på att få bli omplanterade, och det börjar bli ont om utrymme. Törs inte ta ut dem till växthuset än. Men måste nog plantera om mina chili och paprika plantor, och några tomater återstår också.
    Ha en riktigt skön helg /Marika

    • Anita skriver:

      Tack Marika 🙂 Jag tror det är köbildning när det gäller växter hos många trädgårdsmänniskor det här året. Jag har i varje fall uterummet där jag kan mellanlanda dom innan dom ska ut i det fria. Men jag längtar efter att få potatisen i jorden. Men jorden får ju inte vara för kall. Nästa helg kanske …

      Ha en riktigt skön helg du också!
      /Anita

  13. Ja du, ”de e mycke nu” som man brukar säga! Inte precis time för någon förkylning som gör en sängbunden i en vecka – och nu är gubben min förkyld också. Han sover för djupt just nu….. Undrar om man kan skicka ut hunden och fixa lite i trädgården, han är den enda som är pigg!
    KRAM
    Susie

    • Anita skriver:

      Ja vårförkylningar är ett elände och ni får krya på er båda två. Det låter ju som en bra idé att låta Santos göra lite nytta. Du får pröva, gräva lite i en rabatt gör han nog gärna 🙂

      Krya-på-dig-kramar
      Anita

  14. Ulrika skriver:

    Ja det ser väldans bra ut både med badrum och odlingar! Snart kommer värmen dessutom 🙂
    Ha en skön helg!

    • Anita skriver:

      Värmen har varit här ett par dagar nu. Härligt! Man får njuta så länge det varar.

      En skön helg till dig också!

  15. Eva, storasyster skriver:

    Käraste Chillasyster! ❤ ❤ ❤ ❤ Badrummet blev ju så fint att man väl knappast vågar gå in där och skrynkla till en handduk 🙂 🙂 🙂 Ni måste vara helnöjda! Hoppas byggdammet försvinner så att din röst återfår sin styrka!
    Vi ses i kväll hoppas jag!
    Många kramar
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Kära storasyster, du får så gärna skrynkla ner våra handdukar. I tisdags sågs vi och på tisdag ses vi igen ❤ ❤ ❤

      Ha en fin helg!

      Kram chillasyster

  16. Anni skriver:

    Byggdamm. Jag säger bara byggdamm. FY vad det är vidrigt! Hoppas verkligen att du har ditt nya vackra badrum på näthinnan när du sliter med eländesdammet.
    Det där mer perenner i bitar före gödseln var onekligen klokt. Jag har också lerjord och har försökt förbättra den men ditt tips ska jag ta till mig. Hela skottkärran är full av perennskräp som kan klippas smått. När nu värmen äntligen kom var jag nästan förvånad, men väldigt glad, över att jag redan hade rensat rabatterna – det var visst några varma dagar tidigare i vår!
    Fantastiska chiliplantor, men jag fattar inte hur ni hinner äta upp allt? Jag hade en planta för 7 år sedan som gav så mycket chili att jag fortfarande har kvar. Torkade allt då och en eller två små torkade frukter ger styrka som sätter sig på läpparna. Här blir det inte mer chili på länge, länge.

    (Mina vita keramikblommor har turkost glas i botten, det är därför det ser ut som vatten).

    • Anita skriver:

      Jodå, jag har badrummet på näthinnan när jag sliter med det eländiga byggdammet. Men i veckan har jag tagit paus i byggdammsstädandet och istället ägnat mig åt städning i trädgården.

      Jag har förbättrat jorden på det sättet i många år nu. Förr så ”åt leran upp” jorden men sedan jag började med att finklippa skräp och lägga gödsel över så har jorden blivit väldigt bra. Det är så härligt när jag ska sätta någon ny växt eller flytta någon och det bara är att gräva utan minsta motstånd. Hoppas det kan fungera hos dig också.

      Det är inte bara chili, det är paprika också 🙂 Och alla plantor ska jag inte ha själv. Men vi använder väldigt mycket chili i maten. Jag mal till pulver (är dags att mala det sista av förra årets skörd nu). Jag har en del som chili flakes. En del fyller jag med ost och gratinerar i ugn, en del fryser jag och använder som färsk i olika maträtter under hela året. En del lägger jag in och en del hamnar på grillen. Så här går den åt. Sedan har jag blandat med milda och lite starkare sorter. De riktigt starka försöker jag nu för tiden undvika. Dom kan bli för starka tycker jag.

      Kul att få veta mer om dina vita keramikblommor, verkligen jättevackra.

      Ha en skön helg!
      /Anita

  17. Lena i Wales skriver:

    Vilken skillnad i badrummet. Så fint det blev!
    Ja, nu är det mycket att göra i trädgården och mycket som händer.
    Har varit väldigt dålig på att titta in hos dej, men är glad att jag är tillbaka.

    • Anita skriver:

      Tack Lena, roligt att du är tillbaka. Ja vi trivs väldigt bra med nya badrummet. Här har vi haft skön vårvärme i några dagar nu och jag har passat på att vara ute. Men våren har inte kommit lika långt som hos dig ännu.

  18. Kristinas oas skriver:

    Åh, så fint badrummet blev Anita! Förstår att ni är helnöjda. Så skönt att ni har gjort alla stora reniceribgsarveten nu och kan bara vara lite framöver. Sedan väntar förstår en massa fixande i trädgården, men det är ju för det mesta ett nöje. 🙂 Vad är det för rabatt som du ska ta bort och så gräs?
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja vi är verkligen nöjda och det är sååå skönt att de stora renoveringarna är klara nu. Nu återstår tapetseringar och målningar i andra rum men det får komma lite senare.

      Jag ska inte ta bort någon rabatt utan minska ner en. Det är den som är direkt vid altandäcket, där jag har haft min prärie. Där har det blivit alldeles för trångt. Alternativet hade varit att jag skulle ta bort min ros Louise Bugnet och det ville jag inte. Men det är inte mycket som blir gräs, max ett par kvadratmeter 🙂

      Kram Anita

  19. jesh stg skriver:

    One of my daughter’s would love to see this! She will give me some tomato plants, grown from seed. I see inside plants under the light box are doing great! Jesh StG~

Kommentera

