Intensivt letande efter vårtecken …

Nu är verkligen våren på väg. Mars går snart och lägger sig och in kommer April med ett soligt leende. Och i helgen var det varmt, riktigt varmt. Med tanke på den vårvärme (ja nästan försommarvärme) som var i helgen så borde det ju hagla vårtecknen i min trädgård. Men icke. Fast en sak kan jag rapportera, snön är borta och det är ju verkligen ett vårtecken. Men marken och framförallt gräsmattan är så blöt att det inte går att vara ute och vårstäda på många veckor ännu. Men samtidigt är det bra att ha en trädgård som inte torkar upp så lätt för på sommaren behövs ingen vattning vilket kan vara bra när vattenreserverna börjar sina. När alla gräsmattor lyser gula, då lyser vår grön. Men några få vårtecken hittade jag i varje fall när jag plaskade omkring på gräsmattan …

En liten vit krokus …

Snödroppar som ännu inte slagit ut …

Snökrokus som lite försiktigt börjat titta upp …

En tendens till grönska på måbären …

Bladknoppar på honungsrosen med vårblå himmel i bakgrunden …

Och så har ju duvparet kommit förstås. Det är ett riktigt vårtecken …

Men det finns ju andra vårtecken. Ett är trädgårdsmässorna. I förra veckan var jag på Stockholms Trädgårdsmässa. Där blev frön av olika slag inköpta. Passade på att köpa frön även till nästa år. Lite inomhusväxter blev det också. Bland annat den gamla klassikern ”Hemtrevnad”. Tre stycken köpte jag och alla hade olika nyanser. Det tyckte jag var lite kul …

Ett litet, litet träd vid namn Boronia Crenulata blev det också. Det ska få bo i uterummet där det förhoppningsvis ska växa sig stort och fint …

Och kaffe blev det på mässan av olika slag. Förutom traditionell fikapaus inköptes även den här kaffeplantan med sin passande ytterkruka. Den ska också få bo i uterummet, fast i lite större kruka …

Nästa vecka är det trädgårdsmässa igen. Den här gången Nordiska Trädgårdar. Då kommer jag förhoppningsvis att hänga på låset redan på torsdagen.

Ett annat vårtecken är att jag lagt ut potatisen i uterummet. ‘Cherie’ i år också, vi tröttnar inte på den röda kärlekspotatisen …

Ja vad mer ska jag säga om vårtecknen. Ett av dom viktigaste vårtecknen för mig är ändå ljuset. Det blir så speciellt i mars/april. Jag brukar säga att i augusti så är ljuset mörkt. Men i mars blir ljuset ljust igen och jag älskar när det strilar ner …

Och så smälter snön och fyller dikena med vatten, bara det …

Ja det var väl ungefär allt. Nej en sak till. Jag var precis ute i uterummet och såg att mitt Ginkoträd fått stora bladknoppar. Det är ett stort vårtecken för mig varje år. Jag älskar min Ginko som nu verkligen börjar bli ett träd. Bilder på det kommer senare när bladen börjar spricka ut ordentligt.

En trevlig helg till er alla!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Vår, Vårtecken. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Intensivt letande efter vårtecken …

  1. Carina skriver:

    Mycket fint och väldigt fint fångat 🙂 Men första björkbilden har en magisk känsla. Våren är så mycket mer än blommande små lökar. För mig är det egentligen känslan i ljuset och doften – den är magisk. Inser nu att jag jobbat såpass mycket att jag nästan missat den där subtila skillnaden i år. Brukar oftast ta den, nästan på lyra, när jag är ute och går.

    Jag har bokat vandrarhem i Sthlm nästa helg för trädgårdsmässan men har fortfarande inte bestämt mig hundra… Är det värt eller mest ett jippo? Just nu lockar en solig helg i Norge mer 🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Ja du vet att jag älskar besöken i ”min” björkdunge. Där kan jag fånga årstiderna och just den här dagen strilade marssolens strålar ner, nästan som ett vårregn. Och visst är det ljuset och doften som ger den optimala vårkänslan. Tänk bara doften av sopade vägar på våren.

      När det gäller mässan så tycker jag personligen att den var bättre förr. Nu börjar det bli så mycket annat som säljs där, typ mat och utomhusbad. Och det är enormt mycket folk så ska man dit ska man definitivt hänga på låset när dom öppnar kl 9. Men ändå kan jag för egen del inte tänka mig att inte åka på mässan. Jag brukar till och med åka två dagar. Men så bor jag ju så pass nära. Behöver bara åka pendeln upp. Det beror egentligen på vad man förväntar sig. Jag köper inte så mycket egentligen. Det blir mest fröer och någon enstaka växt, mest då sippor av olika slag. I år ska jag se om jag hittar någon mer kamelia. Fast lite spontaninköp blir det alltid. Och det är ändå ett vårtecken för mig med mässan. Men det kanske beror på att våren kommer så sent till min trädgård 🙂

      Det blir spännande att se var ditt val hamnar. Jag måste säga att en solig helg i Norge låter väldigt lockande så jag förstår dig om det blir det istället … om du nu får garantier för att solen skiner förstås 🙂

      Kram Anita

      • Carina skriver:

        Mmm.. garantier får jag nog inte men jag känner för att andas för mig själv. Ibland blir det ansträngande att vara ‘inneboende’ som vuxen.

        Tack för din input den hjälper mig. Jag insåg att Råda trädgårdsdagar är i början av maj och där finns så bra plantskolor med och väldigt lite annat. Utan trädgårdsmässan blir det ju pengar ‘över’ till växter.

        Har tackat nej till Sydafrika förresten 🙂 Har följt en trädgårdsamatör på resa i Kina och magen sa mer spännande. Så återigen tack för din input.

        Ha en härlig helg! Kram, Carina

  2. Marit Sønstebø skriver:

    Vakre bilder av lyset, Anita! Ja, lyset er helt spesielt på våren. Nydelige crocus du har.
    De tre plantebe du kjøpte må være denvi kaller ”husfred” her, for de ligner veldig. Hele 70 tallet var de enormt populære her 🙂
    Spennende med ditt lille tre, og det kjenner jeg ikke til fra før. Håper at du får det til å trives. Det ble ikke noen ny camellia på deg? 😉

    Flott kaffeplante! Jeg har aldri hatt den som stueplante selv, men liker de veldig godt for de har så flotte blanke blader.

    Ønsker deg en god helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja det måste vara samma växt, hemtrevnad och husfred. Och det var samma sak här, dom var enormt populära på 70-talet. Jag tyckte det var så roligt med tre olika färgnyanser. Får se hur dom kommer att trivas.

      Det blev ingen ny kamelia på den mässan men jag ska titta efter en på nästa mässa som jag ska åka på. Men jag kommer bara att köpa om jag hittar någon spännande sort. Jag vill inte ha någon som det bara står ”rosa kamelia” på.

      Kaffe har jag bara druckit förut aldrig haft som växt 😉 Det blir nog inga bönor men jag hoppas det kan bli några blommor så småningom kanske.

      En skön helg till dig också!

      Kram Anita

  3. anjahill skriver:

    Hej Anita!
    Dina bilder är så sagolikt professionella och magiska. Jag har svårt att koncentrerar mig på texten eftersom ögonen drar bara till bilderna.
    Björkbilden på bild nr 11 är som en dröm.
    Hemtrevnad i dessa tre olika nyanser brukar jag köpa varje år. De trivs bra även ute i något svalt, osoligt bord, under sommaren.
    Ha en sagolikt fin helg!
    /Anja

    • Anita skriver:

      Anja, så glad du gör mig, stort tack för dina fina ord. Björkdungen var extra fin den här dagen när ljuset strilade ner. Det är våren för mig, när ljusets nyanser är som ljusast och solens strålar blir till ett sprudlande vårregn. Kul att höra att du brukar köpa hemtrevnad i just dom här nyanserna. Dom var en nyhet för mig och jag ska försöka vårda dom ömt.

      Ha en sagolik fortsatt helg du också!
      /Anita

  4. Marika skriver:

    Hej Anita!
    Em alldeles underbar tid, med allt nytt som kommer fram, både blad och blommor. Trädgårdsmässan skall jag också besöka, blir som en start för trädgårdsåret, med nya växter och nya idéer.
    Ha en fin helg /Marika

    • Anita skriver:

      Javisst är det en underbar tid som ligger framför oss. Vi är nog många som ska besöka mässan i helgen. Även om det är mycket folk och mycket som inte rör trädgård vill jag inte missa den. Och alltid brukar några spontaninköp komma med hem 🙂

      Ha en fortsatt fin helg du också!
      /Anita

  5. Anette skriver:

    Fint förmedlat. Nästa fredag blir det mässa även för min del.
    Trevlig helg!
    /Anette

  6. Porlande bäckar och olika vattensamlingar hör verkligen våren till jag njuter i fulla drag när vintern drar sig tillbaka. Den vackra Björkdungen så vackert fångat på bild.Ha det gott/Margareta

    • Anita skriver:

      Björkdungen är min favoritdunge som jag fångar i olika skepnader varje år. Den här skepnaden med det strilande vårljuset är en av mina favoriter.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  7. Inger skriver:

    Tycker också att det har hänt lite med tanke på hur varmt det varit. I morgon börjar första vårmånaden för södra Norrland, härligt.
    Allt gott!

    • Anita skriver:

      Ja man märker verkligen skillnaden i vårt avlånga land. Att det händer lite hos mig beror på att solen är gömd bakom träd så här års och det tar ett tag innan den letar sig upp och kan lysa upp hos mig. Men då … då händer det!

      Allt gott till dig också!
      /Anita

  8. Anni skriver:

    Vilken njutning det är att komma in till dina fina foton! Tack för att du gav mig namnet på det lilla ”trädet”, jag borde kanske köpt ett själv också? Kaffeplantorna skrattade vi gott åt, dottern och jag. Så kul att ställa dem i kaffemuggar! Jag minns att jag hade en planta när jag var ung och nu har dottern en, lite nostalgiskt att se hur saker ”går igen”. Liksom hemtrevnad, en så just hemtrevlig växt som kan bli så stor! Kul att du fick tag i den i flera nyanser, tror inte ens att jag såg den på mässan!?

    Intressant att du bor så fuktigt, jag har det precis tvärtom vilket gör det knepigt att få trädgården så lummig som jag vill ha den. Av samma anledning kan jag inte ha någon hemtrevnad, jag har för få skuggiga fönster.

    Och så vill jag tacka för dina kommentarer, de gör mig alltid så glad. Det känns att du lägger möda på att skriva personligt och inte bara slentrianmässiga formuleringar.

    Varm kram och fortsatt trevlig helg.

    • Anita skriver:

      Stort tack Anni så glad jag blir 🙂 Det lilla trädet står här med sina rosa blommor. Vet ju inte alls om det kommer att ta sig men jag älskar uppstammade växter så när det stod där och ropade efter mig, ja då var jag tvungen att köpa det.

      När det gällde kaffeplantan så kunde jag inte låta bli den heller. Den kommer ju snart att få flytta från sin kaffekopp till en större kruka. Så roligt det är att din dotter är så intresserad också av växter och att olika växter går igen. Lite nostalgisk blir man allt när man ser växter som man minns från sitt barndomshem.

      Att vi har det så fuktigt beror på att vi har tung lerjord och att solen inte når upp ovan träden på våren. På sommaren däremot blir det gassande sol. Men marken håller sig fortfarande fuktig vilket är bra då jag sällan behöver vattna. Det är bara tomater och annat som kräver vatten.

      Tack för att du tycker om mina kommentarer. Det värmer verkligen. Och tack detsamma förresten 🙂

      Varm kram till dig också och en skön söndag!
      /Anita

  9. Charlotte skriver:

    Du tar mycket fina bilder! Undrar om det är snökrokus jag har i min gräsmatta? Trevlig helg! /Charlotte

    • Anita skriver:

      Tack Charlotte! Det kan nog mycket väl vara snökrokus, eller Crocus tommasinianus som den heter på latin. Den trivs i gräsmattan. Små och söta är dom på våren när dom kommer upp innan rådjuren upptäcker dom och äter upp dom

      En fortsatt trevlig helg till dig också!
      /Anita

  10. Villroses hage skriver:

    De er jo søte de som kommer! Også dueparet 🙂
    Også fint å få ryddet på terrasen før påske. Håper på en riktig fin hjemmepåske!
    God helg!

    • Anita skriver:

      Ja vårens första blommor liksom första duvparet är härligt vårtecken. Och lusten att pynta hemmet med blommor blir stor.

      En fortsatt skön helg till dig också!
      /Anita

  11. Sanda Cottage skriver:

    Om du ska vara på Nordiska redan på torsdagen så hoppas jag verkligen att vi kan träffs! Vi ska dit på torsdag 🙂
    Det vore så himla kul så här när vårkänslorna spirar 🙂

    Kram

    • Anita skriver:

      Planen är just nu torsdag och jag kommer att hålla utkik efter dig. Någonstans i vimlet ska vi väl ändå springa på varandra 🙂

      Kram Anita

  12. Lena i Wales skriver:

    Vad trevligt med alla dessa trädgårdsmässor. Fick en liten indikation av min väninna från Stockholmstrakten som besökte mej i Spanien. Hon är mycket aktiv trädgårdsentusiast och med i trädgårdsamatörerna.
    Så fint med lite vårtecken, nu är verkligen våren på g!
    Ha en skön söndag!

    • Anita skriver:

      Ja det är ett riktigt vårtecken med mässorna. Har förstått att din väninna är trädgårdsentusiast. Trädgårdsamatörerna brukar alltid vara med på mässan och jag är också medlem. Och våren är verkligen på gång även här och det är så härligt.

      Ha en skön söndag du också!
      /Anita

  13. Jannicke skriver:

    Så mange herlige vårtegn hos deg. Det er en vidunderlig tid vi har foran oss nå. Bare å nyte.
    Alt godt.
    Jannicke

    • Anita skriver:

      Ja det är en fantastisk tid som ligger framför oss. Våren är verkligen en härlig tid och vintern hamnar längre och längre bort, både i verkligheten och våra medvetanden.

      Allt gott till dig också!
      /Anita

  14. Vilket härligt ljus du fångat i dina foton. Massor med vårkänsla. Duvorna med sina ”Moboto” ljud signalerar verkligen vår. De har kommit hit också och låter högt och mycket 🙂 Hemtrevnad i olika nyanser var fint och nytt. Kaffeplantan också spännande. Man kan göra fina fynd på mässor. Tyvärr kommer jag inte iväg till Nordiska trädgårdar i år men några mässor längre fram kommer det att bli. Blev lite nyfiken på att du har ett ginkoträd i uterummet. De jag har sett har varit stora men de kanske kan beskäras ner till mindre storlek. Oslagbart fina löv (eller vad man ska kalla det) har de så det ska bli spännande att se ditt framöver. När jag läste att du har det blött blev jag lite förvånad (men hoppfull) för här är det så torrt så torrt. På vissa ställen har jag tjocka lövlager som skydd över vintern och det brukar vara rejält blött när jag lyfter på dem, men i år är det helt torrt och löven prasslar. Vi fick dock lite regn för ett par dagar sedan och det var hoppfullt. Det är skönt att inte behöva vattna för mycket!
    Kram Anna-Karin

    • Anita skriver:

      Tack Anna-Karin 🙂 Ja duvorna är lustiga, det känns som dom avslutar den sista strofen liksom innan den är klar. Det var evigheter sedan jag ägde en hemtrevnad, men när jag hittade dom här i olika nyanser, ja då kunde jag inte låta bli att slå till. Och kaffeplantan var ju bara för kul.

      Mitt ginkoträd fick jag 2013 och då var det bara någon dm högt, bara en liten pinne som tittade upp ur jorden. Den växte lite grann första sommaren men inte mycket. Jag minns att jag trodde det hade dött när det tappade alla blad på hösten men på våren började det spira igen. Det har vuxit lite på höjden både 2014 och 2015 men det var förra året det verkligen började hända saker. Då grenade det ut sig och växt rejält på höjden. Nu är det 120 cm (var tvungen att mäta det) och det kommer säkert att växa en hel del i sommar igen. Vet inte vad jag ska göra när det blir för högt men det borde gå att beskära det. Det är i varje fall otroligt fint. De friskt gröna löven som på hösten övergår i gyllengult innan de faller.

      Jo här är det blött. Jag kan inte vara ute i trädgården. Det är alltid så på vårarna och det tar ett bra tag innan jag kan börja med vårstädningen av trädgården. Men fördelen är som sagt att jag slipper vattna. Och i år är det speciellt bra då det finns så dåligt med grundvatten. Man vet ju inte om dom kommer att införa vattningsförbud.

      Kram Anita

Kommentera

