Ett trädgårdsbesök jag aldrig glömmer …

Det här inlägget kommer att handla om en trädgård jag besökte i april 2003. Trots att det är 14 år sedan så minns jag det väldigt tydligt. Jag minns den ljumma luften, dofterna, fågelsången, vandringarna längs mossbeklädda stigar. Jag har gjort många trädgårdsresor och besökt många trädgårdar efter den här men när jag tänker på alla trädgårdar jag besökt så kommer jag ofta tillbaka till denna. Den här trädgården kan jag plocka fram ur minnet och plötsligt befinna mig i, det behövs inga VR-glasögon för det. Men kan jag förmedla känslan till er? Troligen inte. Det blir nog egentligen bara ett inlägg som jag själv har behållning av. Men vill ni följa med får ni gärna göra det. Jag börjar min vandring nu …

Det var tidig morgon måndagen den 14 april 2003. Bussen tog oss till Porlock i West Somerset norr om Devon, nära havet. Vi gick ur bussen och vandrade vägen fram mot den trädgård vi skulle besöka. Trädgårdens namn var Greencombe …

… det här var tiden då säckbuskarna (Ceanothus) stod i blom …

Vi togs emot av ägarinnan, den fantastiska Ms Joan Loraine som inledde vårt besök med att berätta om sin trädgård. Hon berättade om de svåra väderförhållandena hon hade att tampas med. Kampen mot den dominanta nordväst-vinden, det branta läget, bristen på ljus, solen som under två månader på vintern inte nådde över det bakomliggande berget. Hon berättade om naturstigar som i mångt och mycket var baserade på hjortarnas vandringsleder. Stigar klädda med mossa och kantade med hundtandsliljor …

Det var så fängslande att lyssna till Ms Loraine när hon beskrev sin fantastiska trädgård. Jag stod där och lyssnade och fascinerades men kunde ändå inte ana vilken magisk värld jag skulle vandra in i om en stund. Min blick gick till det vackra huset där trappstegen var inbäddade av grönska …

20030414_greencombehouse01

Långt bort skymtade havet och fåren som betade på de gröna fälten …

Så bjöds vi in att vandra runt och upptäcka trädgården på egen hand. Det var en stilla, ljum morgon. Många träd var fortfarande lövlösa men grönskan och vårblomningen var på stark ingång …

20030414_greencombehouse02

Jag gick längs den stenlagda gången och såg en portal … när jag tittade genom den fick jag en känsla av att därinne (eller var det därute) fanns en helt annan värld …

20030414_greencombeportal03

Jag steg in genom portalen och vände mig om och tittade mot den andra världen, den jag just kommit ifrån. Den stenlagda gången slutade och de mossbelupna stigarna tog vid …

20030414_greencombeportal01

Jag befann mig i en skog. En skog där träd, som är vanliga i just en skog, växte i ljuvt samförstånd med kamelior, azaleor, rhododendron …

Jag omfamnades av luften som här inne var ännu ljummare och jag välkomnades av fåglarnas serenader. Stigarna letade sig fram beklädda med den mjukaste mossa som lite trevande började anta en varmgul ton i den fortfarande lite bleka morgonsolen …

Här var inte träden lövlösa, här var det grönt och frodigt och mängder av vårblomning. Jag stannade och andades in de varma dofterna. Det kändes som jag vandrat in i en helt annan klimatzon …

Delar av gamla träd låg kvar som naturens egna konstverk …

Ibland öppnade sig den magiska världen jag gick i och jag fick en skymt av den andra världen, den med lövlösa träd, gröna fält och betande får …

Men jag vände tillbaka igen, tillbaka till sagoskogen. Kameliorna hade börjat släppa sina blommor. Som röda smycken låg dom där längs stigen …

Och så var det hundtandsliljorna … så höga, så kraftiga, så vackra …

Jag skulle kunnat gå där hur länge som helst kändes det som. Men dagen gick och det var dags att säga farväl och tack till Ms Loraine. Ett par sista bilder av denna magiska trädgård hann jag ta innan det var dags att gå till bussen …

Det går som sagt inte att förmedla känslan av den här morgonen i Greencombe Garden. Men den var alldeles speciell och Ms Joan Loraine var också alldeles speciell. Hon föddes den 17 april 1924 och gick bort den 19 februari 2016. Jag hittade ett minnesord skrivet om henne i The Telegraph som går att läsa här. Det är väldigt fint skrivet och sammanfattar hennes mycket innehållsrika liv och trädgårdsliv på ett bra sätt. Ms Loraine var aldrig gift och trädgården har nu tagits över av ett av hennes syskonbarn som fortsätter att ha trädgården öppen för besökare.

Det här inlägget får bli en hyllning till Ms Joan Loraine och också mitt bidrag till veckans Blommig Fredag som har temat ”Ett trädgårdsminne”. Och sist men inte minst! En trevlig helg till er allihopa!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Trädgårdsresor, Trädgårdsvandringar. Bokmärk permalänken.

56 kommentarer till Ett trädgårdsbesök jag aldrig glömmer …

  1. Marit Sønstebø skriver:

    Åhh, jeg fikk nesten tårer i øynene av din vakre beskrivning, Anita! Det var en nydelig hage, og jeg forstår at den må ha gjort et stort inntrykk på deg. Er det noe engelskmenn kan så er det å lage flotte hager!
    I går var jeg på et hagelagsmøte her, og tema var engelske hager 🙂 Det er bare å bli imponert av de. Men fra naturens side så er de jo veldig heldig med klima. Jeg skulle gjerne hatt camellia i hagen, men de overlever ikke her dessverre 😦

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack så mycket Marit! Ja den här trädgården var något alldeles extra. Det är som sagt svårt att förmedla men det känns ändå som jag kunnat förmedla lite av känslan till dig. Så roligt att du var på trädgårdsmöte igår och lyssnade på just föredrag om engelska trädgårdar. Dom har ju som sagt ett bättre klimat än vi så där är det inga problem att odla kamelia. Vi får nöja oss med att ha dom på ett svalt ställe inomhus över vintern. Min gulvita håller förresten på att slå ut nu. Väntar med spänning.

      Önskar dig också en fin helg!

      Kram Anita

  2. Anni skriver:

    Anita, Anita – vilket inlägg – vilken trädgård! Jag säger som Marit, jag får tårar i ögonen och ont i hjärtat! Jag vill vill vill åka till England och besöka trädgårdar igen, inte sjutton kan man någonsin bli mätt på dem (om man inte är en tonårskille som tröttnat lite på mammas alla inplanerade stopp på resan). Om en månad är jag i alla fall i landet, men inte i trädgårdarna och inte i bästa blomningstiden.
    Dina foton och din text är helt magisk. Som en saga – precis det engelsmännen är så bra på.

    Och så kul att du också träffat Lars och Jan, visst är de härliga!

    • Anita skriver:

      Anni … ett jättetack för dina fina ord. Så roligt att jag lyckades förmedla stämningen av magisk saga till dig. För det var precis så det var, den där aprildagen 2003. Och inte tröttnar man på engelska trädgårdar inte. Hoppas du får en skön tripp dit även om det inte blir några trädgårdsbesök då.

      Ha en skön helg!
      /Anita

  3. Tänk att man missat den här trädgården trots att man varit till England över 30 gånger! Den hade jag verkligen velat besöka efter din beskrivning och dina inspirerande bilder!!
    Men…å andra sidan har jag ”lyckats” undvika Chelsea också. Men jag har andra helt fantastiska upplevelser ifrån det mest fantastiska trädgårdslandet jag vet…..Vilket klimat, vilket intresse och vilka underbara ställen det finns där – för att inte tala om dessa trädgårdsmänniskor som öppnar och visar allt.
    KRAM och TREVLIG HELG
    Susie

    • Anita skriver:

      Så många trädgårdar som det finns i England så är det nog inte så konstigt om du missat en och annan 😉 Och över 30 gånger, det var inte illa. Då slår du mig även om jag varit där många gånger. Jag har inte lyckats undvika Chelsea, har till och med varit där två gånger och jag gillade det. Mycket folk men ändå, härlig stämning. Det enda är att det inte går att köpa några växter, om man inte är där när dom stänger förstås och säljer ut allt. Det är ett skådespel i sig att se hur alla kommer kånkande på alla växter (som kan vara jättehöga) och dessutom ska försöka ta sig hem via buss.

      Kram och trevlig helg till dig också!
      /Anita

  4. GladiGrönt skriver:

    Visst lyckades du förmedla känslan, och bilderna visar att ni måtte varit där i rätt tid! Jag minns själv första besöket i en klosterträdgård på Kreta, som var något utöver det vanliga. Jag var själv i dåligt skick, då är man mer mottaglig för sådana här upplevelser, och behöver det desto mer! Tänk vad en trädgård kan betyda mycket! Trevlig helg/Monica

    • Anita skriver:

      Det sägs ju … eller jag vet att det är så … att trädgård helar. Jag kan mycket väl förstå din känsla vid ditt klosterträdgårdsbesök på Kreta. Visst är det väl härligt att få ha sådana upplevelser som man sedan kan bära med sig.

      En trevlig helg till dig också!
      /Anita

  5. Marika skriver:

    En helt fantastisk trädgård i ett fint landskap. Härligt med fina minnen.
    Ha en härlig helg /Marika

    • Anita skriver:

      Tack Marika! Ja sådana minnen är härliga att kunna plocka fram. Jag är så glad att jag varit där.

      Ha en härlig helg du också!
      /Anita

  6. anjahill skriver:

    Du förmedlar helt mästerligt en sagolik trädgård. Det är som att bläddra i en sagobilderbok. Att verkligheten har ytterligare dimensioner så som dofter, luften ljud och annat kan vi vara tacksamma för. Annars skulle det ju räcka att bara titta på fina bilder …;-) Men bättre än så här går inte att återge!
    Ha en fin helg!
    /Anja

    • Anita skriver:

      Tack för dina fina ord Anja. Jag blir verkligen glad att jag lyckats förmedla känslan till dig. Det var verkligen som att gå i en saga. Det är nog därför jag aldrig glömmer den. Och det är faktiskt så att ibland kan jag gå i en skog och känna en speciell doft och då är jag tillbaka i Greencombe den där aprildagen 2003. Dofter har den märkliga effekten att dom på ett ögonblick kan plocka fram minnen. Och sådana minnen tar jag gärna fram.

      Ha en fin helg du också!
      /Anita

  7. Anita skriver:

    Tack för att du delar med dig av sådan trädgård. England är helt underbart vad gäller trädgårdar och jag såg att du tyckte det var tråkigt att du inte kunde köpa några växter på Chelsea. Vi åkte till några trevliga Nurseries efter Chelsea, där jag fyllde bilen med mängder av godsaker. Var beredd på att tullen skulle bli tokiga men det gick hur bra som helst. Har två riktiga godingar därifrån, som växer så det knakar i min trädgård. Clematis montana rubens. Helt underbar och trivs bra i Blekinge men förmodligen inte så mycket längre upp i landet. Den andra är en Kinesisk blomsterkornell. Visst kan jag köpa dem här men det är något visst att minnas plantskolan i England och färden till min trädgård / Ha en fin helg /Anita

    • Anita skriver:

      Nej det är lite tråkigt med Chelsea att det inte går att köpa växter men vi var också vid nurseries och köpte växter. Så kul att du kunde fylla bilen med godsaker. Det har ju gått bra med tullen hittills men med Brexit kan det dessvärre bli värre. Så roligt att du har en Clematis Montana rubens. Oj så många gånger jag beundrat sådana i England. Här går det definitivt inte att ha dom men det var roligt att höra att dom trivs i Blekinge. Och kinesisk blomsterkornell är en av mina absoluta favoriter. Samma där, jag har suktat efter många när jag varit i England. Håller med om att växterna som man har köpt på sina trädgårdsresor är speciella. Det är ju minnet med dom också som är så härligt.

      Ha en fin helg du också!
      /Anita

  8. lunasblogg skriver:

    Helt underbart! Nästan lite Ninja stämning där. Förstår att när du tänker på denna trädgård så kommer de målande orden bara till dig trots att det var 14 år sedan. Du skulle kunna skriva en bok om trädgårdar du besökt tror jag bestämt och med egna bilder. De är så fina. Tack för jätteinspirerande inlägg!
    Trevlig helg till dig också
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Tack så jättemycket Luna! Ja ibland gör vissa händelser ett så starkt intryck att man kan plocka fram dom ur minnet och nästan befinna sig där igen. Skriva en bok, faktum är att det drömde jag om för många år sedan men det har stannat därvid. Men visst är tanken lockande.

      Ha nu en skön helg!

      Kram Anita

  9. Bella skriver:

    Så fint! Så roligt att få följa med på din resa genom att läsa din text och njuta av vackra bilder.
    Önskar dig en härlig helg!
    //Bella

    • Anita skriver:

      Så roligt Bella att du uppskattade min vandring den härliga morgonen i Greencombe.

      En härlig helg till dig också!
      /Anita

  10. Sanda Cottage skriver:

    Du behöver inte oroa dig för att vi inte fattar,
    för Vilken känsla du förmedlar med porträttet av denna vackra, magiska trädgård!
    Jag önskar sååå, att nån gång verkligen ta mig till England och se trädgårdar i denna kaliber.
    Helt enkelt magiskt!

    Tack för det Anita.

    Kram

    • Anita skriver:

      Tack Veronica … glad blir jag. Jag kan verkligen rekommendera ett besök i England … eller Skottland … eller Irland … eller Wales 🙂 Överallt finns härliga trädgårdar. Många härliga cottage gardens precis som din. Du skulle få massor av inspiration tror jag.

      Ha nu en skön helg!

      Kram Anita

  11. Inte svårt att förstå att du minns den här magiska trädgården och tack för att du tar oss med en bit på vägen med dina fina bilder.Ha det gott/Margareta

    • Anita skriver:

      Tack Margareta 🙂 Ja detta var ett magiskt trädgårdsbesök och jag är glad att kunnat förmedla lite av känslan till er.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  12. Maria Engblom skriver:

    Ja, visst var hennes trädgård och hennes samling av hundtandsliljor magiskt! Kul att hitta sådana trädgårdsjuveler! 💐🌼🌸
    Härlig läsning Anita!

    • Anita skriver:

      Maria! Utan dig hade jag ju aldrig fått förmånen att besöka denna pärla. Och alla andra pärlor du hittat som jag fått förmånen att besöka. Du är en mästare på att hitta speciella trädgårdar och jag hoppas att få uppleva fler på kommande resor. Du ska veta att det är flera av trädgårdarna vi besökt som jag kan plocka fram ur minnet och nästan befinna mig i. Men den här är en av de som jag minns mest. Kanske för att morgonen också var så speciell den här dagen. Och för Ms Loraine förstås och hennes fantastiska samling av hundtandsliljor.

      Ha en riktigt skön helg!

      Kram Anita

  13. Carina skriver:

    Underbart inlägg!! Trädgården känns som en sagovärld. Jag anar känslan men tänker att verkligheten måste vara otroligt mycket mer. Rhododendronblomningen, den frodiga miljön och de vackra hundtandsliljorna… Det var så fint när de växte upp ur mossan. Du har beskrivit den på ett väldigt fint och kärleksfullt sätt.

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina, roligt att jag ändå lyckats förmedla lite av känslan den här morgonen. Det var väldigt roligt att skriva det här inlägget för jag kände mig verkligen som jag var där igen. Och du skulle ha älskat samlingen av hundtandsliljor. Dom var verkligen något alldeles extra.

      Ha en fin helg du också!

      Kram Anita

  14. Rosor och ruiner skriver:

    Vilket vackert hus och magisk trädgård! Förstår att du inte ville gå därifrån!! Tack för att du delar med dig av detta minne!

    Trevlig helg!
    Gunilla

    • Anita skriver:

      Ja magiskt är rätt ord för det var så jag upplevde det. Och jag delar så gärna med mig.

      Ha en trevlig helg du också!
      /Anita

  15. jesh stg skriver:

    Beautiful gardens and flowers, Anita! Hope you remember who I am, because I have not been here in so long!
    Since you love nature, am inviting you to a challenge started last year called ALL SEASONS. It is about any experience in your Season. The link opens from Sunday – Wednesday evening 7 pm, Pacific time.
    It is posted a few hours before Sunday morning (in the USA), but here is a direct link to the post below..
    Because you are linking one of your photos, you need to press ”click here” on the bottom of the post. A new page opens up.
    Fill in your url, title of your post, etc. Choose to click ”From Web” or ”from File,” This shows your photos, and you click on one of your photos. Voila, you are done! Hope see you there!
    https://artworksfromjeshstg.wordpress.com/2017/03/10/all-seasons-the-…-st-patricks-day/
    Have a great weekend!

    • Anita skriver:

      Thank you and of course I remember you Jesh! I will look at your link. I tried to click on it now but it didn’t work. I have to wait until tomorrow afternoon (here in Sweden) I think, because then it will be Sunday morning i California as the time difference is 9 hours.

      A great weekend to you too!
      /Anita

  16. Tycker du lyckas förmedla en hel del av känslan. Verkar vara ett fantastiskt ställe och så skönt att nån tagit över som vill förvalta arvet.
    Fina bilder
    Trevlig helg
    /Anette

    • Anita skriver:

      Tack Anette! Ja det var verkligen en alldeles speciell trädgård och jag är glad att jag kunnat förmedla lite av känslan ändå. Och jag är också glad att hennes syskonbarn har tagit över trädgården och förvaltar hennes arv och fortsätter att ta emot besökare.

      En trevlig helg till dig också!
      /Anita

  17. Studio Livskraft skriver:

    Wow, vilken trädgård! Magisk, trolsk och sagolik…
    Du lyckas verkligen förmedla din känsla när du vandrade där i trädgårdens olika världar.

    En mycket fin hyllning till Ms Joan Loraine.

    Ha det gott!
    Birgitta

    • Anita skriver:

      Tack Birgitta 🙂 Ja Ms Joan Loraine var fascinerande och jag är glad att jag fick möjligheten att träffa henne och framför allt fick möjligheten att vandra i hennes magiska trädgård.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  18. Janicke skriver:

    Vilken trädgård! Vilket minne! Förstår fuller väl att det var magiskt att vandra omkring där inne. Jag njöt av varje ditt ord och varje din bild. Så roligt att arvingarna värnar om trädgården.

    Hoppas att du har en skön helg och att solen lyser på dig.

    • Anita skriver:

      Tack Janicke! Jag blev sorgsen när jag såg att Ms Loraine avlidit men det känns väldigt bra att trädgården gått i arv och fortsätter att förvaltas i hennes anda och vara öppen för besökare.

      Här lyser solen än så länge men en molnbank ligger och lurar i fjärran.

  19. Så kul att få kika in i en trädgård i England. Så vacker stenmur de hade förutom den magiska skogen. Underbart.
    //Helene

    • Anita skriver:

      Tack Helene! Oj, oj, oj, du skulle bara veta så många vackra murar jag sett på mina trädgårdsresor. Jag minns en muromgärdad köksträdgård där det var åtminstone en klimatzon varmare än övriga trädgården. Det finns många magiska världar i engelska trädgårdar och Ms Loraines var alldeles, alldeles speciell.

      Ha en skön söndag!
      /Anita

  20. Villroses hage skriver:

    Høres ut som et magisk sted…
    Sterkt inspirerende!

    God søndag!

  21. Lena i Wales skriver:

    Vilken underbar vandring du tog oss på genom en magisk värld! Bilderna och din förmåga att med ord beskriva ger en mycket stark känsla av att faktiskt ha upplevt detta i verkligheten, vilket jag inte gjort. Tack för denna lilla flykt in i en annan värld!

    • Anita skriver:

      Tack Lena och så roligt att du ville förflytta dig bakåt i tiden och gå med mig den ljuvliga måndagsmorgonen jag upplevde i denna magiska trädgård.

      Önskar dig en skön måndag!
      /Anita

  22. Kristinas oas skriver:

    Säger som flera andra, jag får nästan tårar i ögonen av att se dina fina bilder av denna vackra trädgård och läsa minnesrunan över en stark kvinna. Charming and deadly…! Underbart!
    Trädgården var (och är hoppas jag) just den där mixen mellan kultur och natur som jag är så svag för. Gångarna! Blandningen av det vilda och det planterade! Och så hundtandsliljorna… Tack Anita för att vi fick följa med på din tur.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Så roligt Kristina att du också läste minnesrunan över Ms Loraine. Både hon och hennes trädgård gjorde som sagt ett stort intryck på mig. Och jag tror helt säkert att trädgården är precis en sådan som du skulle älska för mixen mellan kultur och natur är stark där. Och hennes samling av hundtandsliljor var bara wow! Det är bara att hoppas att hennes syskonbarn som nu tagit över huset och trädgården fortsätter att driva den i hennes anda.

      Önskar dig en skön vecka!

      Kram Anita

  23. Anne, hagen vår skriver:

    Hei!
    Dette er himla vakkert.Og det er umulig å glemme. Det er skatter å ta med seg.
    Klem Anne

    • Anita skriver:

      Tack Anne 🙂 Ja den här morgonen för 14 år sedan och vandringen på denna magiska plats kommer jag alltid att bära med mig.

      Ha en skön måndag!
      /Anita

  24. Eva, storasyster skriver:

    Åh chillasyster, du gör det om och om igen! Förtrollar mig, och många andra, med dina vackra bilder och inte minst finstämda texter! ❤ ❤ ❤ ❤ En helt fantastisk vandring har jag just gjort tillsammans med dig genom en underbar trädgård, som ett avbrott i korrekturläsandet av Trafikförsörjningsprogrammet. Det är lika tråkigt som det låter! 🙂 🙂 Nej det är ganska intressant, men bilderna och texterna är inte lika fängslande som dina underbara bilder och texter.
    Vi ses i morgon kära lillasyster!
    Kramar
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Kära storasyster, så bra att jag kan förtrolla dig 🙂 Ja det lät ju väldigt intressant med trafikförsörjningsprogrammet (det långa ordet gillade inte stavningskontrollen) 😉 Ikväll är det tisdag igen … ja hela dan förresten. Då ska vi ut i musikalernas värld. Det känns som om dom börjar sitta lite bättre nu i varje fall. Det är väl Fantomen som känns lite svårmanövrerad men tids nog ska väl även han finna sig tillrätta bland våra stämband.

      Ha en bra dag kära storasyster så ses vi ikväll ❤ ❤ ❤
      Kramar från chillasyster

  25. Linda skriver:

    Oj, oj! Jag är inte säker på att jag får läsa sådana här inlägg. Jag blir ju så Englandslängtandetokig att jag nästan börjar knapra på skrivbordskanten. Wow, vilken fantastisk trädgård. Vill åka dit NU!

    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Ooops, hoppas skrivbordet är intakt 😉 Jag längtar alltid till England och jag som inte ens bokat någon resa dit i år. Men en resa blir det, vart ska jag berätta vid ett annat tillfälle 🙂

      Tack Linda och ha en fortsatt bra vecka!

      Kram Anita

  26. Lena Skog skriver:

    Anita, jag fullkomligt älskar magin och känslan som dina vackra bilder väcker! Jag förstår att du blev tagen av skönheten i trädgården för du förmedlar dina tankar på ett sätt som gör att man vandrar vid din sida genom denna fantastiska trädgård. Ha det så bra! Varm hälsning från Lena

    • Anita skriver:

      Lena, så glad jag blir att jag lyckats förmedla den känslan jag kände den morgonen till dig. Ja jag blev verkligen tagen av magin och känslan av att ha vandrat in i en annan värld när jag gick där. En morgonvandring jag är evigt tacksam att fått göra och en morgonvandring jag aldrig glömmer.

      Tack för dina fina ord och en varm hälsning tillbaka till dig!
      Anita

  27. Tack för att du delade med dig av ditt fina trädgårdsminne. Jag önskar att jag kunde kliva in i bilderna och helt plötsligt få befinna mig på den mossiga stigen för att insupa allt. Förstår också att det känns speciellt att ha fått träffa Ms Loraine som verkar ha varit en både mycket intressant och älskvärd person och trädgårdsvän. Bilderna förmedlar verkligen känslan av sagoskog och jag förstår att det är ett minne du bär med dig.
    Kram Anna-Karin

    • Anita skriver:

      Tack Anna-Karin för dina fina ord och för att du ville vandra tillsammans med mig genom mina bilder och min text denna magiska morgon. Ja Ms Loraine var en alldeles förtjusande person och jag är så glad att ha fått förmånen att träffa henne, höra henne berätta om sin magiska trädgård och framför allt att ha fått vandra i den. Jag glömmer aldrig henne och hennes trädgård och tyckte det var på tiden att jag delade med mig av känslan i ett blogginlägg. Är så glad att du och många andra har uppskattat det.

      Önskar dig en skön torsdag!
      Kram Anita

  28. DUBBELWOW! vad vacker trädgård och man längtar verkligen efter att naturen även här ska bli sådär frodigt grön efter en låååång vinter:)

    Idag är det restips alá Medelhavet på bloggen:)

    Ha en kanon vecka!

    LOVE Maria på Inredningsvis

Kommentera

