Veckans utmaning – hitta vårtecken!

Det är dags för Blommig fredag igen och temat att ta sig an är ”Vårtecken”. Jag har bestämt att det är vår så fort det blir mars. Då byter jag ut februaris månadsbild till mars i kalendern som är så fint målad av Kerstin Frykstrand. Bilden andas vår. Snön börjar smälta, vattnet porlar och himlen är ljus …

20170303_bf_kerstinfrykstrandmars

Och med tanke på det så känns det ändå inte så farligt att det den 1 mars var så här mycket snö i min trädgård …

20170303_bf_snow

Men jag vet ju var snödropparna ska finnas. Det finns en rugge uppe vid boden, under taket dit snön inte når. Och visst börjar dom synas … även om dom inte kommit speciellt långt ännu …

20170303_bf_snodroppar

Annars är väl just ljuset ett av de härligaste vårtecknen. Den här bilden på en av fjolårets syrenhortensior få representera ljuset. För visst ser man väl det skira, genomskinliga marsljuset …

20170303_bf_syrenhortensia

Och fågelsången. Den kan jag inte fånga på bild men en av dom som utövar sången kan jag visa …

20170303_bf_blames

Så många fler vårtecken utomhus hittade jag inte. Tänkte kanske att någon yrvaken fluga eller så skulle dyka upp men det enda flygfät jag såg var den här …

20170303_bf_helikopter

Jag begav mig istället in i uterummet. Och vad hittade jag där om inte de första cliviaknopparna. Det är vår för mig!

20170303_bf_cliviaknopp

Ett annat vårtecken är att nu kan jag börja ha dörren till uterummet öppen igen utan att det blir för kallt inne …

20170303_bf_uterum

Och så frösådderna förstås. Ett riktigt vårtecken är när det är dags för första omskolningarna. Här är det chili ‘Jamaican Bell’ som ska få egna krukor …

20170303_bf_omskolning

20170303_bf_jamaicanbell

Normalt gör jag alltid ren mina etiketter så att jag kan återanvända dom redan på hösten men förra hösten var så hektisk med renoveringar så det fick vänta till i år. En form av vårtecken det också. Jag använder Svinto. Det fungerar hur bra som helst …

20170303_bf_etiketter00

Två tag med Svinto och den gamla märkningen är borta!

20170303_bf_etiketter01

Sedan är det bara att skölja bort löddret, torka på hushållspapper eller handduk och bunta ihop och använda. Hela proceduren tog 35 minuter för drygt 100 etiketter. Jag gillar verkligen återanvändning.

20170303_bf_etiketter02

Och även om tulpaner börjar bli lite uttjatade som vårtecken nu så tar jag med ett par tulpanbilder också. Dom är ju ändå så tacksamma att fotografera …

20170303_bf_tulpan

20170303_bf_tulpaner

Bilden på snön i trädgården ovan tog jag ju den 1 mars och jag skrev inlägget igår kväll. Imorse när jag vaknade så föll snön igen och trädgården var ännu vitare. Det är väl lika bra att visa en helt aktuell bild också, för ordningens skull …

20170303_bf_newsnow

Att det kommer snö den här tiden på året är inte speciellt konstigt. Och det gör inget för nu är det mars och snön kommer att smälta. Det blir ljusare och ljusare för var dag som går och fåglarna kommer att sjunga mer och mer för var dag som går. Och apropå fåglar så såg jag i tidningen att den första tranan siktades vid Hornborgasjön den 28 februari. Det lär vara ett riktigt vårtecken det!

Och så återstår bara att önska er alla en riktigt skön helg bland alla vårtecken!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

38 kommentarer till Veckans utmaning – hitta vårtecken!

  1. anjahill skriver:

    Många vårtecken hos dig! Mars är vårmånaden även för mig om det så låg ”en halvmeter” snö på tomten vilket det var sist för 7 år sedan och då i december-februari. Så duktigt av dig att återanvända alla dina etiketter. Själv är jag en slarver och sådant blir endast sporadiskt gjort..

    Ha en riktigt fin vårvecka!
    /Anja

    • Anita skriver:

      Ja snö får man nog räkna med i mars. Här spår dom envist ihållande snö och minusgrader från imorgon eftermiddag och sedan hela natten men man kan ju alltid hoppas dom har fel. Fast det finns ju alltid saker att göra inomhus.

      Ha en riktigt fin vårvecka du också!
      /Anita

  2. Marit Sønstebø skriver:

    Vakre bilder fra hagen din, Anita, og der ser omtrent likt ut her med snø som hos deg. Her er det meldt om 20 cm med snø på søndag, så vinteren er ikke slutt her enda.

    Kjekt med gjenbruk av merkelapper, ja! Vakker farge på tulipanene. De er jo et virkelig vårtegn innendørs.

    Nydelig gul clivia du har på gang! Mine clivia står for varmt til at de vil blomstre dessverre. Jeg har tre variegerte clivia som jeg har sådd selv i stuen. Det får være blomster godt nok 🙂

    Nydelig bilde det første du viser!

    God helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja jag blev så lycklig när jag såg att clivian hade knoppar i år igen. Den brukar ju blomma troget men man vet ju aldrig. Så fint med en variegerad clivia. Jag förstår att den är fin även utan blommor. Kanske kommer det ändå blommor något år. Jag vet flera som har clivia inomhus som får blommor, inte varje år men då och då.

      Ha en fortsatt skön vecka!

      Kram Anita

  3. lunasblogg skriver:

    Så fin kalenderbild! Men aj då fick ni mer snö? I ditt uterum ser det desto skönare ut, förstår att allt och alla trivs där.
    Trevlig helg
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Jodå, mer snö blev det och mer ska komma under morgondagen. Den lär dessutom ligga kvar för det ska bli minusgrader. Men idag kom lite fröer på posten så det är vår ändå 🙂

      Ha en fortsatt skön vecka!

      Kram Anita

  4. Så fina blommor du visar, men det där med etiketter till frösådder påminde mig om hur ledsen jag blev förra året. Jag är ingen fröuppdragare egentligen men förr så hade jag sönderklippta persienner att skriva på, men det var längesen. Alltså gav jag mig av till stora butiken för att inhandla några plus lite annat smått och gott. Kom hem med 4 buntar med vackra trästickor som jag sen skrev på med blyerts – allt enligt rekommendationen. Men det var totalt bortkastade pengar. När man vattnade i dom små krukorna – och det gör man ju – så sög stickorna upp vatten och ruttnade! Hur dom kunde jag vara som köpte namnlappar i trä och hur 17 kan man sälja något sånt på Granngården!?
    KRAM
    Susie

    • Anita skriver:

      Jag tycker inte alls du var dum. Jag har haft träeriketter som hållit hur bra som helst, dom har till och med stått kvar i pallkragarna under vintern. Jag tycker istället det var dumt av Granngården att sälja etiketter som inte håller vad dom lovar. Jag håller mig nu till mina plastetiketter som jag klipper i tre delar och sedan återanvänder år efter år. Har ju så mycket frösådder så det går åt ett par hundra varje år.

      Ha en skön vecka!

      Kram Anita

  5. Skulle naturligtvis vara ”…hur DUM kunde jag vara…” och inget annat!
    Susie

  6. Anni skriver:

    Du hade verkligen rejält med vårtecken hos dig – alla behöver ju inte vara utomhus. bara det där med att kunna ha dörren till uterummet öppen – det måste kännas underbart!
    Vad gäller snön hände detsamma här. igår var det underbar vår och jag är glad att jag gjorde inlägget då. I morse vaknade jag till ett vitt snötäcke, som i o f s har smält bort under dagen, men ändå …

    • Anita skriver:

      Ja uterummet är min oas. Men nu har det blivit kallt igen så nu får jag ha dörren stängd. Typiskt. Vi har en isande kall vind här. Skulle gå en promenad förut men ångrade mig och stannade kvar i stugvärmen 🙂

      Ha en skön vecka!

      Anita

  7. Carina skriver:

    Härlig vy ut mot uterummet tänker jag. Och att du också spar på etiketterna och verkar dela dem som jag gör. Svinto ska jag absolut pröva. Fast nu tvättar jag och återanvänder till samma sort. Jag hittar de ute och spar till tomaterna mm.

    Ljuset är härligt nu liksom bilden av hortensian och hur ljuset faller i bilden. Men tulpanbilderna och Clivian är ju också så härliga… Förstår att de knopparna verkligen skriker ut vår. Dessutom är de ju lite kycklinggula sådär…

    HA en fin helg! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Japp, jag delar etiketterna i tre delar. Fast det där med att spara samma till nästa år har jag inte lyckats med då jag skriver datum på dom också. Fast egentligen skulle jag ju inte behöva det då jag skriver sådatum och omskolningsdatum i min anteckningsbok. Kanske ett tips att ta till för nästa år.

      Ha en skön vecka!

      Kram Anita

      • Carina skriver:

        Jag tycker det är tråkigt att skriva och tänker att miljön blir glad av mindre plast. Jag försöker samla in och jag odlar ju en hel del sorter år från år och då är etiketterna klara. Skriv datum med blyerts så kan du sudda 🙂 Sen vet jag de som tvättar med aceton.

        Tack detsamma! Carina

  8. Marika skriver:

    Den kalenderbilden känner jag igen, hängde nog antingen i lekskolan eller i skolan på väggen.
    Snön har försvunnit hos oss, och nu hoppas jag det inte kommer något mer. Lite sol och värme, så kanske krokusarna tittar fram hos mig. Men bara kanske.
    Ha en trevlig helg /Marika

    • Anita skriver:

      Ja kalendern har nog många sett som barn. Jag känner mig som ett barn på nytt varje gång jag byter till ny månadsbild. Den hänger i mitt växtrum, där tycker jag den passar bra för den följer årstiderna så fint.

      Ha en skön vecka!
      /Anita

  9. Jag är också förtjust i återanvändning och blir alltid impad av konstnärssjälars fantasi. Där fick du med flera fina och efterlängtade vårtecken. Kul att se och läsa om hur vädret var samma datum tidigare år. Annars är det lätt att glömma. Eftersom jag skriver i femårsdagböcker kan jag vara ”den som vet”. 🙂 Jag var inte så glad och tålmodig ”våren” 2013 när jag väntade på att all snö skulle försvinna från stränderna så vi kunde fixa omslaget till ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Först den sista mars fanns en liten smal remsa fri från is och snö.
    Helgkram Bosse
    Ps. Jag gillar den kalenderbilden starkt. ❤

    • Anita skriver:

      Det är bra med dagböcker så man får vara ”den som vet” 🙂 Men tänk att det var snö så länge på stränderna 2013. Hoppas det blir bättre i år. Fast här hotar dom med snö imorgon igen. Och minusgrader så det blir nog julvykortsvackert igen, fast helt fel månad.

      Ha en skön vecka!

      Kram Anita

  10. Janicke skriver:

    Å så fint inlägg om vårens tecken!
    Tack för tipset om etiketterna, som jag har slitit med dem och aldrig kommit på tanken att använda stålull! Nu blir även min återanvändning lättare.

    • Anita skriver:

      Ja det funkar jättelätt med Svinto. Förut använde jag en mjuk blyertspenna och den fastnade inte på samma sätt så den kunde jag bara torka av. Men nu använder jag en sån där med stift i och då sitter texten fast mycket hårdare. Men med Svinto funkar det 🙂

      Ha en bra vecka!

  11. Trevliga vårtecken! Snön lär väl snabbt försvinna så fort solen visar sig.
    Bra tips att rengöra stickorna. Återvinning gillas och sår man mycket är det dessutom en kostnad med alla stickor.
    Trevlig helg
    /Anette

    • Anita skriver:

      Tack Anette! Nej här försvinner inte snön från trädgården i första taget för hit når inte solen. Och imorgon hotar dom med mer snö. Men, men, det är väl bara att gilla läget. Det finns ju mycket att göra inomhus.

      Ha en skön vecka!
      /Anita

  12. Sanda Cottage skriver:

    Jag ska testa Svintovarianten. Jag använder suddgummi men din variant kanske är snabbare!?
    Märkligt att det kan skilja så mycket mellan våra orter? Här fanns inte en gnutta snö kvar men nu har vi fått 1 cm igen så ordningen är återställd 😉

    Kram

    • Anita skriver:

      Suddgummi höll jag på att bli galen på. Dels böjde sig etiketterna hela tiden och så blev det så mycket skräp. Det här går mycket snabbare än suddgummi. Det gillar jag 🙂

      Kram Anita

  13. Anette skriver:

    Åh så mycket fint du bjuder på.
    Tavlan med årsbilderna har jag också. För många år sedan stannade bytandet vid majbilden.
    Svintotipset tar jag till omedelbart, tack.
    Här ser ut ungefär som hos dig, nej inte riktigt, tittar ut och ser att det kommit ännu mer av det vita.
    Massor av småfåglar trängs vid matningen, fortfarande mest pilfinkar. Hörde sångsvanar häromdagen, de vände och trumpetandet avtog. Grågäss tittade förbi och vände några meter ovanför mig.
    Trevlig helg!
    /Anette

    • Anita skriver:

      Så du har maj för jämnan hos dig, det är ju inte fel, den skönaste månaden tycker jag 🙂 Jag har också mycket fåglar här och jag hörde också sångsvanarna när jag var ute och promenerade i förra veckan. Det lät så härligt.

      Ha en skön vecka!
      /Anita

  14. Birgitta skriver:

    Fina vårtecken och tack för etikettipset. Får lite dåligt samvete när jag ser dina chiliplantor. Har ännu inte sått mina. Tänker varje dag att nu är det dags men hela tiden kommer annat emellan.
    Fortsatt trevlig helg!
    Birgitta

    • Anita skriver:

      När det gäller chili Capsicum Annuum så kan man så dom rätt sent. Dom gror fort och sätter blom fort så det är inte för sent ännu. Men vänta inte för länge 🙂 Fast jag vet hur det är, förstår inte att det kan komma så mycket annat emellan när man har bestämt sig för att göra något.

      Ha en skön vecka!
      /Anita

  15. Sanda Cottage skriver:

    Hej igen Anita, jag såg din kommentar nånstans om BBC och Monty Don. Ibland lägger någon upp på Youtube men ofta så plockar BBC bort det eller gör programmet ”suddigt”.
    Jag har ett program som jag köper för knappt 40:- i månaden som heter MediaHint vilket gör att jag kan se alla BBC program på datorn!
    Det finns många trädgårdsprogram där så det är definitivt värt pengarna. Och varje fredagkväll är det en högtidsstund när Garderners World sänder direkt.

    Kram

  16. Kristinas oas skriver:

    Precis, mars = vår! Punkt slut. 😉 Hoppas det där vita smälter bort på en gång och ljumma vindar sätter fart på vårlökarna i din trädgård.
    Skönt ändå att du kan få vårkänslor i uterummet och knoppar i clivian är ju verkligen inte fel. 🙂
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Japp, mars = vår. Inte mycket att diskutera 🙂 Det där vita smälter inte bort på länge för här blåser en isande vind och är minusgrader. Och imorgon hotar dom med mer snö och minusgrader så det kommer att se ut som jul igen. Fast mycket ljusare på dagarna. Men våren finns hos mig ändå, både inne och i uterummet 🙂

      Ha en skön vecka du också!

      Kram Anita

  17. Jo nog är det vår alltid och visst är vårljuset och fåglarnas ivriga kvittrande underbart. Härlig bild på blåmesen som är så söt och tapper och kanske redan har sin första kull på gång. Flygfät uppe i luften var kanske inte riktigt lika sött 🙂 Vilket smart och snabbt sätt att rengöra etiketter. Jag får nog köpa mig några etiketter och göra som du. Nu skriver jag på löspapper bredvid, och när jag sen slarvar bort pappret, vilket händer ibland, är det inte så kul. Vilka stora fina chiliplantor du har redan. Mina är små men i alla fall på gång. Det är förtröstansfullt.
    Kram Anna-Karin

    • Anita skriver:

      Jag har alltid etiketter för annars skulle jag inte kunna hålla reda på alla mina plantor. Ett tag försökte jag ställa dom i grupper och bara märka upp gruppen. Men det gick snart åt skogen när jag var tvungen att flytta om dom. Men jag har också en anteckningsbok där jag skriver sorter, sådatum, omskolningsdatum etc. Jag brukar kalla det för min odlingsbibel. Så bra att ha och gå tillbaka till. Det är bara en sorts chili som är så stor och det är ‘Jamaican Bell’. Det är en bärpeppar och tar alltid tid på sig att mogna så den sår jag först av alla. De andra sorterna har jag inte skolat om ännu.

      Ha en skön onsdag!

      Kram Anita

  18. Eva, storasyster skriver:

    Käraste Chillasyster! ❤ ❤ ❤
    Det är snart dags för en ny blommig fredag igen, men jag är ledig i morgon och kanske inte går in och kollar. Du skriver så trevligt och har så fina och mysiga bilder! Jag har fått information om att Telge bostäder har handlat upp entreprenör som ska fixa fasaderna på våra hus och att arbetet ska starta i vår. Jag ska kontakta dem jag har haft kontakt med tidigare och se om de kommer att plasta in hela huset inklusive balkongerna. Men vi har ju tid på oss! 🙂 🙂
    Det blir en lugn helg och jag börjar mer och mer se fram emot att ha fredag och lördag hela veckan!
    Jag hoppas ni får en härlig helg!
    Kramar
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Hej kära storasyster ❤ Så skönt med ledig fredag. Och snart får du fredag kväll och lördag hela veckan 🙂 Jaha, så dom ska starta i vår. Men även om dom plastar in så kan vi ju testa med ett par tomatplantor. Det kan ju bli som ett växthus därinne. Jag har köpt två sorter (en gul och en röd) som passar på just balkong som jag tänkte ha i uterummet. Vill ha ett par låga som inte tar så stor plats. Dom tycker jag vi testar hos dig. Går det så går det, vilket jag tror att det gör. Dom kommer ju i varje fall att ha gott om ljus 🙂

      Ha nu en riktigt skön ledig fredag och helg så ses vi igen på tisdag ❤ ❤ ❤

      Kramar Chillasyster

  19. Lena i Wales skriver:

    Ser vintrigt ut för mej! Och gissar att det kommit änmer snö efter detta, fast den kanske är borta redan.
    Men våren är inte långt borta, snart är den hos dej på riktigt.

Kommentera

