Fågelräkning 2017, en oväntad vinnare hos mig …

Så har då fågelräkningsdagarna (fredag 27 – måndag 30 januari) passerat för det här året och jag satt alla lediga stunder jag hittade vid fönstret och spanade. Nu har det blivit dags att rapportera resultatet från min räkning. Och som vanligt har jag haft en utmaning till mig själv, att också hinna med att ta åtminstone en bild på varje räknad art. Då vädret inte varit det bästa har det inte varit lätt att få till några bilder. I lördags eldade dom med kol så pass i Polen att rökpartiklarna kom och la sig över oss och det såg ut som skymning hela dagen. Bilderna är alltså därefter men dom får vara med ändå. För även om jag har mycket bättre bilder i arkivet så är utmaningen att alla bilder måste vara tagna under räkningsdagarna.

Jag kunde konstatera att det i år inte alls varit samma trafik som vanligt i luftrummet som leder till utfodringsstationerna. Ingen risk för kollisioner och ingen större risk för irritationsmoment mellan trafikanterna då de befarade köerna och trafikstockningarna uteblev. Men det ser jag som positivt. Jag tror inte att fågelantalet minskat, jag tror snarare att dom fortfarande hittar mat i naturen och det är bra.

Nog med ord, det är dags att presentera listan. Och jag börjar från botten och jobbar mig uppåt. Sistaplatsen med endast en räknad individ delades av fem arter …

Större hackspett …

20170129_hackspett

Nötväcka

20170129_notvacka

Entita (det hörs ju på namnet, en-tita, att det bara skulle komma en även om bilderna blev tre till antalet) …

20170128_entita01

20170128_entita02

20170130_entita01

Grönsiska (som var helt hopplös att få en ordentlig bild på) …

20170129_gronsiska

20170130_gronsiska

och … en ny bekantskap i vår trädgård, den fina gråsiskan som namnet till trots ståtar med huvud och bröst i rött …

20170127_grasiska

Så var det dags för tvåpoängarna. Länge såg det ut som även björktrasten skulle hamna bland enpoängarna men den sista dagen kom ytterligare en och försökte tränga sig in i den förstes domäner. Lite äpple lyckades nummer två att knapra i sig innan ettan körde iväg tvåan med buller och bång. Så bilden är på den björktrast som i eget majestät härskade över äpplena hela helgen (den körde även iväg koltrastarna som istället fick äta jordnötter). Och nog ser den rätt stöddig ut …

20170128_bjorktrast

Ytterligare en art visade sig med två individer, grönfinken

20170127_gronfink

20170128_gronfink

20170130_gronfink

Så var det dags för dom arter som visade sig med tre individer. Först ut, pilfinken

20170127_pilfink

20170127_pilfinkar

20170130_pilfink

Tidigare i vinter har vi haft massor med koltrastar i trädgården. Men de här fyra dagarna såg jag länge bara en hane och en hona. Men sedan kom en annan hane på besök ett kort tag. Kanske ville han få upp statistiken …

Här fick jag med båda hannarna även om den ena försökte smita …

20170130_koltrastar

Dammen är bottenfryst men det finns vatten på ytan som fåglarna dricker av. Här syns en koltrast som tittar upp när han låter vattnet rinna ner i strupen …

20170128_koltrast

Och så var det då dags för den fågel som alltid vinner fågelräkningen i Sverige men som aldrig vinner i min trädgård, talgoxen. Men jag förstår att den kommer högt på listan tillsammans med blåmesen. Det är dom arterna som är mest frekventa vid matbordet. Jag ser dom hela tiden även om dom inte är så många åt gången. Det betyder att om man bara har tid att sitta t.ex. 1 timme under fågelräkningsdagarna så är det troligt att det helt enkelt bara är dom arterna man ser och också de enda man har att rapportera. Hos mig lyckades jag räkna till fyra individer som var där samtidigt …

20170127_talgoxe

20170128_talgoxar

Blåmesen gav lite bättre utdelning. Där blev det sex räknade individer. Blåmesen är också den fågel som är lättast att fånga på bild …

20170129_blames

20170130_blames01

20170130_blames02

20170130_blames03

Och så den fågel som jag länge trodde skulle bli den som jag skulle utropa till vinnare hos mig 2017, gulsparven. Där lyckades jag räkna till hela tolv individer och var säker på att ingen skulle slå det antalet. Förra och förrförra året så kom ju sidensvansarna och tog segern på sluttampen men i år syntes dom inte till.

20170127_gulsparv

20170129_6gulsparvar

20170130_gulsparv01

Men så hände något jag inte räknat med. Det var rätt tidigt på morgonen måndagen den 30 januari, sista räknardagen. Plötsligt lämnade alla småfåglar utfodringsplatserna. Jag hörde ett skrän och fick se hur femton skator samlade sig. Så många har jag aldrig sett här förut. Jag brukar räkna till två max tre individer. Men här blev det storslam för de svartvita. Men nu blev det svårt. Skatorna ser mig lång väg när jag rör mig i huset. Så fort jag närmar mig fönstret med kameran så flyr dom. Jag lyckas därför aldrig få några skatbilder. Dom flög och satte sig i ett träd en bit bort. Här skulle jag behövt ett kraftigt tele på stativ men det hade jag inget så jag fick försöka ta några bilder med mitt vanliga objektiv. Det blev ju därefter men det går faktiskt att räkna till alla femton skatorna men för att se den femtonde (som sitter längst ner i vänstra hörnet) får man förstora bilden …

20170130_15skator

Men på eftermiddagen kom det en och satte sig i skogen bakom mina rhododendron. Jag lyckades ta en bild som blev hyfsat skarp så det får bli slutbilden på segraren hos mig vid fågelräkningen 2017. Grattis skatan säger jag!

20170130_skata

Det var alltså allt från min rapportering detta år. Alltid kul att ha och titta tillbaka på. Här är alla mina rapporter från år 2012 – 2017 …

rapporter2012_till_2017

Och som avslutning så lägger jag ut ett par samlingsbilder, d.v.s. bilder med mer än en art på. Den första är på en blåmes och en björktrast. Helt otroligt att blåmesen fick sitta och äta på ett av äpplena utan att björktrasten försökte jaga bort den. Men han kanske inte ens tyckte det var lönt att försöka, för en blåmes är verkligen ingen mes och skulle säkert säga ifrån.

20170129_blamesbjorktrast

Och den sista bilden är på en blåmes och en talgoxe. Toppfåglarna i Sverigeräkningen.

20170128_blamestalgoxe

Det här inlägget postades i Fåglar, Vinterfåglar inpå knuten. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Fågelräkning 2017, en oväntad vinnare hos mig …

  1. Marit Sønstebø skriver:

    Så dyktig du er til å telle fugler, og så fine bilder du har tatt! Så mange forskjellige sorter det er hos deg 🙂

    Det er så koselig å se på fugler. Her har jeg også tre ekorn som sloss om maten til fuglene. De hører til her, så de får mat de også 🙂

    Ønsker deg en fin kveld!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit 🙂 Jag tycker det är roligt att spana efter fåglar. Och sitter man ett tag så dyker det så småningom upp lite ovanliga sorter. Även om jag saknade en del som brukar synas här, stenknäck till exempel. Jag vet att du brukar se den hos dig också. Inga ekorrar i år. Vi hade en liten unge här förra året men den tog tyvärr en katt som går omkring här i området.

      Ha en fin kväll du också!

      Kram Anita

  2. Ruben skriver:

    Oj, så många fantastiska fågelbilder!
    Ha det gott!
    /Ruben

  3. Carina skriver:

    Bra fågelbilder för en nybörjare som mig 🙂 Skata och kaja – check liksom talgoxe och blåmes. Men sen kilar en eller flera nötväckor upp och ner i eken med mat. Koltrastar finns där liksom ett par domherrar ibland. En flock skator ser man sällan, aldrig? De brukar man se i familj bara. Kan det vara deras get-together-for-mating träff??

    Jag vet var jag ska kika när det dyker upp en okänd fågel vid matborden 🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina 🙂 Så du har domherrar. Av någon anledning har vi inga hos oss, är så avundsjuk på alla som har. Men … nu är jag orättvis mot alla andra fåglar som faktiskt också är väldigt vackra. Flocken med skator slog mig faktiskt med häpnad. Har upplevt precis som du att man ser dom som familjer. Men det var nog säkert så som du tror att dom hade en get-together-for-mating-träff 😉

      Kram Anita

      • Carina skriver:

        Ja ett par visar sig ibland… men jag skulle gärna ha en hel stor flock. Jag blev lite avundsjuk på den lilla sötnosen du visade med rött bröst och hätta.

        Kram, Carina

  4. Lena i Wales skriver:

    Vilket fantastiskt jobb du gjort och vilket tålamod!
    Så fina bilder av fåglarna, vars namn jag inte kan, men gillar att titta på. Så mycket kunskap du har.
    Ha det bra!

    • Anita skriver:

      Tack Lena! Ja man måste ha tålamod när man spanar på fåglar. Det som är så skönt med fågelräknarhelgen är att då kan jag med gott samvete bara sätta mig där framför fönstret med kameran och spana in alla bevingade individer. Annars har man ju alltid så mycket annat att stå i 🙂

      Ha det bra du också!
      /Anita

  5. Kristinas oas skriver:

    Så många skator tror jag aldrig att jag har sett samtidigt. Definitivt inte lättfotat!
    Roligt att räkna och spana vilka som kommer på besök. 🙂 Kul att se bilder av dem också, jag känner inte igen alla fåglar som du visar.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Precis, det var nästan så att jag fick gnugga mig i ögonen när jag såg alla skator. Jag hoppas dom bara var på ett tillfälligt besök. Vi brukar ha nog av 1 skatfamilj som skränar tidiga sommarmorgnar. Att känna igen olika fåglar har jag lärt mig de senaste åren. Har alltid en fågelbok till hands när det dyker upp någon ny art. Är så fascinerad av att det finns så många olika arter i vårt närområde även om flera av dom inte visade sig i år.

      Kram Anita

  6. Det här var det bästa blogginlägg som jag sett 2017. 🙂 Tack för det. Jag visste inte att du höll på med denna häftiga hobby.
    Kram Bosse

    • Anita skriver:

      Oj Bosse! Nu gjorde du mig både glad och stolt 🙂 Jo då, jag älskar att spana på fåglar. Och fåglarna är mina vänner. På somrarna tackar dom mig för att dom får mat på vintrarna genom att äta ohyra på växterna i min trädgård.

      Kram Anita

  7. Eva, storasyster skriver:

    Kära chillasyster! Vilka härliga bilder och vilka mysiga texter du skriver! Den här veckan ses vi två dagar i rad! Jag gläder mig verkligen både åt körövningen, men framför allt sing-a-longen! Så himla roligt! Nästa sing-a-long kan vi ha i min källare eller i min Walk-in-closet! 🙂 🙂 🙂 Nä skämt å sido, men plats finns det nu. Ett tag trodde jag att jag kanske hade en inneboende i källaren, men det var bara en massa ihopsamlad bråte av 22 års boende på samma ställe. Ja det blir 22 år den 13 maj i år. Man ska flytta oftare! Jag kommer inte att fylla på förråden, snarare minska ännu mera på innehållet både i källaren och i min Walk-in-closet! Sönerna med respektive var helt underbara och jag behövde inte göra mycket själv, bara tala om att det och det skulle slängas. Jag fick inte slänga mina dagböcker! 🙂 🙂 Dem måste jag nog skriva rent på dator, för mina söner och andra yngre människor har svårt att läsa skrivstil nu för tiden!
    Nej nu måste jag ägna mig åt jobbet ett tag!
    Krama och hälsa, så ses vi snart finaste chillasyster ❤ ❤ ❤ ❤ ❤
    Storasyster

  8. Cathy skriver:

    Vad duktig du var som fotograferade alla fåglar. Vi har inte haft alls så många fåglar i trädgården, de blir nog lite sura när vi lämnar landet i en månad och det tar tid innan de hittar tillbaka. Nu har det ju varit ett par riktigt kalla dagar så några fler har vi fått. Mest koltrastar dock, och skator. Den där rysskylan som det varnades för på löpsedlarna har kommit, i alla fall i ett par dagar. Minus 13 grader igår kväll och minus 9 i morse när Crispie och jag gick ut, brrr.
    Kram, Cathy

  9. Mimmi hedlund skriver:

    Hej Anita! Det blir vackra bilder när man sätter upp äpplen i häcken. Ska ta till mig det. Liksom du älskar jag att fota ”mina” fåglar Ser att du har vildfågelfrön med havre i behållare. Undra på att du får gulsparv! De brukar förstås äta på marken, men andra fåglar och ekorren brukar skvätta ut. Jag matar också. I år har jag satsat på att få hit just gulsparvar och det lyckades faktiskt, 11 st var det i räkningen. Vann gjorde 18 domherrar. Stjärtmesarna är mina favoriter. De kommer på blixtvisiter och äter bara talgbollar och hemlagat (med små frön och kokosfett). Mycket roligt att se dina vackra bilder. Mimmi

    • Anita skriver:

      Ja, och så blir ju trastarna så glada också över äpplena. Havre försöker jag alltid ha i fröblandningarna. Förr om åren har jag alltid haft havrekärvar som jag köpt till jul och där har framför allt gråsparvarna flockats. I år gick det inte längre att få tag in några kärvar och det resulterade i att jag inte såg en enda gråsparv, har inte sett någon på hela vintern. Men gulsparvarna kommer och äter utav det som de andra fåglarna sprättar ut. Jag brukar lägga lite på marken också för att gulsparvarna ska få lite extra (men dom fröna lägger jag ”fritt” så att inte de andra fåglarna sitter ovanför och bajsar i dom).

      Så roligt att du har både domherrar och stjärtmesar. Jag har sett någon enstaka domherre här men aldrig någon stjärtmes till min stora sorg. Jag kanske också ska börja med hemlagat med kokosfett och små grön. Tack för tipset!

      Tack för att du tittade in och skrev en kommentar.
      /Anita

Kommentera

