Min favorit, just denna dag …

Idag har Blommig fredag temat ”Min favorit” och det var ju bara helt omöjligt att välja en favorit så jag gjorde min egen vinkling. Idag har Knut namnsdag … Grattis till alla som heter Knut! Men samtidigt så är ju det här dagen då julen kastas ut. Visserligen kan man kasta ut den när som helst men jag kommer att göra det idag och det känns lika skönt varje år när julutslängardagen inträffar. Det är så härligt att ta in julen men det är ännu härligare att arkivera den i 11 månader framåt och veta att nu går vi mot ljusare tider. Så det här är min absoluta favoritdag, just nu i varje fall 🙂

De vackra handmålade kulorna från Polen ska nu försiktigt packas ner …

20170113_julkula

Julens röda och gröna färger kommer att ersättas av härliga vårpasteller. De första tulpanerna inhandlades imorse …

20170113_tulpaner01

De röda amaryllisarna är så gott som utblommade men de vita blommar fortfarande och nu känns dom inte som julblommor längre utan som bärare av det efterlängtade ljuset …

20170113_amaryllis01

20170113_amaryllis02

Nu kan jag börja leka med pasteller igen …

20170113_amaryllis03

Avslutningsbilden får också bli en amaryllis. Nymph heter den, ljus och lätt i färgerna …

20170113_amaryllis04

Nu återstår bara att önska er alla en riktigt skön helg! I helgen ska jag titta runt hos er andra för att se vilka favoriter ni har.

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Amaryllis, Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Min favorit, just denna dag …

  1. Marika skriver:

    Julen åkte ut redan i början av veckan, och det som återstår är amaryllisar som blommar fint. Som tur är, är det två vita, och bara en röd. Nu längtar man till ljusa pastellfärger, tänk så fort det ändras. Fina amaryllisar du har.
    Ha en trevlig helg /Marika

    • Anita skriver:

      Jag älskar amaryllisar och så här års de ljusa och lätta. Och tulpanerna ger vårlängtan så dom är ett måste.

      Ha en fortsatt trevlig helg!
      /Anita

  2. Marit Sønstebø skriver:

    Ja, det er koselig med jul, men jeg må si at det føles skjønt å bli kvitt den nå. Jeg fjernet den på onsdag, og det var bare herlig 😉
    Vakker julekule!

    Flotte amaryllis og vakre bilder av de! Nymph er er av de flotteste synes jeg.

    Ønsker deg en god helg, Anita!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Julkulan köpte jag i Polen (köpte två). Först var vi på julmarknad och tittade på julkulorna men dom var enormt dyra. När vi sedan kom till ett varuhus där dom sålde dessa vackra handmålade till ett betydligt billigare pris slog vi till. Två stycken blev det. Men nu ligger dom inpackade.

      Nymph är vacker. Dubbel och ljus och lätt i färgerna.

      Önskar dig en fortsatt skön helg!

      Kram Anita

  3. Ellinor skriver:

    Julen åkte ut för drygt en vecka sedan här hemma. Jag älskar julen och är helt julfanatisk hela december, men sen, när julen har passerat vill jag gå vidare. Det är ett under att ljusstakar och gran finns kvar över nyår här hemma. 🙂
    Vilken vacker handmålad kula! Kul att ha något finare istället för de vanliga röda kulorna.
    Ha en fin helg!

    • Anita skriver:

      Oj, går du vidare så snabbt! Jag brukar nog ändå försöka hålla ut till bortåt tjugondag Knut. Och kulan är jättevacker. Jag har två stycken fina handmålade som jag är väldigt rädd om för dom är sköra. Men nu ligger dom ordentligt inpackade till nästa jul.

      Önskar dig en fortsatt skön helg!
      /Anita

  4. Luna Ek skriver:

    I veckan arkiverade jag också julen här ( bra uttryck Anita!) och det känns alltid som något nytt är på gång efter det, även om det är mörkare och slaskigare än någonsin ute nu. Så jag ersätter ljusen med andra ljuskällor, köpte faktiskt den första vivan igår även om jag vet att den inte trivs alls med livet inomhus. Just nu vill jag ersätta det vita med mycket grönt och färg tom i sängkläderna. Gillar julgranskulan och dina vackra blombilder.
    Ha en bra helg
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Ja, jag brukar alltid säga att det är första vårtecknet, att arkivera julen. Vi har en del snö även om det slaskat bort en del. Temperaturen pendlar mellan plus och minus. Men då försöker jag att göra det vårligt inomhus. Vårlätta vackra sängkläder låter väl som en alldeles utmärkt idé. Blomstersängar har man ju hört talas om 🙂

      Önskar dig en fortsatt skön helg, hoppas din viva glädjer dig ett tag till!

      Kram Anita

  5. Villrose skriver:

    Nå har Nymph’en begynt å blomstre her også 🙂 Dukket fram når julepynten blr ryddet bort. En av de vakreste!

    • Anita skriver:

      Så roligt att du också har Nymph. Visst är den vacker. Och jag har en stängel till på gång till min stora glädje.

      Önskar dig en fortsatt fin helg!
      /Anita

  6. Carina skriver:

    Pasteller är underbara som avlösare till alla juliga färger. Här blommar vita och äppelblomsrosa amaryllisar. Granen åkte ut redan i tisdags – var liksom på humör för det då. Idag har det varit en vårlig dag ute här på västkusten.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Pasteller … visst är det väl ett vårlikt ord den här tiden på året. Äppelblomsrosa amaryllisar är väldigt fina. Jag tog med flit in mina röda tidigt från uterummet så dom skulle blomma till jul och sparade de andra till senare så dom skulle blomma nu. Förutom de vita, för vita amaryllisar måste jag ha över jul också. Men som tur är står dom sig fint fortfarande.

      Här skiftar temperaturen mellan plus och minus men visst känns det att det vänt och vi går mot ljusare tider. Härligt!

      Önskar dig en fortsatt skön helg!

      Kram Anita

  7. Veronica skriver:

    Det är verkligen skönt att kasta ut julen! Även fast jag absolut inte kastar ut nånting för jag har plastgran!
    Men precis som du skriver är det alldeles underbart att plocka in pasteller och tulpaner för att invänta ljuset och senare våren.

    Kram och ha en skön helg!

    /Veronica

    • Anita skriver:

      Nä men då arkiverar du ju julen 🙂 Plastgran har jag i uterummet för där vill jag inte störa mina övervintrare med grandoft. Men inomhus har vi fortfarande riktig gran. Det är svårt att bryta vissa traditioner.

      Önskar dig en fortsatt skön helg!

      Kram Anita

  8. Anette skriver:

    Nyman hade jag ett år, jättefin. Den enda amaryllisen för året blommar som bäst och är väldigt jul röd, superfin men några veckor försent.
    Trevlig helg
    Anette

    • Anita skriver:

      Ja det är inte alltid man lyckas pricka in blomningen. Dom gör ju lite som dom tycker själva de kära växterna. Men en amaryllis kan man alltid njuta av.

      Önskar dig en fortsatt skön helg!
      /Anita

  9. Cathy skriver:

    I år blev det ju faktiskt så att vi slängde ut det lilla julpynt vi hade igår vi också:-). Vi kom hem den 12, i torsdags. Från 34 grader varmt till -1, lite chockartat fast man vet att det är så i januari. Det är ju inte så kallt, det är skönt, men väldigt isigt och knaggligt ute. Jag längtar efter barmark, det är så jobbigt att gå ut med Crispie när det är isigt och knaggligt, hon är ju som hon är och kan rätt som det är reagera på något och skutta fram i kopplet, tur jag har Icebug stövlar:-).
    Den här semester var bra i alla fall, antingen har jag vant mig mer eller så var det inte så jobbig värme för det mesta. Sista två dagarna i Brisbane var lite väl kanske, 35 grader minst. Då håller man sig inne i luftkonditionerade lokaler eller nära vatten i skuggan:-). Tyvärr hade jag inte tillgång till bra internet så ofta den här resan så det var svårt att uppdatera bloggen. Jag ska försöka göra en kraftansträngning så snart jag hunnit ikapp med all bokföring.
    Ha en skön helg, här har det i alla fall varit sol idag.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Välkomna hem! Vi var ute igår och det var inte lätt att ta sig fram. Knögglig is gjorde att man stapplade fram. Förstår att du längtar efter barmark. Det är ju annorlunda med Crispie, hon har ju inbyggda broddar. Men Icebug är jättebra. Sådana har jag också men bara när jag är ute på promenader i naturen. Igår var vi i olika affärer och det var ett äventyr och ta sig från parkeringarna innan man var på säker mark i affärerna.

      Önskar dig en fortsatt skön helg!

      Kram Anita

  10. Carita Nordén skriver:

    Julen brukar åka ut efter trettonhelgen hos oss, då har jag tröttnat. Jag har några röda julstjärnor kvar, alltså blomman, men jag ska ställa undan dom för nu blir det dags för någon annan färg. Det är egentligen skönt att allt återgår till vardagen även om julen är en mysig ledighet. Nu får man snart ta fram alla fröpåsar och välja ut vad man ska så. Ha det fint. Carita

    • Anita skriver:

      Jag har faktiskt några röda julstjärnor kvar också. Men dom kommer att ersättas av blommor i vårlätta färger. Och snart dyker de första frösådderna upp i fönstren. Härligt.

      Önskar er en fortsatt skön helg!
      /Anita

  11. Birgitta skriver:

    Ja lika roligt som det är att ta fram de gamla julsakerna lika skönt är det att förflytta dem tillbaka till skåpet.
    Trevlig helg
    Birgitta

    • Anita skriver:

      Ja det är det verkligen. Man behöver lite julpynt i mörka december och första tiden i januari men sedan vill man gå vidare.

      Önskar dig en fortsatt skön helg!
      Anita

  12. GladiGrönt skriver:

    Härliga bilder! Trevlig helg/Monica

  13. anjahill skriver:

    Skulle kunna skriva under om Knutdagen! Underbart med jul men så otroligt mer underbart att slänga den på vinden i 11 månader…,-)
    Konstigt att just nu känns amaryllisarna (utom de vita) så ”juliga”. Men, när de blommar om i sommar – även de julröda – ja, då känns det inte alls så, bara lite exotiskt 😉

    Ha det fint!
    /Anja

    • Anita skriver:

      Ja visst är det märkligt. Just nu så känns de röda nyanserna så juliga. Men på sommaren så känns dom inte alls juliga, bara exotiska. Och en del av mina sommarblommande favoriter är faktiskt röda när jag tänker efter. Temynta, rudbeckian ‘Cherry Brandy’, rosen H C Andersen m fl.

      Önskar dig en fortsatt skön helg!
      /Anita

  14. Lena i Wales skriver:

    Julen ut, våren in! Vacker kula och vackra tulpaner!
    Har inte haft någon amaryllis i år, men min papegojblomma på terrassen börjar komma ut.
    Ha en skön söndag!

  15. Kristinas oas skriver:

    Precis lagom att packa ner julsakerna, städa och plocka in lite vårligt nu. Vackra amaryllisar du har och som du säger så är det snart dags för sådderna. 🙂
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Kristina

Kommentera

