God Jul till er alla!

Idag är temat i Blommig fredag ”God Jul” och det passar ju bra så här dan före dan.

För knappt två veckor sedan var det julstämning med snö men nu har den gått bort igen och prognoserna säger att vi får räkna med en grön jul. Men ändå, trots att vi inte har någon snö så börjar julen ta form inomhus. Eller ”It’s beginning to look a lot like Christmas” som Bing Crosby sjunger i en klassisk gammal julsång

Julen för mig är blommor och ljus. Jag har diverse olika sorters blommor men ett måste varje år är amaryllis …

20161223godjul02

20161223godjul04

… liksom en vit julstjärna …

20161223godjul03

I veckan köpte jag lite snittblommor och lite grönt för att göra min traditionella julgrupp. Dom fick stå i uterummet och vänta …

20161223godjul06

Och så här blev det när det blev klart …

20161223godjul09

I uterummet står julgranen. I år har den fått låna ut en av ljusslingorna till bocken Gustav som jag köpte på julmarknaden i Nora (han har inte börjat tappa ett enda barr ännu) …

20161223godjul05

I köket sitter nu min ärvda favoritjulbonad som jag inte kan vara utan. Jag vet inte hur gammal den är men skulle gissa på slutet av 40-talet. Har försökt söka efter info på nätet men inte lyckas hitta någon …

20161223godjul07

I mitt växtrum lyser mitt lilla träd som i juletid får lite julprydnader på sig och blir till ett juleträd …

20161223godjul01

Nu har vi varit och hämtat den förbeställda julmaten. I eftermiddag ska skinkan tillagas på låg värme i vår nya ugn. Spännande och lite pirrigt. Nu ska vi börja göra Mozartkulor så för mig återstår bara att önska er alla en riktigt GOD JUL!

20161223godjul08

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag, I juletid. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till God Jul till er alla!

  1. Härligt med en som också gillar julsaker, speciellt på dom med lite tradition i. Fast vi har redan smakat på vår hemkokade skinka eftersom den första, Coops jättedyra ekologiska, inte gick att äta, alldeles för salt. Så vi tackade för ”lånet” och fick en ny uppfödd inte långt härifrån. Och den var underbart god!
    GOD JUL – Susie

    • Anita skriver:

      Vilken tur att det ordnade sig med skinkan och att ni gjorde i ordning den i tid så det inte kom som en chock på julafton.

      En God Jul till dig också!
      Anita

  2. Marit Sønstebø skriver:

    Så fin julepynt du har! Ja, visse ting må en bare ha fremme i julen. Det er jo koselig med tradisjoner til jul. Flott juledekorasjon også!

    Her ligger det litt snø på bakken som faktisk kom 6. november, så det har vart lenge!

    Jeg ønsker deg en riktig god jul, Anita!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja julen är traditionernas tid. Vissa saker måste man bara plocka fram. Imorse vaknade jag till regn mot fönsterrutan så här är det inte mycket till julkänsla utomhus. Men det visste jag ju redan att det inte skulle bli. Men granen är klädd och lyser så fint i mörkret.

      En riktigt God Jul till dig också Marit!

      Kram Anita

  3. Marika skriver:

    En riktigt God Jul!

  4. Birgitta skriver:

    Som alltid många vackra blommor när jag tittar in till dig. Din ärvda gamla julbonad förstår jag att du är förtjust i, så fin. När jag såg den kom jag att tänka på Aina Masolle Stenberg. Hon ritade mönster till bl.a. juldukar redan under slutet av 1920-talet – början på 1930-talet och tomtarna på din bonad påminner om hennes.
    En Riktigt God Jul!
    Birgitta

    • Anita skriver:

      Jag tror också att det kan vara Aina Masolle Stenberg. Tycker tomtarna påminner om hennes stil. En tradition som jag inte kan vara utan är det i varje fall. Blir så glad varje jul när jag kan sitta och betrakta den.

      En riktigt God Jul till dig också!
      Anita

  5. ulla skriver:

    God Jul Anita!
    Så vackert och fint med alla härliga blommor. Riktig julstämning, trots avsaknaden av snö. Vi lär inte heller få någon snö här till jul, lite synd, men det blir ju jul ändå 🙂
    Och vilket härligt kök, ert nya, såå fint!
    Ja, som du kanske märkt så går det inget vidare med mitt bloggande 🙂 Jag har nog inte riktigt den rätta lusten, men det kan ju ändra sig.
    Ha en riktigt härlig och fin julhelg!
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Nej, någon julesnö blev det inte, imorse vaknade jag av regnet mot fönsterrutan. Men då får man skapa julstämning inomhus. Vi älskar vårt nya kök och även om resan dit var jobbig så är det helt glömt nu, nu bara vi njuter av resultatet 🙂

      Jag har märkt att det är tyst på din blogg. Jag får ju ett mail när du lägger in något nytt och nu var det länge sedan. Men som du säger, lusten kan ju ändra sig 😉

      Ha nu en riktigt skön julhelg du också!

      Kram Anita

  6. Carina skriver:

    Underbara bilder och vilka vackra arrangemang – inte bara av blommorna 🙂 Älskar de små nissarna med sina bokstäver.

    Önskar dig och familjen en riktigt God Jul! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina! Jag tycker om de små nissarna. Det är så trevligt när dom står där och önskar mig God Jul!

      En riktigt God Jul till dig och de dina också!

      Kram Anita

  7. Cathy skriver:

    Åh vad fint du har det:-). Vi sitter nu hos Rons syster och svåger i Port Macquarie, norr om Sydney och det är perfekt väder. Soligt men bara 26 grader och lite bris. God Jul och Gott Nytt År önskar vi dig och din familj.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Åh, det låter som om ni har det härligt! Jag har varit inne och följt er resa på din blogg (men inte hunnit kommentera). Så många härliga bilder och kul var det med ”stekt flaesk med persillesovs”. Det trodde jag inte var typiskt svenskt eller skandinaviskt. Däremot fläsk med löksås.

      Ha nu en riktigt, riktigt skön julhelg och njuuut av sommaren!

      Kram Anita

  8. Villrose skriver:

    Visst må man ha Amaryllis 🙂 Vakkert juletre!
    God jul!

  9. Åsa S skriver:

    Som alltid lika vackra bilder kära Anita. Och vilket underbart blomsterarrangemang !
    En riktigt God Jul önskar vi dig och Thomas 🎅
    Kram från lillsyrran

  10. Kristinas oas skriver:

    En fortsatt fin jul önskar jag dig! Tycker också om din julbonad, roligt att ha några saker från förr framme. Vackra amaryllisar, alltid lika spännande att se om och när de ska blomma. Själv har jag vita planterade för över en månad sedan som vägrar börja växa… Tur de röda levererar i alla fall!
    Kram Kristina

  11. Maria Engblom skriver:

    Så fint ni gjort Anita! Tack för julkort och god fortsättning och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

  12. God fortsättning på julen!
    /Anette

  13. Glömde att tala om att vi har samma toppdekoration på vår julgran!
    GOD FORTSÄTTN ING – Susie

  14. Lena i Wales skriver:

    Så mysigt och fint du har det!!!
    Gott nytt år!

  15. Det var en mastodontkrönika med många fina bilder! Det har ju hänt massor under året men jag tänkte på tomaterna. De jag hade på friland mot södervägg såg likadana ut liksom många äpplen på träden. Jag såg hur bålgetingarna (det var ovanligt många i år) gnagde hål i skalen både på tomaterna och äpplena. Sen kom de vanliga getingarna och gjorde hålen ännu större.
    Gott nytt 2017
    /Anette

Kommentera

