Innan snön försvinner …

Under några dagar fick vi riktig julstämning. I söndags (den 11/12) bakade vi lussebullar medan snön föll ymnigt utanför fönstren och skapade julkortskänsla …

20161211_lussebak

Den 12/12 vaknade jag till en kall morgon med temperaturer ner mot minus 9 grader. Jag gick ut för att ta några bilder och fascinerades av hur solen lade guld över trädtopparna …

20161212_vinterljus01

20161212_vinterljus02

Imorse gick jag upp och tittade på Luciamorgon i tv från Varbergs fästning. När klockan drog sig mot 08:15 märkte jag att det var ett annorlunda ljus och när jag tittade ut såg jag en knallrosa himmel …

20161213_rosamorgon01

Snön var inte längre vit, den var rosa den också …

20161213_rosamorgon02

Och aldrig är himlen så kraftigt blå som i gryningen en kall vintermorgon. Här speglade sig dessutom ljusstaken med ljus i hjärteform fint i fönstret och gav en extra effekt …

20161213_rosamorgon03

Nu är det sen eftermiddag. Regnet har börjat falla och nyanserna börjar gå mot grått. Synd att inte snön kunde få stanna till över jul. Men vi fick i varje fall njuta av julkortsstämning under ett par dagar.

Önskar er alla en fortsatt skön Lucia och en fortsatt skön decembervecka!

Det här inlägget postades i I juletid, Vinter. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Innan snön försvinner …

  1. lunasblogg skriver:

    Oj, vilket vackert ljus!! Rosa snö ser man inte alltför ofta. Här kom bara 1 cm snö i måndagskväll, men den regnade bort igår. Förra veckan däremot hade vi kallt och fantastiska solnedgångar, kanske blir det så igen idag för nu skiner solen efter många dimmiga grå dagar. Glansis tyvärr och kräksjuka här, så det är inomhus som gäller idag.
    Ser trevligt ut i köket med bak. Igår gjorde jag andra lussebaket denna adventstid. Fast jag ger bort också.
    kram Luna

    • Anita skriver:

      Nej man får passa på när ljuset är vackert. Vi fick tö men sedan har det varit kallt igen. Typiskt, den fina snön på träden kunde väl fått varit kvar. Kräksjuka låter inte alls kul 😦 Hoppas du blir bättre snart.

      Kram Anita

  2. Lena i Wales skriver:

    Vackra bilder och fantastiska färger!
    Jag åkte från Stockholm till Wales den 11 dec och då var det snö!! Hurra, jag fick uppleva snö!!!!!
    Ha det bra!

    • Anita skriver:

      Ja det var fantastiska färger den dagen. Kul att du hann uppleva snön. Nu är det mest grått. Vi får en grön jul, ganska lik Wales kanske?

  3. Marit skriver:

    Hei Anita!

    Så vakre bilder du har tatt! Nydelige farger og nysnø! De rosa nyansene er så fine på vinterhimmelen. Utrolig flott!

    Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette med bloggen din og blogglisten min. Den kommer rett og slett ikke inn.

    Ønsker deg en fin torsdag!

    Klem, Marit

  4. Carina skriver:

    Underbara snöbilder och vilket ljus! Snön gör så otroligt stor skillnad häruppe i norden. Men ingen snö i sikte på västkusten. I norge där vi åker skidor skulle det bli plusgrader. Snön försvinner inte men det blir isigt och dimmigt 😦

    Härligt med ett bak istället då 🙂

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Nu har det gått över en vecka sedan jag skrev inlägget och någon snö finns inte i sikte här heller. Det blir att ställa in sig på en grön jul. Man får försöka göra det så stämningsfullt som möjligt inomhus istället 🙂

      Kram Anita

  5. Linda skriver:

    Vilket mysigt kök du ser ut att ha! Visst är det härligt när det blir lite vitt! Här är det en ytterst gråkall och trist dag. Maken hämtar julgran i skogen tillsammans med sina föräldrar och syskon med familjer. Jag jobbar. Kunde ha varit trist, men med tanke på vädret så gör det mig ingenting att sitta här på bibblan – trots att det nästan är larvigt lugnt 🙂

    Ha en fin helg!
    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Ja vi älskar vårt nya kök. Vi spenderar nästan all tid där. Vi skulle bara äta frukost vid köksön men hittills har vi ätit alla måltider där 😉

      Jag vet ju att du gillar snö men tyvärr så verkar julen bli grön. Vi kanske har fått den snö som skulle komma den här säsongen.

      Kram Anita

  6. Kristinas oas skriver:

    Wow, vilket vinterljus du fångade med kameran! Tror aldrig jag sett den sortens rosa ljus, så annorlunda och häftigt.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Det märkliga med den typen av ljus är att det bara varar under ett par minuter, knappt det. Det är inte så ofta man hinner med att fånga det men den här gången hann jag 🙂

      Kram Anita

Kommentera

