Sommarens sista andetag …

… åtminstone för det här året. Nu har vi gått tillbaka till normaltid och höststormarna viner runt knuten. Men är det något som är säkert så är det att sommaren kommer tillbaka. Man kan alltid lita på årstiderna även om dom kan bjuda på variationer.

Just nu är tiden knapp men jag måste skriva ett inlägg för att uppdatera min blogg som också är min dagbok. Hur ska jag annars komma ihåg nästa år att första frostnatten kom rekordsent. Den inföll inatt, natten mellan den 30 och 31 oktober. Då kröp kvicksilvret ner till hela -2,4. Än så länge skiner solen men dom har lovat riktigt ruggigt väder senare i veckan. Morgonens färggranna himmel kan vara en föraning …

20161031_morninglight

Annars har det varit ett riktigt gråväder i större delen av oktober. Men oktober har ju fördelen att vara färggrann så det blir färgglatt ändå.

Efter att jag mest varit inomhus och fixat inför renoveringen av köket så kände jag att jag åtminstone måste få lite luft så den 26 oktober gick jag ut en promenad i den grå dimman. Jag vet att färgerna lyser extra klart i dimma och det gjorde dom även den här dagen. På den här bilden kan man se hur grått vädret var. Det ser ut som en svartvit bild om det inte vore för den röda lampan som lyser på masten.

20161026_autumn08

Men då var det så finurligt att det bara var att sänka kameran så blev bilderna ändå fulla med färg. Jo jag vet, det är mina tjatiga björkar igen men jag gillar dom🙂

20161026_autumn01

20161026_autumn02

20161026_autumn03

20161026_autumn04

20161026_autumn05

20161026_autumn06

20161026_autumn07

När jag kom hem från promenaden var jag tvungen att ta en bild på min japanska lönn som stod som en eldsvåda i rabatten. Den brukar vara fin på hösten men i år har den verkligen sprakat.

20161026_autumn10

Om frosten var rekordsen i år så kommer ett annat rekord att vara att vi kommer att ha egna färska tomater långt in i november. Jag har fortfarande ligger på fat i köksfönstret och i vardagsrumsfönstren hänger de sista klasarna jag skördade för någon vecka sedan och dom mognar hur fint som helst.

20161029_tomaterwindow01

20161029_tomaterwindow02

Igår blev det också en promenad. Solen sken men det blåste rejält. Motvinden vid sjön var inte skön så det blev bara en bild.

20161030_vind

Inne i skogen var det betydligt lugnare och avslutningsbilden får bli därifrån.

20161030_solljus

Nu är det bara att återgå till förberedelserna inför köksbytet. Skåp ska tömmas, ett provisoriskt kök fixas i tvättstugan. Dessutom ska golvet i både köket och hallen slipas så tre stora bokhyllor måste också tömmas. Pust!

En skön vecka till er alla!

Det här inlägget postades i Höst. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Sommarens sista andetag …

  1. Marit skriver:

    Så vakre bilder du har tatt, Anita! Likte spesielt godt det som er helt grått og fuglene som kranser rundt. Flott lys i bildene dine, og din japanske lønn ser ut som et fyrtårn!
    Så kaldt har vi ikke hatt det nå, men hadde -1 på fredag. Yr.no spår vinter fra fredag, og da skal det bli veldig kaldt. Håper ikke på det, men det er noe med november for da blir det alltid kaldt.

    Ønsker deg en fin uke!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit🙂 Det var tur att jag hann fotografera lönnen för nu har många av bladen fallit av. Vi har haft riktigt blåsigt och igår kom det lite snö (som är borta nu). Men det är bara någon plusgrad och det känns verkligen som innesittarväder.

      Önskar dig en fin fortsatt vecka!

      Kram Anita

  2. Eva, storasyster skriver:

    Åh chillasyster jag formligen älskar dina bilder och du, jag älskar också björkar! Vi ses i morgon hoppas jag!❤❤❤
    Bamsekramar
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Tack kära storasyster❤ Jag vet att du älskar björkar och att du som jag älskar alla andra sorters träd också. Vi sågs inte i tisdags men jag hoppas vi ses nästa tisdag istället.

      Bamsekramar till dig också!

  3. anjahill skriver:

    Måste säga att dina björkbilder tilltalar en ”björkkramare” som jag ;-)! Med stigande ålder blir jag bara mer och mer förtjust i detta makalöst vackra träd med sin ljusa stam. Björk är vacker även avlövad.
    Jag fick mitt kök fixad förra hösten – ungefär så dags och när det väl är gjort är det riktigt härligt.
    Golven får dock nästa ägare ta hand om.
    Ha det fint i höstluften och bland björkarna!
    /Anja

    • Anita skriver:

      Så du är också en björkkramare Anja. Jag håller helt med, jag tycker också mer och mer om björkar och fotograferar dom under alla årstider.

      Så skönt för dig att köket är klart. Här är nu det gamla köket rivet, ny el dragen och idag ska de första överskåpen monteras. Det ska bli såå spännande att se hur dom kommer att se ut på plats, förut har vi ju bara sett dom uppmonterade hos köksleverantören och där ser det ju alltid fint ut.

      Ha det fint du också!
      /Anita

  4. Carina skriver:

    Älskar dina björkbilder! Det första jag gjorde i fredags när jag kom hem från Indien var att gå en sväng med kameran i snålblåst och solsken. Underbart med klar hög luft och höstfärger. Inte så mycket färg som jag hoppades men en riktigt sprakande lönn och många vackra gräs. Fast din lönn var maffig i sin oranga prakt.

    Naturens processer är fascinerande… Som tomatkvistar likt föränderliga gardiner som går från grönt till olika gula, röda och orange nyanser. Tror det är då man ska stanna och förundras🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Kan tänka mig att du upplevde kontrasterna som stora mellan Indien och Sverige när du kom hem, då inte bara naturmässigt. Vilken tur att det var solsken när du kom hem. Att stanna upp och förundras över naturens processer gör jag ofta. Naturen är min läromästare i det mesta när det gäller trädgård och odlande. Och varje morgon skördar jag tomater från min tomatgardin.

      Kram Anita

  5. ulla skriver:

    Visst är hösten härlig! Dina björkar är så vackra och bilderna stämningsfulla. Vad man än tycker om hösten så är det nog den färggrannaste årstiden i alla fall🙂 Underbart!
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Tack Ulla🙂 Ja man kan tycka vad man vill om hösten men färggrann, det är den och det älskar jag. Jag kommer nog alltid att tycka om hösten med dess färgprakt. Och det kommer nog alltid att vara min kamerafavoritårstid🙂

      Kram Anita

  6. Linda skriver:

    Vackra bilder, som alltid. Du får dem så mjuka. Dina tomater ser ut som smycken där de hänger i fönstret.

    Kram
    Linda

  7. Kristinas oas skriver:

    Wow, vilken lönn du har! Så snygg och färggrann. Björkarna är så vackra, det är verkligen höst i de bilderna. Men häftigast i ditt inlägg tycker jag den monokroma bilden av fåglarna är. Bara en röd lampa som påminner om att världen inte är svartvit.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja lönnen har verkligen lyst den här hösten. Det lustiga ut är att den varit ovanligt grön den här sommaren, den brukar ju ha en dragning åt rött hela säsongen men inte i år. Den sparade tydligen allt färgämne till hösten🙂 Kul att du gillade den monokroma bilden, jag gillar den också. Hur grått det än är finns det alltid lite färg någonstans.

      Kram Anita

  8. lunasblogg skriver:

    Alltid lika trevligt att se dina foton, vilket motiv det än är. Höstfärger är ju magiska dock. Din lilla lönn t ex. Nu är en bra tid att renovera kök då det blir gråare ute.
    Ha en bra helg och förta dig inte inomhus.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna🙂 Lönnen har varit magisk men nu höststormarna slitit bort de flesta av löven. Men jag är glad att jag hann att dokumentera den där den stod och brann i rabatten. Köksrenoveringen pågår enligt plan och jag hoppas det fortsätter så.

      Ha en skön torsdag!

      Kram Anita

  9. Det är mycket att stå i när man byter kök, men så skönt och härligt när det blir klart.
    Underbara björkbilder! Det är träd som är vackra i alla lägen, stammarna på vintern, musöronen på våren, doftar gott och sen fina färger på hösten. Kan inte bli bättre.
    Lycka till med stöket nu!
    /Anette

    • Anita skriver:

      Tack Anette! Ja det är just nu lite kaosartat i köksregionerna. Som tur är har vi två våningar så vi kan hålla till på nedervåningen där vi har ett tillfälligt kök i tvättstugan.
      /Anita

  10. Cathy skriver:

    Ja tänk vad varmt det var i oktober. Tror inte vi hade frost ens där i månads skiftet. Nu har det istället blivit vinter över en natt. Det har snöat i tre dagar här och varit runt -3. Idag när vi vaknade var det 25 cm snö och nollgradigt. Lite väl tidigt med så mycket snö tycker jag. Får se hur det går att gå ut med hunden på lunchen, hon försvinner snart så liten som hon är. Vi har några pyttesmå tomater i fönstret i vardagsrummet som håller på att mogna, om de är goda att äta får vi väl se.
    Vi var nere i Skåne mellan 31 okt – 3 nov och vallade får. Crispie var jätteduktig trots att hon inte sett får på över en månad. Nu lär det inte bli mer vallning förrän till nästa år.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Tänk vilken skillnad det kan vara trots att vi inte bor så långt ifrån varandra. Jag hade ingen aning om att det var totalkaos igår några mil bort. Jag var ute och promenerade i solskenet. Hoppas du har kunnat gå ut med Crispie utan att hon försvunnit i snön.

      Jag plockar tomater i fönstret varje dag och dom är jättegoda. Jag räknar med att ha tomater hela november. Rätt fantastiskt egentligen.

      Kram Anita

  11. Lena i Wales skriver:

    Underbara bilder, vilka färger!
    Kan tänka mej att det nu istället är ganska vitt hos dej. Pratade med familjen i Stockholm igår och där var kaos.
    Lite annorlunda här i Spanien!
    Var försiktig!

    • Anita skriver:

      Tack Lena!
      Vi har inte haft något kaos alls här i Södertälje. Jag var ute och promenerade i solskenet igår och hade ingen aning om att det var snökaos bara ett par mil bort. Och nu är det plusgrader så den lilla snö vi har kommer nog snart att vara borta.

      Ha det fint i Spanien!
      /Anita

Kommentera

