Förlåtande oktober ….

Tänk så skönt det är att oktober finns. Det spelar ingen roll om trädgården är totalt ostädad, det ser liksom bra ut ändå för nu är färgerna som mest sprakande. Idag ligger molnen tunga men bilderna jag tog vid lunchtid blev långt ifrån grå och det är oktobers förtjänst.

Cafégruppen står där ensam och övergiven i ett sprakande inferno. Den har inte blivit mycket använd i år. Det är annars en av mina favoritplatser där jag kan smyga undan och vara osynlig.

20161012_garden01

Strålrudbeckian blommar länge. De friskt gröna bladen som sticker upp bakom den är min gula trädpion som jag köpt i England och som blommat en enda gång, förra sommaren. Men det gör inget för bladen är så vackra och håller sig gröna länge och kontrasterar fint mot alla eldiga färger den har omkring sig.

20161012_garden02

Rudbeckian ‘Cherry Brandy’ blev uppäten av sniglar i år och har knappt blommat. Men nu börjar den komma igång så smått. Bakom den syns resterna av den röda temyntan som stod som ett rött stoppljus i rabatten i somras.

20161012_garden03

Den här tiden på året är det bara den vita bänken, en enda vit ros och några vitlysingar som lyser vita i mitt vita månskensland.

20161012_garden04

Och astrarna blommar på där inne i dunklet. Men så är dom ju riktiga höstblommor.

20161012_garden05

Ett par rosor blommar fortfarande. ‘Rhapsody in Blue’ har inte mått bra i år. Den har tappat alla blad men den har ändå blommat. Och nu finns där en ensam blomma som tappert kämpar på …

20161005_rhapsodyinblue

Och så ‘Stanwell Perpetual’ förstås. Den blommar länge och doften minner om ljusa sommarnätter för den börjar blomma när sommaren är ung …

20161005_stanwellperpetual

I uterummet blommar blyblomman för fullt. I bakgrunden skymtar olivträdet …

20161005_blyblommaoliv

… fuchsian ‘Celia Smedley’ kämpar på …

20161005_celiasmedley

Mitt Ginko-träd har blivit riktigt stort i år. Jag fick det 2013 och då var det bara en liten pinne med några blad. Nu är det över en meter och har till och med grenat ut sig. Än så länge är bladen gröna men så småningom går dom över i gult för att sedan falla …

20161005_ginko

Idag rensade jag bort min broccoli. Den har varit enormt lyckad i år. Jag hade fyra plantor och har haft broccoli hela sommaren men nu så hade den börjat blomma. Som en broccoliskog stod den där …

20161005_broccoliblommor

De nedfallna äpplena älskas av koltrastarna. Och dom får så gärna äta på dom.

20161005_apple

Dammen börjar se höstlik ut med löven som flyter omkring …

20161005_damm

… snart måste jag nog tömma den på vatten inför vintern.

Nu väntar jag bara på första frosten och första dimman. Då gäller det att vara beredd med kameran.

Ha en fortsatt bra vecka!

Det här inlägget postades i Höst. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Förlåtande oktober ….

  1. lunasblogg skriver:

    Så vackra bilder med så mycket sprakande höstfärger! Här är det grönare eller rättare en del gult med och bara lite rött än så länge. Har ni inte haft frost? Det hade vi en eller två nätter tydligen förra veckan när vi var borta, men inte så mycket. Jag fuskar och sätter under tak det som inte är inplockat på hösten, fast nu har pellisarna och lite annat kommit in. Det är bitande kallt och hård vind. Den gula trädpionen ser jättefin ut i bladverket. Väcker ha begär.
    Tack för titten!
    kram Luna

    • Anita skriver:

      Tänk att det kan vara så olika. Jag upplever det som att det är väldigt mycket rött hos oss i år. Och vi har varit nära frost, plus 1 grad hade vi för ett tag sedan. Det är bra att kunna ställa blommorna under tak. Jag brukar fälla ut markisen när det är frostrisk och ställa in växterna där. Den gula trädpionen är jag väldigt glad åt för bladverket är väldigt friskt, frodigt och fint. Och då gör det inte något att den inte blommar.

      Ha en fin torsdag!

      Kram Anita

  2. ulla skriver:

    Hej Anita!
    Det var ett tag sedan. Jag har legat lågt med mitt bloggande hela sommaren men jag ska försöka komma igång snart igen 🙂 Härliga höstbilder från din fina trädgård. Hösten är så vacker och färgsprakande.
    Det var ju sommar länge i år, inte förrän de sista veckorna nu som hösten kommit hit på riktigt.
    Vi badade i september flera gånger, det har inte hänt på länge 🙂
    Ha det så gott!
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Hej Ulla! Så roligt att se dig igen. Jag har själv legat lågt med bloggandet i sommar pga att vi håller på och renoverar. Om några veckor är det dags för köket så snart blir det nog en dipp i bloggandet igen. Det är mycket som måste göras innan. Packa ner allt i flyttlådor, planera var det tillfälliga ”köket” ska vara tills vi har ett nytt, göra mat som går att frysa och sedan värma i micron etc. Men jag försöker se bortom allt det och längta till jul när allt förhoppningsvis ska vara klart. 🙂

      Att bada i september, det är ju helt otroligt. Tänk vilken sommarmånad september blev. Men då kom oktober istället med höststormar och kyla. Jag väntar fortfarande på första frosten och första dimman så jag kan gå ut med kameran.

      Ha det gott du också!

      Kram Anita

  3. Carina skriver:

    Uj, uj – över metern… Blir så hoppfull när jag läser hur Gingkon växt. Igår bäddade jag ner mina frösådder som nu är ca 15 cm i växthuset. Det vore kul om det går så fort 😉

    Oktober är verkligen en snäll månad. Igår fick jag sått mängder av frön och tänkte medan jag gick runt i det dassiga grå att vädret är såå skönt. Och rudbeckiorna blommar och gräsen är vackra liksom mycket annat. Din gula buskpion borde få fina höstfärger. Buskpioner har verkligen allt även när de inte blommar.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Japp, över metern har den blivit i år. Det är i år den har dragit iväg. Det tog ju två år för min ”pinne” att bli över metern så om dina frösådder, som nu är 15 cm, uppför sig som min så kan du se fram mot 2018 med tillförsikt 🙂

      Jag håller med om vädret. Det ser grått ut när man sitter inne och tittar ut. Men när man kommer ut är det härligt och det doftar höst. Min pion brukar stå grön till frosten kommer ordentligt då blir den gul och sedan faller bladen. Vet inte om det är en speciell sort som uppför sig så. Jag köpte den i en privat trädgård och det stod bara ‘Yellow tree peony’ på etiketten. Och den dom hade var verkligen ett träd, flera meter högt.

      Kram Anita

  4. Marit skriver:

    Har du din Ginko ute hele året? Jeg har aldri kjøpt noen av de siden jeg har trodd at de kanskje ikke overlever her, men fikk jo lyst til å prøve den.
    Vakre bilder du byr på! Her er det så lite farger i år, og jeg vet ikke hvorfor. Flotte Rudbeckia du har!

    Ha en fortsatt fin uke!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Nej jag har mitt ginkoträd i uterummet. Jag tror inte att det skulle klara sig i min trädgård även om det finns ginkoträd på många ställen i Stockholmsområdet. Det är konstigt att det verkar variera med färgerna den här hösten. Det verkar som väst-Sverige inte heller har så mycket färg men här är upplever jag det som en ovanligt sprakande och vacker höst.

      En fortsatt fin vecka till dig också!

      Kram Anita

  5. Lena i Wales skriver:

    Så underbara bilder av trädgården i höstskrud! Vilka färger!
    Och så vackert du skriver!
    Ha en fin dag!

    • Anita skriver:

      Tack Lena 🙂 Ja i år är det verkligen färgsprakande här och jag njuter så mycket jag kan för snart faller väl löven av.

      Ha en fin dag du också!
      /Anita

  6. Härliga höstbilder du bjuder på! Visst är det ovanligt vackert nu, allt har fått så fin färg sista veckan. Har precis varit ute och förevigat vildvinets vackra blad som riktigt glöder av färg. Ha det fint. Kram
    Titti

    • Anita skriver:

      Ååh, vildvin som är så vackert. Det har alltid varit en dröm hos mig att ha men vi bor inte så vi kan ha det. Men jag förstår att det verkligen glöder.

      Ha det fint du också!

      Kram Anita

  7. Cathy skriver:

    Härligt med alla höstfärger och så vackra bilder.
    Kram Cathy

    • Anita skriver:

      Tack Cathy! Ja visst är det härligt med alla höstfärger. Jag brukar ju följa ditt träd du fotograferar i början av varje månad. Ser fram mot att se hur det ser ut i början av november.

      Kram Anita

  8. Kristinas oas skriver:

    Vilka foton! Nu är hösten vacker och du har verkligen fångat färger och förfall (med blomsterprakt mitt uppe i det).
    Känns lite trist att röja upp i trädgården när flera frostkänsliga växter fortfarande blommar, men någon gång ska det ju göras.
    Kul med ginkon och dess växtkraft, inte dåligt!
    Trevlig helg!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja nu är hösten här ordentligt. Jag har tagit in alla krukor som stått ute över sommaren och igår slängde jag alla tomatplantor och hängde de sista klasarna i fönstret för att eftermogna. Härligt att gå och plocka sig en tomat då och då 🙂

      Annars är det mest förberedelser för köksrenoveringen. Det är ju inte bara själva köket det gäller, det ska ju väljas dörrhandtag, lampor, kakel, gardiner, tapeter och annat. Idag fick vi i varje fall leverans av ett vitrinskåp som står i nedre hallen t.v. Och kakel och tapeter har vi också varit och hämtat. Igår tog jag en massa ”före-bilder”. När allt är klart ska jag lägga ut ett inlägg på bloggen. Blir väl i början av december eller så … om nu allt går enligt planerna. Pust! Det är jobbigt men … roligt ändå.

      Ha en fortsatt fin helg!

      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Känner igen den sistnämnda känslan. 🙂 Ska bli kul att se vad ni har valt för kök och tillbehör.
        Här åkte tomaterna i komposten idag och vi har röjt så mycket det bara har gått efter sommaren. Så skönt att vara nästan ‘klar’ i trädgården!
        Kram Kristina

  9. Sanda Cottage skriver:

    Anita, Vilka vackra glödande höstbilder! Jag upplever oxå att det är extra ”brinnande” i trädgården i år. Och det är tur eftersom det lyfter upp en lite i detta gråväder.
    Jag har planterat 2 små Ginkopinnar i rabatten och håller tummarna att de kommer att klara vintern. Kanske jag täcker dem med nåt… Vill de ska bli träd snabbt, snabbt!
    Jag sitter här och blir irriterad på att sommaren gick utan att vi kom till er 😦 Vår sommar har inte varit så rolig med sjukdom och bortgång familjen. Därav detta! Men nästa säsong: Då kommer vi 😀

    Kram

    • Anita skriver:

      Tack Veronica! Ja visst glöder det väl ovanligt mycket i år. Så spännande att du prövar med Ginko hos dig. Det kommer säkert att gå jättebra, ni har ju bra klimat i er trädgård. Men täckning första vintern är nog bra. När dom väl sätter igång, ja då växer dom på rejält.

      Tråkigt att läsa att ni haft en sorglig sommar och att vi inte kunde ses. Vi har ju dessutom hållit på med vårt målningsprojekt hela sommaren och trädgården har fått sköta sig själv. Men jag hoppas ni kan komma hit och hälsa på nästa sommar. Det ser jag fram emot. Nu får vi ta oss an hösten och vintern så gott det går.

      Ha det fint!

      Kram Anita

  10. Linda skriver:

    Vilka fina och mjukt färgsprakande bilder. Tänk att det kan vara så vackert trots att solen inte skiner. Till och med ett halvätet äpple som börjat bli brunt. Jag har tänkt hur länge som helst att jag måste ge mig ut med kameran, men det har inte blivit av. Har lite för mycket runt omkring mig just nu. Tydligen finns det chans till riktigt härligt solsken senare i veckan … då ska jag försöka att passa på.

    Varma kramar
    Linda

    PS! Härligt med ett meddelande från dig!

    • Anita skriver:

      Jag är nästan aldrig ute med kameran heller. Vi håller på och byter kök och jag är fullt upptagen med det. Men jag var ute här om dagen för jag var bara tvungen att få lite luft. Kanske lägger ut ett inlägg … Det ska bli sol i helgen så det finns möjlighet till en kamerapromenad för dig 🙂

      Varma kramar till dig också Linda!
      /Anita

  11. Eva, storasyster skriver:

    Kram finaste chillasyster och det är en fröjd att läsa dina texter och vila ögonen på dina vackra bilder! ❤ ❤ ❤ ❤ ❤

    • Anita skriver:

      Tack käraste storasyster ❤ . Hoppas du får en finfin helg. Här är det som vanligt fullt upp hela helgen men snart så … Vi ses på tisdag hoppas jag. Det är ju snart dags för konsert.

      Kramar från chillasyster

  12. anjahill skriver:

    Vilken härligt sann rubrik och vilka bilder! Jag förstår mig uppriktigt sagd inte på personer som inte vill ha oktober! (november kunde kanske minskas till två veckor -typ- den gör väl ändå inga andra än bokmal glad ;-))!?)
    Imorgon får man dra något gammal över sig och vakna en vecka för advent;-)!
    Ha det super!
    /Anja

    • Anita skriver:

      Tack Anja! Jag älskar oktober 🙂 November är ”så där” , fast ibland kan det ju bli soliga novemberdagar. Men dom har hotat med snö senare i veckan. Burr! Det är väl tur att första advent infaller tidigt i år så vi får pynta med ljus och annat 🙂

      Ha det bra!
      /Anita

Kommentera

