Spinnkampen – uppföljning 1

I april skrev jag om min kamp mot spinn som jag haft i många, många år på mina hibiskusar. Jag har prövat att höja luftfuktigheten och duscha med såpa, jag har prövat rovkvalster men inget har fungerat. Så i våras bestämde jag mig för att göra ett sista försök att få bort dom. Om det inte skulle gå skulle jag kasta hibiskusarna.

Jag valde en hård metod. Jag klippte ner dom och tog i princip bort alla blad utom ett fåtal. Därefter dränkte jag in jord, stammar och de få bladen med såpvatten och satte en plastkasse över som jag var noga med fick sluta tätt och den fick sitta en hel dag. Exakt hur jag gjorde går att läsa om i mitt inlägg ”Spinnkampen pågår”.

Jag lovade i mitt förra inlägg att jag skulle skriva ett nytt inlägg och tala om hur det gått. Nu har sommaren gått och hösten är här och det är hög tid för denna första uppföljning. För det första kan jag säga att trots att jag klippte ner dom så mycket så har dom blommat för fullt i sommar men då jag varit upptagen med renoveringar så har jag missat att fotografera dom. Men här syns i varje fall den gula som den ser ut idag och jag har kollat bladen med ett starkt förstoringsglas och det finns inga spår efter spinn. Och bladen är mörka och fina …

20161005_hibiskus

Jag har bara en enda blomma just nu och det är på min vita. Den tog jag några bilder på vid olika tidpunkter. De två nedersta bilderna är tagna imorse då solen lyste på häckoxbärshäcken och fick den att glöda. Det blev en varm och fin bakgrund till den vita hibiskusen …

20161005_vithibiskusblomma

20161006_vithibiskusblomma01

20161006_vithibiskusblomma02

Så än så länge ”peppar, peppar” har det alltså gått över förväntan. Men jag kommer inte att våga hoppas att spinnet är borta förrän i vår då dvalhonorna normalt lämnar sin vinterplats och beger sig ner mot mina hibiskusar. Om det inte dyker upp några dvalhonor nästa vår, då vågar jag börja hoppas att jag lyckats. Så nästa rapport blir i mars, april nästa år. Tills dess är det bara att hålla tummarna.

Det här inlägget postades i Hibiscus, Hibiskus, Skadegörare och sjukdomar, Spinn. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Spinnkampen – uppföljning 1

  1. Marit skriver:

    Spinn på planter er helt fryktelig å få, og jeg har kastet utallige hibiskus på grunn av det!
    Alltid skal det være noe utøy som rammer potteplanter inne😦
    Vakre bilder av din hvite hibisksus! De har jeg hatt så mange av, men gir de opp pga. spinn. Håper du lykkes i å bli kvitt det for godt på dine planter!

    Ha en fin kveld!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja det är jobbigt med spinn eller ohyra över huvud taget. Jag vet att du fått slänga många hibiskusar och jag har ju varit nära att slänga mina men om det här fungerar kommer dom att få vara kvar. Men jag kommer aldrig att köpa någon mer hibiskus.

      Ha en fin fredag!

      Kram Anita

  2. Carina skriver:

    Grattis so far! Håller tummarna för fortsättningen. Nerklippningen är något som någon lärt mig att man typ ska göra varje vårvinter… Fast i år hoppade jag över och hibiskusen har knappt blommat. Men den vantrivs sedan jag flyttade. Har också hört att hibiskusen gärna ska få flytta ut under sommaren. Du kanske har skrivit om det fast jag glömt så frågan är – har du testat det? Jag brukar komma på det i slutet av augusti och då känns det lite sent.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina, här hålls det också tummar. Mina brukar blomma vare sig jag klipper ner dom eller inte. Men i år klippte jag ju ner dom så mycket att jag trodde dom inte skulle hinna men se det gjorde dom så kraftig nedklippning varje år verkar vara helt ok. Jo jag har prövat det där med att ställa ut dom och det hjälpte inte alls för mig. Dessutom fick jag en massa bladlöss som jag var tvungen att kämpa med så sedan dess får dom stå kvar i vardagsrumsfönstret. Men, jag kanske bara hade otur.

      Kram Anita

      • Carina skriver:

        Njae – jag har samma erfarenhet som du. Inte av just hibiscus men fick till exempel ullöss på en jättestor succulent som jag stammat upp under flera år. Så lusangrepp har oftast, alltid, varit följden av utevistelse. Mitt stora träd – hibiscusen – är en stickling från 80-talet så jag är ganska rädd att ta ut den…

        Kram, Carina

  3. Ruben skriver:

    Bra att du har fått bukt med ohyran! Du gjorde nog det rätta!

    Ha det gott!
    /Ruben

  4. Kristinas oas skriver:

    Intressant uppföljning, det är bara att hålla tummarna och fortsätta hoppas på det bästa. Den vita hibiskusen fick verkligen en vacker bakgrund! Nu börjar de fina höstfärgerna komma, skönt.
    Trevlig helg!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja jag håller tummarna så mycket som det går. Skulle vara kul om det lyckades. Och visst är de härliga höstfärgerna här men det värsta är att blåsten rycker ner löven från träden och färgar marken istället. Det känns som om träden kommer att bli kala tidigt hos oss. Men mycket beror nog också på torkan som varit i kombination med senaste veckans hårda vindar.

      Ha en fin vecka!

      Kram Anita

  5. Nej, spinn har jag inte fått på min enda lilla hibiskus men däremot bladlöss…..för det fick jag på alla mina chilis, på några tomatbuskar och på min bougainvilla i växthuset. Tog ut dom, sprayade dom med såpa, rödsprit och vatten samt dagen efter med en hård stråle med vatten.
    Gjorde så några gånger, sen åkte alla och en bunke med tomater tillbaka in i växthuset igen, men inte några av chilisplantorna – dom kastades. Jag har numera chili så jag klarar mig i 10 år!
    Jag sanerade också växthuset med att tvätta skyddsgardinerna och dammsuga (vi har gjutet målat golv) men jag har en hel vägg med vindruvor som vi sparat ut ett hål i golvet för och dom kan naturligtvis gömma sig där. Fast druvstockarna har inte haft några bladlöss – än så länge!
    TREVLIG HELG
    Susie

    • Anita skriver:

      Grattis att du klarat dig från spinn. Men bladlöss är inte heller kul. Fast det låter som du gjort en rejäl behandling för att bli av med dom. Det är en ständig kamp mot all ohyra. Jag log när jag läste att du hade chili så du klarar dig i 10 år. Själv har jag ett 30-tal plantor och skörden från dom brukar vara slut när nästa säsong startar. Men så har jag chili i det mesta också🙂

      Ha en bra vecka!
      /Anita

  6. Cathy skriver:

    Hej,
    Nu har vi smakat på våra syltade tomater. De var jättegoda, kan rekommenderas om man har mycket gröna tomater. Har även gjort tomatmarmelad med citron och ingefära och tomatmarmelad med lime, ingefära och chili idag. Riktigt gott:-). Måste väl köpa något gott bröd att rosta nu:-).
    Här har det varit gråruggigt idag, en del regn i morse men inte så kallt.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Hej Cathy,
      Så roligt att höra att de syltade tomaterna blev lyckade. Jag har en del små tomater som jag funderat på att sylta. Har du något eget recept eller har du hittat det på nätet? Jag har hittat massor, de flesta är snarlika men det skiljer en del. Vad hade du för kryddning? Lät du lagen koka upp en eller två gånger? Jag har hittat recept där man kokar lagen en gång och häller över tomaterna. Sedan tar man samma lag dagen efter och kokar en gång till. Låter lite jobbigt tycker jag och jag undrar om det verkligen är nödvändigt. Låter intressant med marmeladen också. Normalt äter jag aldrig marmelad men tomatmarmelad med lime, ingefära och chili låter inte alls fel.

      Ha en bra måndag!

      Kram Anita

      • Cathy skriver:

        Hej,
        jag tittade i Hemmets kokbok. I deras syltade tomat var det kanelstång, och så är det ju en ättikslag med socker. Jag kommer inte ihåg men jag tror jag bara kokade upp lagen en gång, i alla fall inget om att göra samma sak dagen efter. Man skulle sticka hål i tomaterna med en nål lite överallt innan de kokades så då tränger väl lagen in lättare antar jag. Tomatmarmeladen är också från Hemmets kokbok. Jättelätt att göra och man kan nog göra lite olika kryddningar. Citron blev lite sötare än med lime och i en av burkarna hade jag även lite mald chili i (Blue Christmas). Det är alldeles för gott bara, jag kan inte låta bli att äta rostat bröd till kaffet nu med tomatmarmelad, jag som försöker att inte äta bröd:-).
        Kram, Cathy

        • Anita skriver:

          Tack för svaret! Jag har inte Hemmets kokbok men jag har en massa andra och har hittat liknande recept där så jag tror att jag ska kunna använda något av dom. Om jag nu får ihop tillräckligt med gröna tomater, mina mognar fortfarande ute. Samtidigt lät det där med marmeladen spännande. Visst är det ett elände när man gjort något gott som man bara inte kan låta bli att äta av, även om man inte borde🙂

          Kram Anita

  7. Eva, storasyster skriver:

    Kära Chillasyster! Jag håller alla tummar jag kan för att dvalhonorna är försatta i ständig dvala och aldrig mera vaknar och hittar till dina vackra hibiskusar. Jag som alltid trott att jag var dvalhonan, eftersom mina hibiskusar alltid har fått spinn, varför jag undviker denna vackra blomma. Dessutom vet jag inte hur Nessie skulle reagera på hibiskusar. Hon låter bli orkidéerna i alla fall. Jag är inte heller lika uthållig som du och behandlar mina blommor efter alla konstens regler, så som du har gjort med dina hibiskusar.
    Jag har ett dåligt samvete, min balkong. Jag har ännu inte ”vinterbonat” den. Fortfarande spretar tomatplantorna torrt mot himlen. Jag har lovat mig att nästa helg ska det bli rensning och dessutom disk av krukor, så att de är klara för nästa års odlingsäventyr, då som passionär! Jag har tänkt på en sak. Goaste Chillasyster du behöver inte tänka på mig när det gäller chiliplantor till nästa år. Jag använder inte så mycket och jag glömmer bort att jag har och jag har kvar så det räcker för mina behov för ganska lång tid framöver. Dessutom brukar jag köpa Chiliflakes och använda när jag har glömt bort att jag har chili från plantor jag fått av dig!🙂🙂 Hoppas att du inte blir ledsen på mig!
    Nu ska jag fortsätta jobba ett dag! Vi ses i morgon!

    Hälsa och krama
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Hej kära storasyster … eller ska jag kalla dig dvalhona?😉

      Dåligt samvete behöver du inte ha. Här står allt kvar ute och jag måste ta tag i det också. Och diska krukorna, pust! Och inte blir jag ledsen för att du inte vill ha chiliplantor inte. Det blir ju enklare för mig🙂

      I lördags hämtade vi kakel och tapeter och köpte två barstolar plus dynor. Och så var vi på Clas Ohlson och köpte flyttkartonger där köket ska packas ner. Det närmar sig …

      Vi ses imorgon❤

      Kram chilasyster

  8. Hej hej,
    Vilken fin blogg du har! Jag hittade din sida när jag snurrade runt för att leta info om vad jag skulle göra med min chili och fick jag jättebra tips! Har såklart länkat till din sida när jag skrev om det på min blogg. Ha det så gott!
    /Katarina

    • Anita skriver:

      Tack Katarina🙂 Roligt att du fick lite chilitips. Det är rekordskörd hos mig i år så frysen kommer att bli fylld och jag har torkat massor.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  9. Beundrar ditt tålamod med hibiskusarna. Jag hade nog gett upp och pratat vidare med kaktusarna istället. Bara att gratulera till resultaten så här långt och hoppas på att dvalhonorna har dvalat för sista gången. Vore intressant om du kommer ihåg att göra en nu uppföljning till våren.
    Allt gott
    /Anette

    • Anita skriver:

      Jag ska definitivt försöka komma ihåg att göra en uppföljning i vår. Faran är på inte något sätt över.

      Allt gott till dig också!
      /Anita

  10. Linda skriver:

    Underbara bilder! Fantastiskt att vara spinnfri!!! Hoppas verkligen att det lyckas och att du inte hittar några dvalhonor. Ser fram emot uppföljningen.

    Här har det blivit varmare igen, så allting står kvar ute. Funderar på att börja plocka in den här veckan eftersom jag är långledig från och med i morgon eftermiddag och har tid på mig😀

    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Ja jag håller tummarna för min spinnkamp och ska försöka komma ihåg att göra en uppföljning i vår. Jag har också mycket kvar ute. Mina tomater t.ex. Dom mognar fortfarande även om det går långsamt nu. Men i helgen ska jag ta in de sista klasarna och slänga plantorna och se fram mot nästa år.

      Kram Anita

Kommentera

