Nu byter naturen färg …

Nu är det dags för naturen att byta sommarklädseln mot lite varmare nyanser. Det är härligt att vara ute och promenera den här tiden på året och ha kameran med sig. Jag längtar efter den första dimmorgonen men innan den kommer får jag nöja mig med att leta efter ljuset och de begynnande höstfärgerna (som börjar bli intensivare för var dag som går).

Här följer en liten dokumentation av hur naturen ser ut just nu hos mig. Bilderna är från igår morse och i morse. Och mycket björkar är det på bilderna för jag gillar björkar. Det vet ni som följt min blogg😉 Inget speciellt innehållsrikt inlägg alltså … bara lite dokumentation. Men det behövs ju det också.

Ha en skön vecka, den sista septemberveckan!

20160925_morgonpromenad01

20160925_morgonpromenad03

20160925_morgonpromenad02

20160925_morgonpromenad04

20160926_morgonpromenad01

20160926_morgonpromenad02

20160926_morgonpromenad03

20160926_morgonpromenad04

Det här inlägget postades i Höst. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Nu byter naturen färg …

  1. Marit skriver:

    Så vakre høstbilder, Anita! Ekstra fint det med det bølgende gresset.
    Her er det ikke så mye farger ennå, men det er endel gult løv her også pga. tørken. Men når dagene blir kortere så skifter de farge uansett, for plantene vet når høsten nærmer seg🙂

    Ønsker deg en fin dag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit! Inatt kom det ett för naturen välbehövligt regn men färgerna fortsätter att bli fler och fler och verkar bli intensiva i höst. Det är en vacker tid nu.

      Önskar dig en fin torsdag!

      Kram Anita

  2. Eva, storasyster skriver:

    Åh Chillasyster vilka underbart vackra bilder!!! Jag blir helt betagen!

    Vi ses i morgon i kyrkan!

    Kram
    storasyster

    • Anita skriver:

      Tack kära storasyster🙂 Och igår sågs vi i kyrkan och sjöng på en massa olika språk. Nästa vecka är vi förhoppningsvis tillbaka i vår riktiga övningslokal.

      Kramar från chillasyster

  3. Vilka vackra bilder! Ja nog har vi haft underbara dagar, knappt man tror det är sant. Maken och jag satt just och pratade om de fantastiska höstbilder du visade förra hösten. De var tagna här i staden någonstans. Hoppas vi får lika vacker höst i år också. Kram
    Titti

    • Anita skriver:

      Tack Titti. Har funderat vilka bilder det kan ha varit och kommit fram till att troligen var de jag tog vid Scaniasjön. Det var två fantastiska morgnar, en med dimma och en med makalösa speglingar i vattnet. Hoppas det blir lika färgsprakande i år.

      Kram Anita

  4. Kristinas oas skriver:

    Fint ljus i bilderna, nummer tre med de vackra stammarna och höstfärgerna i bakgrunden gillade jag speciellt. Har sett så vackra dimmiga landskap från bussen på morgonen, lagrar dem i hjärnans arkiv och njuter av dem.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Tack Kristina🙂 Ja jag har min lilla björkdunge en bit bort från mig som jag besöker alla årstider men extra mycket under hösten. Jag längtar efter första morgondimman. Det där med att se mycket vackert när man är på väg till jobbet minns jag. Hur många gånger tänkte jag inte … åh, om jag ändå hade kameran med mig. Men hjärnan är ju en rätt bra lagringsplats också.

      Kram Anita

  5. GladiGrönt skriver:

    Vackra bilder – som tavlor allihopa. gillar också björkar, förutom pollenet då…/Ha det så bra/Monica

    • Anita skriver:

      Tack Monica🙂 Så du är allergisk mot björkpollen, inte kul men då får du njuta lite extra mycket av dom nu på hösten istället. Och björkar på vintern är inte heller fel.

      Ha det så bra du också!
      /Anita

  6. Carina skriver:

    Tittade på bilderna först och fick en flashback. Det var höstbilder av björkar i ett av de första inläggen jag läste. Vackert då som nu🙂

    Kram Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina🙂 Jag är inte förvånad att det var björkar i ett av de första inläggen du läste hos mig, jag gillar ju björkar väldigt mycket så det blir ett och annat björkinlägg.

      Kram Anita

  7. Kristina Skoglund skriver:

    Ja nu är Hösten här visst är den vacker. Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja hösten är en av de vackraste årstiderna (även om jag gillar våren och sommaren också). Men det är något speciellt när färgerna blir intensivare och färggladare för var dag som går innan dagen kommer då löven faller av. Men då får man vänta på våren istället.

      Kram Anita

  8. Lena i Wales skriver:

    Underbart inlägg!!!
    Vita björkar, så fint. Finns knappt här i UK.
    Ser att hösten verkligen är på gång i Sverige. Den har inte riktigt kommit hit till mej i Wales ännu, fast det börjar bli lite kallare här också.
    Ha en fin dag!

    • Anita skriver:

      Tack Lena🙂
      Jag vet från mina trädgårdsresor att björkar inte är vanligt i UK så det är många som planterar sina egna björkdungar. Har sett flera trädgårdar med avdelningar som fått mig att känna mig som hemma.

      Inatt regnade det ordentligt här men första frostnatten har inte kommit ännu.

      Ha en fin dag du också!

  9. Cathy skriver:

    Ja nu går det fort med färgerna i naturen. När vi åkte till Skåne var det knappt något här uppe medans det var mycket mer höstfärger i Skåne. När vi kom hem hade en hel del hänt och nu blev det ju nästan höst över en dag. I måndags var det soligt och varmt och likaså i tisdags när Crispie och jag var på kurs i Alunda. Igår regnade det massor halva dagen men blev soligt och varmt vid lunch. Idag har det varit mer växlande, just nu sol men väldigt mörk himmel.
    Vi har inte smakat på de syltade tomaterna ännu men tänkte nog göra det i helgen. De ska stå minst en vecka i kylen stod det i receptet. Funderar på att göra tomatmarmelad av de gröna också. Låter gott när man läser i kokboken i alla fall:-).
    Ha en härlig helg, vi hoppas på uppehåll för vi ska ut och viltspåra lördag och söndag.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Jag kollade mina gröna tomater igår och dom är många. Igår kväll upptäckte jag att det bara var 7 grader (vid 19-tiden) och då anade jag att det kunde bli frost inatt och var ute och täckte tomater, kamelior och citrus med fiberväv. Det blev inte frost men bra nära, 1 plusgrad var det när det var som kallast inatt. Det känns som om hösten kommer med stormsteg (det har ju blåst rätt mycket senaste dagarna). Jag måste försöka röja och göra plats i uterummet (där jag har massor med chili och paprika) så att jag kan börja plocka in mina blommor jag har ute över sommaren. Och så får det nog bli syltade gröna tomater också för allt kommer inte att hinna mogna, inte ens inomhus.

      Hoppas viltspåringen har gått bra och går bra idag.

      Kram Anita

  10. Underbara bilder.🙂 Tänk att det är oktober imorgon. Just nu haglar det utanför mitt fönster.
    Helgkram Bosse

    • Anita skriver:

      Tack Bosse🙂 Och nu är vi redan två dagar in i oktober. Och det känns verkligen som om hösten har kommit på riktigt. Naturen börjar glöda mer och mer. Det ser ut att bli mycket röda nyanser i år. Men hagel har vi inte haft något.

      Kram Anita

  11. Linda skriver:

    Ja, visst är det vackert! Jag åkte genom en dimmig kväll i fredags – på ett ställe blev det som en tunnel med lågt tak. Så fascinerande! Jag har inte varit så sugen på att fota den senaste tiden, men jag kanske borde göra som du och ge mig ut med kameran en tidig morgon när fukten ännu inte släppt taget om marken.
    Kram och trevlig helg!
    Linda

    • Anita skriver:

      Det låter läckert med dimman som bildade som en tunnel. Hösten är den tid då jag gillar att ta promenader med kameran. Jag väntar på vår första dimmorgon men i år verkar den dröja. Inatt var det nära frost i varje fall. Första frosten är också vacker att fånga. Jag tycker du ska ta kameran och gå en tidig morgonpromenad nu när naturen börjar glöda. Det är så inspirerande och får en slumrande fotolust att vakna, i varje fall hos mig🙂

      Kram Anita

  12. Lena i Wales skriver:

    Du ska ha fått ett mail från mej och det finns något till dej på min blogg!

  13. Vilken helt underbar björkskog och så fint med ljuset och alla gula toner!
    Allt gott
    /Anette

Kommentera

