Tomater, tomater, överallt tomater …

Årets tomatskörd har slagit alla rekord. Jag minns att år 2013 hade jag också enormt med tomater medan 2014 och 2015 var lite, för att inte säga rätt mycket sparsammare. Men även om 2013 var ett tomatår så går 2016 hos mig till historien som det året jag blev översvämmad av tomater. Dom var lite sena med att mogna men när dom väl satte igång … ja då blev det rena ketchupeffekten (ett väldigt passande uttryck som jag inte kunde låta bli att använda).

Jag har dom överallt. I skålar, på köksbänken, på fönsterbrädan …

20160922_tomater01

20160922_tomater03

Och ute finns det fortfarande massor kvar …

20160922_tomater02

När man som jag odlar tomater utomhus är vädret en väldigt viktig faktor. Förra året var maj och juni kalla och det gjorde att tomaterna aldrig riktigt kom igång, blomningen stannade upp. I år var dom månaderna varma och lade grunden för det som skulle bli en rekordskörd. Att sedan september kom med rekordvärme och vi klarat oss ifrån frostnätter har gjort sitt till.

Men även om jag har en rekordskörd så kunde den varit större. Jag har haft ett massivt larvangrepp och då vi hållit på med renoveringar har jag inte riktigt hunnit hålla efter dom. Jag har slängt massor med tomater som sett ut så här …

20160922_tomatkartlarvangrepp

Och tagit bort massor med blad som nästan bara haft bladnerverna kvar …

20160922_tomatbladlarvangrepp

Och här är en av de glupska oinbjudna gästerna …

20160922_larv

Och när vi ändå är inne på glupska oinbjudna gäster. Jag prövade i år att så en morot som enligt fröpåsen skulle ha ”mycket hög tolerans mot morotsflugan”. Om det har varit få morotsflugor i år vet jag inte men det har i varje fall inte varit en enda som ätit på mina morötter. Och goda var dom dessutom. Jag har fortfarande kvar i pallkragen …

20160922_morotf1flyaway

Och på tal om ”kvar i pallkragen”. Den 17 juli satte jag 8 nya sättpotatisar av sorten ‘Cherie’. Jag har skördat 3 stånd och dom har gett massor. Till helgen ska jag ta upp ett till. Om kylan håller sig borta kommer jag troligen att kunna hämta in egen potatis under hela oktober, kanske längre för varje stånd ger väldigt mycket.

Igår bladade jag av mina chili och paprikaplantor i uterummet. Dom har också gett enormt med skörd och jag har redan massor i frysen och burkar med torkade frukter. Här om dagen malde jag dessutom mitt första cayennepulver. Fruktigt och gott, ‘Long Red Cayenne’ heter sorten. Jag har fortfarande mängder med frukter kvar och nu när jag tagit bort alla blommor, nya skott och de flesta av bladen kan dom lägga all energi på mognad.

20160922_chili01

20160922_chilipaprika

För första gången har jag i år odlat paprika och det har gått över förväntan. Jag blev extra förtjust i spetspaprikan ‘F1 Lipari’ som gett rikligt med skörd och faktiskt mognat riktigt fort trots sin enorma storlek …

20160922_paprikaliparif1

Men det här skulle ju handla om tomater. Jag svävade visst ut lite men återvänder nu till tomaterna. Vad gör jag med alla tomater? Jo förutom att jag går och äter dom som godis, använder dom i sallad och gör mycket ‘Caprese’ (tomat, mozzarella och basilika) så soltorkar jag dom i ugn och lägger i olja och kryddor och använder i pastasås. Jag gör fiskgrytor med mycket tomat och jag gör en underbart god tomat och paprikasoppa som jag har skrivit receptet till i ett annat inlägg. Det går att läsa här.

I år tänker jag dessutom göra grunden till tomat/paprika -soppan och frysa in i portionsförpackningar så vi kan ta fram och njuta av i vinter. Efter tining är tanken att det bara är att tillsätta grädde och creme fraiche och låta den sjuda en stund. Den här soppan blir nämligen inte alls lika god om man använder dom vattniga, smaklösa tomaterna som finns under vintern. Vi har alltid bara ätit den på hösten när vi haft egna tomater men i år när jag har sådant överflöd ska jag testa och se hur det blir att frysa in den.

Jaha, det var väl ungefär allt. Återstår bara att önska er alla en skön torsdag!

Det här inlägget postades i Chili, Skördetider, Tomater. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Tomater, tomater, överallt tomater …

  1. Marit skriver:

    Hej Anita!

    Skal si du har nok av tomater og chili! Det er litt av noen avlinger du får🙂
    Når en lager så mye godt som du gjør av de er det jo ekstra moro å holde på med det!
    Jeg har dyrket tomater i sommer jeg også, men ikke i nærheten av så mange planter som deg . Tomater er godt!

    Ha en fin kveld!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja tomater är gott, det tycker vi också. Jag har haft 25 plantor så det är inte så konstigt att det blivit mycket skörd, i synnerhet som sommaren blev så gynnsam.

      Önskar dig en fin helg!

      Kram Anita

  2. Lena Skog skriver:

    Tack för receptet på tomat- och paprikasoppa, det verkar jättegott.
    Det är alltid lika roligt att få ta del av dina inlägg och fina bilder! Det var en rejäl skörd tomater du kan njuta av, själv har jag inga egna men jag har fått massor av min syster. Det verkar vara ett bra ”tomatår”. Hälsningar från Lena

    • Anita skriver:

      Ja, vi älskar den soppan, den blir extra god i och med att man rostar allt i ugnen. Vi tröttnar aldrig på den. Och ett tomatår har det verkligen varit. ´

      Önskar dig en fin helg!
      /Anita

  3. Åsa S skriver:

    Kära Anita
    Oj oj vilken härlig tomatskörd! Och som alltid har du så fina bilder, man riktigt känner hur gott tomaterna smakar. Jag vet vilket slit ni haft med renoveringen, vilken tur då att vädret varit så bra så att ni kan få så mycket gott att njuta av i höst och vinter. Och tänk så härligt att få laga till en god soppa i ert fina kök senare i höst!
    Kram från lillsyrran

    • Anita skriver:

      Hej kära lillasyster,
      Ja renoveringen tog all tid men som tur är så sköter sig ju mycket själv bara man häller på lite vatten då och då. Jag brukar ju göda mer än jag gjort men ändå har det blivit så god skörd, eller det kanske är just därför. Man ska kanske inte dalta för mycket.

      Vi längtar verkligen efter vårt nya kök även om det kommer att bli några jobbiga veckor när vi kommer att vara utan kök helt. Men jag hoppas det ska vara klart i god tid innan jul i varje fall.

      Ha nu en skön helg så hoppas jag vi ses på tisdag!

      Kramar storasyster

  4. Kristina Skoglund skriver:

    Vilken fin skörd, har också fått fina tomater och chilipeppar, morötter sallad . Fina höstblommor blommar fortfarande.

  5. Carina skriver:

    Tack för tipsen. Att sätta några potatisar i en pallkrage och skörda nu låter gott. Just nu har jag tillgång till ett stort potatisland så det är inget problem men själv har jag aldrig odlat så mycket.

    Tomatskörden har varit fantastisk här också. Har fått enorma bifftomater ute. Igår kväll tog jag hand om ett par kilo små vita gurkor. Chili och paprika som var klara fick bli Sambal Badjak. Tomaterna har jag börjat torka av i varmluft 1-2 timmar och sen mixa med mixerstav. Det blir en underbar, söt smak som slår färdigköpta passerade tomater med många, många hästlängder. Det här fick jag inspiration till via STA:s Facebook grupp. Det är kul att läsa både här och där om vad man hittar på och få inspiration🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Ja jag var ute igår och plockade in en ny omgång. Det är så härligt att gräva med händerna i jorden och hitta potatis efter potatis. När jag tror jag hittat alla så hittar jag några till.

      Tack för tipset om tomaterna, det mesta man gör med egna tomater slår det man köper. Däremot hade jag aldrig hört talas om Sambal Badjak, var tvungen att googla. Låter också spännande. Sambal oelek använder vi ofta men jag har aldrig prövat att göra den själv.

      Ha en skön söndag!

      Kram Anita

  6. Kristinas oas skriver:

    Vilken skörd du har fått!🙂 Tack för recept och tips på hur man kan göra när det blir lite väl många tomater. Här har jag ätit de flesta tomaterna som godis, så gott att ta en näve solvarma tomater och gå en runda i trädgården efter jobbet.
    Börjar ni bli klara i tanken med köksrenoveringen, eller hur går det?
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Att äta tomater som godis har det blivit mycket av här också. Ildi har gett en enorm skörd i år och jag har massor kvar ute. Dom ser ut som vindruveklasar där dom hänger och väntar på att mogna. Jag håller noga koll på vädret så att det inte ska bli frost. Då tar jag in dom och hänger klasarna i gardinstången. Jag vet ju att du hade Ildi i år också. Hoppas du fick bra skörd.

      Köket är beställt och kommer att levereras i början av november🙂 Igår bestämde vi oss för vilka tapeter och vilket kakel vi ska ha. Vi ska också börja titta på mattor och gardiner. Ett vitrinskåp har vi också hittat som vi ska beställa närmaste dagarna. Så vi är på gång. Men sedan är det ju massor som måste göras innan. Alla skåp ska röjas ur. Mat ska lagas och frysas in som jag kan värma i micron som kommer att stå i tvättstugan. Bokhyllorna i hallen ska tömmas och flyttas då golvet i både kök och hall ska slipas och oljas. Och sedan har jag ju allt i trädgården att ta hand om … pust! Det blir jobbigt men jag längtar efter det nya köket. Jag kommer att göra ett före och efter -inlägg på bloggen när det är klart så får du se hur det blev. Då kommer jag också att skriva lite mer detaljer om vilket kök vi valde, färg på luckorna, vilken tapet vi valde, vilket kakel etc🙂

      Önskar dig en fin söndag!

      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Ja, Ildi har gett mycket bra skörd och min ‘nya’ tomat Cherry Roma likaså. Båda är så söta och goda!🙂
        Så spännande med köket, jag skickar dig en peppkram redan nu, vet ju hur mycket förberedelser det är innan själva renoveringen drar igång. Ska bli kul att se före och efterbilder så småningom.🙂
        Fin söndag till dig!
        Kram Kristina

        • Anita skriver:

          Tack för peppkramen Kristina, den tror jag behövs. Just det där med att packa ner allt som finns i skåp och lådor (fast ändå inte allt för vi måste ju använda en del) känns som en utmaning. Vi ska köpa flyttkartongen och ställa grejorna i. Det känns som det är lättare att hitta plats att ställa dom på då. Men … trots allt jobb så ska det bli så himla roligt att få nytt kök🙂

          Kram Anita

          • Kristinas oas skriver:

            Flyttkartonger är superbra, vi satte lappar på utsidan med vad som var i lådan så var det enklare att hitta det man inte trodde man behövde. 😉 Och också enklare när det skulle packas upp och in i nya skåp, att få tag på rätt saker. Ett tips till är att packa glas och porslin med hushållspapper och inte tidningspapper, så måste inte allt diskas sedan… Hushållspappret la vi i en låda och återanvände sedan.
            Kram Kristina

            • Anita skriver:

              Åh vilka bra tips. Jag hade tänkt ta tidningspapper men nu blir det hushållspapper. Och lappar på lådorna är ett måste för vi kommer nog också att behöva sånt som vi inte trodde vi behövde😉

              Kram Anita

            • Kristinas oas skriver:

              Fick själv tipset på hushållspapper och var så glad att jag följde det.🙂
              Kram Kristina

  7. Sanda Cottage skriver:

    Jag har fått så vi klarar behovet till vardags men inget överflöd i år. Det har ju varit så torrt och har då och då glömt att vattna så en hel del har spruckit som de kan göra av ojämn bevattning. Har jättemycket av en gul chili som vi fått av någon , vet inte ens sorten och dessutom gillar inte jag stark mat😀

    De åren jag får mycket tomater så helt enkelt, fryser jag in dem som de är. Ner i plastpåsar och in i frysen. Perfekt att sedan bara lägga ner i grytor!

    Kram på dig!

    • Anita skriver:

      Jag brukar ha problem med spruckna tomater men i år har inga spruckit. Men jag har haft som rutin att vattna dom samma tidpunkt varje dag, det kan vara det. Chilin kan kanske vara Golden cayenne, den är gul och jättestark, till och med för mig som gillar stark mat😉

      Kul att höra hur du gör med tomaterna. Har faktiskt funderat på att frysa dom som dom är men inte vetat om det fungerar. Men nu vet jag ju att det går. Tack för tipset.

      Ha en fin söndag!

      Kram Anita

  8. Lena i Wales skriver:

    Vilken underbar skörd!
    Härligt när man jobbat med växterna och sedan får lön för mödan!
    Tittar på bilderna om och om igen! Enormt!!
    Ha en fin söndag!

    • Anita skriver:

      Ja i år har det verkligen blivit rekordskörd. Idag gjorde jag 8 portioner soppa som jag ställt i frysen. Känns härligt🙂

      Ha en fortsatt fin söndag du också!

  9. Birgitta skriver:

    Vilken härlig skörd du fått! Visst är det roligt att få lön för mödan. Här har jag av bekvämlighetsskäl odlat tomater på friland med ett ganska bra resultat. De små mogna fryser jag in för att ha till dekor och de som under veckan som gick fortfarande var gröna skall jag sylta in för att ha till höstens och vinterns köttgrytor.
    Ha det gott och tack för soppreceptet.
    Birgitta

    • Anita skriver:

      Ja det har nog gått ovanligt bra med tomater utomhus i år. Jag har ju mina utom hus också men i stora krukor. Intressant att du syltar in de gröna tomaterna. Det har jag funderat på också för allt kommer inte att hinna mogna, inte ens inomhus.

      Ha det gott du också. Och beträffande soppreceptet, jag gjorde 8 portioner idag som jag har fryst in. Känns härligt!

      /Anita

  10. Linda skriver:

    Det har verkligen varit ett jättefint tomatår! Jag har fortfarande gott om tomater i växthuset och det ser faktiskt inte ut som om det kommer att bli särskilt många gröna kvar. Tror att allt kommer att hitta mogna. I dag upptäckte jag dessutom att gurkorna har satt fart igen. Fantastiskt!
    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Ja tänk, jag har haft en gurkplanta ute som jag skulle kastat för flera veckor sedan. Har inte vattnat den utan den har bara stått där torr och dan. Och igår upptäckte jag att det är en gurka på gång på en liten grön utlöpare. Vilken enorm växtkraft. Det måste vara bra med växthus för att kunna förlänga säsongen för tomaterna. Jag har dom ju ute och har de senaste två nätterna täckt dom med fiberväv då det varit frostvarning. Men på dagarna så mognar dom en och en i solen. Men jag kommer nog att få en del gröna som jag antingen hänger att mogna inne eller så ska jag pröva att göra syltade tomater.

      Kram Anita

Kommentera

