Och så kom hösten …

September 2016 har varit sagolik. Vilken sommarvärme vi haft. Visserligen har morgnarna varit kyliga men sedan har solen kommit och temperaturerna nått en bra bit över 20-strecket. Men de senaste dagarna har prognoserna visat att kyligare luft förflyttar sig ned över landet. Imorse vaknade jag till plus 8 grader och mitt på dagen har gradantalet bara nått plus 16. Men solen skiner och även om man från och med idag får ta på sig jackan när man går ut så är det ändå härligt!

Jag har haft ett långt blogguppehåll men ska nu göra ett försök att komma tillbaka till bloggvärlden. Och jag börjar med att lägga ut några bilder som jag tog imorse efter frukost. Jag kunde konstatera att det fortfarande finns sådant som blommar men det får samsas med det vissna som börjar ta över mer och mer. Solen lyser men ljuset är på något sätt lite mörkare liksom skuggorna som är lite dunklare. Men färger finns gott om.

Här är bilderna från morgonens vandring och samtidigt vill jag passa på att önska alla som kanske tittar in här en riktigt skön helg!

20160916_autumn01

20160916_autumn02

20160916_autumn03

20160916_autumn04

20160916_autumn05

20160916_autumn06

20160916_autumn07

20160916_autumn08

20160916_autumn09

20160916_autumn10

20160916_autumn11

20160916_autumn12

20160916_autumn13

20160916_autumn14

20160916_autumn15

20160916_autumn16

Det här inlägget postades i Höst. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Och så kom hösten …

  1. Underbart vackra sensommarbilder! Trevlig helg du också!
    Hälsningar Titti

  2. lunasblogg skriver:

    Välkommen tillbaka och tack för vackra bilder som säger mer än ord om den annalkande hösten som så sakta kommer från och med idag. ( Min favoritbild är nog den på ölandstoken eller den sista, nja det går inte att välja) Det är roligt att ha sommarblommor kvar länge. Tids nog är det dags för ljung.
    Denna veckan var en av de varmaste i sommar hos oss med 25-28 gr i skuggan och ljumma kvällar som gjort för långa middagar utomhus. Idag är det mulet och 17-19 gr. fast värmen är kvar i huset.
    Trevlig helg på dig också.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna, ja nu ska jag försöka komma igång med bloggandet igen. Temperaturerna är mer normala för september här också men det är fortfarande skönt och jag njuter. Enda orosmomentet är att första frostnatten snart kan vara på gång. Får hålla noga koll på prognoserna så jag kan täcka potatis och tomater.

      Trevlig helg till dig också!

      Kram Anita

  3. Lena Skog skriver:

    Välkommen tillbaka! Så många vackra bilder du har tagit, tack för att du delar med dig. Hälsningar från Lena

  4. Kul att du är tillbaka och med alltid så vackra bilder! Morgonstunder med kameran i trädgården är sköna stunder. Det ser ut att bli en fin dag här också idag.
    Trevlig helg
    /Anette

    • Anita skriver:

      Tack Anette för fina ord. Ja det finns nästan inget som slår morgonstunder med kameran. Idag är det mulet här men fortfarande uppehåll. Är lite glad för molnen för dom kan göra att frosten håller sig borta.

      Trevlig helg till dig också!
      /Anita

  5. Välkommen tillbaka till bloggvärlden! Helt underbara foton på din blogg som vanligt. Bloggvärlden har ‘krympt’ de senaste åren. De flesta twittrar eller använder insta numera verkar det som……
    Ha en skön helg..

    • Anita skriver:

      Tack Ingmarie, så roligt att höra ifrån dig. Ja så är det, bloggvärlden krymper men jag tänker fortsätta då jag använder bloggen som dagbok och gillar att kunna arkivera det jag skrivit och fram för allt kunna söka rätt på det igen. Och så märker jag ju att många söker information och hamnar på min blogg. Det tycker jag är trevligt. Kul att kunna bidra med info och inspiration om det går.

      Ha en skön helg du också!
      /Anita

  6. Kristina Skoglund skriver:

    Välkommen tillbaka, Fina foton har också fina höstblommor. Kristina S

    • Anita skriver:

      Tack Kristina! Visst är det härligt med höstblomningen. Och även det som börjar vissna kan vara vackert så vi får fortsätta att njuta av hösten.

      Ha en trevlig helg!
      /Anita

  7. Marit skriver:

    Hej Anita!

    Velkommen tilbake, ja! Hvilke vakre bilder du viser! Jeg er glad for å høre at du skal blogge mer fremover🙂
    Her har vi også hatt hetebølge i september, og varmest var onsdag denne uken. 27 grader i midten av september er ikke vanlig, nei. Det er så tørt her, at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne å vanne. Det er ikke bra for plantene, men været får en ikke gjort noe med.

    Ønsker deg en god helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Hej Marit!
      Ja nu ska jag äntligen försöka komma igång igen även om hösten kommer att bli hektisk med byte av kök. Men då får jag ta min tillflykt till bloggen🙂 Ja det är ju inte klokt vilken värme vi fick men jag håller med om att det kunde kommit lite regn också för det är väldigt torrt överallt.

      Önskar dig en fortsatt fin helg!

      Kram Anita

  8. Cathy skriver:

    Härliga bilder som vanligt:-). Och vilken värme september haft såhär långt. Igår morse var det bara 6 grader på morgonen vid halv 7 när Crispie och jag gick ut, men under dagen kom det upp till en bra bit över 20 grader i skuggan. I solen har temperaturen legat närmare 30 grader. Helt ur led har vädret varit, väldigt svårt att veta hur man ska klä sig när Crispie och jag gått våra promenader. Idag har det känts lite mer normalt så att säga. Nu är det mulet och det ser nästan ut som om det skulle kunna bli regn.
    Idag har jag plockat en hel del gröna tomater och gjort syltade tomater för första gången:-), ska bli intressant att smaka på efter en vecka eller två. Aubergine har vi inte ätit än men när som helst lär vi nog göra det. Vi har haft några plantor ute också men de har inte burit någon frukt. De har blommat mycket men sen har blommorna bara ramlat av. Palsternacka har vi provat i år och de växer fint, vi har smakat på några men de kommer nog att bli ännu godare om de får ligga lite till.
    Ha en skön söndag.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Tack Cathy🙂 Så ni hade så pass varmt som 6 grader, här var det bara 3, jag blev nästan lite chockad och kollade direkt tomaterna men dom mådde förträffligt. Syltade tomater har jag aldrig testat men jag har så många omogna så det kanske vore en idé. Har hört att det ska vara gott. Du kan väl skriva ett inlägg och tala om hur du tycker dom smakar. Man borde väl kunna äta dom till typ kötträtter. Roligt att ni prövat på så många ovanliga grönsaker i år. Palsternacka skulle jag aldrig kommit på att odla. Spännande. Nästa år ska det bli lite nyheter för mig i kökslandet har jag tänkt mig. Ska lägga upp planer i vinter.

      Ha en skön söndag du också!

      Kram Anita

  9. Carina skriver:

    Välkommen! Det är värt väntan när jag får följa med på din morgontur via underbara bilder med lika underbart ljus i🙂 September har varit och är helt underbart. Jag har grävt och fixat massor. Hade ibland önskat fler timmar för jag hade önskat mig lata dagar vid havet också. Men, men det går inte att få ihop allt.

    Hoppas du hittar inspiration till fortsättning. Vet att skrivflödet är och faller sig olika.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina för fina och uppmuntrande ord🙂 Jag har förstått att du grävt mycket. Det är härligt att gräva och jag längtar till nästa sommar då jag ska ha ett normalt trädgårdsår igen. I år har ju husrenoveringar fått gå före. Men nu börjar inspirationen till att blogga och planera inför nästa år komma tillbaka. Det är ofta så för mig att när hösten kommer, då kommer också energin och inspirationen, vet inte varför men kanske hösten är min årstid.

      Ha en skön söndag!

      Kram Anita

  10. Ruben skriver:

    Vad roligt att du är tillbaka med dina undersköna bilder och fina texter. Hoppas vi får se mycket av den varan i höst! Oj, vad det är torrt och nu känns det som att hösten får komma och det torra får förbli torrt. Gör endast punktbevattning på ett par ställen.

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Tack Ruben! Jo nu är det kameratider, älskar hösten med alla dess färger. Hösten kommer, det är något som är säkert. Men imorse var det plus14 grader och det är ju inte direkt hösttemperaturer. Och inget regn i sikte. Punktvattning här också.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  11. Lena i Wales skriver:

    Välkommen tillbaka!
    Underbara bilder du bjuder på!
    Här i Wales har vi också haft härligt sommarväder, även om det i dag är duggregn och dimma. Men september räknas somma sommarmånad här, så det brukar vara en fin månad.
    Ha det bra!

    • Anita skriver:

      Tack Lena!
      Jag har sett på väderkartan att ni haft det varmt och skönt i Wales också. Duggregn och dimma var länge sedan vi hade. Jag längtar efter en dimmorgon då jag kan ta en tur med kameran.

      Ha det så bra du också!

  12. Kristinas oas skriver:

    Härligt att se ett inlägg från dig och vilket fina bilder från din trädgård! Det är flera bloggar som bara ‘försvunnit’ på senare tid och det är lika tråkigt varje gång. Hoppas du hittar skrivlusten igen, ser fram emot dina trädgårdsberättelser.🙂
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Tack Kristina! Jag tror tyvärr att det är fler och fler som slutar blogga och går över till instagram istället. Men jag tänker fortsätta även om jag tar lite pauser ibland. Jag tycker ju om att skriva mycket och då är bloggen idealisk … plus att den ju är min dagbok. Så mycket dagbok har det inte blivit i sommar men nu ska det bli ändring på det🙂

      En fin vecka till dig också!

      Kram Anita

Kommentera

