Tiden lider men det gör inte jag …

Nu är det ett tag sedan jag bloggade och det har sina förklaringar. Dels är det ju målningen av huset (taket är nu avklarat vilket var ett av de större målningsprojekten). Men det återstår mer. Uterummet, garaget och den övre panelen på framsidan av huset ska målas. Boden skulle också behöva lite färg och så ska fönstren på baksidan målas. Det spelar ingen roll hur mycket som blir klart känns det som, det återstår massor ändå …

Men jag har faktiskt bloggat lite också men inte på min egen blogg. Jag blev nämligen tillfrågad om jag ville vara gästbloggare på Granngårdens blogg Grannliv under fyra veckor och skriva ett inlägg per vecka. Tiden går fort och jag har redan hunnit med att skriva tre inlägg. Dom går att läsa här.

Efter värmeböljan så fick vi också ett par rejäla åskväder. Det värsta jag varit med om så länge vi bott här är det som drog in över oss den 3 juni. Då blixtrade det och knallade i ett under säkert en halvtimme. Larmet började tjuta, telefon slutade fungera liksom modemet. Jag hade dragit ut allt men missat modemet så jag trodde det var kört. Men både telefon och modem kom tillbaka som tur var. Det var troligen telenätet som slogs ut tillfälligt av åskan. Och det bara vräkte ner regn …

20160603Thunderstorm

Efter åskovädren drog kallare luft in och temperaturen sjönk med 12 grader. Och den senaste tiden har nordan varit på besök. Men trots de senaste dagarnas låga temperaturer och kalla vindar så händer det saker. Jag var tvungen att plantera ut tomaterna (23 plantor). Dom får vila under fiberväv, dels som skydd mot solen men också mot de kyliga nätterna. Till vänster syns också min Nerium oleander som blommar för fullt och fått flytta ut på altanen tillsammans med alla kamelior …

20160612_Tomater

Även broccolin har flyttat ut och får skydd i ett fiberdukstält där jag jag också sått rädisor.

20160612_Broccoli

Gurkan som jag ska ha i uterummet (slanggurka ‘Sherpa’ och salladsgurka ‘Diva’) är nu äntligen omplanterade i större krukor.

20160612_Gurka

Däremot har ännu inte inläggningsgurkan och squashen flyttat ut. Men dom är i stort behov av att bli omplanterade så det får bli idag eller imorgon.

Chilin och paprikan håller jag på att plantera om som bäst. Sju plantor kommer att hamna i 15 l krukor, 3 i 10 l och resten i 7,5 l eller strax därunder. Ännu så länge är dom inte så stora men det kommer dom att blir, det vet jag av erfarenhet.

20160612_ChiliPaprika

Salladen såg väldigt ynklig ut i mitt förra inlägg men det gör den inte nu …

20160612_Sallad

Och slutligen måste jag rapportera hur det går med årets prärie. Jag blev ju så förtjust i den jag planterade förra året att det får bli en repris i år med lite fler växtinslag.

Så här ser den ut nu (bilden från den 12 juni) …

20160612_Prairie

Här finns Echinacea purpurea ‘Magnus’ och ettåringarna slöjsilja, ekorrkorn, blomstermorot ‘Dara och rubingräs ‘Savannah’. En bonus är att ekorrkornet (som ska vara ettårigt) har övervintrat och redan blommar. Dessutom har jag sått nytt så det kommer nog att bli mycket vajande gräs i år.

20160612_Ekorrkorn

Än så länge ser det mest rufsigt och oansenligt ut och det gäller att ha tålamod. Men jag vet att mot slutet av juli kommer det att bölja av solhattar, slöjsiljor och gräs. Det ska bli spännande att jämföra årets prärie med förra årets som fick en dålig start i och med att sommaren var så dålig. Men den hämtade upp sig så jag ser fram mot årets med tillförsikt.

En skön junivecka önskar jag er alla som tittar in här!

Det här inlägget postades i Sommar, Trädgårdsdokumentation. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Tiden lider men det gör inte jag …

  1. Marit skriver:

    Hej Anita

    Så hyggelig at du skriver litt på bloggen din igjen! Jeg visste ikke at du skrev som gjesteblogger, men da vet jeg det🙂 Vakre bilder du tar!
    Vi har ikke hatt noe tordenvær her, bare litt buldring langt i det fjerne. Skulle ønske at det kom noe regn, for her er det veldig tørt.
    Det blir spennende å følge præriebedet ditt i sommer!

    Ha en fin ny uke!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja jag måste ju hinna skriva lite. Idag har jag äntligen städat bort de sista fjolårsperennerna. Det känns skönt. Här är det också torrt men imorgon och i helgen lovar dom regn. Det är bra för torra rabatter.

      Ha en fortsatt fin vecka!

      Kram Anita

  2. Eva, storasyster skriver:

    Käraste Chillasyster!
    Nu har jag läst här och på Grannliv och jag blir lika glad varje gång över dina härliga texter och dina vackra bilder!❤❤❤
    Själv ser jag till odlingarna på balkongen. Det är dags att spänna upp gurkan mot väggen snart. Den växer och frodas inom sitt hölje! Nessie är väldigt intresserad och snurrar runt plantan utan att komma åt den!🙂🙂 Jag har stöttat upp Illdi som växer så det knakar. Det gör alla plantor! Nästan dagligen när jag är ledig går jag ut och sätter mig och njuter av mina fina odlingar, som kommit till tack var dig, allra käraste chillasyster!!!❤❤❤❤❤ I övrigt ser jag till dem dagligen även när jag arbetar, bara så du inte ska tro att jag missköter växterna när jag inte är ledig!🙂🙂
    Nej nu ska jag ägna mig åt andra skriverier, som inte har något med växter att göra.
    Många kramar
    storasyster

    • Anita skriver:

      Kära storasyster, jag vet att du alltid ser till dina odlingar.❤ Själv har jag betydligt mer att vattna. Det tar över en timme varje morgon nu när det är så torrt. Hoppas att Nessie håller sig i skinnet nu när gurkan börjar bli högre. Vi får hoppas hon inte hoppar ner i det fina huset vi byggde.

      Kramar från chillasyster

  3. Ruben skriver:

    Oj, har du redan vippor på ekorrgräset! Här ligger man i lä! Annars går det framåt för min prärie också, det skall bli spännande att se om det verkligen blir en ”prärie”. Jag har inga Echinaceor utan Rudbeckian ‘Cherry Brandy’ i stället.
    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Nej då, du ligger inte alls i lä, det är de jag sådde förra året som övervintrat och vuxit sig stora och fina. Hoppas dom jag sår i år gör samma sak. Och jag tror ‘Cherry Brandy’ kommer att passa alldeles utmärkt i färg till ekorrkornet. Slöjsiljan är ju vit så den passar det mesta till.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  4. Kristinas oas skriver:

    Så spännande med gästbloggen, ska strax klicka vidare dit och läsa vad du skriver där.
    Vilket regn ni fått! Inte lätt för jord och växter när det bara vräker ner sådär. Här lovar de regn nu i veckan, 10 mm x 2, får se hur det blir. Det har inte regnat något här på snart 1,5 månader. Om vi undantar något enstaka stänk på under 5 mm, för det räknar jag inte ens. När det är kruttorrt händer ju inget då.
    Vissa saker behöver ta lite tid, prärier till exempel.🙂 Hoppas det blir lika fint som förra året.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Oj, oj, jag såg just på nyheterna att det är översvämning i villor och trädgårdar i Skåne. Visst är det bra med regn men det måste ju vara någon måtta på det som kommer ner. Hoppas ni klarat er. Här har dom lovat regn till imorgon. Lite mer lagom hoppas jag. Det är välkommet här också även om vi haft några slagregn. Idag skulle jag luckra jorden i en av rabatterna på framsidan av huset och det var som cement.

      Och prärien hoppas jag också blir lika fin som förra året. Den har sin peak i augusti🙂

      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Än har regnet inte kommit hit, jag hade en skön kväll i trädgården. Men de lovar 25-30 mm både fredag och lördag… Återstår att se hur det blir.
        Kram Kristina

  5. Ulla skriver:

    Vad kul med ditt gästbloggande! Jag var där och kikade lite, ska läsa mer senare.
    Vilken härlig bild på gräset, så grönt och vackert. Mina chiliplantor blommar och växer, men inga frukter ännu. Däremot så ser det ut som det ska bli några oliver på mitt olivträd. Jag pollinerade ju några av blommorna och det verkar som det lyckades. Det kommer ju inga pollinerare in i uterummet, inte tillräckligt många i alla fall🙂 Vi får se om oliverna sitter kvar så länge så de hinner mogna.
    Ha det så gott!
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Vad spännande med olivträdet. Själv hann jag aldrig pollinera. Höll på att bli galen på mitt för det hade så många blommor och släppte så mycket frömjöl att allt omkring var helt gult. Men jag håller tummarna för att dina oliver blir riktigt stora och fina. Egen olivolja kanske😉 Nej skämt åsido, då får man nog ha en hel olivlund. Chilin kommer med frukter så småningom. En del sorter är lite senare men jag minns inte hur det var med Blue Christmas, jag har ju haft så många sorter🙂

      Ha en fortsatt bra vecka!
      Kram Anita

  6. Så frodigt och fint i lådor och krukor, en fröjd för ögat! Man får väl anta att de senaste köldnätterna är tidiga järnnätter. Fick också täcka ett antal utomhustomater. Grannens midsommarpotatis frös ner.
    Nej, det är inte lätt att hinna med allt projekt, växter, bloggande m.m. När det finns som mest att skriva om är tiden som minst. Kul med gästbloggandet. Själv bloggar jag hos villa aktuellt också.
    Ha det så gott
    /Anette

    • Anita skriver:

      Nej det är verkligen inte lätt att hinna med allt. Men jag njuter av varje stund i trädgården den här tiden. Men så trist med grannens midsommarpotatis. Jag täcker potatisen så fort det känns lite kyligt på kvällen, för säkerhets skull. Vill absolut inte var utan potatisen. Så kul att du bloggar på Villa Aktuellt, där måste jag titta in.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  7. Carina skriver:

    Som sagt… ..det gäller att prioritera. Jag brukar försöka börja med det tråkigaste🙂 Just nu skulle jag vara nöjd även med ett störtregn bara det kommer vatten ovanifrån. Brunnen jag har att tillgå kommer sina snart, snart. Men på plussidan är att tomater och chili sätter frukter i solvärmen mot en ljus vägg. Prärie känns som en helt rätt lösning den här våren. Kommer ihåg hur fin din prärie blev förra sommaren🙂 Har ett antal krukor med ekorrgräs stående kanske ska chansa och sätta ut några i rabatten.

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Märkligt, har bestämt för mig att jag svarat på din kommentar men här finns inget svar, hm. Får försöka igen. Vi fick regn i torsdags och lördags och i lördags var det en rejäl rotblöta. Det sa slurp i vår trädgård som annars brukar få vatten stående efter ett par dagars regn. Jag såg just på SVT att det är stor brandfara i västra Götaland. Jag antar därför att du ännu inte fått speciellt mycket regn. Du får glädjas åt tomater och chili. Och ekorrkornet längtar nog ut i rabatten ska du se😉 Och så håller jag tummarna för att det efterlängtade regnet äntligen kommer till dig också.

      Ha en bra vecka!

      Kram Anita

  8. Linda skriver:

    Hej!

    Så roligt att du blev gästbloggare! Vilken ära🙂 Vet du hur det kommer sig att de fann just dig?

    Jag sökte på Mitt bloggnamn och fireworks i kväll och då dök dina bilder på den lilla chilin upp. Vilket ljus!!! Så otroligt fina bilder.

    Här vräker regnet ner och jag stornjuter. Jag skrev upp på lastbildteorin i dag och blev godkänd. Blev så lättad att tårarna rann lite grann. Så skönt att inte behöva ha den hängande över sig i sommar. Går fortfarande omkring och nyper mig lite i armen för att försäkra mig om att jag inte har drömt. Provet är det värsta jag någonsin skrivit, så det känns smått ofattbart. Tror att det är en fördel om man har ptminstone ett litet hum om motorer och mekanik när man ska ta kort till tung lastbil. Jag är inte urtypen. Är tydligen den enda som har klänning och handväska😉

    I morgon är jag ledig och då ska jag fortsätta att njuta av att inte ha något måste. En liten del av mig vill elda upp ”Tungboken”, men den kanske är bra att ha. Ska nog trädgårdera och pynta lite trädgården i stället, skörda sparris till en god risotto och ta minst två tupplurar.

    Kram
    Linda

    Ps! Någon gång måste jag få komma på besök till dig och din trädgård🙂

    • Anita skriver:

      Linda … jag har svarat hos dig🙂 Och så klart att du måste komma hit någon gång. Östergötland och Sörmland ligger ju vägg i vägg🙂

      Kram Anita

  9. Lena i Wales skriver:

    Kul med ditt gäsbloggand. Var inne och tittade på dina artiklar.
    Verkar ha varit varierande väder i Sverige. Jag har varit i Irland, men här i Wales verkar det mest ha varit regn, fast just nu skiner solen!
    Ha en trevlig trädgårdshelg!

    • Anita skriver:

      Ja vädret har varit varierande. Vi har haft turen att få regn medan andra platser i Sverige har svår torka. Trodde ni hade torka också, vi brukar ju få in regnvädren från Brittiska Öarna men det verkar som om dom drar någon annan väg, kanske norrut i landet för där tror jag det är ostadigare.

      Ha en bra vecka!

  10. Kvinnotankar skriver:

    Oj vad mycket ätbart du har, det enda i den formen som vi har på vår lilla tomt är svarta vinbär och de har jag skänkt till grannen😉 Vi är olika men det är ju det som gör att det är kul att läsa andras bloggar!

    • Anita skriver:

      Sent svar men bättre sent än aldrig heter det ju🙂 Visst är det väl tur att vi är och får vara olika. En svart vinbärsbuske fanns här också när vi flyttade in. Den var alltid angripen av ohyra så den grävde vi upp och kastade. Så det försvinner ätbart här också😉

  11. Nu har det gått några veckor till. Hoppas målningen är klar. Annars har du säkert paus från den med tanke på ovädret som pågår just nu.
    Regnkramar från Y

    • Anita skriver:

      Puh, målningen är ännu inte klar. Men så lägger vi också vääääldigt mycket tid på underarbete. Det är inte bara målning som måste göras, på vissa ställen har vi också varit tvungna att byta en del av panelen. Men fint blir det så småningom. Ovädret har inte nått till oss. Men jag har läst om att det skulle komma rejält med regn i söder. Hoppas det inte blir en massa översvämningar.

      Ha det bra i sommaren!
      Kram Anita

  12. Lena i Wales skriver:

    Hoppas du har en skön sommar!
    Om du inte sett mej redan idag, kan du titta in hos mej och se vad jag haft för mej.

    • Anita skriver:

      Jag såg dig på SVT play fast det vet du ju redan från min kommentar hos dig🙂 Dessvärre gick ju inte Wales vidare till final. Men att vara bland de fyra bästa lagen är fantastiskt ändå. Det har varit så roligt att följa dom. Och en match till blir det ju. Då hejar vi och håller vi tummarna igen.

Kommentera

