Rapport från vildvuxna odlingar …

Nu måste jag dokumentera lite för att kunna ha att gå tillbaka till nästa år. Som jag skrivit förut så har jag ju lite av ett icke trädgårdsår i år då vi prioriterar renoveringar av huset. Helgen som gick målade vi från tidig morgon till sen kväll. Vi har inte hunnit klippa gräset ännu som börjar bli högt och jag har bara börjat med att städa bort fjolårsperennerna. På många ställen ser det fortfarande ut så här …

20160526_OstadadRabatt01

Men visst har jag en massa frösådder och odlingar. Mest ätbart men också en del sommarblommor. I uterummet ser det ut som det brukar den här tiden på året, vildvuxet eller djungel är väl än rätt bra beskrivning …

20160526_Uterummet

Chili och paprika står och väntar på att bli omplanterade i sina slutkrukor …

20160526_ChiliPaprika

Tomaterna står i sina mjölkkartonger och kommer inte att komma ut i sina stora lådor förrän omkring den 10 juni. Om ni tycker det är många plantor så kan jag bara säga … ja, det är det. Jag vill ha massor med tomater! Jag har också fyra broccoliplantor, F1 ‘Green Magic'(tre av dom skymtar nere till höger). Dom håller jag på att avhärda och planerar att plantera ut om någon vecka. Tomaterna är för besvärliga att avhärda, dom täcker jag istället vid utplanteringen med dubbel fiberväv första veckan/veckorna.

20160526_Tomater

I köksfönstret står de nu lite förvuxna basilikorna ‘Genovese’. Jag sådde dom tidigt och har skördat massor. Jag klipper dom hela tiden för att dom ska grena ut sig och inte gå i blom. De avklippta grenarna sätter jag i ett glas vatten och det är dom jag skördar från. Jag byter vattnet varje dag och dom håller sig fräscha väldigt länge.

20160526_Basilika

På altanen har jag en liten kryddsamling. Den stora krukan innehåller rosmarin och timjan som jag satte förra sommaren. Dom har bott i uterummet i vinter och jag har skördat massor. Under sommaren får dom vara ute men i höst tar jag in hela krukan igen. Framför den stora krukan står två krukor med mynta (grönmynta och marockansk). Krukorna med mynta gräver jag ner i en pallkrage under vintern och på våren börjar den spira. Men man får plantera om dom ungefär vart annat år annars kommer det bara mynta runt kanterna på krukan och det blir tomt i mitten.
Längst fram står vanlig krusbladig persilja som jag köpte för en vecka sedan.

20160526_KryddorAltanen

I vintras sådde jag också slätbladig persilja ‘Gigante d’Italia’. Den har jag skördat massor av och har den i uterummet. Den börjar bli lite vildvuxen men går fortfarande bra att skörda från.

20160526_SlatbladigPersilja

En annan krydda jag använder väldigt mycket är gräslök. Har haft två plantor i många år som rådjuren brukar rycka upp. I år har dom klarat sig och jag har utökat med två nya. Den till höger är vitblommande och den har jag mest för blommornas skull.

20160526_Graslok

I en av pallkragarna har jag gul lök och schalotten …

20160526_GulLok

20160526_Schalotten

Jag har varit sen med vissa försådder i år. Salladen har inte kommit speciellt långt. Rucolan, till vänster, är inte länge sedan jag sådde. Övrig sallad försådde jag inomhus men inte så tidigt som förra året. Den har sett hängig ut i värmen men jag såg idag att den börjar ta upp sig.

20160526_SalladRucola

Inte lätt att se men i den här lådan finns till vänster morötter F1 ‘Flyaway’ och till höger dill ‘Tetra’.

20160526_MorotterDill

Potatisen ‘Cherie’ trivs och måste snart kupas.

20160526_Potatis

Gurka och squash står i växtpyramiden och väntar. Squash ‘Genovese’ och druvgurka F1 ‘Partner’ ska ut i pallkragar medan salladsgurka ‘Diva’ och en slanggurka F1 ‘Sherpa’ ska vara i uterummet.

20160526_GurkaSquash

I min del av trädgården som jag kallar roslunden finns inte så många rosor kvar längre, bara fem stycken. Jag hade fyra rabatter med rabattrosor som nu alla är tomma. I tre av dom kommer jag istället att ha grönsaker. Två av broccoliplantorna ska hamna i en av rabatterna tillsammans med rädisor ‘Cherry Belle’. I en annan har jag sått mangold ‘Rhubarb Chard’ och i den tredje brytsockerärt ‘Sugar Bon’ och ‘Sugar Lord’. Inga bilder på det ännu då det mest är tom jord som syns.

Och så var det sommarblommorna. Den 3 mars sådde jag vit blomstertobak Nicotiana alata ‘Grandiflora’. Det var lite för tidigt för dom har vuxit något enormt. Dom är lite svårhanterliga då bladen gärna fastnar i varandra. Fyra av dom har jag satt i krukor (tre syns på bilden nedan). Resterande har jag satt i den fjärde gamla rosrabatten. Två av dom i krukor har redan stora knoppar på gång.

20160526_Blomstertobak

Övriga sommarblommor (som jag sådde den 13 april) har inte alls hunnit lika långt utan står och väntar i växtpyramiden. I nästa vecka ska jag börja avhärda dom och kommer inte att plantera ut dom förrän omkring 11-12 juni.

20160526_Sommarblommor

Sorterna är:

Gul rosenskära, Cosmos bipinnatus ‘Xanthos’
Sommarrudbeckia, Rudbeckia hirta ‘Cherry Brandy’ ‘Cappuccino’ samt en påse med blandade färger

Följande ska jag ha i min prärie:

Slöjsilja, Ammi majus
Ekorrkorn, Hordeum jubatum
Rubingräs, Melinis nerviglumis ‘Savannah’
Blomstermorot, Daucus carota ‘Dara’

Kan också meddela att mina Echinacea purpurea ‘Magnus’ som jag jordslagit tillfälligt i en pallkrage växer enormt fint. Jag lämnade en kvar i rabatten och den har inte alls tagit sig lika bra så det här ska bli min melodi i fortsättningen. Så fort dom visar sig på våren så gräver jag upp dom och jordslår dom i pallkragen tills det är dags att komponera rabatten där dom ska växa. Det bådar gott för min prärie som är den rabatt som dom ska växa i även i år.

Det här inlägget postades i Brysselkål, Frösådder, Grönsaker, Potatis, Rosmarin, Trädgårdsdokumentation. Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Rapport från vildvuxna odlingar …

  1. lunasblogg skriver:

    Och du har inget trädgårdsår i år! Ser väldigt ambitiöst ut. Så mycket tomater! Jag har av förklarliga skäl inte sått mycket i år, men lite enstaka plantor av tidig ätbart har det blivit och gul rosenskära, lite trumpetblommor, lite fådda blomfröer. Förra veckan kom jag på att jag glömt så Linnétagetes. Det är ett test att så dem sent, men de växer fort nu. I landen och kragarna är mest potatis, lök,sallat,bönor och dill. Det är jag som inte skulle ha ett riktigt trädgårdsår, men med hjälp från olika håll så ser det ändå ok ut.
    Alltid lika roligt att läsa om dina trädgårdsanteckningar. Tack för titten.
    Kram
    Luna

    • Anita skriver:

      Ja det ser väldigt mycket djungel ut för att inte vara ett trädgårdsår😉 Det jag menar är att jag inte kommer att hinna pyssla så mycket som jag brukar i rabatterna utan det blir mest det ätbara som jag kommer att ägna mig åt. Det andra får liksom sköta sig själv vilket jag vet att det gör. Det kommer kanske inte att se lika prydligt ut som vanligt med fint skurna kanter och inget ogräs men det gör inget. När det växer till sig så syns inte ogräset och klipper man bara gräsmattan ser det prydligt ut ändå.

      Jag tycker det är roligt att du fått hjälp så att du kommer att få ett fint trädgårdsår ändå. Och trädgården kommer säkert att betala tillbaka till dig för all tid du ägnat den tidigare år.

      Önskar dig en fin helg!

      Kram Anita

  2. Ulla skriver:

    Wow Anita, vilka odlingar du har! Hur hinner du med? Måste ju vara heltidsjobb att sköta om alla dina plantor🙂 Men visst är det roligt och jag är såå glad för mina chiliplantor, de börjar sätta knopp nu. Jag har också sått basilika i omgångar och det blev riktigt bra. Nu ska jag snart så lite ruccola också och persilja har jag en kruka🙂 Och två tomatplantor har jag också så lite matnyttigt finns det här hos mig också🙂 Hoppas du får fina skördar så småningom, vilket du säkert får.
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Nja … det tar inte så lång tid att sköta dom. Det ätbara är ju redan sått och omskolat och ska bara ut på sin slutliga plats. Sen behöver det bara till lite vatten och gödning så sköter det sig rätt mycket själv. Och det har jag en bra morgonrutin för.

      Du har ju mycket matnyttigt du också. Kul att det går så bra med chilin. Den kommer att bli väldigt fin med sina vackra frukter. Och inget går upp mot egna tomater och basilika.

      Vi håller tummarna för att vi båda får fina skördar så småningom. Önskar dig en fin helg!

      Kram Anita

  3. Ruben skriver:

    Vilka prakt-odlingar!! Bådar gott för familjens grönsaksbehov! Jag har redan planterat mina prärie-blommor och hoppas på att frosten håller sig borta. Och nog piggnar de till när de får komma ur sina krukor!
    Har du någon förklaring till att ‘Magnus’ växer bättre i pallkragen? Bättre jord? Jag skulle kanske dela någon av mina Echinaceor, men jag är rätt att den inte skulle gilla det.

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Jodå, plantorna kommer nog att gilla att bli utplanterade. När det gäller ‘Magnus’ så tror jag helt enkelt att det beror på jorden. Vi har ju dubbla pallkragar med riktigt mullrik fin jord och där trivs dom … plus att inte mördarsniglarna äter upp dom där. Det har varit det stora problemet. Jag har också en stor ‘Magnus’ som jag skulle behöva dela men gör det nog inte förrän nästa år om den klarar vintern bra. Då kommer jag att dela den och sätta de olika plantorna i pallkragen innan det är dags att plantera ut dom i rabatten.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  4. Ruben skriver:

    PS Visst har det gått att ändra i det man skrivit efter att man ”skickat” det förut? Som vanligt kontrolläser jag vad jag skrivit först efter att jag skickat kommentaren.

    • Anita skriver:

      Har faktiskt ingen aning. Jag är ju inloggad med mitt WP-konto så jag kan ju redigera men jag vet inte hur det är för andra som kommenterar och inte kan jag testa det heller då jag måste vara inloggad för att kommentera. Kanske du blandar ihop det blogger som har den möjligheten?

  5. Carita Nordén skriver:

    Jag förstår inte hur du hunnit så och få upp allt ätbart som du visar trots att ni renoverar. Jag har nästan inte sått någonting för vi håller på med husrenovering, inte där vi bor utan ett annat hus som vi har och skall sälja när vi fixat klart. Jag avundas dig alla tomater du kommer att få , Ha en fin helg. Carita

    • Anita skriver:

      Jag förstår egentligen inte heller … är bara glad att jag lyckats hinna med det ätbara för det kan jag inte vara utan. Men å andra sidan så är ju trädgården helt ostädad istället. Fast igår var jag ute hela dagen, men det är massor kvar att göra. Men sommaren har ju bara börjat🙂

      Ha en fin söndag!
      /Anita

  6. Marit skriver:

    Du er jo bare en mesterdyrker! For en herlig jungel du har! Utrolig mange planter du har dyrket frem. Det blir litt av en avling på deg i år🙂

    God helg, Anita!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit🙂 I uterummet är det alltid en djungel så här års och jag är glad att jag hann få en i år också. Det riktigt doftar grönska när jag går ut där om morgnarna och det är så härligt.

      Ha en skön söndag!

      Kram Anita

  7. Carina skriver:

    Skönt att du har hunnit med lite matnyttigt också. När det gäller hus och renovering brukar jag göra som du – prioritera. Det är inte såå himla kul att om jag inte bestämmer mig börjar jag med annat. Sen ska man ju orka också. Så du får grönsaksrabatter istället för rosrabatter. Sjutton vet om inte det är en bättre lösning🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Det är inte lätt att prioritera huset framför trädgården så här års men har man väl bestämt sig och kommit igång med renoveringarna så känns det ändå riktigt bra. Och det växer och frodas ändå även om det är ostädat😉 Rosorna har minskat i antal år efter år och blivit sämre och sämre och förra året gjorde jag slag i saken och tog bort alla. Då hade jag sommarblommor i de rabatterna men i år har jag alltså ätbart vilket känns bra. Roslunden är omgärdad av en måbärshäck och passar egentligen riktigt bra som köksträdgård.

      Ha en fin söndag!

      Kram Anita

  8. Cathy skriver:

    Härligt i ditt uterum:-). Vi har utökat grönsakslandet i år och har många tomater och en hel hög med gurkor. Bönor av olika slag och rödbetor samt sallad och pak Choi som verkar växa som bara den. Ron har köpt 9 rosor från Bakker.com som han planterade igår i spöregnet:-) ingen risk att de ska torka ut i första rappet i alla fall. Idag har det regnat lite och varit soligt lite. Nu är himlen blygrå och det är lite kallare igen.
    hoppas vi får en bra odlingssäsong.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Kul att ni har så mycket ätbart i år. Det är nog idealiskt väder att plantera rosor. Regnet som kom var riktigt bra för rabatterna. Vi som normalt har en jätteblöt trädgård märkte inte alls av att det regnat så mycket som det gjort. Det var ju ett fint regn som gick ner i jorden bra. Man riktigt ser hur växtligheten lever upp när det kommer regn. Nu väntar vi bara på värmen också. Den ska komma imorgon🙂 Jag känner på mig att vi får en bra odlingssäsong!

      Ha en fin söndag!

      Kram Anita

  9. Kristinas oas skriver:

    Det verkar som om du har prioriterat väl, klart man måste ha tomater och annat ätbart! Och hjälp så många tomater du har. Här har jag bara en handfull, men å andra sidan är det nästan bara jag som äter dem. Vad gör du med tomaterna? Sås? Du får gärna tipsa.🙂
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja det ätbara är prio 1 här🙂 Så det är bara du som äter tomater. Här älskar vi tomater och äter varje dag. Det finns mycket att göra med tomater förutom att äta dom färska. Jag gör soppa, fiskrätter, torkar skivor snustorra i ugn (håller flera år), torkar halvor av körsbärstomater så dom fortfarande är sega och lägger i olja med kryddor för att ha till pastasås. Sedan kan man koka sås, göra puré och annat. Jag har inte fått tillräckligt stora skörder för att göra puré ännu men man hoppas ju alltid att sommaren ska blir gynnsam för tomater🙂

      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Eller hur?! Hoppas att sommaren ska bli fin alltså!🙂 Det börjar bra i alla fall.
        Hur torkar du halvorna av körsbärstomater? I ugn fattar jag, men hur vet man när de är klara? Kram Kristina

        • Anita skriver:

          Jag torkar dom i 100 grader med ugnsluckan på glänt (hade 75 från början men tyckte det tog för lång tid). Jag tar ut dom när dom inte känns blöta längre men fortfarande är liksom lite sega. Sedan tar jag små, små glasburkar (har köpt för 10 kr på Clas Ohlson) och packar dom nästan fulla med tomater och varvar med en fin olivolja och kryddor man gillar. Det kan vara vitlök, grovmalen svartpeppar, chili, basilika etc. OBS! Det är viktigt att oljan täcker och står över tomaterna. Sedan ställer jag dom i kylen där dom kan stå i flera veckor (jag har nog haft dom i ett par månader faktiskt när det blivit många). Jag använder mina i pastasås.

          Kram Anita

  10. Lena i Wales skriver:

    Vilka odlingar du har! Jag är helt fascinerad!! Du är helt enorm!!!
    Gillar alla dina örter, Jag har en del också och älskar att varje kväll gå ut i trädgården och nypa lite här och lite där för matlagningen. En härlig stund av avkoppling för mej.
    Ha en skön söndag!

    • Anita skriver:

      Javisst är det härligt med örter. Det låter som om du har en mysig kvällsstund när du plockar kryddor. Visst kan vi vara lyckliga som kan unna oss den lyxen. Det är bara att njuta.

  11. Hur ser det ut när du har ett trädgårdsår?😀 Smart att dokumentera och jämföra senare år.
    Kram Bosse

    • Anita skriver:

      Ha, ha …. du skulle bara se🙂 Nej skämt åsido. Skillnaden är nog mest att jag inte hinner hålla på med trädgården, förutom det ätbara förstås. Det kan jag inte vara utan. Och dokumentationen är jättebra. Jag har även en bok där jag skriver upp massor av anteckningar, min odlingsbibel som jag inte kan klara mig utan.

      Kram Anita

      • Det ätbara vill man såklart inte missa. Jag tar en skål sedan en vecka tillbaka och plockar in smultron på kvällen som vi har till frukosten. Om några veckor plockar jag in hallon och jordgubbar. Svarta vinbär och lingon ska vara supernyttiga hörde jag på ett föredrag för en stund sedan. Hoppas det blir många vinbär på buskarna i år. Både röda och svarta. Smart av dig att ha en bok också. Har du funderat på att ge ut en egen bok om dina projekt?
        Kram Bosse

        • Anita skriver:

          Åh, smultron är härligt. Jag har en hel del som jag plockar av men det är inte dags ännu hos mig, får vänta till i juli. Hallon och jordgubbar, nu börjar det vattnas i munnen. Och vinbär, åt en bit tårta igår med röda vinbär, det kändes nyttigt och smakade väldigt gott. Att ge ut en bok har jag inte funderat på. Än så länge behåller jag mina noteringar för mig själv😉

          Kram Anita

Kommentera

