Toalettutrymme med dusch … före och efter

Jo jag vet att det här är en trädgårdsblogg och att det här inlägget inte har ett dugg med trädgård att göra men bloggen fungerar också utmärkt som dokumentationsverktyg så nu tänkte jag använda den till att dokumentera en del av våra renoveringar. Dels är det roligt för oss själva att ha för att se hur det var och hur det blev, dels vet jag av egen erfarenhet hur bra det är när man ska renovera att hitta dokumentation över vad andra gjort. Oj som vi letat på nätet efter tips och idéer innan vi satte igång.

F Ö R E

Toaletten med tillhörande dusch var inte gjord något åt sedan huset byggdes 1967. Vi har använt toaletten men duschen endast ett fåtal gånger. Utrymmet är inte stort, endast 2,79 kvadratmeter och där fanns ett alldeles för stort fönster och diverse rördragningar som stal utrymme. Golvet var mörkgrönt och väggarna samt duschväggen hade en färg jag brukar kalla ”bajsbrun”, vilket ju kan passa på en toalett …
20160307_BeforeToanFrHallen

Från början hade vi inte tänkt att renovera toaletten/duschen just nu men då vi skulle byta fönster i huset och insåg att det inte var någon idé att sätta in ett nytt stort fönster och det skulle bli problem att sätta in ett mindre … ja då blev det till att i all hast bestämma sig för att renovera. Så här såg det gamla fönstret ut. Det nya är lika högt men bara hälften så brett …
20160307_BeforeToanWindow

Duschen var inte av det modernare slaget …
20160307_BeforeToanDusch

För att inte vattnet skulle rinna ut över hela golvet när man duschade så hade man gjort fallet mot avloppet så brant att det kändes som om man stod i en störtloppsbacke. Det framgår inte på bilden men den ljusa cirkeln runt avloppet är gropen eller störtloppsbacken …
20160307_BeforeToanAvloppet

Naturligtvis hjälpte inte gropen och som en extra hjälp för att hindra vattnet fanns en gammal grådaskig gummilist …
20160307_BeforeToanGolvlist

Den gamla toalettstolen … inte så mycket att prata om. Till vänster om toalettstolen syns det inbyggda avloppsröret som stal enormt mycket plats. Röret fortsatte upp i köket.
20160307_BeforeToanToan

Tvättstället …
20160307_BeforeToanTvattStall

Spegeln … till vänster går att se hur vattenledningsrören byggts in i en ”låda” …
20160307_BeforeToanSpegel

M E L L A N T I D E N

Nu hade vi alltså bestämt oss. Toan/duschen skulle renoveras. Vi bokade hantverkare och började leta idéer och allt som skulle inhandlas. Vi gick på studiebesök hos grannar och letade på nätet och fick massor med tips och inspiration.

Kakel/klinker

Det kändes som det här var det svåraste att välja av allt vi skulle ha i den nya toan/duschen. Vi var först inne på att ha mörkgrått klinker på golvet och ljust kakel på väggen. Men så var vi och tittade i kakelaffärer där dom byggt upp interiörer och såg hur snyggt det var med samma färg på väggar och golv. Och så damp det ner en tidning i brevlådan med tips om badrumsrenoveringar. Där stod att om man hade ett litet utrymme så skulle det se större ut om man hade en ljus färg på både väggarna och golvet. I tidningen var också en bild på ett ljust lite marmorerat kakel som vi blev förtjusta i …

Vi tog med oss tidningen och åkte till en kakelfirma och sa ”vi vill ha ett kakel och ett klinker som ser ut så här”. Försäljaren tog oss med till en uppbyggd interiör och vi kände direkt att vi tyckte om det. Han tyckte vi skulle ha samma klinker både på golv och på väggarna. Storleken var 30×30 och dessutom fanns det 10×10 som skulle passa i duschutrymmet. Vi fick med oss ett par klinker hem och försökte tänka oss in i hur det skulle se ut …

20160307_BeforeToanKlinkertest

Vi fortsatte leta men återkom hela tiden till de klinker vi lånat hem så till slut gjorde vi slag i saken och köpte dom. Det kändes jätteskönt att det var avklarat.

RÖRBYTE

Avloppsröret med förbindelse till köket satt mitt i utrymmet och skulle vara i vägen för duschväggarna. En av grannarna hade dragit om sitt rör och samtidigt bytt alla rör ända upp i köket. Vi ville göra samma sak. Framförallt byta rör. Sagt och gjort. Rörmokaren kom och drog om röret och bytte samtliga rör ända upp i köket. Visserligen var han tvungen att såga upp taket i hallen för att komma åt men det var det värt. Hålet var i kapprummet och gick att dölja med en lucka. Och det känns oerhört skönt att ha nya fräscha avloppsstammar. Det gamla avloppsröret var ordentligt tilltäppt …

20160307_BeforeOldPipe

E F T E R

Den nya toan/duschen blev ett riktigt lyft och vi är jättenöjda. Utrymmet är litet och väldigt svårt att fotografera men den här bilden är tagen från hallen. Då det är så ont om plats så kunde vi inte ha någon kommod utan valde att istället ha pelare. Vi valde också att ha spegel med belysning, inte badrumsskåp som vi tyckte skulle se för stort ut i vårt lilla utrymme. Den ljusa klinkern har gjort det möjligt att variera olika färger på handdukar. Här syns faktiskt lite trädgårdsanknytning då handdukarna är dekorerade med blommor …
20150516_AfterFrHallen

För att få det så ljust och luftigt som möjligt valde vi duschväggar i klarglas …
20150516_AfterDuschen

Dom går också att fälla in för att få mer utrymme …
20150516_AfterDuschvaggInfalld

Då vi inte har vare sig kommod eller badrumsskåp så var vi tvungna att hitta en annan lösning för förvaring. Lösningen blev ett förvaringsrack som sattes fast i duschen …
20150516_AfterDuschrack

Där kan man ställa duschcreme, shampo, body lotion och annat. Då racket går att stänga så blir sakerna som står där inte heller blöta när man duschar …
20150516_AfterDuschrackKorgar

Vi köpte också korgar som man hänger på blandaren. Där kan man ställa duschcreme, shampo och annat som man behöver när man duschar. När man sedan är klar ställer man in det i racket och stänger dörren. Då slipper man ha en massa flaskor stå framme …
20150516_AfterDuschrackClosedKorgar

Handdukstork var en utmaning i vårt lilla utrymme. Vi valde två avlånga med krokar där vi kan hänga badlakan och en mindre handduk. Då fick vi också plats med hängare för gästhanddukarna.
20150516_AfterHanddukstorkar

Rören som förut var inbyggda i en låda är nu fullt synliga och stör inte det minsta tycker vi.
20150516_AfterPipes

Det enda som är kvar från före renoveringen är mattan och toapappershållaren.
20150516_AfterKvar

Det var allt. Vi är fantastiskt nöjda. Värmeslingorna är inte påslagna ännu. Dom får inte slås på för tidigt och vi kommer troligen inte att slå på dom förrän i höst. Det har gått hur bra som helst ändå för även när det är kallt ute så blir det varmt och gott av ångan i duschen.

Det här inlägget postades i Badrum, Kakel, Renoveringar. Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till Toalettutrymme med dusch … före och efter

  1. Britt skriver:

    Det blev ett riktigt lyft. Fast ska jag vara ärlig tyckte jag inte före-bilderna såg så förskräckliga ut heller. Men visst blev det bättre, både utseendemässigt och mer praktiskt. Skönt när det är gjort.

    Till en helt annan sak. Visst var det så att ni var på Madeira i november? Tyckte du att det var en bra tid? Har du varit där förut på annan tid?/ Britt

    • Anita skriver:

      Före-bilderna ljuger nog i så fall för det var inte roligt innan. Mörkt och tråkigt i och med att duschväggen var klädd i samma tapet som väggarna. Men nu är det väldigt ljust och fräscht, trots att vi har bara hälften så stort fönster.

      Jodå, jag var på Madeira i november och när jag var där var det fantastiskt bra väder hela veckan. Vi satt ute och åt till sent på kvällarna och luften var alldeles ljum. Det var andra gången jag var på Madeira och första gången var jag också i november och hade jättebra väder då också. Men vill man se jakarandablomningen får man åka på våren men jag har hört att det kan vara kyligt då men vet ju egentligen inte då jag bara varit där i november. Naturligtvis kan det säkert regna en del i november också men jag tycker ändå det var en bra tid att åka dit och åker jag dit någon mer gång blir det november igen. Jag tycker ju mycket om kamelior och dom blommade så vackert i Blandy’s Garden. På Madeira finns ju alltid något som blommar så man kan åka både vår och höst.

      Jag skriver det här svaret hos dig också utifall du inte ser detta!
      /Anita

  2. Kvinnotankar skriver:

    Det blev jättefint, även vi har en gammal toalett som behöver åtgärdas. Här finns många bra tips att använda sig av!

    • Anita skriver:

      Ja det är jobbigt när arbetet pågår men när det är klart inser man att det var värt allt besvär. Roligt om du kan få lite tips!

  3. Kristina Skoglund skriver:

    Jag tycker också att det blev jätte fint. Lättare att hålla rent.

    • Anita skriver:

      Tack Kristina! Ja de gamla tapeterna var omöjliga att hålla rena. Dom hade någon form av struktur där smutsen samlades. Det slipper jag nu🙂

  4. Kristinas oas skriver:

    Vilken skillnad Anita! Ni måste vara jättenöjda med det lyftet. Snyggt och modernt och så mycket mer praktiskt än det tidigare. Men visst är det svårt att föreställa sig hur det ska bli när man står där med sina tapet och färgprover… Det är bara att hålla tummarna och kära på magkänslan.
    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja vi blev verkligen supernöjda. Vi låter till och med dörren stå öppen så vi kan titta in när vi går förbi, så tokiga är vi🙂 Och jag blev ju inspirerad när jag såg att ni renoverat ert badrum. Och när det sedan blev problem med att byta fönster … ja då var det bara att slå till. Och att välja färg är inte lätt. Man kan få låna hem prover men det är inte lätt att tänka sig in i hur det blir. Vi gjorde precis så, körde på magkänslan och den visade sig vara bra som tur var.

      Ha en fortsatt fin vecka du också!

      Kram Anita

  5. Marit skriver:

    Oi, oi, hvilken forandring hos deg! Det ble jo veldig fint🙂 Det er gøy å pusse opp når det blir så stor forskjell på før og nå.

    I dag på nasjonaldagen her i Norge har vi vært en tur til Strømstad i Sverige😉 Det var så mye nordmenn der at jeg hørte ikke annet enn norsk. Litt spesielt for oss som er norske😉

    Ha en fortsatt fin dag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja vi är jätteglada åt vår nya toalett/dusch, vi njuter riktigt!

      Har tänkt på dig idag Marit då det är 17:e maj. Undrade hur du firade er nationaldag och så var du i Sverige, så roligt🙂 Jag minns när jag förr tillbringade somrarna på västkusten och var mycket i Strömstad att det var mest norska man hörde så jag kan tänka mig att det idag var mer norska än svenska som hördes där🙂

      Ha en fortsatt fin dag du också!

      Kram Anita

  6. lunasblogg skriver:

    Så trevligt att se förändringen. Blev riktigt bra och jag gillar era material- och detaljval som den praktiska förvaringen i duschen, den höga handukshängaren, glasväggarna som går att fälla in och spegeln med belysning. Allt ser större ut.
    Grattis till det.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna och så roligt att du gillar materialvalen. Det blir knepigare när man har ett så litet utrymme att lösa olika saker som t.ex. förvaring och handdukstorkar men letar man så hittar man många smarta grejor. Det tar sin tid men det måste det få göra. Då blir man nöjd i slutändan🙂

      Kram Anita

  7. Britt skriver:

    Tack för att du tog dig tid att skriva. Vi har varit där en gång och då var det i slutet på april. Maken vill jämt bada, så det gjorde han. Men ingen annan. Annars var det fint väder.
    November är en så tråkig månad här, så det blir nog det i höst. / Britt

    • Anita skriver:

      Det gick att bada i november också. I varje fall vid hotellpoolerna. Och precis som du säger, i april är ju våren på väg här hemma medan det i november bara känns grått. Då är det härligt att åka till sommaren.

  8. Lena i Wales skriver:

    Vad fint det blev! Vilken skillnad!
    Kul att få se slutresultatet av allt ert arbete! Nu får du mer tid till trädgården.
    Ha det bra!

    • Anita skriver:

      Tack Lena🙂 Och om du trodde att jag får mer tid till trädgården nu så har du fel för nu håller vi på att måla om huset och uterummet och dessutom byter vi en del av panelen. Vi gör allt det jobbet själva för att spara pengar men det tar ju sin tid. Trädgården är fortfarande inte städad på långa vägar. Men jag har ju ett icke trädgårdsår i år så det gör inget. Man får inte känna stress.

      Ha det bra du också!

  9. Åsa S skriver:

    Kära Anita, vilket lyft! Det blev verkligen superfint, och lite trädgård fick du med också, fina handdukar.
    Nästa Sing-a-long får jag tillfälle att använda den också kanske🙂
    Kram
    Lillsyrran

  10. Carina skriver:

    Ler när jag ser skivorna på väggen i före-bilderna. Min pappa jobbade i byggbranschen och den produkten var stooor en period. Ett riktigt lyft blev det och jag förstår att ni är helnöjda. Och eftersom jag älskar grått så är det många tummar upp. Jag gjorde om ett badrum med grått golv och detaljer i grå glasmosaik. Tröttnade aldrig på det. Nya växter i olika färgteman, nya handdukar och hela rummet kändes nytt igen.
    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Ja skivorna är verkligen speciella. Men dom har fungerat hur bra som helst. Det fanns inte ens en tillstymmelse till mögel trots att badrummet har stått på samma sätt i snart 50 år. Även om inte vi använt duschen så har den använts flitigt av dom som bott där tidigare så mycket vatten har spolats på både väggar och golv. Vi är jättenöjda med färgvalet, just för att det går att byta färg och det blir som nytt. Dessutom är det glansigt klinker vilket gör att färgen tas upp i speglingarna.

      Kram Anita

  11. Eva, storasyster skriver:

    Åh kära chillasyster så nöjd jag är med mitt nya dusch- och toalettrum! :-D:-D:-D:-D:-D
    Det blev ju hur fräscht som helst! Rena drömmen!
    Idag är jag litet dagen efter kvällen före! Jag mår bra nu, men är trött. I morse mådde jag inte så bra och åkte till jobbet utan att äta något. Jag tog sovmorgon och då hann jag inte äta. Men det finns ju frukt på jobbet, så det har inte gått någon nöd på mig.
    Jag går nog hem litet tidigare idag tror jag!🙂
    Vi ses snart igen finaste chillasyster!❤❤❤❤❤
    Många kramar från
    storastyster

    • Anita skriver:

      Jag är glad att du är nöjd med ditt dusch och toalettrum😉 Idag har vi messat med varandra och jag vet att du mår bra. Imorgon träffas vi och då ska det planteras på din balkong. Vi trotsar regnat🙂

      Kram chillasyster

  12. Ulla skriver:

    Det blev ju riktigt snyggt! När det väl är klart så är det värt besväret🙂
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Tack Ulla🙂 Precis så är det, när man befinner sig mitt i renoveringen så känns det jobbigt men oj så värt besväret det är. Och så fort man glömmer att det var jobbigt😉

      Kram Anita

  13. Carina skriver:

    ..nu fick jag till en fungerande prenumerera-på ruta igen🙂

  14. Cathy skriver:

    Vad fint det blev:-) och något problem med värmen lär ni ju inte få just nu i alla fall. Idag är det duktigt varmt, blev bara en kort promenad på lunchen med Crispie. Vi var och tränade igår i Alunda där hon var på pensionat när vi var borta över jul och nyår. Hade ett jättebra träningspass och åkte hem helnöjda. Karin som har pensionatet är jätteduktig och sympatisk. Hon peppar inte bara hunden utan även matten som får bättre självförtroende:-)
    Nu har även det mesta åkt ut i trädgården av det lilla jag sått inne i år. Har lite dahlior kvar som behöver växa till sig lite till. Ron har utökat grönsaksodlingen så nu kommer vi att få rödbetor för flera år, om allt gror och växer upp:-)
    Ha en härlig vecka.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      När du skrev ditt inlägg var det värmebölja. Idag regnar det och är kallt. Men regnet behövs för oj så torrt det är i rabatterna, till och med i vår trädgård som alltid är blöt. Här står det mesta kvar i uterummet än så länge. Men om en eller två veckor ska det ut. Rödbetor har jag inte sått några men däremot har jag för första året prövat rödstjälkad mangold. Roligt att du är så nöjd med ert träningspass.

      Ha en bra dag … trots regnandet!

      Kram Anita

  15. Linda skriver:

    Vilket lyft! Det är ju hur fint som helst🙂 Sp härligt med ett ”nytt” rum🙂

    Jag har just klivit av veckans kvällstur och flyter nästan omkring. Vi har AC endast i förarhytten, så det blir lite bastu när vi stannar på hållplatserna🙂

    Solskenskram
    Linda

    • Anita skriver:

      Tack Linda🙂 Ja vi är supernöjda. När du skrev din kommentar flöt du nästan omkring av värmen. Kan tänka mig att det är samma sak idag fast av regnet😉 Men regnet behövs. Till och med vi har torrt i trädgården och det vill inte säga lite.

      Kram Anita

  16. Vilken förbättring.🙂 Det är lätt att glömma detaljer med åren. Därför är det riktigt kul att ta kort på hur det var före och sedan jämföra med slutresultatet och få bildbevis. Det är underbart med golvvärme när kylan kommer till hösten.
    Majkramar från Bosse

    • Anita skriver:

      Tack Bosse🙂 Jag försöker nu för tiden att vara ordentlig och dokumentera före och efter för visst glömmer man. Det behöver inte ta år … det räcker med några veckor🙂

      Kram Anita

  17. Så riktigt toksnyggt det blev!! Allt är riktigt toppen!

Kommentera

