Spinnkampen pågår …

September 2015 skrev jag ett inlägg om mina felfärgade hibiskusar. Där skrev jag om min kamp mot spinnet. En omöjlig kamp där jag var i valet och kvalet om jag skulle slänga hibiskusarna eller ej. Jag bestämde mig till slut för att ha dom kvar ett år till och nu är det dags för en rapport.

Jag vet ju att dvalhonorna sitter och lurar på diverse ställen under vintern redo att gå till attack så fort ljuset börjar återkomma. I höstas ställde jag dom så långt ifrån varandra som möjligt, sprutade alla med såpvatten och tvättade fönster och fönsterbrädor noga. Allt för att reducera spinnet inför vintern. Sedan var det bara att vänta.

Redan i februari började jag leta dvalhonor och i slutet av månaden så såg jag de första. Jag vet ju att när man börjar se själva spindelnäten så har det gått för långt så jag började därför tidigt, långt innan man kunde se några tecken på angrepp. Till min hjälp hade jag förstoringsglas och en plastpåse där jag la ner de blad jag hittat någon spinnhona på.

20160425_Spinnredskap

Man kan se dom med blotta ögat men dom är inte stora. Så fort jag ser någon mörk liten prick på baksidan på något blad blir jag misstänksam. Då petar jag lite försiktigt på den mörka pricken och börjar den röra sig … ja då vet jag att det är dags. Kampen är igång!

Dom är av naturliga skäl inte lätta att fotografera men här går det att se (även om bilden är suddig) en typisk spinnhona:

20160425_Spinnkvalster01

Och här syns en annan …

20160425_Spinnkvalster02

Hibiskusarna är isolerade i vardagsrummet. Jag odlar ju både chili, paprika och gurka som är spinnmagneter och hibiskusarna får inte komma nära dom. Det ätbara har jag i uterummet och det ligger långt från vardagsrummet. Förut hade jag änglatrumpeter där men dom har jag kastat för dom lyckades jag aldrig få fria från spinn och dom smittade allt annat i uterummet.

Förra våren provade jag spinnrovkvalster. Det fungerade inte alls och ändå försökte jag ha hög luftfuktighet omkring plantorna. I år prövar jag några andra metoder och det är sista året jag kommer att försöka bekämpa spinnet. Lyckas jag inte så kommer jag att slänga alla hibiskusar.

I slutet av februari när jag hittade de första så hittade jag dom på två av plantorna. Jag beslöt mig för att testa två olika metoder.

Metod 1 – min gula hibiskus

Jag klippte in alla grenar och lämnade bara ett fåtal blad kvar …

20160304_HibiskusUtanPlast

Jag gick igenom vartenda kvarvarande blad och kollade noga med förstoringsglaset att där inte fanns några synliga spinnkvalster. Därefter sprejade jag alla blad, alla stammar och jorden med såpvatten, jag riktigt dränkte in den! När jag gjort det tog jag en plastkasse och satte runt den och var noga med att den slöt helt tätt. Kassen lät jag sitta kvar en hel dag i ett försök att kväva kvarvarande spinnkvalster (har läst någonstans någon gång att man ska kunna göra så).

20160304_HibiskusMedPlast

Jag har kollat igenom hibiskusen i princip varje dag sedan dess (ca två månader) och inte hittat ett enda spinnkvalster. Den har börjat växa och bladen är väldigt friska och gröna och ser inte alls ”dammiga” ut som dom kan göra när det är ett spinnangrepp på gång.

20160427_HibiskusGul

Metod 2 – min vita hibiskus

Här beslöt jag mig för att försöka en annan metod då den vita hibiskusen hade massor med knoppar. Jag plockade bort de blad där jag hittade spinnkvalster och slängde dom i en plastpåse. Sedan sprutade jag hela växten med såpvatten. Därefter kollade jag varje blad en gång per dag och sprutade igen flera gånger. Det såg rätt bra ut ett tag (även om jag kunde hitta någon enstaka spinnhona). Och så började hibiskusen blomma. Men för ett par veckor sedan så hittade jag spinnrovkvalster mest varje dag, inte bara på ett blad utan på flera. Och jag hittade också äggsamlingar. Och nu var det inte många blad kvar …

20160427_HibiskusVit

Idag så beslöt jag mig därför att pröva metod 1 även på denna hibiskus. Jag har klippt ner den och lämnat ett fåtal blad kvar:

20160427_HibiskusVitKlippt

Jag har nu dränkt den i såpvatten och satt över en plastpåse:

20160427_HibiskusVitPlast

Och där står den nu och ska få stå där till ikväll. Jag har också tvättat fönstren och fönsterbrädorna och dammsugit ordentligt.

Jag har också en rosa hibiskus. Den har jag inte sett något spinn på men har klippt ner även den och sprutat med såpa.

Det var den rapporten från den pågående spinnkampen. Jag håller tummarna att det ska fungera men är mycket skeptisk. Det brukar var stört omöjligt att utrota spinn. Den här hårda behandlingen innebär att det inte kommer att bli någon blomning i år. Men det gör inget för blir jag av med spinnet så kommer det nya år då dom kan blomma. Jag återkommer med rapport om ett par månader, då borde jag kunna säga hur det gått. Fast riktigt säker kan jag väl inte vara förrän nästa vår … då honorna börjar vakna på nytt ur sin vinterdvala. Hittar jag inga då … då har jag lyckats!

Det här inlägget postades i Hibiscus, Hibiskus, Ohyra, Skadegörare och sjukdomar, Spinn. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Spinnkampen pågår …

  1. Carina skriver:

    Läser med intresse och funderar.. Har för mig att min stora hibiskus hade spinn för länge sedan. MEn då borde de ju komma tillbaka. Och det tror jag inte de gjort. Herregud så kort minnet är. Men att en del växter är spinnmagneter är klart och jag försöker också att inte ens ta in dem från början. Jag lyckas aldrig med murgröna till exempel.

    Hoppas och håller tummarna att det lyckas. Såg att du ska testa Binab. Hoppas att det hjälper även det🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Men så märkligt att dom inte kommit tillbaka. Du måste haft en väldig tur och det är bara att gratulera. Jag har slutat med växter inomhus och i uterummet som är spinnmagneter för att inte få spinn på mitt ätbara. Men hibiskusarna är gamla och fina så jag försöker kämpa med dom ett år till. Men änglatrumpet kommer jag aldrig mer att ha. Dom är fantastiska när dom doftar i sommarkvällarna men stört omöjliga att få spinnfria … åtminstone hos mig.

      Och det ska bli spännande att testa Binab. Allt för mina kära pioner🙂

      Kram Anita

  2. Eva, storasyster skriver:

    Åh jag som inte har varit hemma hos dig på ett tag! Jag har alltid trott att det är jag som sprider spinn på hibiskusarna, men det är det tydligen inte! Skönt att veta!🙂🙂🙂
    Jag åker på konferens idag men mina härliga kolleger. Valborg på Ekerö hos syster Kerstin och sedan är det mest ledig hela nästa vecka! Underbart!
    Hoppas ni får en härlig helg!
    Många kramar till chillasyster❤❤❤❤ från storasyster

    • Anita skriver:

      Du är allt bra tokig du kära storasyster🙂 Hoppas att konferensen är inomhus utan utomhusaktiviteter för idag är det sannerligen inget skönt väder. Dom har till och med klass 1-varning för Stockholms län där dom varnar för ”sent snöfall”. Om det kommer sent på dygnet eller sent för säsongen vet jag inte men förmodligen sent på dygnet. Det kanske är snö imorgon när vi kliver upp …😦

      Om vi inte hörs innan så får du ha en härlig Valborg hos syster Kerstin. Hälsa så gott från mig. Och på tisdag ska vi ha vår Taubeafton. Ska försöka vara duktig och träna lite texter.

      Kramar från chillasyster

  3. Britt skriver:

    Usch! Jag tycker inte om. Då vi var borta i helgen kom jag till att se på hibiscusen och intillstående pelargon att det var fullt av löss. ”Då katten är borta dansar lössen på hibiscusen”.
    Och jag som äntligen fått hibiscusen att trivas och den första blomman höll på att slå ut.
    Då jag växte upp, hade vi mängder med hibiscus och pappa som rökte, blåste in rök i plastpåsar runt växterna. Nu känner man knappt någon som röker.
    Hoppas du får bukt med ohyran. Och även jag. / Britt

    • Anita skriver:

      Nej men usch! Ja löss är inte roligt det heller. Jag fick faktiskt löss på mina hibiskusar förra sommaren (för första gången) men dom lyckade jag få bort med idogt klämmande och såpasprutande. Dom är i varje fall lite lättare än spinnet som gömmer sig under vintern. Jag vet att du har berättat om din pappa förut, hur han blåste rök i plastpåsar runt växterna. Men som sagt, nu är det inte så många som röker längre och bra är väl det.

      Jag håller tummarna att vi får bukt med våra respektive ohyror!
      /Anita

  4. Lena i Wales skriver:

    Vilken kamp! Hoppas du vinner med ditt idoga arbete.
    Sådana små rackare, syns ju knappt, men gör sådan skada.

    • Anita skriver:

      Ja jag gör verkligen mitt bästa för att vinna. Och om det inte kommer att fungera får jag nog kasta in handsken och känna mig besegrad, trots att den äldsta hibiskusen är över 40 år gammal.

      Här snöar det för fullt (som vanligt) och dom har till och med gått ut med en varning för Stockholmsområdet. Aprilvädret fortsätter. Jag hoppas vädret är bra hos dig och att du njuter av din trädgård.

      Ha en bra dag!
      /Anita

  5. Kristinas oas skriver:

    Heja heja! Hoppas det fungerar och så bra att du berättar hur du gör så vi andra kan ta del av det.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja man får försöka alla knep för spinn är inte kul. Jag kommer att rapportera hur det har gått. Först i sommar och sedan nästa år vid den här tiden. Hur har det gått med din kamelia? Det känns ju tråkigt att klippa ner en kamelia men det kan ju gå att dränka in den rejält och linda plast om den. Om det nu fungerar … det vet vi efter mitt experiment. Jag vet att man ska kunna skydda jorden med plast och sedan sänka ner allt ovan jord i vatten och låta den stå så i minst en timme. Då dränker man spinnet. Men det går ju bara att göra om man har små växter så det föll bort för mig.

      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Kameliorna har fått stå ute hela vintern, i ljus norrskugga vid vår ingång (långt från allt annat som de ev kan smitta). De har små knoppar och nya blad ser fräscha ut. I helgen som gick stod jag med tandborste och gjorde rent alla blad med ljummet vatten och diskmedel… Jag vete 17 vad det var jag fick på dem!? Det var spindelnät som av spinn, men bladen fick också svarta fläckar med klibbig beläggning vilket väl är bladlöss.
        Hur som helst, jag har stora djupa fodertunnor så i helgen är det jag som sänker jag ner en planta i taget i vatten med kruka och allt i en dryg timme.
        Kram Kristina

        • Anita skriver:

          Hm … svarta fläckar med klibbig beläggning, det kan vara sköldlöss. Har du sett om det svarta fläckarna går att skrapa bort? Bladlöss är inte så vanligt på växter med tjocka, hårda blad. Du får hålla noga koll på den. Sköldlöss är också svåra att bli av med. Jag har ju (peppar, peppar) varit förskonad från ohyra på mina kamelior än så länge men jag bävar för den dagen jag upptäcker något. Mina kamelior vill jag inte vara utan. Håller tummarna att ditt tvättande med med tandborste och vattennedsänkningen kommer att hjälpa.

          Kram Anita

          • Kristinas oas skriver:

            Nej, sköldlöss är det inte, det är stora svarta fläckar som går att tvätta bort. Ser ut som sot, i brist på bättre beskrivning. Går inte bort i regn, men tandborsten fick bort det och bladen är fina under fläcken.
            Håller tummarna att vad det nu är dör i dränkningen.
            Kram Kristina

            • Anita skriver:

              Aha, då är det sotsvamp. Det kan man få i kletet efter löss av olika slag. Det är ju bra att du inte ser något annat på bladen nu. Då håller vi alla tummar att dränkningen kommer att göra susen! Du får berätta hur det går.

              Kram Anita

            • Kristinas oas skriver:

              Det lovar jag göra. Brukar undvika växter som lätt drar på sig skadedjur eller sjukdomar, så erfarenheten av dem är inte så stor (som tur är).
              Kram Kristina

  6. Marit skriver:

    Hej Anita

    Jeg forstår aldri hvorfor dine innlegg ikke synes hos meg før lenge etter at du har skrevet dem…
    Vel, jeg så det i alle fall nå🙂
    Spinnmidd er noe helt fryktelig vanskelig å bli kvitt, og det er grunnen til at jeg ikke har hibiscus mer. Det er noen av de vakreste blomster som er, men når de hele tiden får spinn så er det ikke noe gøy!
    Håper du lykkes i din kamp mot det.

    Fin fredag ønskes deg, og god helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Hej Marit! Ja det är konstigt att mina inlägg kommer in så sent. Jag kanske skriver för mycket text🙂 Så du har gett upp hibiskus. Det kan nog bli att jag gör det också. Det här är sista försöket och går inte det så slänger jag dom och kommer aldrig mer att satsa på hibiskus. Samma sak med änglatrumpet, dom må vara vackra men får väldigt ofta spinn. Det är väl konstigt ändå att vissa växter är så attraktiva för just spinn.

      Önskar dig också en fin fredag och en fin helg!

      Kram Anita

  7. Linda skriver:

    Men oj vilket bra inlägg. Fast jag förstår ändå inte riktigt hur du lyckas hitta den där dvalhonan. Jag strippade nyligen min mandarinlime på alla blad – nu kommer nya fina och … hoppas jag … spinnbefriade.

    Kram och trevlig helg!
    Linda

    PS! Märkligt nog får mandarinträdet aldrig ”peppar, peppar”, spinn …

    • Anita skriver:

      Dvalhonorna dyker upp tidigt på året och man kan ana dom med blotta ögat men det behövs lupp eller förstoringsglas för att man ska se dom ordentligt. Då ser man tydligt att det är spindeldjur som går omkring på baksidan av bladen. Och dom går omkring där innan man upptäckt att man har spinn, det är det som är problemet. Det är därför jag sätter igång tidigt och kollar efter dom.

      Håller tummarna att att din mandarinlime är fri från spinn nu!

      Kram och trevlig helg till dig också!
      Anita

  8. Kvinnotankar skriver:

    Oj vilket arbete..tur inte alla är som mig då, jag kastar mina om de inte tar sig efter en första sprayning. Nu får jag nog alla blomälskare över mig, men någon måste ju se till att blomsterhandlarna överlever de också😉

    • Anita skriver:

      Hi hi … härlig kommentar, så klart att någon måste gynna blomsterhandlarna! Fast du ska veta hur mycket som åker ut här också. Men hibiskusarna är gamla (den äldsta är 40 år) det är därför jag kämpar med dom. Men dom får vara kvar på nåder.

  9. Linda skriver:

    Jag är så imponerad över att du får tag i den där lilla rackaren. Jag lan inte ens föreställa mig hur jag skulle lyckas leta igenom baksidan av alla blad. Är hon större än de andra i ”spinnflocken”? Ska skaffa mig ett förstoringsglas till hösten.

    Vi har hämtat jorden och jag har äntligen satt mina tomatplantor i hoarna. Underbart! Nu blir det grill om en stund och sedan i väg på valborgsfirande. Hoppas värmen håller i sig. Det blåser, men är riktigt varmt och soligt.

    Hoppas att du får en finfin kväll framför någon brasa!

    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Jag fick ett förstoringsglas i julklapp för två år sedan. Det är en av mina bästa julklappar🙂 Man blir faktiskt van med att leta spinn. Det går rätt snabbt att vända upp bladen och kolla svarta prickar. Ser man något svart, ja då åker förstoringsglaset fram. Det räcker med att man hittar en enda dvalhona, då vet man att det är kört och kampen måste börja.

      Vi hade tänkt grilla men det blev kalvschnitzel istället i uterummet. Någon brasa blir det inte men jag ska försöka leta reda på någon kör som sjunger vårsånger. Det är det viktigaste för mig på Valborg.

      Ha en härlig Valborg!

  10. Ping: Spinnkampen – uppföljning 1 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

