En försiktig återkomst …

Även om mitt förra inlägg från den 6 april hade rubriken ”Oj då, har våren kommit?” så kan jag nu konstatera att våren nog är lite försiktig i sin återkomst. Den kan liksom inte bestämma sig. Velar lite fram och tillbaka och det resulterar i diverse väderfenomem …

Den 7 april möttes regn och sol och det blev ett färgsprakande möte …

20160407_Regnbagen

Den 10 april var morgonen stilla och guldgul …

20160410_Dimma01

20160410_Dimma02

Och idag, den 24 april så snöar det ymnigt …

20160424_Snow01

20160424_Snow02

Men rubriken en försiktig återkomst syftade egentligen inte på våren utan på mig själv. Jag tänkte nu göra en försiktig återkomst till bloggandet. Renoveringarna pågår fortfarande men det är inte lika intensivt nu. Och bloggen ska ju vara en dagbok men det blir inte mycket till dagbok om man inte skriver i den. Och så måste jag ju se vad som händer hos er andra också …

Och vad ska jag då rapportera om (förutom det nyckfulla aprilvädret) i detta återkomstinlägg? Jo jag börjar med att tala om att min gula clivia nu har börjat blomma igen. Det är i varje fall något som aprilvädret inte rår på …

20160424_Clivia

Det blir bara en bild … för det här är ju en försiktig återkomst.

Önskar er som tittar in här en bra vecka!

Det här inlägget postades i Allmänt, Clivia, Vår. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till En försiktig återkomst …

  1. Den som väntar på något gott … vilka underbara bilder du bjuder på.😀 Våren kommer när den har lust till det. Uttrycket aprilväder gör verkligen skäl för namnet.
    Kram Bosse

    • Anita skriver:

      Tack så mycket🙂 Ja våren kommer när den kommer och då kommer den nog med besked. Och en dos aprilväder måsta man ju ha varje år🙂

      Kram Anita

  2. Storasyster Eva skriver:

    Finaste Chillasyster så vacker din Clivia är! Jag har också bilder på den i full blom men för några år sedan!
    I dag har det varit riktigt aprilväder och jag har varit ute några gånger men faktiskt klarat mig undan ovädret med snöflingor som lappvantar, studsande hagel och regn i en salig blandning. Jag har städat och lagat mat. Hade tänkt fixa litet på balkongen men det var bara att glömma! 😁😁😁
    Snart tisdag och då ses vi finaste chillasyster! 💖💖💖
    Kramar från storasyster

    • Anita skriver:

      Ja du finaste storasyster, clivian är fin den, precis som du. Så du lyckades parera väderfenomenen, skickligt för här tyckte jag det vräkte ner mest hela tiden. Snön ligger fortfarande kvar på gräsmattan såg jag imorse. Och än är det tid kvar för dig att fixa på balkongen. Jag kommer att inspektera krukorna på vår traditionsenliga planteringsdag😉

      Imorgon ses vi. Jag ska försöka hinna träna texten på Älskliga blommor små …

      Kramar från chillasyster

  3. lunasblogg skriver:

    Första bilden på din försiktiga återkomst är helt fantastiskt och så bra du beskriver denna nyckfulla vår. Bra med dagböcker särskilt när man skriver så man kan jämföra. Jag vet dock hur duktig du är på att skriva dagbok när det gäller sådder och odling. Jag har en pappersbok jag antecknar i varje kväll, men ibland kan hända jag glömt att fylla i en vecka. Då kan jag knappt komma ihåg hur det var och vad jag gjort.
    Tack för fina kommentarer på min blogg.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna🙂 Javisst är det bra med dagböcker för minnet är ju som du skriver väldigt kort. Jag använder ofta bloggen och går tillbaka till för att se hur väder, odlingar och annat var. Men min lilla anteckningsbok är ovärderlig. Det skulle bli katastrof om den försvann för där gör jag inte bara noteringar om vad jag sått och hur det gick. Där skriver jag också upp tips på vad jag bör göra bättre året efter.

      Kram Anita

  4. Kristinas oas skriver:

    Så vacker regnbågsbild du fångade med kameran. Aprilväder har det verkligen varit i helgen, även hos oss, med snöblandat regn och lite hagel… Burr! Tur vi har våra växter att pigga upp oss med, clivian är en snygging.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Regnbågen var enorm och det tog mig ca 10 sekunder att hämta kameran och efter dom 10 sekunderna var det bara lite kvar av bågen ”i ena kanten” och det var den kanten jag hann fånga🙂 Idag har jag vaknat till en mulen morgon där solen förtvivlat försöker bryta igenom. Hoppas den lyckas🙂

      Kram Anita

  5. Linda skriver:

    Så typiskt! Jag såg att du hade varit på torsdagen och tyckte att det var så trist att vi inte skulle hinna ses – Lotta fick förhinder, så vi fick åka en dag senare. Jag skulle ha svarat, men det föll bort. Önskar att jag hade gjort det för då hade jag ju kunnat hålla utkik efter dig också.

    Hoppas att du hade bra dagar. Fick du med dig något roligt hem😀

    Vilket aprilväder och vilka variationer! Vi har till och med fått en åskskräll. Någon regnbåge har vi dock inte sett.

    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Ja det är inte lätt att ses på mässan. Man måste nästan bestämma en plats och ett klockslag, annars verkar det stört omöjligt att springa på varandra. Vi får lägga upp en plan till nästa år🙂 Jag köpte två vita hundtandsliljor på mässan. Har försökt många gånger men dom försvinner bara. Men skam den som ger sig. I år ska jag pröva ett nytt ställe i trädgården och se om dom trivs bättre där. Vad köpte jag mer … jo lite ospännande saker som etiketter, knäskydd, perlit och fiberduk. Ett grytunderlägg med design av Nadja Wedin, boken ”Alla fingrar gröna” (älskar akvarellerna i den) lite fröer och sättlök blev det också. Säkert blev det lite mer som jag inte kommer ihåg just nu.

      Kram Anita

  6. Lena i Wales skriver:

    Vad härligt att du är tillbaka i bloggvärlden!
    Ja, april är nyckfullt. Hörde om snön i helgen!
    Här i Wales känns det vårlikt!
    Ha en riktigt fin vecka!

    • Anita skriver:

      Tack Lena🙂 Ja nu ska jag försöka komma igång igen med bloggandet. Nu börjar det ju hända saker i naturen även om det blev ett litet stopp på vägen pga av kyligt väder och till och med snö. Men idag skiner solen och i uterummet är det varmt och skönt.

      Ha en fin vecka du också!

  7. Marit skriver:

    Hej Anita!
    Først nå så jeg ditt innlegg fra i går😦

    Så utrolig vakker din gule clivia er! Den er jo som en åpenbaring🙂
    Hyggelig å høre fra deg på bloggen din igjen (og på min blogg også)!

    Håper at snøen forsvinner fort hos deg. Akkurat nå snør det veldig mye her😦

    Ha en fin dag likevel!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Hej Marit! Ja nu ska jag försöka komma igång med bloggandet igen. Snön har smält idag för solen har skinit hela dagen. Men luften är isande kall och dom hotar med frost inatt igen. Jag vill ha varmare väder för jag behöver ställa ut mina chiliplantor i uterummet men då bör det vara 12-14 grader därute på nätterna. Dom är ju vana att stå varmt och kan få en chock om det blir för kallt. Men förhoppningsvis blir det varmare till helgen.

      Kram Anita

  8. Britt skriver:

    Ett rejält bakslag kan man väl säga. En gul clivia ska det bli en gång, nu är det bestämt. / Britt

  9. Carina skriver:

    Välkommen, du kan ta ett lika trevande kliv tillbaka som våren gör. Här snöar och haglar det om vartannat. Blygråblå himmel och solsken – allt bjuds🙂 Men medan snö och hagel gärna får försvinna så är du hjärtligt välkommen tillbaka🙂

    Clivian är lika ljuvlig som tidigare när jag sett den.

    Nu har jag ändrat lite och åtminstone jag kan kommentera… Testa gärna så ska jag se om jag kan isolera problemet sedan.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina🙂 Minus tre grader imorse, burr säger jag. Och clivian har ”bara” 6 stänglar i år, förra året hade den 7. Och nu har jag prövat att kommenterat hos dig. Gick alldeles utmärkt.

      Kram Anita

  10. Busväder eller ej så blev det väldigt fina bilder och clivian går inte av för hackor heller!
    Allt gott
    /Anette

    • Anita skriver:

      Ja busväder kan ibland vara snyggväder. Och clivian är min stolthet i slutet av april början av maj.

      Allt gott till dig också!
      /Anita

  11. Åh så vacker bild på Clivian! Min gula clivia skulle/håller på att blomma nu men den vägrar komma upp ur rosetten så den blommar därnere! MYCKET irriterande! Min orangea Clivia däremot sköter sig snyggt som tur är!🙂

Kommentera

