En av mina favoritfärger …

Den här veckan har Blommig Fredag temat ”Min favoritfärg”. Helt omöjligt egentligen för jag har definitivt inte bara en favoritfärg. Men ok, jag tror att temat varit uppe förut och att jag då skrev om min fascination av vita blommor. Det jag tycker om med den vita färgen är att den lyser extra starkt på kvällarna så jag spinner vidare på det självlysande temat. Det här inlägget handlar därför om en annan favoritfärg som lyser i skymningen … den blekgula …

Så mycket mer tänkte jag inte skriva den här veckan. Jag har ju en tendens att ofta bli lite för långrandig. Jag visar några blekgula favoriter från arkivet istället. Och, det behöver ju faktiskt inte bara vara blommor😉

Min pelargon ”First Yellow” är trots namnet min tredje gula pelargon …
20110322firstyellow

En riktig sagoros … ‘Aïcha’ …
20150627_Aicha

Och vem kan inte älska den blekgula färgen på en svavelpion …
20150526_Svavelpion

Septembersolrosen blommar från augusti till oktober …
20151002_BF_GardenNow07

Broccolins blommor lyser i sensommarkvällarna och går dessutom att äta …
20150914_BroccoliBlommor

En okänd gul rhododendron …
20150528_RhododendronGul

Vårens första citronfjäril …
20150308_Spring07

En blekgul sippa. Tror den kallades svavelsippa …
20130510_MF_AnemoneNemorosa09

Min vita kamelia med gräddgul mitt …
20140322_CamelliaGulVit

Och så clivian som jag så ofta visar bilder på …
20120404Clivia

Tvåårigt nattljus …

Blekt gul med dragning åt lime, daggkåpa förstås …
20150621_Daggkapa

Om man inte äter upp dillen i tid börjar den blomma i blekgult …
20130825_Dill_03

Tänk ett helt fält med gullvivor …
20140514_GullvivaGul

En nästan vit daglilja men inte riktigt, när man ser den med andra vita blommor är den gul …
20120826Daglilja2

En av de ljust gulaste sommarrudbeckiorna är ‘Prairie sun’, kanske lite för gul för att passa in i temat men, den får vara med ändå …
20150902_RudbeckiaPrarieSun2015

Månen är ju blekgul och lyser upp natthimlen …
20131218TheMoon00

Rosen ‘Stockholm’ är vackert gul, tyvärr finns den inte kvar i min trädgård …
2011JuliGarden03

Och en blekgul öppen omelett med nyskördat som äts under äppelträdet, det är inte alls fel …
20131218_UO_Omelett

Favoritspaden som jag lagat med ljust gul tejp …
20131218_UO_Spade

Det var allt. Nu återstår bara att önska er alla en trevlig helg!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

46 kommentarer till En av mina favoritfärger …

  1. Luna Ek skriver:

    Blekgult kan man aldrig få för mycket av. First yellow, svavelpionen citronfjärilen, gullvivan går rakt ini hjärtat, som en blek vintersol.
    Ha en bra helg
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Fast den bleka vintersolen börjar lysa rätt starkt nu. Det börjar kännas som vår i luften fast imorse hade vi minus 9. Då kan man längta efter en äng med gullvivor!

      Ha en fin vecka!

      Kram Anita

  2. Carina skriver:

    Många eller få ord – du skriver intressant oavsett🙂 En annan reflektion blir att jag är på riktigt kass när det kommer till omelett. På tallriken blir det äggrunda med innehåll….

    Vi är ju som vi sagt förut helt överens om det vita. Och att det ljust gula kommer på någon slags delad första plats håller jag också med om. Så många underbara exempel du har. Att se en liten blekgul sol värma upp inne i skuggan gör mig glad. Och en plantering heter månskensrabatten just nu – där samsas de fint. Har varit lite nervös efter den blöta hösten att min svavelpion skulle ha dött. Men den hade skjutit små röda knoppar häromdan🙂

    Hoppas ni får en härligt solig helg! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina🙂 Svavelpionen är en riktig kämpe. Den klarar de strängaste vintrar. Min kom ju dessutom tillbaka i full styrka efter 2014 års kraftiga bladmögelanfall. Tänk att en växt med så väna blommor kan vara så tuff. Härligt att din redan börjar sticka upp i rabatten. Min ligger under snö.

      Helgen var solig och idag verkar det bli en solig dag också. Minus 9 när jag steg upp. Lite för kallt för att jag inte ska känna en viss oro över växtligheten, i synnerhet som solen börjar värma ordentligt på dagarna.

      Ha en fin vecka!

      Kram Anita

  3. Marit skriver:

    Ja, den blekgule farger er veldig vakker! Flotte bilder, og Aïcha er bare så nydelig…
    For to år siden sådde jeg en blekgul cosmos som heter ‘Xanthos’. Kjenner du til den? Den skal jeg snart så, for den var helt i min smak🙂

    Ønsker deg en god helg, Anita!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja Aïcha är fantastisk. Och doftar gör hon också. Så lustigt att du nämner ‘Xanthos’, den har jag skrivit upp på min lista med fröer som jag ska köpa på trädgårdsmässan om några veckor. Har sett bilder och den är verkligen milt gul och jättevacker.

      Ha en fin vecka!

      Kram Anita

  4. Marika skriver:

    Gillar den ljusa gula tonen, och den har fått flytta in i trädgården. Så vackra bilder.
    Ha en fin helg!
    Marika

  5. Det var många läckra bilder du hittade i ditt bildarkiv.🙂
    Kram Bosse

  6. Eva, storasyster skriver:

    Käraste chillasyster!
    Jag klär inte i gult, men tycker att blommor klär väldigt bra i gult! Dina bilder är underbara, som alltid!❤ <3´
    Skönt att det är fredag! Jag hoppas ni får en riktigt skön helg! Jag hoppas att vi ses på tisdag!
    Många kramar från
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Kära storasyster! Javisst är det så, blommor klär verkligen i gult. Och dom har ju en tendens att även klä i andra färger. Tänk om man vore en blomma😉 Och jag hoppas verkligen vi ses imorgon och får sjuuunga!

      Kramar från chillasyster

  7. Gunilla skriver:

    En riktigt solig tolkning av temat.
    Gult är så vackert i rabatterna det lyser som solar.

    Trevlig helg

  8. Cathy skriver:

    Vackert och sommaraktigt:-). Snart mars så nu borde det väl kunna bli varmare snart.
    Ha en härlig helg.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Vi hade minus 9 imorse. Jag var just ute och la säckväv över alla mina rhododendron. Kalla nätter och varm sol som värmer dagtid är inte idealiskt. Det kan ge frystorka. Jag råkade ut för det för ett par år sedan och fick till och med slänga ett par rhoddar. Men visst är det väl härligt att solen skiner🙂

      Ha en fin vecka!

      Kram Anita

  9. Carita Nordén skriver:

    Jag förstår inte varför många säger att dom inte gillar gult, det är ju en helt fantastisk färg i många nyanser. Ha det fint. Carita

    • Anita skriver:

      Nej jag förstår inte heller varför många är så avogt inställda till gult. Det är ju solens färg och den blir man ju glad åt🙂

      Ha en fin vecka!

      Kram Anita

  10. Åh, jag älskar de ljusgula nyanserna som nästan får smak av vanilj… Underbara! Njuter dina bilder! Men måste nu genast lämna datorn, för nu blev jag hungrig… Den där omeletten, så god den ser ut! Somrig, härlig… Som sagt, hungrig nu. O vågar knappt skriva… (men gör det ändå ;o)
    Allt gott!
    /Katarina

    • Anita skriver:

      Tack Katarina🙂 Roligt att du blev sugen på omelett. Jag älskar att plocka sommarmogna tomater och kryddgrönt och lägga på en öppen ljusgul omelett på sommaren. En enkel och lagom mättande lunch.

      Ha en fin vecka!
      /Anita

  11. Lysgult med lilla og blått er lekkert:)

  12. Villroses hage skriver:

    Min favorittgulfarge🙂
    Perfekt med fristende omelett og spade klar til innsats!

    • Anita skriver:

      Jag tror den milt gula färgen är mångas favorit. Och så klart att jag var tvungen att tejpa spaden med gul tejp😉

      Ha en fin vecka!
      /Anita

  13. Kristinas oas skriver:

    Mmm, gillar många av dina ljusgula. Måste erkänna att jag nog aldrig sett en gul pelargon. Men goda omeletter har jag sett några och din ser verklig härligt somrig ut.
    Ha en riktigt fin helg!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Nej ljusgula pelargoner är fortfarande inte speciellt vanliga. Jag tror att det kan bero på att dom är lite knepiga att få att övervintra. Min gula (som jag haft i rätt många år nu) ser alltid bedrövlig ut där den står i uterummet på vintern. Nästan alla blad skrumpnar ihop. Men när solstrålarna tittar in så börjar den vakna till liv och när sommaren kommer är den väldigt frodig och fin igen … och rikblommande.

      Ha en fin vecka!

      Kram Anita

  14. jesh stg skriver:

    So many – and all – beautiful yellow flowers! Love the one where it looks lie two -folded into one flower. And the pizza looks delicious!

    • Anita skriver:

      Thank you🙂 I think the flower you refer to is my white and yellow camellia. I love it and I know that you love camellias as well.

      Have a nice week!
      /Anita

  15. Anette skriver:

    Härligt val av färg. Just de i blekgult ligger mig varmt om hjärtat. Jag har en kort inskaffningslista, innehåller bara den där första rosen. En detalj jag har svårt för är de gröna knapparna. Låt några år gå så kanske smaken ändrats, det gäller att vänja sig sakta.
    /Anette

    • Anita skriver:

      Tack Anette. Ja men visst är det väl så att smaken ändras med åren. Du ska se att om några år kommer du kanske att gilla även de gröna knapparna. Och Aïcha är vacker och passar på inskaffningslista.

      Ha en fin vecka!
      /Anita

  16. Linda skriver:

    Så vackert med alla gula nyanser. Men jag kan knappt titta för jag blir så sugen på vår och sommar att jag nästa inte står ut😉 JAG LÄNTAR!!! Ska ge mig ut i naturen i dag tillsammans med maken och hoppas att få se några flyttfåglar.

    Jag tror att mina rovspinnkvalster hade fungerat bättre om posten inte hade varit så dålig på att leverera. Det tog över en vecka att få hem röret och så länge klarar de sig inte. Företaget gjorde en ny beställning på grund av postens slarv, men det gick inte bättre den gången. Jag ska dock göra ett nytt försök i sommar när gurkorna får spinn – vet ju att de kommer att få det utan att vänta på angrepp😉 Tror att de små djuren fungerar bättre utomhus där det är fuktigt. Det är nog svårt att få dem att trivas i inomhusluften. Önskar att jag kunde ställe ut trädet i växthuset redan nu – det vore den bästa boten!

    KRAM
    Linda

    • Anita skriver:

      Javisst längtar man till våren men i morse när jag gick upp var det minus nio. Har just varit ute och lagt säckväv över mina rhododendron.

      Det där med spinn är ett gissel. Och det är nog som du säger, det går nog bättre med rovkvalster exempelvis i ett växthus där det är hög luftfuktighet. Ändå försökte jag hålla hög luftfuktighet förra året. Jag hade flera skålar med vatten utställda och duschade växterna flera gånger om dagen. Men jag tror att för min del hade nog angreppet kommit för långt. Jag såg ”spindelnät” och då har det ofta hunnit för långt. I år har jag en annan strategi för mina hibiskusar. Jag har tagit bort alla bladen och klippt in grenarna. Sedan har jag tvättat stammarna med såpa och duschat jorden med såpvatten. Där har jag sedan lagt ut plast som ska få ligga där några timmar för att pröva att kväva dom som eventuellt finns kvar uppe på jorden. Om dom fortfarande är kvar efter den behandlingen åker dom väck!

      Ha en fin vecka!

      Kram Anita

      • Linda skriver:

        Jag hörde någon som helt enkelt täckte jorden och stoppade gröndelarna i en stor och djup hink med vatten. Har tänkt att jag skulle testa någon gång, men då får inte växten vara så stor som den här. Har helt enkelt ingen hink som är djup nog.
        Kram
        Linda

        • Anita skriver:

          När du nämner det, jag har nog också hört att man ska kunna dränka dom. Men som sagt, så stora hinkar är svåra att hitta, i synnerhet för mina enorma hibiskusar. Och gurkan och chilin ska man ju inte tala om. Det skulle väl vara om man la dom i badkaret då🙂

          Kram Anita

  17. Kristina Skoglund skriver:

    Oj vad jag längtar till våren, snart här ? vår solen

  18. Lena i Wales skriver:

    Underbara bilder och ett lyft för gula nyanser för mej.
    Jag hade säker valt rosa, mörkrött eller lila, som jag alltid trott att jag tyckt bäst om, men du får mej att vackla efter dessa bilder. Sedan beror det ju också så mycket på ljus och form m m.
    Ha en fin weekend!

    • Anita skriver:

      Ljuset betyder mycket för en färg. Jag gillar också rosa, mörkrött och lila men det jag gillar med vitt och de milt gula färgerna är deras förmåga att lysa i mörkret. Det är magiskt att ta en sen promenad i sommarkvällen när skymningen fallit och se alla ljusa blommor lysa i mörkret. Och … ljusrosa blommor lyser också i mörkret🙂

      Ha en fin vecka!
      /Anita

  19. Sanda Cottage skriver:

    Du får gärna skriva Lååångt! Lååångt för jag älskar dina texter😀

    Och dessutom gillar jag det gula, framförallt det blekgula väldigt, väldigt, mycket!
    Gult =Vår, för mig! Och den längtar jag galet efter!!

    Kram och ha det gott!

    //Veronica

    • Anita skriver:

      Ja men så bra, då ska jag skriva riktigt mycket nästa gång😉 Och jag håller med dig helt! Gult är vår! Grönskan på våren är ju varm av de gula nyanserna medan den på sommaren går över i en svalare färgskala då de blå nyanserna gjort sitt intåg i sommarhagen.

      Ha en fin vecka!

      Kram Anita

  20. Så många läckra bilder! Gillar verkligen gult, en härligt solig färg!
    Ha en skön ny vecka!
    Titti

  21. Vilket bra val att välja gult! Den vackraste färgen av dem alla! :))) Underbara bilder som vanligt och omeletten ser väldigt god och läcker ut!

  22. FREEDOMtravel skriver:

    Vackra bilder som får en att se fram emot våren!

  23. barabrittiskt skriver:

    Grönt och mörklila är mina favoritfärger men jag blir så oerhört glad och pigg av gult så den kommer nog därefter faktiskt.

    • Anita skriver:

      Log igenkännande när jag läste om dina favoritfärger. Jag köpte en grön duk till matbordet förra veckan och till det servetter och tabletter i mörklila. Blev jättesnyggt! Så det är favoritfärger hos mig också.

Kommentera

