Madeira – Blandy´s garden

Mina reseminnen från Madeira fortsätter. Idag lägger jag ut bilder från en av mina favoritträdgårdar, Quinta do Palheiro eller Blandy´s garden som är det namn den är mest känd under. Följande text är hämtad från Berlitz reseguide:

Den allra största upplevelsen för många besökare är nog ändå den strålande vackra Palheiro-parken (också kallad Blandy´s garden), som ligger på en höjd av 550 meter men ändå inte mer än en kort bussresa från Funchal. Quinta do Palheiro med tillhörande kapell var en gång i tiden greven av Carvalhals egendom, men tillhör nu sedan drygt hundra år släkten Blandy.

Vid mitt förra besök på Madeira, år 2001, åkte vi lokalbuss tur och retur från Funchal centrum till Blandy´s Garden. Det fungerade hur bra som helst. Busshållplatsen är placerad precis utanför ingången. Den här gången åkte jag med en trädgårdsresa och då blev vi bekvämt bussade dit och tillbaka. Dessutom inleddes besöket med en trivsam och god fikastund.

I mitt förra inlägg om Madeira skrev jag om känslan att vandra mellan olika årstider. Den känslan är extra tydlig i Blandy´s garden. Att i sommarvärme mötas av en vy som den på bilden nedan är helt magisk. En backe med den skira grönska vi förknippar med tidig vår samtidigt som lövträden klär sig i sprakande höstfärger.

20151112_BlandysDiffSeasons07

Och vände man sig åt andra hållet kunde man, förutom den fantastiska vyn över Funchal, se att en del av träden redan fällt sina löv och gått in i vintern

20151112_BlandysDiffSeasons03

Och mitt i allt detta … blommade bland annat Agapanthus – Afrikas blå lilja …

20151112_BlandysAgapanthus

Träd av Brugmansia suaveolens – Änglatrumpet …

20151112_BlandysBrugmansia

… och Camellia – Kamelia av olika slag …

20151112_BlandysCamellia07

Resterande bilder från Blandy´s garden har jag valt att lägga ut i ett galleri. För att se dom i full storlek (rekommenderas) är det bara att klicka på en av bilderna och sedan bläddra med pilarna.

Veckans tema i Blommig fredag är ”En vacker vy” och vackra vyer fanns det gott om i Blandy´s garden. Så detta, tillsammans med en önskan om trevlig helg, får bli mitt bidrag.

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Camellia japonica, Kamelia, Resor, Trädgårdsresor, Trädgårdsvandringar. Bokmärk permalänken.

35 kommentarer till Madeira – Blandy´s garden

  1. Marit skriver:

    Hei Anita

    Fantastisk vy på bildene dine fra Madeira! Du har virkelig tatt mange fine! Jeg blir helt dårlig når jeg ser de Camelliatrærne som er der… De er helt fantastiske 🙂
    Det må være en opplevelse å se alt sammen!

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Javisst blir man alldeles salig när man ser Camelliaträden. Dom har massor i Blandy´s garden och det verkar alltid vara några som blommar (precis som i mitt uterum 😉 ) Skojar bara, men jag önskar att det vore så 🙂

      Kram Anita

  2. Underbara bilder från min favoritträdgård! Håller med dig om att det känns som flera årstider på en gång när man vandrar genom trädgårdarna , på en del ställen är det vår och på andra ligger höstlöven. En härlig känsla! Såg i din kommentar hos Marit att de planerar att bygga ett Blomsterlandet nära dig. Blev lite nyfiken, du bor väl också i Södertälje eller har jag missuppfattat det kanske? Tycker om Blomsterlandets utbud och har hoppats på att de skulle öppna ett här i Södertälje.
    Trevlig helg!
    Titti

    • Anita skriver:

      Jo jag har förstått att du också tycker om Blandy´s garden. Den är fantastisk 🙂

      Jag kan inte kommentera hos dig då jag inte har något google-konto så jag svarar här istället. Det har stått i både LT och Södertäljeposten om att planer finns på att öppna Blomsterlandet mitt emot ICA Maxi vid Vasa handelsplats. Dom hade möte i tekniska nämnden igår och jag väntar med spänning på protokollet för att se vad resultatet blev. Men om man ska tro det som stod i LT imorse så var det positivt. Vi håller tummarna. Jag har, precis som du, länge hoppats på att Blomsterlandet skulle öppna i Södertälje!

      Trevlig helg till dig också!
      /Anita

  3. Tack för ditt mail och snabbt svar! Blev jätteglad åt det här med Blomsterlandet, tycker ju väldigt mycket om den butiken och det vore bra att plantagen får lite konkurens för de har blivit väldigt dyra senaste åren. Får kanske tänka om när det gäller kommentarsmöjligheterna på min blogg, jag fick så otroligt många spam att jag var tvungen att göra något åt det. Tack för att du påpekade det.
    Trevlig helg!
    Titti

  4. lunasblogg skriver:

    Det var ett passande fotogalleri på många vackra vyer, särskilt med veckans tema på B. F. Kan bara hålla med om att Blandy’s är mycket vackert och harmoniskt. Läget gör naturligtvis sitt till. En gång vill jag bo på hotellet också. Maken har spelat golf där och säger det är är den vackraste banan worldwide. Nu spelar vi inte så mycket golf längre utan går hellre i parken och fikar i tehuset. Har man en gång gått i kamelia delen här,när det är vinter hemma, vill man återvända.
    tack för fina bilder
    kram
    Luna

    • Anita skriver:

      Jag såg golfbanan och tog några bilder på den också. Var tvungen att visa mannen när jag kom hem 😉 Och som du säger, kameliorna är fantastiska och det bästa var ju att min började blomma när jag kom hem. Idag är det 5 blommor utslagna 🙂

      Kram Anita

  5. Linda skriver:

    Hej!
    Så vackert! Och vilken änglatrumpet!!! Jösses! Jag drömmer om en ny till våren – en dubbel i godisrosa nyans. Ska bli spännande att se om jag hittar någon.

    Kul att du föll för idén med brysselkål. Det är verkligen jättegott. Rör ihop 1 burk crème fraiche med 1 msk senap – gärna dijon blandad med någon sötare variant. Så gott ihop 😀

    Hur mycket chili odlade du i somras? Här blev det inte så mycket. Jag brände rötterna på mina och sedan tog återhämtningen jättelång tid … man lär så länge man lever 😉

    Kram och trevlig helg!
    Linda

    • Anita skriver:

      Ja brysselkål … det är gott det 🙂 Tack för tipset med creme fraiche och senap. När det gäller chili så hade jag bästa skörden någonsin. Hade ca 35 plantor. Den som gav allra mest skörd var Jamaican Bell (gav nog 100-talet frukter). Vi åt av den igår. Har massor i frysen som jag fyller med fetaost, lägger i en lugnsfast form med olivolja i botten och hyvlar lite annan ost över som får smälta ner över. Supergott! Och vi gillar den för den är inte så stark utan mest fruktig och god i smaken.

      Kram Anita

  6. Lotta skriver:

    Åhh, vad jag drömmer mig tillbaka när jag njuter av dina vackra bilder, nästa år är det 20 år sedan vi var där så det kan nog vara på plats med ett besök snart igen! Önskar dig en skön adventshelg. Kram Lotta (jag blir så glad för dina fina kommentarer hos mig)

    • Anita skriver:

      Åh, 20 år, ja men då låter det ju som om det är dags för ett jubileumsbesök 🙂 Jag har ju varit där två gånger men kommer nog att åka tillbaka.

      Kram Anita

  7. Kristinas oas skriver:

    Denna fantastiska trädgård!!! Kan när jag vill för mitt inre se kullen du visar först i ditt inlägg. Den ljusgröna vårgrönskan och de orange montbretiorna, sval luft full av ljuvlig blomsterdoft… Ah, vill dit igen! Sådan tur att jag får drömma mig bort en stund hos dig! 🙂
    Önskar dig en riktigt fin helg!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Javisst är det väl märkligt. Den vårgröna kullen minns jag också från mitt förra besök där. Det var så fantastiskt med årstidsblandningen. Vår, sommar och höst i en skön blandning. Och så kameliorna … Hoppas din slår ut snart. Imorse slog min femte kameliablomma ut. Vilken luciamorgon att vakna till 🙂

      Kram Anita

  8. Gunilla skriver:

    Vilka otroligt härliga bilder på allt vackert och lummigt.

    Trevlig Helg

  9. Carina skriver:

    Ingen magisk upplevelse för mig men en HELT magisk bild som lite tar udden av de andra. Den första med det vårligt gröna, fräscha gräset och de höströda färgerna och bladen som bara delvis är kvar. Hjärnan vill stanna där, lösa mysteriet. Och ljuset – underbart!

    Det andra är också vackert men förstå mig rätt.. mer förutsägbart vackert. Har du någon förklaring till hur gräset kan vara så vårgrönt trots att träden uppenbarligen laddar för ‘vinter’?

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Hi, hi … jag förstår vad du menar. Den första bilden är definitivt min favorit också. Och känslan när jag tog den var verkligen magisk då jag helt plötsligt befann mig i flera årstider samtidigt. De andra bilderna är ju mer ”ordinära” men måste ändå få vara med i ett Blandy´s garden galleri. Jag tror helt enkelt att det beror på klimatet att backen är vårgrön medan höstlöven faller över den. Det finns alltid något som blommar, alltid något som upplever sin vår medan annat passerat både vår och sommar och nått sin höst.

      Kram Anita

  10. Underbara bilder som får mig att längta bort. Men det duger så bra med ögongodis också.
    Kram Bosse

  11. Britt skriver:

    Jag känner mer och mer att jag måste dit en gång till. Vad fint med bildspelet, hur man nu gör sådant. / Britt

    • Anita skriver:

      Ja det måste du nog. Tänk så många ändå som besökt Madeira. Bildspel (eller bildgalleri) går säkert att göra hos blogspot också.

      /Anita

  12. Meta skriver:

    verkligen en vacker plats på vår jord hoppas den får vara oförstörd länge till så många får upptäcka den. Ett otroligt fint collage du gjort
    Ha det gott på Lucia dagen
    Kram Meta

  13. Ulrika skriver:

    Ett fantastiskt ställe som jag gärna återser ngn gång! Jättefina bilder!
    Ha en fin Lucia!

  14. Lena i Wales skriver:

    Verkligen vackra vyer!
    Och vilka kamelior både på Madeira och hos dej! Älskar kamelia och har ju en i min trädgård.
    Ha en trevlig Lucia!

    • Anita skriver:

      Jo då, jag kommer allt ihåg bilderna du visat på din kamelia. Är inte ett dugg avundsjuk 😉 Men min blommar ju också, den femte blomman slog ut imorse. En fantastisk luciamorgon.

      Ha en bra vecka!
      /Anita

  15. Så mange vakre bilder og utsikter du viser!

  16. Cathy skriver:

    Madeira ser helt klart ut som ett ställe att åka till:-).
    Kram, Cathy

  17. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  18. Men vilken fantastisk trädgård! Då måste man ju återvända till Madeira någon gång!

  19. Ruben skriver:

    Himmel och pannkaka, vad lång tid det tog för mig att lokalisera trädgården. Jag kände ju igen namnet så väl. Och visst! Det visade sig att även vi varit där och beundrat alla vackra kamelior mm. Ser att även du fotat den ståtliga jättedahlian! Ja, den var verkligen imponerande, och jag visste inte innan, att det fanns så höga dahlior! Tänkte, att en sådan måste jag skaffa, men som så mycket annat … har det inte blivit av!

    Ha det gott!
    /Ruben

Kommentera

