Rekordtidig kameliablomning …

Jag hann knappt komma hem från Madeira och ladda in mina bilder på bland annat blommande kamelia förrän jag upptäckte att min största kamelia hade knoppar som var på väg att slå ut. Det är otroligt tidigt. Det har hänt något år tidigare att någon knopp börjat öppna sig lite försiktigt i slutet av december men normalt kommer inte blommorna förrän i februari och fortsätter sedan att blomma under hela mars. Men …

… kan det vara 12-13 grader varmt när det är andra advent, ja då kan väl också kameliorna blomma. Ur led är tiden. Än så länge är två blommor helt utslagna och flera är på väg. Men det finns även små knoppar så jag hoppas på en riktigt lång blomningstid. Och jag måste säga att det känns helt magiskt med blommande kamelia till jul. De andra kameliorna är långt efter men det gör inget. För då kan dom ta vid när den här blommat klart.

Men så var det ju det där med att försöka fånga dom på bild. Inte lätt i denna mörka månad då dessutom de grå molnen hänger ner och snuddar taket på uterummet där kameliorna står. De flesta bilderna blev suddiga men ett par blev hyfsade, en på var blomma …

20151206_Kamelia01

20151206_Kamelia02

Med detta vill jag önska alla som tittar in här en bra fortsättning på andra advent och en bra kommande vecka. Och jag hoppas innerligt att inte storm, regn och höga flöden kommer att ställa till en massa elände. Nu vill vi att regnet slutar falla, att vattnet snabbt sjunker undan och att stormen bedarrar!

Det här inlägget postades i Camellia japonica, Kamelia. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Rekordtidig kameliablomning …

  1. GladiGrönt skriver:

    Vilken underbart vacker blomma! Här har vi ingen värme utan några minusgrader och några cm snö som lyser upp. Ha en fin adventstid du också!/Monica

  2. Britt skriver:

    Först Madeira och sedan Madeira hemma. Min har också stora knoppar, men inte slagit ut. Vilket jag hoppas den kommer att göra. / Britt

  3. Marit skriver:

    Åhhh, så heldig du er, Anita! Det må være deilig å komme hjem til noe sånt…
    De er utrolig vakre🙂

    Ha en fin mandag!

    Klem, Marit

  4. Kristinas oas skriver:

    Men så underbart, vilken julklapp!🙂 Och så en massa knoppar på de andra att se fram emot. Längtar efter att våra ska blomma, men det dröjer nog. Men den som väntar på något gott…
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Jag hoppas att era ska blomma för blommande kamelior är verkligen något speciellt. En gång kamelia, alltid kamelia brukar jag säga. Det bästa med dom är ju också att dom blommar den tiden när inget annat blommar🙂

  5. lunasblogg skriver:

    Lyckliga du som har ett miniMadeira i uterummet. Men det måste vara dina gröna fingrars förtjänst att det blommar så tidigt.

    Kram Luna

  6. Vilken skatt du har i uterummet och kul att det händer nåt att glädjas åt i krukorna även så här års.
    Allt gott
    Anette

    • Anita skriver:

      Ja det känns verkligen som en skatt att få njuta av när det är som mörkast. Och idag såg jag att ytterligare en blomma slagit ut🙂

  7. Cathy skriver:

    Oh, min kamelia har också jättestora knoppar så den kommer väl att slå ut när vi är borta. Bara att hoppas att den klarar sig själv där i uterummet, verkar ju inte vara någon större risk för att den ska frysa där ute i alla fall:-)
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Så roligt att din kamelia har stora knoppar. Normalt tar dom lite tid på sig att slå ut så den kanske väntar ändå tills ni kommer hem igen. Vi har ju lite varmare i vårt uterum så det kan ju vara det som gjort att dom slagit ut så tidigt. Nu får vi hålla tummarna för att det inte blir jättekallt under en längre tid för det tycker den nog inte om. Men som det ser ut nu så verkar det ju vara mer vårvärme än vinterkyla😉

  8. Åsa S skriver:

    Så vackra blommor, och vilken lycka att få njuta av kameliablomning både på Madeira och här hemma!
    Kram
    Lillsyrran

    • Anita skriver:

      Ja det var verkligen en glad överraskning att komma från Madeiras blommande kamelior till egna blommande. Nu laddar vi inför tisdagen🙂 Kram storasyster

  9. Carina skriver:

    Dubbelt oj… Inlägget hade jag helt missat och kamelia i december? Men så vackert ändå. Är de förresten olika? Den jag köpte i november blommade ju nu. Det brukar väl vara vårvintern? Och har du nånsin prövat med sticklingar eller skott?

    Kram, Carina

Kommentera

