Runda former på Madeira …

Jag kände mig inte riktigt redo för att möta hösten och den annalkande vintern. Därför stämde jag träff med sommaren. Sommaren fick föreslå plats och platsen den föreslog var blomsterön Madeira.

Jag har alltså varit på resande fot. Det var fantastiskt att möta sommaren i november. Jag har inte hunnit gå igenom mina bilder ännu men då jag fått mail och kommentarer med undran om vart jag tagit vägen så tänkte jag att det var dags att göra ett inlägg. Jag hann inte blogga något innan jag åkte heller så det var ett tag sedan. Och då det är fredag så hänger jag på ”Blommig fredag” som den här veckan har temat ”Runda former”. Det här är bara ett fåtal bilder. Övriga Madeirabilder kommer i ett senare inlägg.

Jaha, fanns det då några runda former på Madeira? Jodå, med lite fantasi kan man hitta rundformade objekt lite varstans …

Vad sägs om en rödblommande Bougainvillea som kastar sig över de rundade tegelpannorna.

20151120_Madeira01

Eller varför inte de runda klippformationerna.

20151120_Berg

Nästan som en rund julgransprydnad var denna hortensia.

20151120_Hortensia

Målade runda stenar.

20151120_MaladeStenar

En lerkruka med runda former i en damm.

20151120_KrukaVatten

Portaler har ju rundade former.

20151120_Portal

En rund frukt på en kaktus.

20151120_KaktusFrukt

Och bland det formklippta kan man hitta många runda former.

20151120_FormklipptBlandys

20151120_FormklipptBotaniska01

Och nej … det regnade inte en enda rund regndroppe när vi var där. ”Regnet” på bilden är från en vattenspridare.

20151120_FormklipptBotaniska02

Som sagt, endast ett fåtal bilder. Mer kommer sedan. Nu är jag tillbaka i hösten igen. Och nu verkar det vara lite vinterkänning på gång. Imorse vaknade jag till minusgrader och kallare ska det bli i nästa vecka. Då ska det bli extra skönt att botanisera bland alla blomsterbilder.

Önskar er alla en skön helg!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Resor. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Runda former på Madeira …

  1. lunasblogg skriver:

    Välkommen hem! Madeira är min favoritö. Går bara inte att bli besviken. Jag känner igen bilderna och blir helt nostalgisk.
    Krama
    Luna

  2. Marika skriver:

    Härliga runda former, och en fantastisk hortensia, vilken färg.
    Trevlig helg!
    Marika

  3. Cathy skriver:

    Vackra bilder:-) och här är det vinter på gång. SMHI varnar för snö framöver och i morse var det minusgrader. Vi längtar efter vår Australien resa, ska bli skönt med lite värme och sol igen. Fast idag lyser solen faktiskt över Hässelby.
    Ha en skön helg.
    Kram, Cathy

  4. Det høres deilig ut med Madeira! Velkommen hjem:)

  5. Marit skriver:

    Hej Anita! Jeg har savnet dine innlegg, og nå forstår jeg hvorfor du har vært så stille ☺
    Utrolig vakre bilder fra Madeira! Den hortensiaen var så vakker med alle de fine fargene. Hortensia er en av mine yndlingsplanter ☺
    Flott det siste bildet også! Sånne formklippede trær skulle jeg gjerne hatt.

    Her fikk vi 5 cm med snø i går, og det er -5 her nå. Riktig julestemning ute enn så lenge ☺

    Ønsker deg en god helg!

    Klem, Marit

  6. Britt skriver:

    Vad skönt och vackert det låter. Jag är inte så ressugen numera, men just Madeira vill jag återvända till. Och ser mycket fram emot fler bilder. I vilken form som helst. / Britt

  7. Lotta skriver:

    Vilka underbara bilder från en fantastisk ö! Tack för att du delar med dig. Jag har inte alls så fina bilder från när vi var där,,,,,då var det mycket regn men härligt ändå! Trevlig helg! /Lotta

  8. Sanda Cottage skriver:

    Hej fina,
    Vi var oxå iväg och mötte sommaren i november i Spanien för någon vecka sedan och det var härligt. När vi funderade på vart vi skulle resa så fanns såklart Madeira med som ett alternativ. Så nu ser jag fram emot att läsa lite inlägg därifrån så kanske det blir nästa års tripp😀
    Vilken underbar bild med all formklippt buxbom och hur snyggt du fångat vattnet!

    I helgen kommer vi få frysa lite har jag sett men solen ska ju skina så det blir härligt!

    Kram

    //Veronica

  9. Ruben skriver:

    Wow, härliga Madeira. Kände igen Botaniska Trädgården på några bilder. Ja, på Madeira får man både dramatik och skönhet, inte minst i rundade former!

    Ha det gott!
    /Ruben

  10. Underbart att få lite sommar i november. Jättefina bilder från Madeira.
    Ha en fin helg
    Kram Maria

  11. Villroses hage skriver:

    Fantastisk!
    Og nå er det min tur til å oppleve Madeira. Reiser på mandag🙂
    Ha det fint!

  12. Åh nu blir jag lite avis! Madeira är underbart. Så många vackra trädgårdar och så mycket att se. Tyckte mig känna igen Blandys garden som nog är den vackraste trädgård jag någonsin sett.
    Ha en fin helg!
    Titti

  13. Carita Nordén skriver:

    Härligt med bilder från Madeira. Det är länge sedan vi var där, en underbar trädgårdsö. Runda former hittade du också Men runda klippformationer, en viss rund form ser jag i själva formationen i övrigt var dom rätt kantiga. Man kan se saker på olika sätt, det är så varierande när man besöker trädgårdar, alla ser olika saker på olika sätt. Ha en fin helg. Carita

  14. Vilken fin date du hade med sommaren.🙂 Många fina bilder från blomsterön som jag ännu inte besökt, men som min fru talat sig varm om flera gånger.

  15. Gunilla skriver:

    Vilka härliga bilder.
    Madeira har vi inte varit jag skulle gärna åka dit.
    Det ser så otroligt fint ut.

    trevlig Helg

  16. Lena i Wales skriver:

    Välkommen tillbaka!
    Härliga runda former. Stenarna tilltalade mej mycket.
    Ser fram emot dina Madeirabilder!

  17. Linda skriver:

    Så vackert! Vi har funderat på att åka till Madeira och nu blev jag väldigt sugen! Du får gärna tipsa mig om trevliga ställen att besöka😀

    Här var det 12,2 minusgrader när jag klev upp. Musten finns på Systemet och heter Nygårda. Rekommenderar bourbon och calvados varmt – så goda😀

    Kram
    Linda

  18. Anette skriver:

    Skönt med värme och grönska.
    /Anette

  19. Eva, storasyster skriver:

    Käraste chillasyster!
    Vilka underbara runda, bilder du har tagit! Som vanligt så vackra bilder och så underfundiga texter. Hur blir det med din bok?
    I kväll ses vi hoppas jag och får sjunga Stjärneljus och änglaljus, eller hur det nu var. Vi slipper i alla fall Herdepojken….🙂🙂
    Vi ses käraste chillasyster!❤❤❤❤
    Kram
    storasyster

  20. Carina skriver:

    Härlig läsning och kanske lite sent att hälsa välkommen hem…. Tiden den springer så fort, så fort. Många vackra runda former att inspireras av och härlig text med fina bilder🙂

    Kram, Carina

  21. Kristinas oas skriver:

    Underbara Madeira! Det är 15 år sedan jag var där en oförglömlig decembervecka, och varje vinter längtar jag och maken tillbaka. Halvt på skämt, halvt på allvar säger vi att när vi är pensionärer ska vi bo där på vintern…🙂 Nu ska jag fortsätta läsningen om denna gröna och sköna ö och drömma mig bort ett tag.
    Kram Kristina

  22. Linda skriver:

    Hej!
    Vilka bilder. Jag skulle kunna dregla väldigt länge över den där poolen. Jag hade nog hoppat i och sedan vägrat att kliva ur igen. Blommorna fick lite underordnad betydelse😉 Det är det som är så fantastiskt när jag snorklar vid ett korallrev – vackra växter under ytan så att jag både får titta på ”blommor” och bada😀
    Madeira verkar ju alldeles sagolikt. Nu är det bara reslusten som saknas – men den kommer nog vad det lider😉

    Hoppas att allt är riktigt bra med dig och att du njuter av advent.

    Kram
    Linda

Kommentera

