Ett inferno av färg …

Så var det dags igen för ”Blommig fredag” och temat är färgbomb. Jag kom direkt att tänka på min azaleasluttning. Där tillåter jag en blandning av färger som jag nog aldrig skulle tillåta i andra rabatter. När azaleasluttningen blommar som bäst i början av juni är det en explosion av färg, ett inferno, ett fyrverkeri … en riktig färgbomb!

Men azaleor är även vackra på hösten då deras blad blir orange och röda. Och för att se kontrasterna i azaleasluttningen mellan juni och oktober får det återigen bli ett par ”då” och ”nu”-bilder.

Här syns ”då-läget” …

20151030_BF_AzaleaJuni201401

… och här ”nu-läget” (bilden tagen den 29 oktober) …

20151030_BF_Azalea29okt2015

En explosion av färg fast på olika sätt. Och jag kan konstatera att den här hösten har jag ovanligt mycket färg i trädgården. Nu har vi precis haft två frostnätter igen och det har gjort att både prydnadsapeln och vitlysingen antagit en stark orange färg. Dom har verkligen tagit upp konkurrensen med azaleorna som nästan ser bleka ut där i bakgrunden.

20151030_BF_ApelVitlysing29okt2015

Alla årstider innehåller färg. Men den årstid jag egentligen mest associerar med veckans tema är nog ändå hösten. Så det får bli några höstbilder som avslutning på detta inlägg.

20151017_Autumn

20151017_BjorkarVatten

20151017_Bjorkdungen

20151017_Ljuset

Slutligen vill jag önska er alla en fin allhelgonahelg.

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Azaleasluttningen, Blommig fredag, Färg, Höst. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Ett inferno av färg …

  1. Gunsan skriver:

    Wow så vackert .Dina Azaleor är ju så fina.Och lika fina nästan på hösten.
    Ha en skön helg.

  2. Kristina Skoglund skriver:

    Fina färger så vackert, Hösten är vacker och luktar så gott.

  3. lunasblogg skriver:

    Infernaliskt snygga bilder! Azalea ska exponeras så här.Tyvärr lyckas jag inte så bra med azalea här, dock med roddar. Min guldazalea är fortfarande liten men det är inget fel på höstfärgen den lyser på långt håll.
    Wow! så fin färg din prydnadsapel har nu. Matchar vitlysingen fint.
    Trevlig helg till dig också
    Kram Luna

  4. GladiGrönt skriver:

    Vilka fina azaleor! Man måste ju få släppa loss ibland! Jag har lyckats hitta en extra härdig azalea som funkar här. Adalmina heter den och kommer att bli grann! Northern Hi-Lights går också här, men de är svåra att få tag på Jag lyckades till slut få tag i dem när jag jobbade med kyrkogårdens design. Här finns bild: http://gladigront.se/fina-bilder-fran-forra-jobbet/ fin eller hur?

  5. Det var noen utrolig fine fargekombinasjoner! Noen ganger er det deilig med fargeeksplosjon!

  6. Carita Nordén skriver:

    Jag gillar din Azalearabatt, helt underbar med sina orange, gula och röda toner. Dom andra bilderna är otroligt vackra dom också. H en fin helg. Carita

  7. Marika skriver:

    Så fina bilder, och en härlig azalearabatt.
    Trevlig helg!

  8. Det där var många fina foton. Dina rhododendron och azaleor är lika vackra vår som höst.

  9. Britt skriver:

    Ja verkligen en riktig färgbomb. Både då och nu. / Britt

  10. tant otteskrufv skriver:

    Tack för underbara bilder! Jag kanske skulle jobba fram en azaleaplantering någonstans….

  11. Villroses hage skriver:

    Å, kjære, så vakker Azalearabatt! Der må det være fint å spasere🙂
    Ha en fin helg!

  12. Marit skriver:

    Nydelig azaleabed du har! Så flotte farger det har hele året. Like fint om våren som på høsten!

    Azalea har jeg lite av, men du frister meg til å kjøpe flere ☺

    Ønsker deg en fin helg, Anita!

    Klem, Marit

  13. Kristinas oas skriver:

    Ja, tänk att planteringen blir en färgbomb två gånger om året, det är inte dåligt det!🙂 Du har så fina höstbilder med björkar också, blir ett fint ljus med de vita stammarna.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina

  14. Anni skriver:

    Men jisses, det där var ju helt makalöst! Kan du alls resa bort när det blommar så där eller sitter du och bara njuter framför buskarna?

  15. Anette skriver:

    Tjusigt och väldigt njutbart.
    Trevlig helg!
    /Anette

  16. Ulrika skriver:

    Oj så fint! Gillar hösten mer och mer. Ska jag välja så blir det Azalerorna om hösten och sista bilden kan jag gärna krypa in i😉 Superfint inlägg!
    Ha en finfin helg!

  17. Cathy skriver:

    Din azalea sluttning är helt otrolig:-) så vackra bilder. Och bilderna på skogen är väldigt inbjudande. Vilken host vi haft, vi har suttit i uterummet och druckit eftermiddags kaffe idag! Inte ofta man kunna göra det sista oktober.
    Ha en härlig helg.
    Kram, Cathy

  18. Sanda Cottage skriver:

    Helt märkligt att vi tänkte samma lika!?
    Det kan ju bara betyda att det är så himla rätt att ha en sån rabatt😀

    Väldigt vackra NU-bilder…
    …precis så som jag skulle ha fotat dem😉

    Kramar

  19. Åh så vackra bilder!
    Njuter av dem, stiger in i dem. Fantastiskt med alla dessa färger och former, ljuset som spelar…
    En fortsatt härlig helg!
    önskar
    Katarina

  20. Carina skriver:

    Härligt att ha ett hörne där man kan släppa in och släppa loss det som inte passar annars. Underbar azaleablomning fast jag stannar med blicken bland björkstammar och i stigen. Kanske är det det som är mitt behov nu… Lugn och ro i skogen, följa en stig och sen följa lite till🙂

    Ha en fin avslutning på helgen! Kram, Carina

  21. Eva, storasyster skriver:

    Chillasyster, du har gjort det igen! Alla dessa underbra bilder som du tar och delar med dig av! Jag blir helt lyrisk när jag tittar på bilderna här ovan! Hösten är verkligen färgrik, innan novemberblåsten har ”rakat av” alla blad och de istället ligger inbjudanden på marken för oss att ”prassla” runt i!🙂🙂
    I morgon ses vi igen och det ser jag som vanlgit fram mot med glädje!
    Hälsa Thomas och Lucy så gott!
    Många kramar❤❤❤❤
    storasyster

  22. Lena i Wales skriver:

    Oh, du bjuder på den ena vackra bilden efter den andra av fantastiska färger!
    Roligt att se lite höstbilder från Sverige!

  23. Barfota i mossan skriver:

    Verkligen jättefina och stämningsfulla bilder du tar! Snacka om färgbomb på ”då-bilden” av Azaleorna. Så häftig!!
    God kväll!
    Katarina

  24. Ruben skriver:

    Härliga färger på azaleorna! På våren/försommaren är det ju helt perfekt med färgglädje, men senare på säsongen vill ögat vila sig i lite lugnare kulörer (skall jag säga!!!). Extra perfekt sedan, att höstfärgerna är så fina!
    Ja, det skall bli spännande att se våra ”prärier” när de börjar komma igång. Jag har funderat lite, om jag inte skulle ha Slöjsiljan ändå, den verkar blomma längre än Orlayan (som dock har väldigt fina fröställningar) så det blir nog både och! Tur att man har vintern på sig att fundera, ha ha!
    Ha det gott!
    /Ruben

  25. jesh stg skriver:

    The colors of your views are gorgeous! And I LOVE the white trunks of the birches

  26. jesh stg skriver:

    Anita, I cannot forget about the photo with the birches – so I would like to put that on my list to paint for a fall painting. Is that okay with you? Just let me know.
    For my pastels (chalk sticks) i Often change things around in a painting, or combine a few pics, but still I feel better, asking permission. Also, I have no idea If I will paint on it immediately or after months – when ispiration strikes:)
    Have a great weekend! ,

  27. Lena i Wales skriver:

    Vart har du tagit vägen?

  28. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

