Plötsligt har det hänt … igen …

Det är dags för Blommig fredag och temat är ”Plötsligt händer det”.

Jag hade ett totalt tomt huvud. Hade redan bestämt mig för att inte vara med den här veckan … heller (hade ett lika tomt huvud förra veckan) …

Så istället för att fundera på Blommig fredag gick jag en runda i trädgården för att se vad som fanns kvar att göra. Och jag konstaterade att plötsligt har det hänt … igen, senhösten har kommit så plötsligt att jag inte hunnit med. Den då bladen faller i mängd och med en rasande fart, den då frosten förvandlar spänstiga blad till klibbig gröt, den då det plötsligt är dags falla tillbaka i tiden och försöka förvalta den där timmen som vi förlorade i våras när vi sprang framåt, mot sommaren.

Det som för några veckor sedan var Britt-sommar hade plötsligt blivit Brist-sommar …

Vad hände med den här vyn …

20150831_Portal

… plötsligt såg den ut så här …

20151022_Portal

Och den vita rabatten som lyste i förhöstens kvällar …

20150831_VitaRabatten

… var plötsligt allt annat än vit …

20151022_VitaRabatten

Och rudbeckiornas balettjkolar …

20150831_Rudbeckia

… hade plötsligt tappat stärkelsen och blivit ankellånga …

20151022_Rudbeckia

Och hostan vid dammen som för några veckor sedan fortfarande hade spänstiga blad …

20150831_Dammen

… såg nu mest ut som slemhosta …

20151022_Dammen

Och prärien … sommarens stolthet …

20150831_Prarie

… där såg det ut som om en präriebrand dragit fram …

20151022_Prarie

Tja … det är nog bara att konstatera. De gröna rummen …

20150831_Rum

… är definitivt inte längre gröna ..

20151022_Rum

Än så länge finns det färg i naturen. Men plötsligt en dag så kommer det att hända. Alla löv har fallit och vi kommer att gå in i vintern …

Men hav tröst! För plötsligt så kommer något annat helt fantastiskt att hända. Vi får ge bort en timme igen och plötsligt se dom här söta blå le mot oss i skogsbackarna …

Spring_HepaticaNobilis

Avslutningsvis vill jag önska alla en trevlig helg. Glöm inte bort att ställa om klockan i helgen. Plötsligt får vi ju en timme extra😉

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Höst. Bokmärk permalänken.

44 kommentarer till Plötsligt har det hänt … igen …

  1. Anette skriver:

    Tydlig skillnad som du visar så fint med bilderna.
    Fick plötsligt blåsippslängtan.
    Trevlig helg!
    /Anette

  2. Marika skriver:

    Ett fint inlägg och härliga bilder.
    Ha en fin helg!

  3. Ruben skriver:

    Men, hallå där! Det ser ju fantastiskt ut, även nu, så du borde vara mer än nöjd!!! Men, så klart, inte så mycket grönt längre!🙂 Kolla Vries idag!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Men hallå där … tack🙂 Och det finns ju andra färger än de gröna som är fina. Hittar inte Vries längre😦 Får leta vidare.

      Ha det gott du också!
      /Anita

      • Ruben skriver:

        Du ska leta på Fb!
        /R

        • Anita skriver:

          Jo jag vet. Men jag är inte aktiv på fb men lyckades förra gången du tipsade om honom se hans foton ändå … fast nu går det inte längre.

          • Ruben skriver:

            Då kan du ju gå in här kanske,
            https://www.decoulisse.nl/jakobstuin
            Men vad jag tyckte du skulle se på Fb var ett inlägg om att han hade haft besök ”even from Sweden”, som han skriver, vad han nu menar med ”even”, ha ha. Den svenska (familjen, tror jag) hade bott på det B&B som finns i trädgården. De, har gjort ett inlägg om detta på FB, kanske du kan se det?? https://www.facebook.com/eva.mathiasson.3?fref=nf
            Eller kan du inte se något alls på FB? I vilket fall som helst, låter det väldigt lockande om man skulle göra en liten trädgårdsresa i Holland någon gång.
            /R

            • Anita skriver:

              Den första länken fungerade. Den andra inte. Even from Sweden … hm, ja det undrar man ju vad han menar med🙂 Men det jag kan konstatera är att hans B&B skulle jag definitivt vilja bo på.

              Ha det gott!
              /Anita

  4. Marit skriver:

    Ja, plutselig har hagen fått et nytt utrykk! Det går egentlig gradvis, men plutselig så legger vi merke til det. Sånn var det hos meg i dag også, og det var stor forandring bare fra i går. Vi fikk en storm i natt, og det falt ned masse løv. Bare å innse at det er skikkelig høst nå!

    Ønsker deg en fin helg, Anita!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja vi får inse att hösten är här. Men oj så ljust det var imorse när jag gick upp den normala tiden. Fast å andra sidan var det väldigt mörkt igår kväll istället. Ja, ja, vi får lov att ta oss igenom det här halvåret innan våren kommer igen. Någon storm har vi inte haft men det blåste rejält här om dagen.

      Önskar dig en fin vecka!

      Kram Anita

  5. Men så vackert det är ändå i alla sin förgänglighet! Njut av höstfärgerna🙂
    /Gunilla

    • Anita skriver:

      Förgänglighet är egentligen ett vackert ord. Jag njuter av höstfärgerna även om dom börjar falla till marken nu🙂

      Önskar dig en fin vecka!
      /Anita

  6. Galet vacker höst hos dig, ja den smäller lika högt som din sommar!
    Trevlig helg
    Anette

  7. lunasblogg skriver:

    Så är det. Dina höstfärger i näst sista bilden är då inte fy skam. Så fint och harmoniskt.
    Trevlig helg på dig också.
    kram
    Luna

    • Anita skriver:

      Nej jag är glad att vi faktiskt har både rött och gult i trädgården. Idag såg jag ett träd i skogsbacken bakom vår tomt som lyste helt rött. Vet inte vad det är men vackert är det.

      Ha en fin vecka!
      Kram Anita

  8. Lotta skriver:

    Vilket himla trevligt inlägg, gillar verkligen då och nu bilderna du visar och jag tycket din trädgård är jättevacker även i höstfärger! Slemhosta…hahaha det har även jag i trädgården! Trevlig helg! /Lotta

  9. Så moro å se ”før” og ”etter”-bilder av hagen din! Du har en fin hage! Hva slags type hekk er det du har som blir så rødbladet om høsten?

  10. Birgitta skriver:

    Vacker höst hos dig.
    Fortsatt trevlig helg.
    Birgitta

  11. Kristinas oas skriver:

    Men hallå, visa blåsippsbilder bara sådär!?😉 Nu får jag ju akut vårlängtan. Sådan ‘tur’ att jag inte planterat mina vårlökar i krukor än… Perfekt göromål på höstlovet tänkte jag.
    Gillar verkligen att du visar samma vy på fotona, tänk vilken förändring det är över året. Skulle vilja ha en sådan där time lapse kamera i vissa lägen, kunna se spänstiga stjälkar på våren, blomningen och hur allt sakta blir jord igen…
    Ha nu en riktigt fin helg!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Akut vårlängtan kan man få ibland fast egentligen gillar jag hösen. Det låter härligt med plantering av vårlökar på höstlovet. Jag gillar ju också före och efterbilder. När jag gjorde mitt inlägg så funderade jag på om jag (med början i januari) skulle leta efter något motiv som jag skulle kunna följa över året. Har funderat på det förut men det har inte blivit av. Kanske helt enkelt skulle ta mitt översta motiv som är taget genom portalen ut mot trädgården. Snart har ju vyn förändrats igen då alla löv fallit och färgerna förbleknat.

      Ha nu ett fortsatt fint höstlov!

      Kram Anita

  12. Britt skriver:

    Sådan bilder är intressanta! Vilken skillnad, som man bara ser om man tar bilder på olika tider. Jättefina. / Britt

    • Anita skriver:

      Tack Britt🙂 Ja det är kul med bilder på samma motiv tagna vid olika tidpunkter. Måste ta fler sådana.

      Ha en fortsatt fin vecka!
      /Anita

  13. Lena i Wales skriver:

    Tomt huvud, det vet jag hur det är att ha!! Har praktiserat detta flera gånger!!!
    Fina jämförbilder!
    I Spanien är det mer sommar än höst.
    Ha det bra!

    • Anita skriver:

      Ha, ha … så du känner också till fenomenet ”Tomt huvud”. Vi är nog många som drabbats av det då och då. Förstår att det är mer sommar än höst i Spanien. Inatt hade vi dessutom frost igen efter att ha haft milt ett tag.

      Ha det bra du också!
      /Anita

  14. Hei igjen! Takk for opplysningen om hekken. På norsk heter den blankmispel, og er en nokså populær hekkplante pga. høy herdighet. Utrolig flott rødfarge på hekken din! Ha en fin lørdagskveld:)

    • Anita skriver:

      Aha … så den heter så på norska. Då fick även jag lära mig något nytt. Kan meddela att det inte är många röda blad kvar på den nu. När dom börjar falla, då faller dom i mängd och snabbt.

      Ha en fortsatt fin vecka!
      /Anita

  15. Linda skriver:

    Jag vet att det inte är så somrigt längre, men jag tycker att din trädgård är alldeles ljuvlig i sin höstskrud. Visst är det underbart att saker kan vara jättefina fast på olika sätt😀
    Här blåser det halv storm i dag. Jag har skördat dillfrö och petat ner vitlök. Äntligen! Och så har jag sett att potatisen i övervintringsboden har slängt ut massor av rötter i jorden trots att jag satte de så sent som för en vecka sedan.
    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Oj, jag fick nästan ingen dill i år. Fick köpa min på torget🙂 Har massor i frysen. Vitlök blir det ingen för mig pga plastbrist. Men nästa år ska jag se om jag kan hitta någon plats. Har jag förstått dig rätt att du planterat potatis i din övervintringsbod? Har du tänkt skörda i vinter eller?

      Önskar dig en fin vecka!

      Kram Anita

  16. Trädgårdsflum skriver:

    Va fint att se före och efter! Vackra bilder! Jag gillar dock förebilderna bäst! Ha det gott, kram Ewa🙂

    • Anita skriver:

      Hi, hi … jag ska erkänna att jag gillar före-bilderna bäst också. Sen må hösten vara hur vacker som helst.

      Ha det gott du också!
      Kram Anita

  17. Sanda Cottage skriver:

    Oj, Anita, vilket vackert inlägg!
    Men trots att våra vackra blommor blivit bruna av frostnätterna så har du verkligen lyckats få dem att se vackra ut med din förmåga att hantera kameran!
    Kram och ha en bra vecka🙂

    //Veronica

    • Anita skriver:

      Tack Veronica🙂 Det var tur att jag tog bilderna förra veckan för nu är det minsann inte många löv kvar. Vet inte om du såg grodan vid dammen. Kan annars meddela att den heter Sandy. Gissa varför? Jo jag köpte den av er vid vårt besök hos Sanda Cottage förra året. Den bor vid dammen men får flytta in till vintern.

      Kram och en bra vecka till dig också!
      /Anita

  18. Carina skriver:

    Ja och ja kan inte hjälpa det men jag gillade båda versionerna starkt. Var och en har sin charm. De gula och bruna nyanserna, hostans glasighet det är något skönt över det. Kanske för att jag gillar att få tid till andra saker? Dina bilder säljer båda årstiderna så väldans väl🙂

    I Göteborgstrakten har det inte blivit så mycket höstfärger i år. Det känns som vinden tog många löv medan jag var borta. Gult och brunt dominerar. Och precis som du skriver – plötsligt händer det sköna igen.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Och visst är det väl ändå tur … att alla årstider har sin speciella charm. Du ska se min trädgård nu, drivor av löv ligger i alla rabatter och på gräsmattan. Men … jag kan inte neka till att det faktiskt är rätt snyggt, på sitt speciella sätt. Här har vi haft så pass mycket frost att vi fått en hel del röda färger till min stora glädje. Men de senaste dagarna har det blåst och de flesta löven börjar falla till marken. Vi går mot vintern … men … som vi konstaterat. Alla årstider har sin charm, så även vintern.

      Ha en fortsatt bra vecka!

      Kram Anita

  19. vilka härliga bilder! Jag kan verkligen tycka att hösten är minst lika fin som sommaren!

  20. Lena i Wales skriver:

    Tittade in för att se om det var något nytt. Det ”braiga” var att jag fick möjlighet att titta tillbaka lite hos dej och njuta av dina vackra bilder igen.
    Ha en skön söndag!

  21. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

