Trädgården just nu …

Upptäckte till min stora glädje att Blommig Fredag är tillbaka. Temat denna vecka är ”Trädgården just nu”.

Kan säga att min trädgård just nu är lätt bedagad. Det mesta är visset även om det mitt bland allt det vissna kan sticka upp en och annan nyutsprungen blomma … faktiskt till och med någon ros. Men jag gillar den här tiden. Totalt kravlös. Bara sticka in kameran bland växtligheten och trixa lite hit och dit med skärpan, leta färger och former. Inte bry sig det minsta om namn och komposition. Låta färgerna flyta ihop till en enda skön röra. Så gjorde jag när jag tolkade dagens tema och sedan tog jag bilderna och la in dom i ett galleri … huller och buller precis som min trädgård är just nu …

För att titta på bilderna i större format är det som vanligt bara att klicka på en av dom och sedan bläddra med pilarna.

För övrigt önskar jag alla en skön helg!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Höst. Bokmärk permalänken.

43 kommentarer till Trädgården just nu …

  1. Marika skriver:

    Så fina bilder, gillar speciellt den med små daggdroppar på den blå blomman.
    Ha en trevlig helg!

  2. Sanda Cottage skriver:

    Bästa fotografen, ever!!

    Precis så tycker jag om trädgården på hösten. Jag bara ”släpper” och det är så jäkla skönt.

    Denna sommar har varit lite bedrövlig tycker jag. Jag har lixom aldrig kommit ”ikapp” i år under sommaren.
    Inte fått tagit det lugnt för att när det inte regnat eller stormat så har jag skyndat, skyndat!!
    Innana sommaren gjorde vi upp planer för blandannat ett södertäljebesök och mycket annat och inget har blivit…
    Nästa år Anita… Kommer du inte undan😉

    Kram och trevlig helg!

    • Anita skriver:

      Nu gör du mig nästan generad … men glad förstås🙂 Sommaren blev inte alls vad jag tänkt mig heller … och det berodde inte enbart på vädret. Och du ska vet att jag inte vill komma undan … ser fram mot ett besök nästa sommar i det vackra vädret. För DÅ ska det bli en supersommar, eller hur😉

      Kram och trevlig helg till er också!
      /Anita

  3. Meta skriver:

    Så fint collage du har gjort den bilden med björkarna är fin den gillar jag Du kan du
    Ha nu en fin helg
    Kram Meta

    • Anita skriver:

      Jag gillade också bilden med björkarna. Dom växer inte i min trädgård men jag ser dom från min trädgård så dom fick vara med. Dom växer ju i det ”fjärde blomsterhavet” så därför var det ok tyckte jag🙂

      Ha en fin helg du också!
      Kram Anita

  4. Ruben skriver:

    Väldigt bra idé att fota utan att tänka på om det är överblommat eller oskönt på annat vis! Så är ju hösten i trädgården, allt går ju mot sitt förfall. Och ändå, eller kanske tack vare det, är den en sådan poesi i dina bilder. Mycket har att göra med ljuset förstås! Ha det gott, och tack för ditt uttömmande svar angående ”prärien”.
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Tack Ruben🙂 Ja framför allt älskar jag att fånga ljuset. Och höstljuset är härligt. Längtar efter en riktig dimmorgon precis när solen börjar bryta igenom. Eller första riktiga frostnatten då alla växter får vackra pälskläder.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  5. Så vakkert! Jeg er enig i at det er deilig på dene tiden å bare ”flyte med”. Det er minimalt med hagearbeid. Jeg rusler bare rundt:)

    • Anita skriver:

      Tack så mycket🙂 Javisst är det väl härligt att bara ”flyta runt” i trädgården utan krav. Bara njuta🙂

      Önskar dig en fin helg!
      /Anita

  6. lunasblogg skriver:

    Fantastiskt fint ljus du fångat i din bedagade trädgård som ändå återger hela sommarens färgspektra. Fotokonst!
    Kramar Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna🙂 Ja trädgården är lite som jag själv, bedagad😉 Det kanske är därför jag gillar den här tiden. Och visst finns även sommarens färgspektra kvar även om vi gått in i höstens varma färgskala.

      Önskar dig en fin helg!
      Kram Anita

  7. Lotta skriver:

    Dina bilder speglar verkligen hösten på det finaste sättet, fantastiska blommor och vilket fint ljus! Trevlig helg! Lotta

  8. Underbara bilder, var och en, tillsammans. Poesi som fångar känslan av… just nu.
    Blir nyfiken på den översta bilden till vänster, vad är det? Dessutom den citrongula jämte den blåblommande, tror flox. Vem är det?
    Allt gott!
    /Katarina

    • Anita skriver:

      Tack Katarina🙂 Den översta bilden till vänster är på min Vitlysing, Lysimachia clethroides. Då jag inte får budleja att övervintra hos mig så har jag istället vitlysingen. Den är också en fjärilsmagnet och jättevacker när den blommar. Även om det är en lysing så är den rätt enkel att hålla efter. Den citrongula är ett tvåårigt nattljus av många ansedd som ogräs. Den är fantastisk för man kan stå på kvällarna och se på blommorna när dom öppnar sig. Även om den är ansedd som ogräs så vill den inte sprida sig hos mig. Jag brukar få en kruka med bortrensade plantor från en granne som jag planterar ut och som glädjer mig på somrarna🙂

      Allt gott till dig också!
      /Anita

  9. GladiGrönt skriver:

    Underbara bilder som vanligt! Höstsolrosen Lemon Queen lyser hos mig också! Trevlig helg!/ Monica

    • Anita skriver:

      Tack Monica🙂 Javisst är den härlig, Lemon Queen. Den tar vid när annat börjar gå till vila.

      En trevlig helg till dig också!
      /Anita

  10. Marit skriver:

    Hei Anita!

    Vakre, vakre bilder som alltid! En ser på lyset i bildene dine at det ikke er sommer mer, men lyset er utrolig flott.
    Nydelig farge på gladiolene!

    Ønsker deg en fin lørdag og god helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Nej nu har sommarljuset ersatts av det glödande höstjljuset. Det gäller att njuta av det så länge som det bara går. Hoppas solen skiner hos dig också. Igår var en fantastisk dag här även om vinden var hård. Men den var ljum och skön.

      Önskar också dig en fin helg!
      Kram Anita

  11. Villroses hage skriver:

    Bra løsning, for sånn er det jo!
    Ha en flott helg

  12. Anette skriver:

    Skildrat så stämningsfullt. Gillar särskilt bilden med björkstammen och gräsen.
    /Anette

  13. Livihagen.com skriver:

    Her viser du at du virkelig kan håndtere kamera på en ypperlig måte. Så nydelige bilder, alle på sin måte. En virkelig spennende montage. Ha ei riktig fin helg. Hilsen fra Liv

    • Anita skriver:

      Tack så mycket Liv, så glad jag blir! Hösten är en härlig tid som inbjuder till promenader med kameran.

      Önskar dig en fin kommande vecka!
      /Anita

  14. Kristinas oas skriver:

    Vilket fint höstkollage! Bilden på björken var så fin, ljuset fick mig att drömma mig bort. Får nog bli en promenad till favoritstället längs med ån tror jag. Solhattarna bara fortsätter att bomma och lysa mot en, ser på bilderna att du har gott om dem. Hur gick det med den du frösådde? Blev den bra?
    Intensiv, men rolig jobbvecka här. Besök på Elmia trädgårdsmässa på onsdagen och medverkan på skördedag i går. Tur jag redan hade bloggat om trädgården just nu, ovetandes om att det skulle vara Blommig fredags premiärtema…😉
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Åh så härligt det låter, att ha ett favoritställe längs med en å. Jag har just kommit in från en kortare promenad i den varma oktobersolen. Tog för säkerhets skull en extra tröja men det var helt onödigt.

      Det låter som en väldigt, väldigt trivsam jobbvecka. Att få besöka Elmia och medverka på skördedag låter helt rätt i mina öron🙂

      När det gäller ‘Cheyenne Spirit’ så blev det en tråkig historia. Plantorna blev små och taniga trots att jag försökte ”dalta” med dom. Ingen blomma blev det och även om den ska vara perenn så tror jag inte den kommer tillbaka nästa år. Men det återstår att se. Du har ju dina frön kvar så nu får vi hålla tummarna för att det går bättre för dig. Jag vill ju gärna se hur den ser ut när den blommar🙂

      Önskar dig också en fin vecka!

      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Ah, vad trist att Cheyenne spirit inte ville sig! Jag är mest inne på sommarrudbeciorna nu, 50 % övervintrade och jag fick fina plantor av frön som trillat ner också.
        Kram Kristina

        • Anita skriver:

          Jag älskar sommarrudbeckiorna och dom övervintrar faktiskt här också. Och nya sorter skapas varje år. I år har det blivit en jättesnygg sort. Har tagit bilder under sommaren och planerar ett inlägg senare i höst. Sommarrudbeckior ska bli min melodi i fortsättningen också … och så den perenna ‘Magnus’ förstås för han trivs hos mig🙂

          Kram Anita

  15. Ulrika skriver:

    Supersnygga bilder! och så bra tolkat!
    Ha en härlig höstvecka!

  16. Cathy skriver:

    Jättevackert collage:-)
    Kram, Cathy

  17. Carita Nordén skriver:

    Såå vackra bilder, jag önskar att jag kunde ta lika fina. Ha en fin vecka.

  18. Linda skriver:

    Hahaha, lätt bedagad. Det kan man verkligen säga om min trädgård också. Det är väl så det ska vara den här årstiden, men det kan vara lite svårt att acceptera. Så visst är det tur att man kan ”ljuga” med kameran och bara visa det som ser riktigt fint ut🙂 Ibland tänker jag att den som besöker min trädgårde efter att enbart ha sett bilder från den måste bli väldigt besviken😉

    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Ha, ha … som jag känner igen mig. Det är flera som vill besöka min trädgård och tror att den är jättefin! Dom skulle bara veta😉 I synnerhet i år är den väldigt bedagad då jag haft ett icke trädgårdsår pga knät. Men jag kan erkänna att det har varit väldigt skönt. Lite av ett sabbatsår. Och då infinner sig förhoppningsvis en nyfödd lust till nästa år. För just nu är lusten inte alls på topp. Ibland finns tankarna att sluta med trädgård och hitta nya intressen i livet. Men jag vet hur det är, i januari börjar lusten spira igen när jag börjar bläddra i alla frökataloger🙂

      Ha en fin onsdag!

      Kram Anita

  19. Mycket njutbara bilder.Man känner nästan att du haft trevligt när du fotade också.
    Allt gott
    Anette

    • Anita skriver:

      Tack Anette🙂 Och jodå, du har alldeles rätt. Att få gå ut med kameran i höstsolen … det är riktigt, riktigt trevligt.

      Allt gott till dig också!
      /Anita

  20. Lena i Wales skriver:

    Njutbara bilder! Tänk att ni redan haft frost, lite skillnad mot Spanien.
    Ha det bra!

    • Anita skriver:

      Och värre ska det bli. Inatt hotar dom med -2 och natten mot lördag -3. Och vi brukar få ett par grader kallare än prognoserna … burr säger jag. Men dagarna har varit soliga och fina, i varje fall till och från.

      Ha det skönt i värmen i Spanien🙂
      /Anita

  21. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

