Skördeåret 2015

Nu är jag där, jag promenerar på den tunna linjen som sammanbinder förhöst och höst. För mig är september förhösten medan klivet över linjen till månaden oktober känns som ett kliv in i hösten. Ett ytterligare kliv senare tar mig till november och senhösten. Men det tänker jag inte på just nu.

Då sommaren blev förstörd av ett skadat knä så ser jag nu också fram mot nästa säsong. Knät opererades i torsdags (24/9). En menisk var skadad och en cysta togs bort (ofarlig). Dessutom hittades artros (trots att jag två gånger tidigare efter röntgen fått besked att det inte fanns någon artros) så nu väntar sjukgymnastik. Jag får väl ta det lite lugnare i fortsättningen. Inte gräva i timmar utan vila ibland. Inte släpa jordsäckar över hela trädgården utan börja använda pirra. Det ska nog gå bra. Mannen brukar kalla mig för ”Duracellkanin” så då kan ni ju ana hur jag far fram. Meniskskadan var annars troligen det som förstörde sommaren. Den gjorde att knät var liksom låst. Det gick inte att räta ut. Dessutom gjorde varje steg jag tog ont. Jag har i princip gått med ett ont och låst knä i över tre månader. Bara att nu vara ”upplåst” igen är härligt🙂

Hösten är räkenskapens tid. Det är dags att summera årets sådd och skörd. Vad gick bra, vad gick mindre bra, vad gick helt åt skogen. Vad har jag lärt mig till nästa år. Vad ska jag satsa på och vad ska jag strunta i …

Den här tiden är min tid på året. Jag älskar skördetiden. Nu njuter jag. Jag älskar att torka, tillaga och göra inläggningar. Att fylla kyl, frys och matkällare. Att lära mig nya sätt att kunna ta vara på skördar och spara dom under lång tid. Bloggvärlden är en fantastisk skattgömma för att hitta tips och idéer.

Nu i september/oktober har många blommor nått sin ålders höst men är fantastiska ändå. Nu behöver jag inte sikta efter skärpa och perfektionism. Nu kan jag bara låta kameran sakta svepa bland solkyssta rudbeckior. Och även om resultatet är suddigt och i total avsaknad av komposition så njuter jag av de svepande rörelserna och färgerna som flyter ihop i en glad höstdans. Det här är höst för mig och jag tycker om den!

20150909_Rudbeckia01

Efter denna inledning ska jag försöka summera lite av odlings och skördeåret 2015 för det var ju faktiskt det inlägget skulle handla om! Och det kommer att bli ett långt inlägg för jag har valt att samla allt på ett ställe.

Ett beslut jag tagit i år är att satsa mer på det ätbara. Idag har jag 6 dubbla pallkragar och kommer nästa vår att utöka med 4 ytterligare. Spaljéer för bönor, ärter mm kommer att sättas upp. Nya växter i trädgården kommer i fortsättningen i huvudsak att vara sådana som producerar ätbart. Fast det är klart … visst måste jag ha blommor också. Ätbart i all ära, det måste finnas lite annat också. Annars skulle mina kära vänner pollinerarna och fåglarna bli ledsna på mig. Och att gå ut med kameran bland blommande blommor, det skulle jag aldrig kunna vara utan.

N Ä S S L O R

När vi flyttade hit 1997 fanns här massor med nässlor. Dom rensade jag bort då jag inte ville ha nässlor i rabatterna. En del har kommit tillbaka och nu får dom vara kvar med förhoppningen att dom kommer att sprida sig. Den 11 maj plockade jag späda blad, alldeles för få, men dom blev ändå till en underbar vårsoppa som inledde skördeåret 2015:

20150511_Nasselsoppa

C H I L I

På vintern/vårvintern hade jag dragit igång sådderna inomhus. Först ut var som vanligt chili. Jag sådde de flesta sorterna den 18/1 och dom tog sig enormt bra. De jag sådde i januari var alla av sorten Capsicum annuum. Den 22/2 kompletterade jag med en Capsicum baccatum, ‘Jamaican Bell’.

Den mest tacksamma av alla är den lilla ‘Fireworks’. Den har jag alltid i köksfönstret. I år hade jag 7 plantor. Jag använder den både som färsk (behövs inte mycket då den är ganska het) och som torkad. Jag brukar säga att om jag inte skulle ha plats till att odla chili men i varje fall skulle försöka ha en enda sort, då skulle det bli ‘Fireworks’, just bara för att den är så liten och behändig, trivs inne och ger en enorm skörd.

20150730_TorkadFireworks

För övrigt var detta ett riktigt chiliår. Jag odlar dom i uterummet och i år var nog temperaturen där idealisk för jag har nog aldrig skördat min chili så tidigt som i år och jag har nog aldrig haft så riklig skörd. Förutom att jag torkat i ugn så är frysen fylld med färsk hackad chili och halvor att använda för ostfyllning, soppor och annat under vintern.

20150730_ChiliGreenYellowRed

I slutet av september finns bara några plantor kvar i uterummet. En av dom är ‘Jamaican Bell’. Capsicum baccatum blir alltid väldigt högväxta och jag döpte min planta till ”klockportalen”.

20150828_JamaicanBellPortal

När man studerar frukterna på nära håll så förstår man varför den fått just namnet ‘Jamaican Bell’. Det visade sig också att den var idealisk att ostfylla och gratinera. Alldeles lagom med hetta utan att vara mesig.

20150918_JamaicanBell

T O M A T E R

Jag odlar mina tomater utomhus så jag kan direkt säga att det här var ingen bra tomatsommar. Jag var ivrig att så dom, sådde dom redan den 2 mars vilket var minst 2 veckor för tidigt. Orsaken var att jag förra året hade problem med tomatsådden. Den första omgången grodde inte och jag fick därför sätta en ny sådd och hamnade lite i tidsnöd med vissa sorter. Men trots att sådant kan hända kommer jag i fortsättningen ändå inte att så dom förrän i slutet av mars.

I år hade jag skippat mina favoritsorter ‘Sungold’ och ‘Gardener’s delight’. Det ångrar jag. Som jag saknade dom. Dom ger alltid riklig med skörd och är väldigt goda. I år prövade jag en sort som skulle vara tidig och klara kyligt klimat bra, ‘Sub arctic plenty’. Men den blev en besvikelse. Den har gett många frukter men oj vilken tid dom har tagit på sig att mogna. Övriga små tomater har i år varit ‘Wilma’, ‘Ildi’ och ‘Maskotka’. En något större har varit ‘Outdoor girl’ och den har faktiskt givit riktigt mycket denna sommar.

Jag vill alltid ha några större sorter. En som jag har haft varje år är ‘Incas F1’. Det är en större plommontomat (kallas kanske också pastatomat). Den är utmärkt att ha i matlagning. Den har gett bra med skörd och det lustiga är att den mognat mycket snabbare än körsbärstomaterna.

20150910_TomatIncas

En liknande sort köpte jag frön till på en trädgårdsresa i Toscana sommaren 2013. Den heter ‘Rio Grande’ och den gillade jag väldigt mycket. Inte riktigt lika långsmal som Incas men annars väldigt lik den.

20150910_TomatRioGrande

En mycket angenäm överraskning var den orange ‘Dina’. Frukterna var av fin kvalitet och smakade mycket gott. En ganska stor tomat som jag kommer att ha fler plantor av nästa år.

20150910_TomatDina

För att lite tydligare se ‘Dinas’ orange färg jämfört de röda så har jag tagit en bild där ‘Dina’ och ‘Rio Grande’ syns tillsammans. Som synes är ‘Dina’ klart orange.

20150910_TomatRioGrandeDina

Tyvärr blev det alltså inte så mycket skörd som det brukar men jag ska definitivt inte klaga. Vi har haft färska tomater varje dag sedan andra veckan i juli. Och vi äter mycket tomater. Jag har lagat många soppor och fiskgrytor där tomat varit basen. Jag har också för första gången prövat att torka tomater fnösketorra i ugn.

20150918_TomaterTorkUgn

På bilden syns att jag lagt dom på grillpinnar som jag oljat in med olivolja. Detta för att få lite luftväxling runt dom och att lättare kunna vända dom (dom fastnar annars lätt på underlaget). Dom ska alltså bli helt torra, ingen fukt får finnas kvar. Då kan man tydligen spara dom i flera år. Jag har lagt dom i en glasburk och ställt dom i skafferiet. Då jag var nyfiken på hur dom skulle smaka så tog jag tre skivor och la i en omelett. Kan säga att dom smakade jättemycket! Väldigt gott och en mycket angenäm överraskning.

20150918_OmelettTomat

Den 28/9 gjorde jag ett gäng ”soltorkade” tomater i ugnen. Då ska dom inte bli fnösketorra utan lite härligt sega. Jag lägger dom tillsammans med lite annat smått och gott i en burk där jag fyller på olivolja och är noga med att oljan täcker allting. Den här gången blev det grovmalen svartpeppar, hackad vitlök, färsk basilika och chiliflarn. Nu ska dom få stå några dagar och gotta till sig men sedan ska dom hamna i en god pasta.

20150928_TomaterOlja

Natten mot söndag (27/9) skulle det bli kallt och på morgonen såg jag att grannens tak var vitt så visst hade det varit lite frost. Jag hade redan tagit in alla omogna tomater. Dom som redan börjat mogna brukar jag lägga på fat i fönstret. De omogna däremot brukar jag klippa av i klasar och hänga upp i det soligaste fönstret.

20150916_TomaterWindow

Trots att många av dom är helt gröna och stenhårda så mognar dom på det sättet. Dom mognar dessutom väldigt jämnt och fint och i och med att dom hänger fritt så blir det inga skador på dom. Det känns lite lyxigt att gå till fönstret och plocka mogna tomater när det är frost ute.

20150926_TomaterWindow

K Å L V Ä X T E R

Jag älskar ju brysselkål och brukar odla det men i år så valde jag istället broccoli. Det var nog ett väldigt klokt val beroende på den kalla regniga sommaren. Brysselkål tar ju tid på sig att utvecklas.

Sorten heter ‘F1 Green Magic’ och jag sådde den inomhus den 2/3. Den gav tidig skörd av små ”huvuden”. Mycket goda! Sedan har den fortsatt att ge små sidohuvuden under hela sommaren/hösten. Jag har skördat under hela september och även om inte huvudena längre är så fasta så går dom utmärkt att använda i matlagning och i sallader. Den här bilden är från den 10 september.

20150910_BroccoliF1GreenMagic

Det går att äta många delar på broccolin. Stjälkarna smakar vädligt gott. Blommorna smakar också angenämt och blir dessutom vackra som dekoration.

20150914_BroccoliBlommor

När det gäller kålväxter så brukar ju det stora problemet vara kålfjärilens larver. I år hade jag byggt små hus för att skydda odlingarna. Dels mot objudna gäster, dels mot den kyliga sommaren. Jag använde kompoststängsel och fiberväv. Jag gjorde en liten ”dörr” av fiberväven på ena långsidan som jag kunde fästa upp med klädnypor för att kunna komma åt att vattna och skörda. Det här fungerade väldigt bra!

20150617_SkyddPallkragar

R Ä D I S O R

I pallkragen med broccoli sådde jag rädisor runt plantorna. Det fungerade väldigt bra och vi fick en rejäl skörd med rädisor. Däremot fungerade inte den andra omgången jag sådde. Vet inte varför men kanske kan det dåliga vädret spelat in. Det lustiga är att det brukar vara tvärtom. Den första skörden blir ”så där” medan den andra blir jättefin.

20150622_Radisor

S A L L A D

Egentligen borde rucolan ha hamnat under kålväxter men då den äts som sallad så har jag den under salladsrubriken.

Det här var första året jag prövade att förså sallad i min odlingsstation inomhus. Den står i matkällaren där det är svalt och det var idealiskt. Salladen sådde jag den 8/4 och den grodde fint och i maj satte jag ut små plantor som tog sig väldigt bra. Jag prövade med ett fåtal sorter men då det gick så bra så blir det fler nästa år.

Sorterna var Rucola, Intrigue och Chartwell (romansallad)

20150512_Sallad

Det jag kan konstatera är att det var samma sak med salladen som med rädisorna. Omgång två tog sig inte. Det verkade nästan som om något åt upp rötterna. Men då gjorde jag så att jag bredsådde sallad inomhus i odlingsstationen i matkällaren. Den blev hur fin som helst och resulterade i att vi ändå hade sallad hela sommaren. Jag kommer att göra likadant nu i höst. Härligt att skörda egen sallad under vintern.

Jag prövade i slutet av juli också att så vintersallad ‘Verte de Cambrai’. Den grodde fint men sedan stannade den upp helt. När jag kollade den den 29 september såg jag att den börjat så smått att utvecklas. Den tål ju frost så kanske det kan bli lite, lite skörd framåt oktober ändå.

G U R K A

För första året fick jag ingen spinn på slanggurkan i uterummet. Det berodde troligen på en stor insats jag gjorde förra hösten. Då kastade jag min jättelika änglatrumpet som var ”spinnhärden”. Fuchsiorna som jag inte ville slänga men som var potentiella spinnbärare klippte jag in helt, tog bort alla blad och skalade av all bark på stammen och grenarna. Därefter tvättade jag dom med såpvatten. Sedan planterade jag om dom i ny jord i rena krukor och ställde dom på rena fat. Därefter dammsög jag först hela uterummet från golv till tak och därefter skurade jag det med såpa. Det var ett enormt jobb men i år har jag inte haft antydan till spinn i uterummet och det är första året någonsin.

Slanggurkan som jag brukar ha heter ‘Sherpa’ och är lagom stor att ha i uterummet. Då det var spinnfritt gav den en enorm skörd. Frukterna blir ca 15 cm.

I en av pallkragarna (som jag byggt ett tält omkring) hade jag två plantor av druvgurkan F1 ‘Partner’. Dom gav, trots den dåliga sommaren, bra skörd och resulterade i härliga inläggningar av smörgåsgurka. Dom blev så goda att vi fick ”leverpastejsmörgåsdille” och nästan åt upp all. Men ett par burkar har vi kvar till vintern.

20150808_Gurkburk

K R Y D D O R

Gräslök och persilja växer i en rabatt bredvid pallkragarna och ger skörd hela sommaren. I år lite sämre än vanligt men kanske också det berodde på att sommaren var dålig.

Rosmarin, timjan och mynta (marockansk och grönmynta) hade jag satsat på att ha i kruka. Det blev väldigt bra. Krukorna med mynta kommer jag att gräva ner i en av pallkragarna över vintern, det brukar jag göra och det fungerar bra. Rosmarinen och timjanen är fortfarande så fina att jag kommer att ta in den krukan i uterummet över vintern.

20150831_RosmarinTimjanMynta

Jag var lite sen med basilikan men den 9/6 sådde jag i odlingsstationen i matkällaren. Den tog sig över förväntan och vi har haft enormt fin basilika hela sommaren. Det har blivit en hel del pesto. Fortfarande har vi massor och den är jättefin. Jag ska göra ett försök att frysa hela blad för att sedan ha i såser och annat under vintern. En av krukorna kommer jag att ta in i köksfönstret men utan extra tillskott av ljus brukar dom ju bli rätt tråkiga efter ett tag.

20150831_Basilika

D I L L

Min dill gick inte till. Den första omgången jag sådde tidigt blev bara några stackars stänglar som knappt räckte till färskpotatisen. Den andra omgången (som brukar bli riktigt bra) ville sig inte heller. Det där med dill är konstigt hos mig. Vissa somrar får jag hur mycket som helst medan andra somrar inte ger nåt. Men dill vill jag ha i frysen så jag köpte därför ett helt kilo på torget i Södertälje.

20150919_DillTorget

Ett kilo kostade 80 kronor och när jag jämförde med 15 kronorsförpackningen från ICA så kändes det väldigt billigt.

20150919_DillTorgetICA

L Ö K

Något jag saknar är vitlök. Jag har ingen plats för den men nästa år när jag ska utöka köksträdgården kommer det att bli ändring på det. Så 2017 hoppas jag på att få skörda vitlök.

I år odlade jag röd, gul och schalottenlök i en av pallkragarna. Jag började med att ha dom under drivbänk för att förvilla bort lökflugan och det fungerade bra. Med tanke på det begränsade utrymmet blev det ändå en bra skörd och vi har njutit färsk lök i sommar. Schalottenlöken har jag en hel del kvar av som jag kommer att kunna använda i höst och vinter. Förra året så räckte den i princip hela vintern. Jag förvarar den i en korg i uterummet och det fungerar förvånansvärt bra.

20150831_Schalotten

B R Y T S O C K E R Ä R T

Vi har inte haft så mycket plats att odla bönor och ärter men också det ska det bli ändring på till nästa år. Jag satte ner ett fåtal frön av brytsockerärten ‘Delikett’ och det blev en mycket angenäm överraskning. Trots att jag hade så få plantor gav dom en stor skörd av fina, delikata ärtskidor. Den ska jag definitivt satsa på nästa år igen.

20150831_BrytsockerartDelikett

P O T A T I S

Vi har alltid bara en sorts potatis och vi har alltid samma sort. Det är vår favorit, den röda ‘Cherie’. Det spelar ingen roll hur somrarna är, vi får alltid enorma skördar med potatis. Vi odlade i år i två pallkragar och tre stora krukor. Dom i pallkragarna satte vi den 6/5 och dom i krukorna den 22/5. I slutet av juli satte vi dessutom några potatisar till för att se om det skulle kunna bli lite färskpotatis att förgylla hösten med. Då det närmade sig frost skördade vi den 26 september. Det var inte så många men det gav oss flera portioner. Och dom var precis lika goda som i juni. Det här kommer vi att pröva nästa år igen och då kanske sätta några fler.

Jag har inte tagit någon bild på potatisen i år såg jag men hittade den på en ”skördesamlingsbild”.

20150831_Diverse

M O R Ö T T E R

I år hade jag tänkt mig ett experiment. Jag såg ett inslag i Gardener’s World från en koloniträdgård. Där var det en man som hade sått morötter jättetätt i en rund kruka som var placerad på en piedestal. Det gjorde han för att lura morotsflugan som enligt sägnen inte flyger högre än 50 cm. Det roliga var att morötterna var jättefina trots att han sått dom så tätt. Dom var små men såg ut som riktiga delikatessmorötter. Om det där med morotsflugan stämmer vet jag inte men jag hade i varje fall tänkt pröva. Men så kom det eländiga knät emellan så det blev inte av. Men … jag kommer definitivt att pröva nästa år. Fröna är redan inköpta!

Det var väl ungefär allt från den ätbara sommaren 2015. Slutbilden får bli på en av sommarens många mozzarellaluncher där osten ackompanjeras av idel egen skörd, tomaten Dina, basilika, broccoli och brytsockerärt. Älskar sådana här lätta luncher under sommaren (även om den på bilden intogs den 11/9). Men nu är ju sommaren slut så idag blev det lasagne😉

20150911_Mozarella

Ha det så bra därute. Hoppas ni njuter av det fina höstvädret och höstskördarna!

Det här inlägget postades i Chili, Dill, Frösådder, Grönsaker, Höst, Potatis, Skördetider, Tomater. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Skördeåret 2015

  1. Hade skrivit jättelång kommentar som halkade bort, suck. Nu nöjer jag mig med att säga att det var ett ambitiöst inlägg.
    Allt gott
    Anette

  2. Anita skriver:

    Så tråkigt att din långa kommentar halkade bort😦 Japp! så är det! Mina inlägg är ofta vääääldigt långa🙂 Det beror dels på att jag gillar att skriva, fingrarna far fram utan att jag hinner hejda dom, dels beror det på att min blogg är min egen dagbok där jag kan gå tillbaka och se hur jag gjorde olika saker. Har visserligen en handskriven tummad bok där jag har massor med noteringar om just odling men bloggen är bra då jag kan komplettera på ett enkelt sätt med bilder också. Om sedan någon annan söker på något och kan få några tips är det ju bara bra. Som jag skrev i mitt inlägg så är bloggvärden en guldgruva. Jag har fått så många bra tips via blogginlägg🙂

    Allt gott till dig också!
    /Anita

  3. lunasblogg skriver:

    Nu har jag läst ditt långa inlägg och svarat på ditt mail. (Mitt datastrul verkar vara över nu, puh.)
    Måste säga att du är fantastisk på att odla och hålla ordning på vad och när du sått allting och så fint det ser ut. Min odling i år går inte till historien, men jag hoppas ha bättre energi för det nästa år.

    Allt Gott
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Ja jag prövade att kommentera hos dig och det gick bra igen. Har också mailat dig tillbaka🙂

      Jag har år efter år blivit väldigt noggrann med att skriva upp alla mina sådder, när jag skolar om, när jag planterar ut, när jag ser första blommorna, när jag skördar första tomaten etc. Långt ifrån allt har jag skrivit upp i detta inlägg. Det här inlägget fungerar för mig som en sammanfattning av skördeåret som jag kan gå tillbaka till om några månader när nästa års säsong startar igen. Detaljerna har jag fortfarande i en handskriven bok med ritningar och annat över odlingarna. Även om jag tror att jag ska komma ihåg det mesta så visar det sig att jag glömmer väääldignt mycket😉

      Allt gott till dig också!
      Kram Anita

  4. Marit skriver:

    Hei Anita! Som vanlig så ser jeg ditt innlegg evigheter etter at du har postet det…

    Det er godt å høre at du har blitt operert og alt er bra med deg. Du må lære deg å ta det med ro fremover ja, og ikke jobbe for lenge av gangen i hagen. Jeg vet hvordan det er å ville gjøre mest mulig på en gang, men noen ganger må en lytte til kroppen også…

    For en fantastisk avling du har hatt i år! Jeg er så imponert over alt du dyrker og får til! Fantastiske bilder av masse godsaker!

    Jeg har hatt så lite energi i hele sommer, at avlingen her ble ganske dårlig bortsett fra potetene da. Jeg har dyrket Blå Kongo i store murerbøtter, og de ble faktisk veldig flotte. Tomatene ble det så som så med. Får håpe det blir bedre til neste år.

    Ønsker deg god bedring med kneet, og ha en fin helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja det är skönt att operationen är över. Och jag ska försöka hejda mig i fortsättningen och inte göra allt på en gång även om det är svårt. Jag blir så ivrig och tycker det är så kul när jag kommit igång. Men jag ska lyssna på kroppen och framför allt knäna😉

      Köksodlingen blev trots det usla vädret i juli relativt bra. Men jag hade hoppas på en mycket större tomatskörd. Jag hade planerat att koka egen tomatpuré och göra såsgrunder mm. Lite har det blivit men inte alls så mycket som jag hoppats på. Men jag är optimist och hoppas att nästa sommar ska bli ett idealiskt tomatår.

      Blå Kongo var länge sedan jag åt. Det är ju en väldigt läcker potatis. Ibland så finns den att köpa där vi handlar men inte så ofta. Det är roligt med färgade potatisar. Det är därför vi tycker om den röda Cherie. Fast den är bara röd i skalet och mest som okokt. En del av det röda försvinner när man kokar den men oj så god den är.

      Önskar också dig en riktigt skön helg!

      Kram Anita

  5. Linda skriver:

    Hm … jag kanske också borde göra lite avräkning i trädgården. Fast det är lite för mycket just nu för att jag ska känna att jag hinner. Det är så mycket annat jag vill och nästan ingenting blir av eftersom jag bara vill hänga med näsan i en bok när jag kommer hem från jobbet. Mitt nya jobb är livsfarligt på det sättet – har ju tillgång till ALLT och dessutom står de och vinkar till mig i hyllorna …

    Så skönt att det känns bättre med knät. Hoppas att du inte har alltför ont – för jag antar att det inte går över med en gång.

    Din bild på de små tomatklasarna som hänger i snören är alldeles underbar. Så fint😀

    Kram
    Linda

  6. Ruben skriver:

    Oj, vad du verkar ha fått ut mycket ut din täppa! Och tallriken på sista bilden set ju så delikat ut, att man riktigt börjar dregla! Här har det väl inte gått så bra i trädgårdslanden, och jämt ska man behöva skydda mot rådjuren!
    Jag förstår, att ditt knä nu är bra igen! Det var väl skönt!! Du kanske till och med kan åka på en trädgårdsresa?! Verkligt intressant att läsa ditt reportage från täppan, trots att det inte är trädgårdslanden som ligger mig varmast åt hjärtat, det brukar jag överlåta till hustrun.🙂
    Jättefina bilder som vanligt!

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Ja det har blivit mycket mozzarella i sommar🙂
      Knät är bättre men långt ifrån bra. Det tar nog sin tid, men nog är det så pass bra att jag skulle kunna åka på en trädgårdsresa😉 Och här är det tvärtom, det enda som mannen i huset gillar med trädgården är det ätbara med betoning på potatisen😉

      Ha det gott!
      Anita

  7. Ruben skriver:

    PS Jag har även kommenterat ditt ”prärie”-inlägg och ställt en fråga.
    /Ruben

  8. Ruben skriver:

    PPS
    Jaap de Vries är rätta namnet.
    /Ruben

  9. Kristinas oas skriver:

    Skönt att knät är bättre, inte kul när man inte kan göra det man vill i trädgården.
    Jag har med intresse läst om dina fina odlingar och mentalt antecknat sortnamn. Tyvärr kan jag meddela att morotsflugan flyger högre än 50 cm. Våra upphöjda bäddar är 60 och det klarar den…😉
    Jag har inte gjort något odlingsbokslut i år, det får nog bli i vinter, men vissa saker har ju gått bättre än andra i år. Sallad i alla former tex.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja jag kämpar på med knät🙂
      Anade att morotsflugan inte kunde räkna. Har dom sagt 50 cm ska dom ju inte flyga högre än det. Jag hade dock tänkt ta i ordentligt och höja upp odlingen till över en meter. Så högt hoppas jag inte den kan flyga. Dessutom tänkte jag ställa planteringen en trappa upp på altanen för att riktigt ställa till det för dom. Jag meddelar nästa höst hur det går.

      Odlingsbokslut är bra. Mitt ”stora” bokslut har jag i en svart handskriven bok. Det är min odlingsbibel och jag älskar att bläddra i den.

      Ha en fin helg!

      Kram Anita

  10. Cathy skriver:

    Wow säger jag bara! Vad duktig du varit och det trots ett skadat knä. Otroligt härliga bilder på alla dina grönsaker och örter mm, mm:-) Lustig det du säger om rädisor och sallad, vi upplevde precis samma sak, första skörden blev riklig och bra men andra blev nästan ingenting. Och sockerärter har vi också haft och fått massor av. Det ska vi nog ha nästa år igen. Ron har haft grönsaksland som projekt och köpte bågar som han satte upp som polytunnlar med fleece över. Rödbetor fick vi jättefina och nu har vi snart selleri att skörda. Borlottibönor sitter kvar där ute så vi hoppas på frostfritt ett tag till. Vi har haft samma små tomater i några år, de blir mörkt röda nästan bruna och de som bott i uterummet har inte givit så värst skörd, plantorna har blivit jättehöga bara. I år satte vi ut några plantor på sidan av huset vid de upphöjda rabatterna med polytunnlarna. Där är det inte jättemycket sol men där har vi fått massor med tomater istället. Jag har också plockat in alla även de gröna och de ligger och mognar i soliga fönster.
    Ha en härlig helg och jag hoppas ditt knä läker fort.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Det flesta sådde och planterade jag ju medan knät fortfarande var helt. Och nästa år hoppas jag vara fit for fight igen. Jag vet att du berättade om Rons grönsaksland. Lustigt att ni hade samma erfarenhet av rädisor och sallad. Kanske en form av Stockholmssyndrom den här sommaren. Kul att ni fick så mycket tomater utomhus. Förmodligen en bra sort som gillade utomhusklimatet.

      Ha en fortsatt skön helg!

      Kram Anita

  11. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

