Mina ”felfärgade” hibiskusar

I vardagsrummet har jag hibiskusar som brukar växa tills dom täcker hela fönstret. Jag har tyckt det varit bra för det hindrar fåglar från att flyga in i fönstren då dom inte kan ”se igenom” mot köksfönstret vilket dom annars gör och därför också försöker ”flyga igenom” huset. Fast nackdelen är ju att det blir väldigt mörkt inomhus.

Ett par av hibiskusarna är väldigt gamla och då dom i princip blommar oavbrutet så har jag alltid gillat dom. Men … det finns ju alltid några men. Hibiskus drabbas ju allt som oftast av spinn. Mina brukar ha spinn på vårarna men efter några duschar så brukar jag kunna trycka tillbaka angreppet. Fast försvinner gör dom ju inte. På vintrarna sitter dvalhonorna gömda någonstans och väntar på att våren ska komma då dom går till nytt angrepp. Jag har egentligen inte brytt mig om det förut då hibiskusarna står isolerat i vardagsrummet och spinnet har hållit sig just till hibiskusarna. Men nu vill jag ha lite andra växter (som också älskas av spinn) i angränsande fönster och då blir det ett problem.

I våras bestämde jag mig för att försöka bekämpa dom biologiskt. Skickade efter spinnrovkvalster och placerade ut granulatet på bladen helt enligt instruktionen. Men antingen så fanns det inga kvalster eller också var dom döda för spinnet levde och frodades som aldrig tidigare.

Nu funderade jag på att slänga alla hibiskusar. Men … det finns ju som sagt alltid några men. Den äldsta, en rosa, med inte alltför spännande blommor …

20120810hibiskusrosa

… har utvecklat en gren med blommor i en fantastiskt röd färg …

20121018hibiskusred

Bilderna på den rosa/röda är från 2012 men grenen med de mörkt röda blommar varje år.

Och i år så hände samma sak med den vita. Den vita har jag alltid gillat för blommorna är ofantligt stora och snygga med sin blodröda mittpunkt …

20150820_VitHibiskus01

I år så kom plötsligt en gren med mörkrosa blommor. Blommorna är lika stora som dom vita och dom har också den mörkröda mittpunkten …

20150820_RosaHibiskus02

Det ser rätt trevligt ut att se dom blomma tillsammans …

20150820_VitRosaHibiskus01

20150821_VitRosaHibiskus01

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Dom får väl vara kvar ett tag till. Kanske prövar jag med spinnrovkvalster i vår igen och reklamerar om det inte fungerar. Det skulle jag naturligtvis gjort redan i år men av olika anledningar blev det inte av.

Kanske det här är hibiskusars (och även andra blommors) överlevnadstaktik. När ”ägarna” börjar prata om att slänga dom så kommer dom med en gren med blommor i en helt ny variant som ”ägarna” inte kan motstå. Min gula hibiskus har ännu inte kommit med en ny variant. Jag ska nog gå upp i vardagsrummet och prata vitt och brett om att jag ska slänga den så får jag se vad som händer😉

Det här inlägget postades i Hibiscus, Hibiskus. Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Mina ”felfärgade” hibiskusar

  1. Kristinas oas skriver:

    Haha, de är luriga växterna, vad gör de inte för att vi ska behålla dem?😉 Vackra blommor, både nya och gamla, så hoppas spinnbekämpningen lyckas denna gång.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Javisst är dom luriga😉 Pelargoner brukar göra likadant. Helt plötsligt så kommer det grenar med blommor i en helt annan färg. Har flera sådana. Men det är rätt kul.

      Ha en fin dag!
      Kram Anita

  2. GladiGrönt skriver:

    Fantasiska! Inte kan du kasta dom! Och just för att dom är gamla också.

  3. Eva, storasyster skriver:

    😀😀 Kära chillasyster, nu har jag läst alla text och sett dina vackar hibiskuskar! Jag som hela mitt liv, nästan, gått omkring och trott att det är mitt fel att hibiskusar får spinn. Men så är det alltså inte. Jag tror inte jag skaffar mig någon hibiskus i alla fall. Vem vet kanske Nessie kan fungera som spinnrovskvalster!🙂🙂
    Tänk att jag tror att det är precis som du säger att blommorna känner på sig när ägaren börjar muttra om att slänga dem och att de då sätter igång en process med olika färgskiftningar på blommor och blader, som gör det svårt för ägaren att slänga dem!
    Sedan har jag hört något om att när en växt håller på att dö, sätter den igång och blommar för fullt, men det är säkert fel!
    Det är alltid underbart att se dig kära chillasyster! Lycka till med den gula hibiskusen också. Det kanske bli någor åt orangehållet!🙂🙂
    Krama Lucy! Hälsa Thomas
    Kramar
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Ha, ha … vet du vilken av våra sånger som vi sjunger i kören jag kom att tänka på nu, jo naturligtvis ”Spindelkvinnans kyss”😉 Den som du skulle nämna igår men inte kom på vad den hette utan sa … ”den där om häxan”. Men jag känner ju dig så jag visste exakt vad du menade. På samma sätt som när du kallade pipranka för tobaksplanta😉

      Det är faktiskt helt riktigt att när en växt håller på att dö så blommar den som bara den. Det hände vårt gamla plommonträd.

      Ha en bra dag på jobbet. Och förresten … en orange variant av den gula hibiskusen vore inte fel alls🙂

      Kram från chillasyster

  4. Lena i Wales skriver:

    Vilka skojare! Ja, man vet aldrig!
    Men vackra är de att se på!

  5. Britt skriver:

    Nej, släng dom inte. De är ju så vackra. Min mamma hade alltid fönstret fullt av en dubbel mörkrosa sort. Det blev tydligen angrepp på dom också för ibland trädde hon en plastpåse över dem och så fick pappa som var rökare, blåsa in rök i plastpåsen. Det var säkert inte nyttigt för någon av dem. Men pappa rökte ju ändå, så varför inte göra så. / Britt

    • Anita skriver:

      Japp, det avgör saken. Jag ska börja röka på gamla dar! Nä, skoja bara. Men det lät ju som ett något ovanligt knep, kanske vanligare förr då fler rökte. Jag tror jag kör med den snällare varianten med rovkvalster. Kanske inte så snäll för spinnet men …🙂
      /Anita

  6. Hej Anita!

    Precis så är det. Säger man att man skall slänga så skärper de liksom till sig.
    Så gjorde jag med en hortensia. I år är den större än jag vet inte vad och blommar med olika färger. Så kämpa på.
    Annika

    • Anita skriver:

      Jo, jag får nog kämpa på. Fantastiskt med din hortensia. Att få olika färger på blommorna på samma planta är lite av en dröm.

      Ha en bra helg!
      /Anita

  7. Marit skriver:

    Hei Anita!

    Så vakre bilder av dine hibiscus! De er så utrolig vakre disse blomstene, men jeg har ingen nå for jeg får bare masse spinnmidd på de. Men dine ser så friske og fine ut! Håper du klarer å holde de gjennom vinteren uten spinn! Jeg har sett at det er midler å få kjøpt mot det, men har ikke prøvd det selv. Den hvite med rødt i midten er bare så vakker! Har du prøvd en sorten som heter H. syriacus? Jeg hadde de i to år, men ga til slutt opp pga. spinn. De har også veldig vakre blomster.

    Tusen takk for alle hyggelige og oppmuntrende kommentarer hos meg, Anita! Jeg setter veldig pris på de🙂

    Ha en fin dag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja just nu är dom friska och relativt fria från spinn. Men till våren kommer spinnet tillbaka. Jag är också väldigt förtjust i den vita med blodröd mitt. Det är ju också extra kul att just den kom med en ny variant.

      När vi var på semester 2002 i Italien så tog jag frö från en Hibiscus syriacus som jag sedan sådde. En planta tog sig och två år så hade jag den i en skyddad rabatt. Den gav ett par vackra blå blommor men sedan kom en alltför sträng vinter med barmarksfrost och då dog den tyvärr. Men dom är jättevackra.

      Hoppas vattnet börjat rinna undan hos er och att du får en fin helg!

      Kram Anita

  8. Linda skriver:

    Jag förstår att du är kluven. Spinn är öken, men dina hibiskusar är underbara. Och bilderna fantastiska! Bra att du påminner mig – jag ska passa på att beställa nematoder innan det blir för kallt ute.

    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Det var rätt ord, öken, det är vad spinn är. Och i det närmaste omöjligt att bli av med. Jag får försöka göra ett nytt försök i vår. Bra att du nämnde nematoder, det måste jag också beställa innan vintern kommer.

      Önskar dig en bra helg!

      Kram Anita

  9. Sanda Cottage skriver:

    Men vilka galet vackra!! Jag har inga ”inomhusväxter” alls! Inte min grej. De bara dör!!
    Jag skulle verkligen vilja ha några men eftersom jag inte har ”gröna fingrar” så är det inte värt. Det enda jag klarar är Brudorchidéer men de är jag så trött på så de har blivit förvisade…
    Men hibiskusar kanske skulle få mig att ”gå igång”
    Oavsett, så är de galet galet vackra så fortsätt kämpa🙂

    Kram

    • Anita skriver:

      Ja galet vackra är dom vilket också småodjuren tycker😉 Brudorkidéer har jag också tröttnat på. Hibiskusarna blir kvar ett tag till, kampen fortsätter. Annars funderar jag på att sätta upp växtbelysning i de andra fönstren och odla kryddväxter under vintern.

      Kram Anita

  10. Carina skriver:

    Aha… tack för tipset! Jag ska titta på mitt träd med mörkt röda, dubbla blommor och tänka ut det. Då får jag kanske en enkel mörkt röd😉

    Skämt åsido spinn är tråkigt och ännu tråkigare var det att läsa om spinn i dvalaläge. Trodde jag hade bekämpat det på i våras inköpta murgrönor. Det jag spontant tänkte var att jag hade tagit några sticklingar av det jag vill ha kvar och sen doppat de i någon för spinn obehaglig lösning och drivit fram nya sticklingar. Rotar de sig så hade de stora åkt ut. Nu får jag gå ut och se till mitt träd så det inte får spinn😉 Blir lite svårt att tänka det både ut och in men, men. Lycka till!

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Nä, har du ett hibiskusträd med mörkt röda dubbla blommor. Det låter ju hur fint som helst. När det gäller spinn så fick jag veta om de där eländiga dvalhonorna som kan gå och gömma sig lite varstans under vintern och sedan krypa fram till våren för ett pat år sedan. Jag har i flera år haft problem med spinn på gurkan i uterummet och mot slutet av säsongen även chilin. Har misstänkt att änglatrumpeten var boven. Förra året slängde jag den. När jag hade gjort det så kollade jag vilka andra växter som kunde ha spinn. Chili och gurka förstås men dom slängde jag ju när säsongen var slut. Sedan var det två fuchsior. Dom skalade jag av helt. Klippte in varenda gren och tog bort vartenda blad. Sedan så skalade jag av all lös bark på stammarna och tvättade dom med såpa. Till slut planterade jag om dom i ny jord och nya krukor.

      När jag hade gått över växterna så tog jag fram en stege och tvättade hela uterummet, från golv till tak med såpa. I år har jag inte haft ett enda spinnkvalster i uterummet till mig stora glädje🙂 Då tycker man ju att det borde lyckas med hibiskusarna också men av någon anledning så har dvalhonorna tydligen hittat något väldigt bra ställe att hålla till på i vardagsrummet under vintern.

      Kram Anita

  11. Carina skriver:

    Oj… så de kan hålla till var som helst…. Vilken insats du gjorde och härligt att den lönade sig. Läste om ett annat tips för sköldlöss häromdagen. En del växter tål några minusgrader nån enstaka natt eller så. Det tror jag en hibiskus skulle göra. Löss och rovdjur gör det tydligen inte…

    Ska se om jag kan ta en bild på trädet🙂 Fick en stickling från ett stort träd men har själv aldrig fått till en lika stor krona. Är nog för slarvig med vatten och gödning.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      När du skrev din kommentar låg jag på operationsbordet. Knät är nu opererat och en menisk ”fixad”. Troligen liknande problem som din mamma hade. Dessutom togs en ofarllig cysta bort och artros upptäcktes så nu väntar sjukgymnastik. Men det mest fantastiska är att knät nu är ”upplåst” igen. Det känns otroligt att efter att ha gått med ett låst smärtande knä i över tre månader så går det att sträcka ut hur lätt som helst. Trots svullnad och smärtor från själva operationen. Nu är det bara att försöka komma igång igen och hålla artrosen stången så gott det går.

      Det där med minusgrader och ohyra har jag också hört. Vi har haft våra första frostnätter här. Inte mycket men runt nollan. Jag låter både nerium, kamelia och citrusträd stå ute så länge som möjligt. Blir det för kallt får dom fiberväv över sig. Då jag lyckats att få uterummet spinnfritt så kommer dom nog att få stå ute till en bit in i oktober, förutsatt att det inte blir djupfrost förstås.

      Ser fram mot en bild på ditt hibiskusträd🙂

      Kram Anita

  12. jesh stg skriver:

    Beautiful! We used to have a bush of yellow hibiscus next to the house and a white by the fence. I like their extended blooming time (at least here in California)!

    • Anita skriver:

      Thank you🙂 A dream I have is to grow hibiscus in the garden but it is not possible here, I have tried. But at least I can enjoy them as window flowers. The problem is that it’s not only I who enjoys them😉

  13. Fina bilder av en av mina favoritblommor inomhus. Ibland börjar min fru skrämmas om att vi ska slänga dem för de har inte blommat på jättelänge och de ser så trötta ut. Det händer att jag går med på det. Lika ofta händer det att det kort därefter kommer flera stora fina blommor i samma kruka. En personlig sak är att jag brukar tänka på min älskade mamma som ofta hade Hibiskus. Jag kan höra hennes fras. ”God morgon Sofia”. När hon kom upp och såg en ny blomma.
    Måndagskram Bosse

    • Anita skriver:

      Så hibiskus är en favoritblomma även hos dig. Dom verkar ju gilla dig också när skrämseltaktiken går hem. Det är nog som jag misstänkt, att dom lyssnar på vad vi säger och när vi börjar hota med att slänga dom, då blommar dom upp igen.

      Vilket vackert minne du har av din mamma. Så fint det låter med hennes hälsningsfras till den nya blomman som slagit ut. Sådan minnen ska man vårda ömt.

      Ha en fin onsdag!
      /Anita

  14. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  15. Ping: Spinnkampen pågår … | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

