Så var planen – så blev verklighetens ”prärie”

Jag hade en dröm om en alldeles speciell rabatt. Inspirationen fick jag från en bild som vunnit första pris i en fototävling. Fotograf är Rosanna Castrini och så här ser bilden ut:

Och här är en länk till sidan där bilden ligger och även kan ses i större format.

Dels tyckte jag bilden var underbart komponerad. Den gav mig också associationer till Piet Oudolfs vackra anläggningar med vajande gräs. Fotografen hade turligt nog beskrivit vilka växter som ingick i hennes prärie. En av dom var Echinacea purpurea ‘Magnus’. Det var ju bra, det hade jag redan ett antal i rabatten där jag skulle anlägga min prärie.

De andra växterna var ettåringar, Ekorrkorn, Hordeum jubatum och Slöjsilja, Ammi majus. Jag hittade frön hos Impecta och skickade efter dom.

seedslojsiljaekorrkorn

Framför allt ville jag ha rabatten för att fotografera den. Kunde se mig själv dyka in bland rosa solhattar, vajande slöjsilja och böljande ekorrkorn.

Den 4 april sådde jag slöjsiljan och ekorrkornen inomhus. Redan efter tre dagar började båda sorterna titta upp och den 5 maj skolade jag om plantorna i större krukor.

I maj grävde jag också upp alla mina ‘Magnus’ och jordslog dom tillfälligt i en av pallkragarna. Det var två orsaker till att jag gjorde det. Den första var att försöka skydda dom mot tidiga snigelangrepp. Sniglarna brukar nämligen hinna äta upp bladen innan dom hinner växa till sig på våren. Den andra orsaken var att jag skulle gräva om min ”prärie-rabatt”, utöka den och jordförbättra. Det här var ett bra drag visade det sig. Dom tog verkligen fart i pallkragarna och sniglarna höll sig borta trots att detta var den snigeltätaste sommaren någonsin hos oss. Jag har aldrig haft så fina ‘Magnus’ förut så frågan är om det här skulle vara ett knep för kommande år också.

Den 10 juni planterade jag ut samtliga plantor (‘Magnus, slöjsilja och ekorrkorn) på sin slutliga plats i prärie-rabatten. Det såg verkligen inte mycket ut för världen. Rosorna som anas till vänster är ‘Stanwell Perpetual’ och ‘William Morris’ och tanken var att slöjsiljan även skulle få kampera ihop med dem.

20150614_Magnusrabatten01

Den 26 juni blommade ‘Stanwell Perpetual’ för fullt. Till höger i bild kan man se att slöjsiljan har börjat dra i höjden.

20150625_Magnusrabatten01

Den 1 juli såg ekorrkornet ut så här. Som vanligt gräs. Mannen undrade hur jag kommit på idén att så ogräs. Han tyckte det såg ut som kvickrot och en viss likhet fanns det ju.

20150701_Magnusrabatten01

Den 12 juli började slöjsiljans blommor visa sig. Den var omtyckt av svarta bladlöss. Jag var ute och klämde massor och det hjälpte för dom kom inte tillbaka.

20150712_Magnusrabatten01

Juli månad var slagregnens tid. Slöjsiljan, som nu börjat blomma för fullt, böjde sig mot marken. Ekorrkornen bröts. Det var definitivt ingen månad för en prärierabatt. Den 30 juli började i varje fall ‘Magnus’ att ta sig. För övrigt såg det mest eländigt ut.

20150730_Magnusrabatten01

Men med augusti kom sommaren. Jag klippte av de mest skadade slöjsiljorna och ekorrkornen och jag fick, så diskret som möjligt, försöka binda upp en del av dom. Augusti fortsatte att vara torr och varm. Prärien hämtade upp sig och även om den inte på långa vägar skulle kunna vinna några skönhetspriser så började den ändå ta sig.

Rabatten ligger i anslutning till altanen. Under augusti tillbringade vi mycket tid där och i kvällssolen njöt jag för fullt av min lilla ”prärie”.

201508_Magnusrabatten09

201508_Magnusrabatten24

Jag älskade de svepande rörelserna av den mjuka ekorrkornen och de kritvita slöjsiljorna tillsammans med präriens kungar … solhattarna.

201508_Magnusrabatten32

201508_Magnusrabatten31

Jag fotograferade i alla möjliga ljus. Vet inte hur många bilder jag tagit i sommar men många blev det. På vissa av bilderna syns även rosorna och dom passade väldigt bra ihop med slöjsiljan. Det var svårt att välja bilder och när jag blev klar blev det egentligen alldeles för många. Men jag lägger ut resten i ett galleri. För att se dom i full storlek är det bara att klicka på bilden och sedan bläddra med pilarna.

Jag kan alltså konstatera att jag ändå blev relativt nöjd med min pyttelilla prärie. Visst, den var vildvuxen och visst hade jag planterat alldeles för lite ekorrkorn. Det insåg jag när jag såg resultatet och jämförde med Rosanna Castrinis bild. Och hade inte julis slagregn kommit hade den nog varit betydligt finare. Men jag har verkligen njutit av hur ljuset tagit fram olika färger i framför allt ekorrkornet. Både slöjsiljan och solhattarna har dessutom varit enorma fjärilsmagneter.

Om ni undrar om jag kommer att göra samma sak nästa år så tror jag faktiskt det. Det här var lite av ett läroår. Jag vet att jag bör ha mer plantor av samtliga sorter men framför allt av ekorrkornet. Och jag vet nu att slöjsilja passar ihop med många andra blommor. Rosor har jag ju prövat och nästa år funderar jag på att även ha den tillsammans med Rosenskära, Cosmos bipinnatus.

Nu är det september och prärien börjar se vissen ut även om solhattarna oförtrutet blommar vidare. Avslutningsbilden är från den 7 september och med den så avslutar jag detta inlägg.

20150907_Magnusrabatten03

Det här inlägget postades i Echinacea purpurea, Ettårsväxter, Fröer, Frösådder, I trädgården, Solhatt, Trädgårdsdokumentation, Trädgårdsplaner, Växtporträtt. Bokmärk permalänken.

35 kommentarer till Så var planen – så blev verklighetens ”prärie”

  1. lunasblogg skriver:

    Herregud vilken vacker inspirationsrabatt! Inte dåligt att du fick till det så bra iallafall trots väderbetingelserna hos er. Slöjsilja sådde jag också,men de blev inte så fina som jag trott. Mer som avbrutna hundkex ( slagregn) eller svaga sneda krymplingar (torkan) Synd för de började så bra innan jag fick ut dem i rabatterna.Nästa år ska jag driva upp dem i stor kruka och se om det går bättre. Kanske samplantera dem som du har gjort. Då blir det en mini mini prärie.
    tack för fint och intressant inlägg.
    Kram
    Luna

    • Anita skriver:

      Jag föll som en fura när jag fick se Rosannas vackra bild. Och jag är väldigt glad att jag lyckades få till ett så pass hyfsat resultat trots den sommar vi hade här hos oss. Jag tror vi haft de flesta slagregnen i hela Sverige under juli månad. Regn som slog ner allt. Det var synd att din slöjsilja inte ville sig riktigt. Det jag upptäckte var att det var bra att klippa den (den är ju fin i buketter). Då kom den tillbaka med nytt flor. Den blommar fortfarande jättefint i rabatten. Men jag tror att den kan gå bra i kruka också tillsammans med annat. Jag tror du kan få en fin mini mini prärie.

      Önskar dig en fin onsdag!
      Kram Anita

  2. Ulla skriver:

    Du kan verkligen känna dig nöjd med din prärierabatt, så otroligt vackert! Älskar bilderna🙂
    Det rosa i det vita och så det ljuvliga gräset, det kan inte bli så mycket vackrare.
    De hade något liknande här på Botaniska trädgården, men där var det vallmo i stället för ”Magnus” som fick stå för färgklicken. Fint det också, men din kombination vinner🙂
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Tack Ulla, så roligt att du tycker om min prärierabatt🙂 Kan tänka mig att även vallmo är vackert som färgklick. Jag minns ju alla härliga vallmofält jag passerat. Slöjsiljan är en vacker blomma och när den blandar sig med annat så lyfts båda fram.

      Önskar dig en fin onsdag!

      Kram Anita

  3. Britt skriver:

    På slutet blev det ju riktigt fint, fast början inte såg så rolig ut. Och med flera motgångar som löss till exempel. Säkert kan du ha lärt något och kommer göra en ännu finare nästa år. / Britt

    • Anita skriver:

      Slutet gott allting gott heter det ju😉 Och visst har jag lärt mig, massor. Och inte kan jag ge upp, jag måste pröva igen nästa sommar.

      Önskar dig en fin onsdag!
      /Anita

  4. Carina skriver:

    Fantastiskt fint! Så bra har jag aldrig lyckats med ekorrkorn eller slöjsilja för den delen. Men tips på sällskap förutom Miscanthus till alla solhattarna – absolut. Och jag har ju faktiskt rosor bakom också🙂

    Tack för härliga bilder! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina🙂 Nä, varken ekorrkornet eller slöjsiljan var lätta att ha att göra med. Men för min del så tror jag det var slagregnen som ställde till det mesta. Och så hade jag för få plantor av ekorrkornet. Miscanthus har jag faktiskt funderat på att ha med mina solhattar. Får se hur det blir där så småningom. Den här rabatten leker jag lite med. ‘Magnus’ brukar alltid finnas där men han brukar få olika partners. Då är det kul med ettåringar. Men nästa år blir det i varje fall samma kombinationer som i år. Nu har jag ju lärt mig en del🙂

      Önskar dig en fin onsdag!

      Kram Anita

  5. Marit skriver:

    Så vakre bilder, Anita! Bedet ditt ble like flott som på det nydelige første bildet du viste!
    Det var virkelig en aha opplevelse å se hvordan du lagde det. Resultatet ble utrolig flott til slutt!

    Ha en fin kveld!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit🙂 Efter omständigheterna så blev den ju till slut riktigt bra och den har varit till stor glädje hela augusti. Det är faktiskt den rabatt jag njutit av mest och jag har bara inte kunnat låta bli att ta bild, efter bild, efter bild🙂 Och nästa år ska jag pröva igen och då dra nytta av mina lärdomar från i år. Det ska bli så spännande att se hur den blir då.

      Önskar dig en fin onsdag!

      Kram Anita

  6. anjahill skriver:

    Du har ju lyckats riktigt bra! Väldigt romantiskt vackert! Ekorrkorn sådde även jag i år men blev till stor besvikelse. De mjuka, rangliga stjälkarna lägger sig och ser mest skräpiga ut hos mig. De måste nog kombineras med en tät planteringen med andra växter så som du har gjort för att de ska komma till sin rätt. Jag klippte ner alla och märkligt nog har jag fått en andra omgång med lägre stjälkar som är liiite stadigare.

    /Anja

    • Anita skriver:

      Tack Anja🙂 Ja till slut blev jag nöjd trots de svåra förutsättningarna. Intressant att läsa om ditt ekorrkorn. Jag upplevde dom också som svaga i stjälkarna och inte blev dom bättre av julis slagregn. Men dom hämtade upp sig i augusti. Men jag märkte att man måste ha många fler plantor än de jag hade. Det är ju så svårt att veta, när man inte känner till dom, hur kraftiga dom ska bli. Men det behövs en ”tät” plantering för att alla växter ska stödja varandra. ‘Magnus’ klarar sig ju i alla väder men ettåringarna kan vara lite ”klena”. Det var intressant att läsa att du klippt ner dina och fått en ny omgång med något stadiga stjälkar. Det var ett bra tips.

      Önskar dig en fin onsdag!
      /Anita

  7. Lena i Wales skriver:

    Men du, så vackert det blev. Kul att se i olika stadier och olika väderlek, ljus.
    Du är en inspirationskälla och så duktig, både som trädgårdsmästare och fotograf!

    • Anita skriver:

      Men Lena, nu blir jag ju nästan generad. Stort tack för fina ord🙂 Amatör är jag på alla plan men om någon får några tips eller blir inspirerad av mina inlägg så blir jag naturligtvis jätteglad att jag kunnat hjälpa till.

      Önskar dig en fin onsdag kväll!
      /Anita

  8. Carita Nordén skriver:

    Så himla fint det blev till slut, jag gillar såna rabatter men jag har inte fått till någon än. Jag får nöja mig med att njuta av andras. Vi har besökt rabatterna vid Skärholmen som är helt fantastiska Ha en solig dag. Carita.

    • Anita skriver:

      Tack Carita! Ja det blev väl hyfsat till slut. Men nu ser det istället förskräckligt ut. Men det är väl bara att konstatera att prärien var en augustirabatt. Och inte har jag kommit iväg till Skärholmen ännu. Det måste bli av, förhoppningsvis nästa år.

      Önskar dig en fin helg!
      /Anita

  9. Eva, storasyster skriver:

    Åh chillasyster! Jag tycker du ska vara nöjd med din prärie! Inte långt från drömmen tycker jag och speciellt med tanke på hur sommaren blev!
    Det är fredag och jag har gått över Västerbroarna och njutit av den vackra morgongen och är tacksam för att jag har möjlighet att uppleva allt det vackra omkring mig och omkring dig, kära chillasyster!
    Vi ska ha vårt sektionsmöte hemma hos en kollega på eftermiddagen och sedan blir det besök på vinbar i närheten av pendeltågstationen i Sollentuna. Praktiskt att bara kunna gå på tåget och åka ända hem. Det lär inte blir så sent.
    I morgon åker jag upp till Stockholm igen och går till Fotografiska. Kanske att jag stannar och kollar in Peter när han startar i Stockholms halvamara!🙂🙂 Starten går 15:30. Jag får gå länge på Fotografiska!🙂🙂
    Hoppas ni får en skön helg! Krama Luchy från moster!❤❤❤❤
    Kramar
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Ja vilket fint väder det har varit ett par dagar. Det låter så poetiskt att gå över Västerbroarna🙂 Om du visste som jag längtar att jobba i trädgården och så går det inte😦 Jag hade massor med planer förutom det ”vanliga” trädgårdsarbetet. Jag hade tänkt plantera lökar, utöka en rabatt, flytta växter mm. Men det kommer ju fler trädgårdssäsonger som tur är🙂 Hoppas du får en härlig dag i Stockholm. Nick Brandt är en av mina favoriter och jag skulle sååå gärna sett utställningen men tror inte knät skulle gilla att gå där. Lite aktiviteter blir det här i helgen men … dom blir knävänliga🙂

      Ha en fin helg kära storasyster!

      Kram Chillasyster

  10. Eva, storasyster skriver:

    hahahaha Luchy var något nygg. Hoppas Lucy förlåter mig!😀😀😀

  11. Cathy skriver:

    Det blev ju väldigt fint till slut:-) den här sommaren har ju varit väldigt knepig för alla växter, utom möjligen rosorna som verkligen blommat fint i år. Ser fram emot att se din prärie nästa år igen.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Jag tog bort nästan alla mina rosor i våras. Det är bara att konstatera att rosor inte trivs här. Inte rabattrosor i varje fall för en del andra har jag kvar. Stanwell Perpetual, Louise Bugnet och Rhapsody in blue till exempel.

      Nu ser prärien förskräcklig ut kan jag meddela. Det skulle behöva ”friseras” rätt mycket överallt men just nu sätter knät stopp för det mesta. Så jag ser fram mot nästa års odlingar istället.

      Ha en fin helg!

      Kram Anita

  12. Kristinas oas skriver:

    Helt ljuvlig miniprärie du fixade, klart du ska köra favorit i repris nästa år. Sådde slöjsiöja, men mina frön ville inte gro. Vet inte riktigt vad som blev fel, men får väl testa igen.
    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Så synd att dina slöjsiljor inte vill gro. Men som sagt, testa gärna igen, mina grodde snabbt och nästan till 100%. Jag kommer ju att köra samma rabatt nästa år och då hoppas jag innerligt att dom gror. Ekorrkornet är ju lite vekt i stjälkarna så där kommer jag att sätta många så att dom har stöd av varandra. Kanske får jag ge en hjälpande hand också😉

      Önskar dig en fin söndag kväll och en fin kommande vecka!

      Kram Anita

  13. Znogge skriver:

    Vilken alldeles fantastiskt vacker rabatt!

  14. Linda skriver:

    Så härligt att bli inspirerad och att kunna efterhärma på sitt eget sätt. Den rabatt ser jättehärlig ut.

    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Tack Linda … var just ute och tittade på den. Den delen som växer mot rosorna är faktiskt fortfarande hyfsat fin, i varje fall slöjsiljorna.

      Kram Anita

  15. Ruben skriver:

    Slöjsiljan har jag aldrig sått, men blev sugen att göra ett försök nästa år. Sedan läste jag, att du fått svarta löss på den, och då kanske det inte är lika kul. Men den kom i blom väldigt tidigt, och blommade länge, och lössen fick du tydligen bukt med?!!!! Jag skulle nog i stället för ekorrgräs så Litet Kärleksgräs, eftersom jag har fröer. Den skulle nog ge ungefär samma känsla, men när jag tänker efter, kanske den är för yvig i bladverket?! Ja, det finns mycket att tänka på. Men din prärie är ju hur fin som helst. Jag har också börjat gilla präriekänslan. Jag har ‘Magnus’ redan. Skulle vilja ha tips på hur man bäst delar den, vet du? Är du med på Fb? I så fall tycker jag du skall söka upp Jacob de Vries. Han har en fantastisk prärieträdgård.
    Ha det gott!
    /Ruben

  16. Ping: Blommig fredag – Sommarens projekt … | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  17. Marika skriver:

    Det blev riktigt lyckat, otroligt vackra bilder.
    Ha en fin helg!

  18. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  19. Ping: Trädgården den 5 maj … | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  20. Ping: Tiden lider men det gör inte jag … | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

