Bevingade augusti …

Augusti 2015 var månaden då trädgården fick möjlighet att torka upp efter julis slagregn. Juli var nämligen månaden då varje moln som vandrade på himlen innehöll regn, hårt regn. Det spelade ingen roll om himlen var klarblå och det bara fanns ett pyttelitet moln, nog innehöll det ett rejält skyfall.

Augusti var tvärtom. Inget moln innehöll regn. Nu blev det eldningsförbud och vattenslangen som undrat varför den plockats fram det här året fick åter börja användas.

De senaste veckorna har varit underbart sköna här hos oss. Jag har gått ut tidigt på morgnarna och hört hur naturen vaknar. För det hörs. Nu är den tiden då fåglarna är väldigt aktiva. Dom sjunger inte men dom hörs. Dom hoppar och flyger omkring i buskar och snår. Det prasslar så härligt och ibland så hoppar dom fram och hälsar. De mest aktiva har varit koltrastarna och rödhakarna.

Andra bevingade vänner denna augustimånad är fjärilarna som är enormt många. Det är många år sedan jag såg så många fjärilar. Jag har saknat dom. Igår tog jag en sväng med kameran för att fånga några av dom på minneskortet. Dom fanns överallt och jag kom in med massor av bilder. Men jag har bara valt ut några stycken som får illustrera mitt första blogginlägg på länge …

20150824_BevingadeAugusti01

20150824_BevingadeAugusti02

20150824_BevingadeAugusti03

20150824_BevingadeAugusti04

20150824_BevingadeAugusti05

20150824_BevingadeAugusti06

20150824_BevingadeAugusti07

20150824_BevingadeAugusti09

20150824_BevingadeAugusti10

Den sista bilden i inlägget visar visserligen ingen fjäril men jag blev lika glad när jag upptäckte att rosen Aïcha fått flera nya blommor. Snart upptäcker säkert också fjärilarna de väldoftande gula blommorna …

20150824_BevingadeAugusti08

Augusti går snart mot sitt slut. På himlen drar det just nu in lite mörkare moln. Väderprognosen säger att det kommer att börja regna ikväll. Vi får se. Bara det inte blir skyfall så tror jag att naturen tacksamt tar emot lite vatten från ovan.

Nu önskar jag er alla en fortsatt skön sommarvecka.

Det här inlägget postades i Fjärilar, Sommar. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Bevingade augusti …

  1. Storasyster skriver:

    Underbara underbara chillasyster vilket fint reportage och vilka underbara bilder på fjärilar!!
    Själv skördar jag tomater, gurkor och chili för glatta livet Tack vare dig min allra goaste chillasyster! 🍅🍅
    Jag längtar litet efter doften av regn på dammiga trottoarer och gator! 😊 ☺
    Massa kramar till världens bästa chillasyster från storasyster 💖💖💖
    ,

    • Anita skriver:

      Kära bästa storasyster … imorse fick du nog känna doften av regnet. Ett lätt fint regn föll inatt och trädgården blev inte dränkt utan bara skönt uppfräschad. Jag blir så glad att alla dina grönsaker går till. Du har ett väldigt bra läge på din balkong. Här skördas också men de största tomaterna tar tid på sig att rodna. Jag funderar på att berätta lite fräckisar för dom för att se om dom blir lite röda i nyllet😉

      Kramar från chillasyster

  2. Marit skriver:

    Hei Anita

    Så hyggelig med et blogginnlegg igjen! Som vanlig ser jeg det 13 timer etter du la det ut, for de kommer dessverre så sent inn i min blogg liste.
    Vakre, vakre bilder du har tatt! Jeg er så glad i sommerfugler, og de som går besøkt steg er så fine. De siste 14 dagene har vært så fine her også med herlig sommervarme. Skulle gjerne hatt det sånn en måned til. Men nå er det øyeblikkelig høst, men september kan være fin den også. Vi må holde motet oppe, for det er ikke vinter ennå!

    Håper du får litt regn. Her fikk vi over 70 mm i går, så her er det ikke tørt mer…

    Ønsker deg en fortsatt fin uke! Håper du skriver litt oftete på bloggen din fremover🙂

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Hej Marit! Vi får nog konstatera att mina inlägg tar tid på sig innan dom syns. Men det är ju tur att dom dyker upp till slut.

      70 mm, det är ju enormt mycket! Vi fick inte alls så mycket utan precis lagom. Trädgården blev uppfräschad utan att bli dränkt. Jag har satt en ny omgång potatis och den har haft det lite torrt trots att jag försökt vattna så den blev nog glad när det kom lite vatten.

      Önskar dig också en fortsatt fin vecka. Och jag lovar att det kommer att komma blogginlägg lite oftare i fortsättningen. Min datorsemester är över för den här sommaren🙂

      Kram Anita

  3. Carina skriver:

    Roligt att höra från dig!! God läsning och härliga, vackra bilder. Det prasslar runt mig också i vissa lägen men har kommit underfund med att det är en stor groda eller padda – jag ser ingen skillnad. Visst hann det bli torrt och det känns som det gick så fantastiskt fort. Vet inte hur mycket regn vi fått här men det var skönt och mycket välbehövligt.

    Så kanske det är… ..fler fjärilar än vanligt… Har också sett massor av fjärilar särskilt på en grupp solhattar. Där fladdrar dem runt, nästan dansar i solskenet.

    Ha en fin vecka du också! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Prasslet av en groda … eller padda är inte heller fel. Jag har en groda som brukar hålla till i dammen. Den är så välkommen.

      Jag håller med om att det gick väldigt fort för naturen att torka upp. Här kändes det som om trädgården gick från risodling till öken😉 Men inatt kom ett välbehövligt regn. Tror till och med fjärilarna blev glada. Även här är fjärilarnas favoriter solhattarna tillsammans med solbrudarna. Blommor med sol i namnet ska det visst vara🙂

      Ha det gott!

      Kram Anita

  4. Britt skriver:

    Otroligt vackra bilder. Fjärilar är väl de vackraste insekterna. Och nu har de kommit. Njutbara bilder. / Britt

    • Anita skriver:

      Tack Britt🙂 Ja inte många insekter kan tävla i skönhet med fjärilarna. Och nu är dom som sagt här.

      Ha en fortsatt fin vecka!
      /Anita

  5. lunasblogg skriver:

    Välkommen tillbaks från ditt sommaruppehåll. Så tänker jag också, men det blir inte riktigt så. Vill ändå fota för minnet och då blir det lite text därtill i bloggen.
    Fantastiskt fina bilder från sköna augusti. Fjärilar är inte lätta att fota med utslagna vingar, de är så snabba.
    Igår fick vi äntligen några ordentliga störtskurar. Vi har haft torrast i Sverige. Nu ligger dock hortensior och annat på marken fast jag har grundat med ställningar.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna! Fotat har jag allt gjort en del. Jag använder också bloggen som dagbok men har också en ”vanlig, manuell, handskriven”. Den åker fram på somrarna. Ja den är framme hela året för där skriver jag allt från sådd till skörd men på somrarna prioriteras den framför bloggen. Älskar att ha en ”riktig bok” att bläddra i. Där finns skisser och noteringar av olika slag. Sliten är den och det älskar jag🙂

      Såg hos dig att ni haft det torrast i Sverige i sommar. Här brukar det vara torrt när övriga Sverige får regn men i år var det vår tur. Slagregnen har avlöst varandra. Men det som kom inatt var lugnt och fint.

      Kram Anita

  6. Vackert, vackert!
    Här prassar det av både fåglar och en groda, som dykt upp vid dammen…
    Allt gott!
    /Katarina

  7. Ulla skriver:

    Åh så underbara bilder! Fjärilar är bland det vackraste som finns🙂
    Ja, det blev en fin augusti, till slut, med många fjärilar. Jag har varit ute på fjärilsjakt några gånger också. Min bror har ju trädgård och han har flera buddlejor och där samlas alla fjärilar, utom macaonifjärilen. Den visade sig inte denna gången när jag var där och hälsade på. Den enda som jag inte lyckats få på bild, ännu🙂
    Idag vräker regnet ner här men det är ändå ganska varmt i luften. Det behövs lite regn nu för det började bli väldigt torrt och brunbränt.
    Sen kommer svampen, förhoppningsvis🙂
    Ha det fint!
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Hej Ulla!
      Så kul att höra ifrån dig. Jag tänkte faktiskt på dig när jag var ute och såg alla fjärilarna. Vet ju att du älskar fjärilar. Buddlejor är ju riktiga fjärilsmagneter. Jag har prövat det hos oss men det gick inte. Den frös ner helt varje vinter och fick börja om nerifrån varje år och hann därför aldrig blomma. Men solhattar, solbrudar och vitlysing är också fjärilsmagneter.

      Regnet hos er kommer nog till oss framåt eftermiddagen. Än så länge skiner solen bakom tunna molnslöjor. Det är varmt och kvavt och det är nog inte omöjligt att det kan bli åska. Hoppas bara vi slipper slagregnen.

      Önskar dig en fin augustihelg!

      Kram Anita

  8. Vilken duktig fotograf du är.🙂 Jag har alltid varit väldigt förtjust i fjärilar. Året innan vi lämnade vårt gamla hus och trädgård fixade vi till en mysig vrå omgärdad av fjärilsbuskar. Trist nog fick vi aldrig uppleva mysstunderna eftersom vi fick en ”knasig” idé och flyttade iväg. (ångrar jag inte). Jag har också noterat att det är ett riktigt fjärilsår. Årets klimat har varit gynnsamt för både bär och växtlighet. Augusti har varit magisk men det är med ett uns vemod jag noterat att mörkret håller på att ta över makten igen. Med vänlig hälsning Bosse

    • Anita skriver:

      Tack så mycket🙂 Ja visst är det härligt att det äntligen har blivit ett fjärilsår. Men jag konstaterar som du att magiska augusti lider mot sitt slut och de ljusa kvällarna är ett minne blott. Det gäller att njuta av dagarnas ljus och hålla kvar känslan av sommar så länge som det går.

      Önskar dig en fortsatt fin sensommar/höst!
      /Anita

  9. Kristinas oas skriver:

    Och vilken come back du gör med ett underbart inlägg om fjärilar!🙂 Tycker också att det är ovanligt gott om fjärilar trots den regniga starten på sommaren. Så skönt att se dem igen och det är ju så rogivande att stå och betrakta dem (och försöka fota). Det sistnämnda har du verkligen lyckats med.
    Önskar dig en riktigt fin helg!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Tack Kristina🙂 Det är många som rapporterar om många fjärilar i år. Visst är det härligt. Jag minns att jag skrev ett inlägg för ett par år sedan där jag undrade var alla fjärilar tagit vägen. Så det kändes extra roligt att få skriva det här inlägget. Nu har vi fått lite regn samtidigt som det fortfarande är varmt och det är bra för potatisen som växer vidare. Ska bli väldigt spännande att försöka få en höstskörd.

      En riktigt fin helg till dig också!

      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Vi har precis börjat ta av vår andra omgång med färskpotatis – supergott!🙂 Hoppas din skörd också blir fin, så fiffigt med två skördar, ska definitivt göra så nästa år också.
        Kram Kristina

  10. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

