Pionen som kom in från kylan …

För några veckor sedan, när regn och temperatur tävlade om att falla snabbast, skrev jag ett inlägg med rubriken ”Jag tror på sommaren”. Och det hjälpte, sommaren kom. Nu gäller det återigen att tro för nu håller dom på och faller igen … regnet och temperaturen.

Fallet inföll samtidigt som pionerna slog ut hos mig. Pioner faller ju också lätt mot marken då dom blir utsatta för regn, i synnerhet slagregn som det varit gott om de senaste dagarna. Då gäller det att bukettera dom inomhus för att få njuta av dom.

Igår plaskade jag omkring i trädgården iförd stövlar och med en sax i näven. De flesta pionerna var skadade av regnet men några hittade jag som tillsammans med en annan fallande växt, daggkåpan, fick komma in och bilda en bukett. Daggkåpans limegröna färg gjorde att jag för en gångs skull fick plocka fram en vas från de innersta gömmorna. En vas i en hiskelig grön färg som inte passar till några blommor men som helt plötsligt passade hur bra som helst. Lägg också märke till honungsrosen i bakgrunden. Den har 1000-tals blommor som också dom tyvärr duckar i regnet.

20150710_Pionbukettigronvas

Nu står den lilla buketten i uterummet och sprider en doft av sommar …

20150710_Pionbukett01

20150710_Pionbukett02

I uterummet blommar nu också mitt lilla myrtenträd. Blommorna är faktiskt riktigt söta när man ger sig tid att studera dom lite på nära håll.

20150710_Myrtenblom

I fönstren står pelargonerna i skydd mot regnets droppar som smattrar mot rutan.

20150710_Pelargon

Och det börjar närma sig skördetider. Jag har sju plantor av min lilla favoritchili ‘Fireworks’ i köket med mängder av röda frukter färdiga att skörda och torka för att ha i vinter.

20150710_ChiliFireworks

I uterummet är de första gurkorna av sorten ‘Sherpa’ kraftigt på gång.

20150710_GurkaSherpa

Tomaterna går det trögt med. Jag har kanske skördat ca 20 stycken totalt. Dom står ju utomhus och ropar efter sol och värme. På bilden syns sorten ‘Outdoor Girl’.

20150710_TomatOutdoorGirl

Och imorse så såg jag att blombladen på rosen ‘Rhapsody in Blue’ fallit ner i gräset. Tur jag hann ta en bild på en av blommorna tidigare.

20150710_RhapsodyInBlue

Det var en liten rapport från mig, mitt i sommaren. Om ni tyckte att rubriken till mitt inlägg påminde om något så kan jag säga att jag försökte vara lite fyndig och låna några takter från titeln till en bok, ”Spionen som kom in från kylan”, av John le Carré. Förresten gav mig författarens efternamn associationer till sommarens grillkvällar som jag hoppas inte ligger alltför långt borta. Men det blir ett helt annat inlägg. Till dess, en grillbild från den 12 juli förra året …

20140712_Flankstek

Önskar er alla en skön helg!

Det här inlägget postades i Sommar. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Pionen som kom in från kylan …

  1. Kristina Skoglund skriver:

    Vackra bilder, mina pioner har inte slagit ut men stora knoppar med myror som kryper. Vad gör jag med myrorna ?

    • Anita skriver:

      Tack Kristina🙂 Du behöver inte bekymra dig över myrorna. Jag har myror varje år och dom gör ingen skada. Jag kollade upp första året vad jag skulle göra och fick svaret att jag inte behövde göra något alls och det har stämt.

      Ha en skön helg och njut av dina pioner!
      /Anita

  2. GladiGrönt skriver:

    Ja vi har verkligen otur med vädret fast här blommar pionerna inte än. Det blev lyckat med den vasen, och grönt går ju alltid hem hos mig; ) trevlig helg/ Monica

    • Anita skriver:

      Hoppas pionerna slår ut snart hos dig och att dom får stå länge. Och så klart att den gröna vasen går hem hos dig😉

      Ha en fin vecka!
      /Anita

  3. Lena i Wales skriver:

    Tänkte direkt på boken Spionen som kom in från kylan när jag läste titeln.
    Usch, vilket väder ni haft. Hoppas sommaren som kom nu håller i sej!
    Jag gillar din gröna vas med de vackra blommorna i. Så sommar!
    Som vanligt fantastiska foton!
    Ha en trevlig helg!

    • Anita skriver:

      Vi har faktiskt haft perfekt väder i ett par dagar med precis lagom temperatur. Idag är luften lite kall men det regnar i varje fall inte. Och nu har buketten med pionerna vissnat men det var en vas med mycket sommar i.

      Ha en härlig vecka!
      /Anita

  4. Birgitta skriver:

    Några dagar hade vi sommar och värme men sedan kom regnet tillbaka tillsammans med både blåsten och kylan. Först ikväll har vi fått tillbaka lite av sommaren och snart skall vi tända grillen. Tomaterna har fått flytta ut från växthuset. De har varit fulla med vita flygare.
    Önskar dig en fortsatt skön sommar trots allt ;-))
    Birgitta

    • Anita skriver:

      Hoppas grillkvällen blev lyckad. Vita flygare är ett elände. Jag upptäckte ett par i uterummet för någon månad sedan. Hittade som tur är ”härden” direkt, en doftpelargon. Den åkte ut direkt tillsammans med ett par små tomatplantor som stod oroväckande nära och sedan dess har jag inte sett ett enda vitt flygfä. Ibland har man tur. Hoppas du får bukt med dina vita flygare så att dom inte hann sprida sig till annat i växthuset!

      En fortsatt skön sommar till dig också!
      /Anita

  5. Marit skriver:

    Hej Anita!

    For en artig tittel på innlegget ditt!🙂 Ja, jeg husker den boken, og den kan jo passe bra nå. I dag tidlig var det kun 10 grader her…Vi får håpe det fortsatt er noe sommervarme igjen innen det blir høst…
    Nydelig bukett, og den vasen passet jo perfekt til de limegrønne blomstene🙂
    Jeg har også en grønn vase som står innerst i skapet ;))

    Flotte peoner du har, og de er jo fine å ha i en vase inne, når de bare blir ødelagt ute.

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Men oj Marit … bara 10 grader. Burr! Här fick vi ett par fantastiskt fina dagar men idag är luften kylig igen. Men växtligheten har hämtat sig efter slagregnen och nu är det väldigt frodigt och fint.

      Så du har också en grön vas längst inne i skåpet. Du ska se att du så småningom hittar något som kommer att passa den perfekt😉

      Önskar dig en fin vecka!

      Kram Anita

  6. Carina skriver:

    Tur jag hade ätit när jag såg sista bilden😉 Pionbuketten gjorde sig fantastiskt bra i gröna vasen. Och bilderna är underbara! Här hade de flesta pionerna blommat över när började regna häromkvällen. Det var helt mjölkvitt utanför, påminde om åskregnen i USA.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Vilken tur att de flesta pionerna hunnit blomma över innan regnet kom. När du nämner åskregnen i USA så minns jag när vi var på semester i amerikanska södern och var på väg mot Nashville. Plötsligt blev himlen kolsvart och det drog in ett fruktansvärt åskväder med enorm blåst. Vi var på motorvägen och plötsligt började det blåsa ner grenar (som var som mindre träd) omkring oss. Vi lyckades ta oss till ett öppnare område där vi med nöd och näppe hittade vägrenen så vi kunde stanna. Där stod vi och när det värsta regnet dragit förbi så såg vi till vår förvåning att det stod massor av bilar där. Vi hade inte sett en enda, så kraftigt var regnet. Jag kan säga att jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Då känns våra slagregn rätt beskedliga även om ni verkar fått ett rejält ”USA-väder” häromkvällen.

      Önskar dig en skön sommarvecka!

      Kram Anita

  7. Storasyster Eva skriver:

    Kära Chillasyster!
    Jag är så lyckligt lottad att jag både sett och upplevt trädgården och vasen med pionerna på plats tack vare de goaste vänner jag känner! Tack för en underbar kväll hos er med god mat och dryck och framför allt umgänget med er!!
    Och i morgon ses vi!!
    Kraaammmaaar
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Tack själv kära storasyster för att du ville komma på vår spontaninbjudning. Receptet var ju ditt🙂 Så gott det blev och så trevligt vi hade. Det var så skönt att kunna sitta ute för en gångs skull. Vilken sommarkväll vi fick.

      Ha nu en fin dag så ses vi imorgon🙂

      Kram chillasyster

  8. Kristinas oas skriver:

    Vilken fantastiskt somrig vas och så snyggt den matchade blommorna. Buketten var så snygg, vilka pioner du har!
    Här står tomaterna också och stampar, har fått en handfull Tiny Tim bara. Eller bara och bara, de är ju så goda, men det hade ju varit kul om de andra också började mogna…
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      De senaste två dagarna har det faktiskt plötsligt börjat hända lite med tomaterna. Jag skördar varje dag, inte många men ändå, jag har ca 20 plantor så det är ju en del. Och broccolin är jag väldigt nöjd med, supergod! Men romansalladen försvann inatt. Och vi som inte brukar han några rådjursbesök på sommaren då det är så tätt med grönska runt hela tomten. Gick genast och kollade floxen och gissa vad … inte en enda flox finns kvar. Hade ceriserosa tillsammans med de gula hostorna, vita i månskenslandet och blå i en ny rabatt. Alla avätna, ca 50-60 st totalt. Och i år såg dom extra fina ut. Det enda jag kan hoppas på nu är att dom kan skjuta sidoskott och komma med en sen blomning. Det är väl bara att bita ihop och satsa på något annat. Funderar på digitalis … dom verkar rådjuren inte gilla. Och salladen går ju alltid att täcka över. Har som tur är nya plantor på gång inomhus som snart ska sättas ut🙂

      Ha en fin vecka!
      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Grrr! De där rådjuren alltså!! Jag hade inte varit glad kan jag säga, men hoppas att floxen repar sig och att hösten blir mild.
        En av mina andra tomatsorter har äntligen börjat skifta färg, så kanske får jag snart skörd där också.
        En sak som funkar bra i grönsakslandet är annars isört, det är barnens (och min) nya favvogrönsak. Tjocka, lite krispiga blad med lätt gurksmak. Mums i salladen!
        Kram Kristina

        • Anita skriver:

          Grrrr säger jag också. Inatt tog dom ”bara” floxen och nattljusen (av blommorna). Nu är jag rädd att dom ska komma in i natt igen och fortsätta med något annat … rosknopparna är t.ex. fortfarande kvar. Isört har jag odlat ett år men faktiskt glömt bort. Minns att den var krispig och god. Tack för påminnelsen🙂

          Kram Anita

  9. Cathy skriver:

    Vilken vacker bukett! jag har just klippt bort alla vissna pionblommor ur vår pionhäck. Den har varit ovanligt sen i år och blommat tills nu, regnet har ju slagit ner många blommor men den har ändå klarat sig förvånansvärt bra. Normalt blommar den en vecka runt midsommar. Vi har två tomatplantor i uterummet som har några gröna tomater, ingen stor skörd precis. Några plantor utomhus också men de har knappt blommat än. Gurkor har vi provat i år för första gången och de tog ganska mycket stryk i början av säsongen när det var så kallt. Nu har de börjat komma igång men om vi kommer att hinna få några gurkor återstår att se. Ärtor har vi skördat, en liten djup tallrik full, goda var de. Rädisor växer bra och sallad har vi så vi måste klippa ner och lägga i komposten emellanåt. Det är Rons nya projekt att odla mer grönsaker:-). Jag köpte lite frön i våras och bland annat något som heter Haverot, de växer men vad som finns under jord vet jag inte än. Rödbetor är snart klara och några olika bönor har kommit igång när det kom lite värme och vatten. Kantarellerna har börjat dyka upp i skogen också. Jag har plockat några stycken, de är ännu lite för små. Jag fick ihop till en sås och så några som jag har och ska börja träna Crispie till att hitta kantareller. Förhoppningsvis borde det bli mycket svamp senare i sommar och höst så vi kan komma igång så långt att vi kan träna på ”levande” svamp också.
    Ha en skön vecka, förhoppningsvis blir det lite sol mellan skurarna.

    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Jamen oj så mycket ätbart ni odlar i år. Jag älskar att odla grönsaker. Men inatt kom rådjuren in och åt upp all romansallad. Jag blev inte glad. Nu kommer vi att täcka de nya plantorna jag ska sätta ut. Jag driver upp dom inomhus, i matkällaren där det är svalt. Sallad gror ju inte när det är för varmt. Nu har ju det inte varit något problem i år förstås😉

      Kantareller såg jag att dom börjat sälja på torget. Jag brukar köpa mina där då jag är född utan ”kantarellögon”. Men gott är det. Det låter ju bra om Crispie kan hitta kantareller åt dig.

      Ha en skön vecka du också!

      Kram Anita

Kommentera

