Och så gick maj månad mot sitt slut …

Efter att jag fått kommentarer och även mail med undran om var jag tagit vägen så inser jag att jag varit osynlig längre än jag tänkt mig och att det är hög tid att lämna ett livstecken ifrån sig.

Den 30 maj, morgonen inleddes med moln men uppehåll. Någonstans bland molnen lyste ett mörker (om nu ett mörker kan lysa) med föraning om ett annalkande regn. Och så kom det … regnet! Och det regnade och regnade och regnade. Men det gjorde inget. Vi satt i uterummet och åt en ovanligt god 3-rättersmiddag. Det var en speciell anledning till den utsökta middagen (jag säger inte vad) men den inträffar en gång om året och detta år var dessutom desserten spetsad med ett presentkort på Zetas😉

Men även om regnet flödade den 30:e maj så lyste solen den 28:e. Jag tog en tur med kameran genom trädgården. Den är ju liten så det går ganska snabbt. Dessutom så är blomningen sparsam i år. Jag konstaterade vid min vandring att den del av trädgården jag kallar azaleasluttningen och där det, förutom azaleor, även finns rhododendron inte kommer att bjuda på någon färgexplosion i år. Men guldazalean, Azalea luteum är ett säkert kort och knopparna ger en föraning om kommande guldexplosion med härligt bedövande doftpuffar i släptåg.

20150528_Guldazalea

Och en del rhododendronblommor kommer det i varje fall att bli … ja en del har redan börjat ståta med sin färgprakt. Sortnamnen finns någonstans i arkivet men skulle jag börja leta efter dom så skulle aldrig inlägget bli klart så jag nöjer mig med att konstatera att just nu blommar en gul, en mörkrosa, en ljusrosa, en vit och en lila …

20150528_RhododendronGul

20150528_RhododendronFantastica

20150528_RhododendronRosa

20150528_RhododendronVit

20150528_RhododendronLila

Och … så är glädjen oerhört stor! Förra året fick min svavelpion ett svårt angrepp av bladmögel. Jag klippte ner den helt och bytte det översta jordlagret och trodde jag sett den för sista gången. Men den kom tillbaka och jag är så tacksam och jag njuter så jag nästan blir yr i huvudet av de blekgula blommorna …

20150528_Svavelpion01

20150528_Svavelpion02

20150528_Svavelpion03

I visan ‘När Lillan kom till jorden’ finns strofen … ”Gullvivans plym sågs vaja”. Förra året grävde jag en ny rabatt. Där spred jag ut en massa gullvivor som frösått sig. Och i år tackade dom mig med att visa upp en lysande gul matta. Jag älskar gullvivor …

20150528_Gullvivor

Och när jag ändå är inne på gult … gulltöreln är ny i trädgården och jag kan konstatera att när solen silar sitt ljus genom trädridån i skogen ner mot töreln, då blir den självlysande …

20150528_Gulltorel

En tidig klematis har också börjat blomma …

20150528_Clematis

På Kistamässan köpte jag (äntligen) det röda löjtnantshjärtat ‘Valentine’. Det är verkligen rött och väldigt vackert …

20150528_LojtnantshjartaValentine

Hoppas det tar sig lika bra som det rosa som kommer tillbaka år efter år efter år …

20150528_LojtnantshjartaRosa

Och i uterummet står hortensian och stampar och vill ut. Full med knopp och de första blommorna har slagit ut. Så fort vi gjort rent altandäcket ska hon få flytta ut …

20150528_Hortensia

Och snart närmar sig skolavslutningarna och syrenerna ligger i startgroparna …

20150528_Syrener

Det var den sista bilden för den här gången. Ha en skön avslutning på maj och en härlig inledning av juni … den första sommarmånaden🙂

Det här inlägget postades i Allmänt, Vår. Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till Och så gick maj månad mot sitt slut …

  1. irenechristine skriver:

    helt underbara bilder … så många vackra blommor
    ja inte är det många timmar kvar av majmånad … jag hoppas att vädret blir fint igen imorgon … just nu finns inte ett moln på himlen så vem vet kanske solen visar sig imorgon igen från en klarblå himmel 🙂

    • Anita skriver:

      Tack🙂 Det fortsatte att regna här hela kvällen. Idag har jag varit på kyrkogården och planterat blommor och när vi kom hem så började det regna igen … men i mindre skala än igår som tur är. Det är alldeles för blött i trädgården för att vara ute. Men då ägnar jag dagen åt planering istället. Det är också inspirerande.

      Ha en fortsatt fin söndag!
      /Anita

  2. Carina skriver:

    Mmm så många vackra månskensgula tänk så vackert de lyser. Gullvivor tittade upp i gräsmattan här en dag, 2 stycken närmare bestämt. Sen har jag flyttat dem och fröplantor och det börjar bli en liten gul matta. Gillar dina rhododendronbilder det räcker alldeles jättebra med rosa, röd och vit🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Månskensgult … så vackert det låter. Vissa ord låter vackrare än andra, månskensgult är ett. Grattis till dina små gullvivor som börjar bli en liten fin gul matta. Gullvivor är något jag alltid kommer att ha i min trädgård. Det dök dessutom upp en katt bland hermelinerna. Mitt ibland allt det gula kom en orange. Jag flyttade den till den plats där den röda sitter som jag köpte förra året på STA:s växtmarknad. Tyckte den behövde en kompis och dom såg ut att trivas tillsammans🙂

      Ha nu en fortsatt fin söndag!

      Kram Anita

  3. Annika skriver:

    Så underbart vackra bilder! En gulltörel har fått flytta in även i min trädgård och jag tycker den är bedårande! Så glad, så självlysande! Maj har varit kall och nu hoppas jag att sommaren laddar om och att vi får en varmare juni!
    Ha det gott!
    Annika

    • Anita skriver:

      Tack Annika🙂 Visst är det något speciellt med gulltörel. Just det där att dom är självlysande är så magiskt. Maj har verkligen varit kall och även idag har det regnat och blåst kyliga vindar här. Men jag säger som du. Nu håller vi tummarna för att sommaren laddar om och uppfyller hela juni. För att sommaren kommer så småningom, det kan vi nog vara säkra på i varje fall.

      Ha en fortsatt fin söndag!
      /Anita

  4. Marit skriver:

    Hej Anita

    Jeg så dessverre ikke ditt innlegg før nå, så det er stadig forsinkelse på min bloggliste. Men det viktigste er at innlegget var der :)) Nå må du skrive litt oftere!!!🙂
    Gratulerer med den årlige hendelsen!🙂
    Så mange vakre rhodoendron du har! De lysegule er bare så skjønne. Skulle gjerne hatt en sånn lysegul svovelpeon også, for de er også utrolig vakre.
    Steinene har akkurat begynt å blomstre her nå. Duften er alltid så herlig på de.

    Ønsker deg en fin søndag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja det verkar som det fortsätter med att vara långsamt med mina inlägg att visa sig i blogglistorna. Men som du säger, dom kommer ju in där till slut i varje fall🙂 Och jag ska definitivt försöka att blogga oftare, bloggen är ju min dagbok.

      Jag älskar ljust, ljust gula blommor mer och mer. Min gula rhododendron flyttade jag för ett par år sedan. Det blev bara knoppar som torkade bort hela tiden. Men den nya platsen verkar den trivas väldigt bra på till min stora glädje. Och jag är verkligen glad att svavelpionen kom tillbaka i år. Nu hoppas jag att den ska fortsätta att blomma varje vår. När den blommar … ja då är det vår, även om det regnar ute😉

      Önskar dig också en fin söndag!

      Kram Anita

  5. Kristina Skoglund skriver:

    Vackra Blommor, fina bilder hos mig blommar gullvivor påskliljor och pingstliljor och blåsippan har blommat. Tack

    • Anita skriver:

      Tack Kristina🙂 Pingstliljorna har blommat över hos mig nu och jag ska ta bort frökapslarna. Påskliljorna blommar fortfarande men sjunger på sista versen. Men gullvivorna blommar fortfarande. Dessa härliga gula glädjespridare som gör mig så glad varje år i maj.

      Tack för att du tittade in och ha en fortsatt fin söndag!
      /Anita

  6. Britt skriver:

    Nog har jag märkt att du varit frånvarande. Men nu är du tillbaka med besked och massor med fina bilder. / Britt

    • Anita skriver:

      Ja nu är jag tillbaka igen. Vet inte ibland var tiden tar vägen. Förmodligen så ägnar jag den åt något oväsentligt … som trädgårdsarbete eller så😉 Nej, skämtar bara. Men blogga ska jag försöka göra lite oftare, bloggen är ju min dagbok så den är viktig att uppdatera.

      Ha en fortsatt fin söndag!
      /Anita

  7. lunasblogg skriver:

    Kul att höra av dig. Antar att du fyllde år i går, eller hur? (Lustigt jag fyller år idag). Det är något speciellt med att vara majbarn då det blommar så vackert.
    ha en bra vecka
    kram
    Luna

    • Anita skriver:

      Jo men visst, du gissade helt rätt🙂 Och då får jag ju säga grattis till dig som fyller år idag. Jag tycker också det är något speciellt med att vara majbarn. Är så glad att jag hann ut innan det blev juni … även om det absolut inte är något fel att vara junibarn heller🙂

      Ha en fortsatt fin födelsedag och en fin kommande vecka!

      Kram Anita

  8. Kristinas oas skriver:

    Härligt att se hur mycket som är i full blom och på gång hos dig! Vet du, sedan i fredags och Malmö Garden Show står här en Valentine hos mig också. Mycket efterlängtad!🙂
    Vad glad jag blir att din svavelpion har återhämtat sig och blommar så vackert!
    Ha en fin junivecka och grattis i efterskott!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Tack Kristina och Grattis till din Valentine🙂 Jag såg Valentine första gången i en engelsk trädgård och jag blev så förtjust i den. Då hade den ännu inte börjat säljas i Sverige, den kom året efter. Jag förstår inte varför jag inte köpte en tidigare. Men nu står den här och lyser i rödaste rött. Och det var extra roligt att veta att det står en och lyser hos dig också. Och på tal om lysa … svavelpionen lyser och värmer hjärtat … fast regnet har tyvärr gjort att många av blombladen fallit (det har vräkt ner regn under den gångna natten och på morgonen också). Men dom lyser även mot mig där dom ligger på marken.

      Önskar också dig en fin junivecka!

      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Jag har en (1) knopp i min svavelpion, det är en liten planta ännu så länge. Den var på gång att slå ut igår och sedan har det hällregnat i natt och på fm… Nu är jag på väg hem och håller tummarna att inte alla bladen redan ligger på marken.
        Kram Kristina

        • Anita skriver:

          Då håller jag tummarna att blomman inte hann slå ut så mycket att bladen föll i regnet utan att du får njuta av din första svavelpionblomma. Jag kan också säga att när den väl börjat blomma … då blir det fler och fler blommor för varje år som går.

          Kram Anita

          • Kristinas oas skriver:

            Blombladen var kvar!🙂 Det här är tredje året jag har plantan, de två tidigare har den haft en liten, liten blomma, men i år var den fullstor. Ser fram emot mååånga blommor.🙂
            Kram Kristina

  9. Eva, storasyster skriver:

    Finaste fina chillasyster!
    Nu har jag strosat genom din trädgård tillsammans med dig och sett allt det vackra! Jag blev så glad när du visade svavelpionen för jag vet hur mycket du tycker om den och att du var så ledsen för att den blivit angripen av bladmögel!
    Jag längtar så efter att få njuta av allt det fina på min balkong! Gurkan mår bra! Jag täcker den. Jag behöver inte vattna så mycket för regnet och luftfuktigheten gör att jorden är väl fuktad. Jag känner alltid med fingrarna för att kolla om jag behöver vattna. Jag vattnade i lördagsförmiddag innan det började regna för då kändes jorden torr på några av mina vackra plantor. Jag vattnade men inte så mycket och tur var väl det. Anledningen till att jag vattnade var att det blåste ju så förskräckligt och blåsten kan ju torka ur växterna.
    Första dagen på sommaren inleds med regn. Jag vet att man t.ex. i Kaliforninen skulle bli oerhört glada över detta regnande, men tyvärr regnar det ju här och inte där. Olika falla ödets lotter.
    Nu ska jag försöka vara litet effektiv ett tag.
    Hälsa så gott till Thomas!
    Kramar
    storasyster, som tror att hon har stavat det mesta rätt🙂🙂 om inte så bjuder jag på stavfelen också

    • Anita skriver:

      Kära storasyster! Tyckte väl att jag kände att du var med mig när jag strosade runt i trädgården🙂 Och inatt och på morgonen har det regnat igen. Jag behöver inte vattna i varje fall. Funderar på att börja med risodling😉

      Så bra att gurkan mår bra. Den trivs nog under sitt skyddande täcke. Vi hoppas på att juni ska vända den blöta, kalla majtrenden och leverera lite sol och värme. Då kommer tomater och gurkor att börja mogna. Men jag läste imorse att det här var den regnigaste och solfattigaste maj sedan 1962. Den högsta temperatur som hade uppmätts under månaden var 21,4 grader. Nåväl, nu skiner i varje fall solen och jag ska ta och göra mig en sallad att äta i djungeln i uterummet. Jag tror att Elvis skulle gillat mitt uterum. Han hade ju ett rum på Graceland som hette ”The Jungle Room”🙂

      Jag hoppas vi ses imorgon. Jag har mobilen igång!

      Kramar chillasyster

  10. Så mycket fint som blommar. Svavelpionen verkar ha gillat behandlingen, så tjusig!
    Allt gott
    Anette

  11. Lena i Wales skriver:

    Härligt att ha dej tillbaka!
    Grattis i efterskott, låter som du haft födelsedag!
    Vilka fina blombilder du bjuder på! Beskriver verkligen årstiden.
    Ha det bra!

    • Anita skriver:

      Tack Lena🙂 Jodå, visst var det födelsedag. Av någon anledning tycker jag att dom kommer oftare ju äldre man blir. Men det var trevligt att få ett presentkort på Zetas trädgård. Ser redan fram mot ett besök där inom en snar framtid.

      Ha det bra du också!
      /Anita

  12. Linda skriver:

    Hej!

    Så tråkigt att trädgården får dig att tänka på risfält! Grannens trädgård såg ut så för ett tag sedan och det var inte roligt. Vår ligger ett par decimeter högre.

    Jag är så nyfiken på dina glansmalvor. Du har ingen bild? Mina vågar jag inte ens visa. De bor i sin pluggbox och jag vågar inte flytta ut dem eftersom jag kallt räknar med att järnnätterna slår till bar jag tänker tanken. Ska nog gödselvattna lite nästa gång de behöver vätska. Men blommor brukar växa i fatt, så det ska nog ordna sig. De är väldigt fina, även om storleken lämnar en del att önska.

    Här är det trist. Väldigt trist. Vår älskade Nero gick bort i onsdags. Han var lite konstig på eftermiddagen och ett par timmar senare dog han i min hand. Vi hade honom i nio år och nu känns det så tomt och tyst utan fågelkvitter. Tror att kissen saknar honom – hon sov alltid intill buren.

    Hoppas att du får en finfin helg! Här ska det tydligen regna i morgon. Jag måste ta mig i kragen och så majs. Det börjar kännas som om jag är på tok för sent ute. Men jag direktsår nog i min drivbänk. Då får plantorna en extra skjuts. Hoppas att majsen ska hinna utvecklas ordentligt. Borde så rödbetor också. Tycker att jag hade så gott om tid den här våren, men nu är det plötsligt juni.

    Kram
    Linda

    PS! Jag har också den färgen på löjtnantshjärta. Tycker att den är så fantastisk. Undrar om man kan ta sticklingar och få fler plantor utan att behöva dela på roten.

    • Anita skriver:

      Nej men usch så tråkigt med er Nero😦 Jag har själv haft nymfparakiter och det är så tråkigt när dom går bort. Dom blir ju familjemedlemmar. Jag hade en som såg ut som er Nero som hette Trollet. Han såg ut som ett rufsigt troll när han var liten. Vi har en glassbil som åker runt här, Hemglass. Dom spelar en speciell melodi (avskydd av många) när dom åker runt i områdena. Precis den melodin sjöng Trollet. Det var så kul, när bilen kom och spelade så satte han huvudet på sned och lyssnade. Och sedan sjöng han precis likadant.

      Så småningom ska jag lägga ut en bild på glansmalvorna. Men inte förrän dom börjar blomma. Är knopp i de längsta. Just nu tror jag dom försöker vänja sig vid chocken att få flytta ut i rabatten. Dina kommer säkert att ta sig när dom kommer ut. Tror det är bra om du gödslar dom. Pluggplantor brukar gilla att få lite gödsel.

      Igår var det en fin dag och vi gjorde (äntligen) rent vårt altandäck. Idag hade jag tänkt sätta ut tomaterna men … det regnar … som vanligt. Typiskt, nu när det äntligen börjat torka upp lite.

      Hoppas du får en fin helg!

      Kram Anita

      • Linda skriver:

        Tack för din omtanke!

        Jag flyttade ut några plantor i helgen – inte glansmalvorna, men jag ångrade mig när det började storma igen. Hoppas att de ska hämta sig och klara sig trots att de tvingas huka sig ända ner mot jorden.

        Kram
        //Linda

  13. Carita Nordén skriver:

    Så mycket fint du har i din trädgård. Den är väl inte så liten för att kunna få plats med så mycket.
    Ha en fin helg. Carita

    • Anita skriver:

      Jo liten är den allt men jag är glad att jag får plats med en hel del ändå även om blommorna mer och mer får ge vika för grönsaksodlingarna. Ibland drömmer jag om att gräva upp alla rabatter och göra om hela trädgården till en ren köksträdgård. Men det är nog lite för mycket jobb och det är ju rätt kul med blommor också🙂

      Ha en fin helg!
      /Anita

  14. Linda skriver:

    Hej!

    Ville bara titta in för att önska dig en finfin fortsatta midsommarhelg. Hoppas att allt är bra med dig och att trädgården frodas.

    Stor, varm kram
    Linda

  15. Linda skriver:

    Hej!

    Såg just ditt svar hos mig om rovkvalster mot spinn. Skulle gärna vilja testa – kan ju ha tur. Varifrån beställde du?

    Kram Linda

Kommentera

