Ett bildsvep från Keukenhof

Jag har varit på utflykt i tulpanernas land och är nyss hemkommen. Naturligtvis var höjdpunkten Keukenhof även om andra aktiviteter också stod på schemat.

Keukenhof är 2015 öppet från den 20 mars till den 17 maj. Det betyder att blomningen pågått länge. Så lite nervöst har det allt varit … skulle det vara någon blomning så sent som den 29 april då vi skulle dit. Jag kan redan nu säga att det var det. Dessutom var den ljuva skira vårgrönskan tillsammans med blommande fruktträd en ytterligare bonus. Det var en fantastisk tid att åka dit.

Jag tog mängder med bilder … och då menar jag verkligen mängder. Det gick bara inte att låta bli. Jag har nu suttit och gått igenom dom och hur jag än försökt så var det väldigt svårt att hålla nere antalet bilder att ha i inlägget. Kanske delar jag upp dom på två inlägg … det får jag se när kommit så långt.

Det är väl lika bra att köra igång …

Förr, när jag flugit över Holland har jag sett enorma fält med tulpaner. Nu såg jag dom från bussen och dom var fortfarande enorma …

Så var vi då framme. Den första bilden visar en karta över parken. Här syns det att det finns en hel del vatten och många träd och buskar. Inte bara lökplanteringar alltså …

20150429_01_KeukenhofKarta

Något av det första som mötte oss var ett blått vattendrag som drog fram genom skogen. Vattnet bestod av pärlhyacinter …

20150429_01_KeukenhofBlomstervatten02

Vid sidan stod ett gäng röda tulpaner och hejade på …

20150429_01_KeukenhofBlomstervatten01

Gräsmattorna lyste gröna på sluttningarna ner mot vattnet. Träden hade en skir grönska och planteringen i förgrunden fick mig att drömma om ljuva sommarängar …

20150429_01_Keukenhof01

En plantering i form av ett hjärta, jag hörde nästan pulsslagen …

20150429_01_Keukenhof02

Det gjorde inget att inte solen sken. De varma och glada färgerna gav en skön känsla av sol och värme …

20150429_01_Keukenhof03

20150429_01_Keukenhof04

20150429_01_Keukenhof22

Vissa tulpaner såg ut som om dom svävade i luften …

20150429_01_Keukenhof05

Det gällde att titta på planteringarna från olika vinklar. Samma men ändå så olika …

20150429_01_Keukenhof08a

20150429_01_Keukenhof08b

Ja nog fanns det blommor så det räckte och blev över …

20150429_01_KeukenhofEnMasse

20150429_01_Keukenhof09

20150429_01_Keukenhof10

De gula parasollerna speglade sig i vattnet och gjorde att denna svan fick simma i en kittel av guld …

20150429_01_KeukenhofSvan

Något jag tyckte var läckert var när krokusen blommat ut och bladen blandade sig med tulpanerna. Det blev nästan lite gräskänsla …

20150429_01_Krokusblad01

20150429_01_Krokusblad02

Mest var det böljande gångar och planteringar …

20150429_01_Keukenhof11a

20150429_01_Keukenhof11b

20150429_01_Keukenhof12

20150429_01_Keukenhof14

20150429_01_Keukenhof20

Men det fanns även raka linjer …

20150429_01_KeukenhofFormellt01

20150429_01_KeukenhofFormellt02

20150429_01_KeukenhofRak01

20150429_01_Keukenhof15

Och pergolor …

20150429_01_KeukenhofPortal01

20150429_01_KeukenhofPortal02

Det fanns också enorma planteringar med hyacinter. Det doftade starkt av jul …

20150429_01_KeukenhofHyacinter

Keukenhof är ju öppet till den 17 maj och det var också laddat för senare blomning. I en del rabatter var tulpanerna i knopp …

20150429_01_KeukenhofKnopp01

20150429_01_KeukenhofKnopp02

De utblommade tulpanerna hade man klippt av blommorna på. Då de var planterade så tätt så blev också bladen dekorativa och fungerade som en avskiljare mellan de ännu inte utslagna tulpanplanteringarna.

20150429_01_KeukenhofKnopp03

Visst var ”golven” i form av planteringar vackra men taken med blommande fruktträd och intensiv vårgrönska var definitivt inte heller fel …

20150429_01_Keukenhof18

20150429_01_Keukenhof19

20150429_01_Keukenhof16

Ett litet vattendrag med omgivande färgklickar …

20150429_01_Keukenhof21

Ytterligare en blomsteräng …

20150429_01_Keukenhof23

Det fanns också lite vildare delar …

20150429_01_Keukenhof13

20150429_01_Keukenhof24

Det fanns också hus med olika planteringar och teman, lite som på Chelsea Flower Show fast i mindre skala. Här, hortensior på rad …

20150429_01_KeukenhofHortensior

Vad sägs om att sätta sig och vila mellan trädgårdsbestyren i en blomkruka …

20150429_01_KeukenhofSittkrukor

Och om man har skor eller stövlar över så är det bara att använda dom som vaser …

20150429_01_KeukenhofSkokonst01

20150429_01_KeukenhofSkokonst02

Men även om det var roligt att gå i husen och titta så var det ändå parken som var behållningen. Alla blommor fanns inte i planteringar. Här en tjusig blomsteruppsättning …

20150429_01_KeukenhofBlomstervas

Jag gillar egentligen översiktsbilder bäst men kunde inte låta bli att ta några närbilder då det blev en skön massverkan när hela bilden täcktes av blommor, nästan som tavlor …

Fast den här tog jag mest för att jag tyckte det var kul med en rosa uppstickare bland allt det röda …

20150429_01_KeukenhofUppstickare

Tulpaner kan verkligen se olika ut …

20150429_01_KeukenhofClose01

Och visst blir man väl glad när man ser de här ljusa, varma, lätta, soliga färgerna …

20150429_01_KeukenhofClose03

Den här kombinationen var inte fel, inte fel alls …

20150429_01_KeukenhofClose04

Avslutningsbilden får bli på en av mina favoritkompositioner. Efter besöket i Keukenhof har jag insett hur snyggt det blir med massverkan av pärlhyacinter. Och hur fint dom lyfter fram andra blommor.

20150429_01_KeukenhofClose02

Och så var bilderna slut. Och inte kom jag ihåg att dela upp dom i två inlägg. Det liksom bara rann på, precis som vattendraget av pärlhyacinter som forsade fram genom skogen i Keukenhof.

Avslutningsorden blir följande. Jag hade förväntat mig att Keukenhof skulle vara storslaget men det var ännu mer storslaget än jag kunnat drömma om. Om ni inte varit där rekommenderar jag varmt ett besök. I år var det här en perfekt tid att åka. Om det är så varje år är ju svårt att säga men jag vill nog ändå rekommendera ett besök när gräset grönskar, träden fått sitt skira vårflor och fruktträden blommar. Det i kombination med planteringarnas blomsterprakt är bara helt ljuvligt.

Så mycket bloggande blir det nog inte närmaste veckan. Jag ville bara lägga ut detta inlägg medan jag hade besöket färskt i minnet. Nu måste jag ta tag i mina egna odlingar. Det var en djungel när jag åkte och den var ännu tätare när jag kom hem. Och då har jag ännu inte skolat om allt … och inte sått allt jag ska heller. Plus att jag måste börja vårstäda trädgården. Men jag klagar inte. Det är en härlig tid nu.

Hoppas ni alla får en skön vecka!

Det här inlägget postades i Resor, Trädgårdsresor, Trädgårdsvandringar. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Ett bildsvep från Keukenhof

  1. Cathy skriver:

    oj så vackert, och kul med de där olika vaserna:-). Vi har börjat göra iordning grönsaksland, får se hur det kommer att gå, sniglarna lär ha ett och annat att säga till om där:-). Annars har vi alldeles för många vildsvin i skogen här för att det ska kännas bra. Såg en hel flock kultingar på fältet bakom våra hus härom veckan:-( Jag har skrivit till kommunen om att jag inte är ensam om att ha sett dem nu. Bara att hoppas på att de gör något åt det. Inte så kul att knappt våga gå upp i skogen med sin hund ens när den är kopplad.
    Hoppas du får en skön och bra trädgårdsvecka:-).
    Kram, Cathy

  2. GladiGrönt skriver:

    Ja sannerligen inget överträffar Keukenhof! När jag var där samma tid för några år sedan var det väldigt sent men ändå mycketatt se. Jag ser att de har förnyat sig, kul med kreativitet! /Monica

  3. lunasblogg skriver:

    Herregud! Har alltid haft för mig att Keukenhof är lite för mycket för min smak, men så många fina kombinationer! Den sista bilden är ju helt förförisk. Jag gillar också den med hyacinter,den kombinationen känns lite ny även om jag förstår att doften var stark. Och så bra att du visar översiktsplan på anläggningen. Då får man ännu mer hum om hur fin parken är.
    Det får nog bli ett besök dit ett år.
    Kram luna

  4. Ulla skriver:

    Vilket fantastiskt bildsvep och vilken fantastisk blomning. Så vackert med alla färger och härliga kombinationer. Förstår att du hade svårt att välja bland bilderna🙂 Man är ju så uppfylld av alla intryck och upplevelser när man kommer hem från en resa. Det tar flera dagar att ”landa” hemma i vardagen igen.
    Nu Anita, har jag köpt min allra första chiliplanta, ‘Gusto Purple’ heter sorten. Troligen en ganska vanlig sort men lämplig för en nybörjare som jag. Medelstark ska den vara. Ska bli väldigt spännande att följa utvecklingen av den.
    Så du har inspirerat med din chiliodling🙂
    Ha det nu så gott bland dina odlingar.
    Kram Ulla

  5. Carina skriver:

    Underbart Anita! Längesen jag var där nu men det är definitivt dags för ett återbesök. Vi var också där när träden grönskade och det var ljuvligt. Flera kombinationer jag gärna skulle ha fast får nog skala ner dem lite…

    Kram, Carina

  6. Kristinas oas skriver:

    Ja, hjälp så mycket blommor! På marken, i träden, i vaser (gillade skorna!!) och lite överallt… Förstår att det var en upplevelse att vandra omkring där. Min favoritbild var nog ändå den med de ljusrosa tonerna och vattendraget (nr 6 från starten räknat), den var helt ljuvlig.
    Hoppas du får en bra trädgårdsvecka och kommer ikapp lite med det där som pockar på och behöver fixas.
    Kram Kristina

  7. Tack för alla vackra vårbilder! Fantastisk med alla dessa hundratusentals blommor, vilken massverkan. Måste nog planera in en resa dit nästa år./ Titti

  8. jesh stg skriver:

    Wow, you took a lot of pics – I’m from Holland originally. When we lived there, we tried to go each year! Thanks for sharing!

  9. Britt skriver:

    Där fick man litet ideer för sin trädgård!!
    Tack så mycket för en snabbresa till Keukenhof så här på morgonkvisten. Det är ju helt enormt. Jag har nog aldrig sett så mycket bilder därifrån, så tack för det. Jag som aldrig varit där, kan inte se för många bilder.
    När jag tänker på dina egna odlingar, förstår jag att du har fullt upp. / Britt

  10. Marit skriver:

    Så mange vakre bilder du har tatt, Anita! Jeg forstår godt at det blir tatt mange bilder på en sånn tur. det må være litt av en opplevelse å være der og bare nyte synet…
    Alle bildene var helt fantastiske, men det var et som jeg spesielt la merke til. Det var det nest siste med tulipaner og perleblomster. Så vakker kombinasjon når det blir sånne mengder av de!
    Ikke like lett å overføre her hjemme, men verdt et forsøk. Jeg er veldig glad i perleblomster, og får ganske enkelt ikke nok av de ;)) Satte mange sist høst, og de begynner å komme frem her nå🙂

    Takk for titten, og ha en fin dag!

    Klem, Marit

  11. Eva, storasyster skriver:

    Åh chillasyster så vackert!
    När vi var i Keukenhof var inte blommningen lika magnifik. Vi var där i början på maj och det hade varit varmare där då än det kanske varit i år. Men jag njöt ändå av att gå där och strosa och titta på vackra planteringar.
    Vi ses inte i morgon då det inte är någon körövning. Martin är på studentmiddag! Men nästa tisdag hoppas jag att vi ses. Det är liksom genrepet inför konserten den 19 maj!🙂
    Hälsa Thomas så gott!
    Många kramar
    storasyster

  12. Ruben skriver:

    Tack för att du delar med dig av denna väldiga färgprakt! Svårt att säga vad som var finast när så mycket är fint. Du verkar ha haft ett perfekt väder för fotografering, så fina bilder!

    Ha det gott!
    /Ruben

    PS Jag har helt enkelt klippt ner de höga växterna, och i år har jag varit framme med saxen och även beskurit de lite mindre plantorna så att de skall bli buskiga.

  13. Linda skriver:

    Så fint! Alldeles fantastiskt vackert. Jag kan tänka mig att man blir alldeles stum när man ser det där i verkligheten. Vill så gärna åka dit. Såg ett tulpanfält när vi lyfte från Schiphol och jag vill se flera. Och en sådan där blomkruka vill jag definitivt ha!

    Jag var tvungen att gå ut till växthuset och titta – och visst – det knakväxer så jag lär inte ha någon brist på glansmalva i sommar. Tack snälla du!

    Här är det väldigt blött i dag. Det klafsar nästan när man går på gräsmattan och grannens trädgård som ligger något lägre än vår ser ut som ett risfält …

    Hoppas att du får en fin dag. Jag ska på utflykt med grannen – besök på ny plantskola, lunch på något trevligt ställe och så gullviveplockning.

    Solsken
    //Linda

  14. Lena i Wales skriver:

    Vad kul att få se lite Keukenhofbilder. Jag har varit där ca 40 gånger som reseledare, 2-3 gånger per år. Olika varje år. Nu har jag ju slutat åka på Holland, så kul att få se bilder.
    Ha det bra!

  15. Du har fångat våren i ett nötskal MAKALÖSA foton🙂 Hoppas annars att du haft en solig helg, här blåser det som bara f.

    Om du gillar sommarhus inspiration kan du kolla in min nya post🙂

    ha en kanonvecka

    LOVE Maria Inredning – it’s Swedish for decor

  16. Åsa S skriver:

    Åh, helt otroligt vackert! Och din bilder är som vanligt helt underbara.
    Kram från lillasyster

  17. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

