Wales – Bodnant Garden

Jag har haft förmånen att få resa och besöka många vackra trädgårdar. Vissa har jag besökt fler än en gång och en av dom är den vackra Bodnant Garden i Wales.

Första besöket var i juli 2008 och det andra i juni 2009. Vid det första besöket så bodde vi i Betws-y-Coed och vid det andra i kuststaden Llandudno. Var de olika platserna ligger i förhållande till Bodnant Garden syns på följande karta.

20080726_Map

Och trots att inlägget handlar om Bodnant Garden så måste jag även visa några bilder från juli 2008 då vi en dag steg ombord på bergbanan i Llanberis och åkte uppåt, uppåt, uppåt. Ju högre upp vi kom, ju lägre låg molnen och stämningen blev magisk när vi bevittnade kampen mellan sol och moln, mellan ljuset och skuggorna …

20080727_Snowdonia01

20080727_Snowdonia02

20080727_Snowdonia03

20080727_Snowdonia04

Juli är hortensiornas tid och det finns mängder i Bodnant Garden. Det är en trädgård med väldigt många, gamla och höga träd. Lummigheten är påtaglig och doften av grönska likaså. Var man än går hör man ljudet av porlande vatten. Jag har valt att lägga in bilderna i ett galleri. För att se dom i full storlek är det bara att klicka på en av dom och bläddra med pilarna.

Det andra besöket var en månad tidigare vilket var bra för då fick jag se en annan blomning. Om ni sett bilder någon gång (på nätet eller i någon trädgårdslitteratur) föreställande en enorm gullregnspergola så är det mycket troligt att bilderna varit tagna i Bodnant Garden. Där finns nämligen en mycket berömd sådan som hade haft sin peak någon vecka tidigare men fortfarande fanns lite guld kvar att beskåda.

20090611_BodnantGardenGullregnspergolan

Övriga bilder från juni-besöket lägger jag också in i ett galleri.

Och avslutningsbilden får bli från en av kvällspromenaderna i Llandudno.

20090611_Llandudno

Sedan år 2002 har jag besökt Storbritannien varje år, ibland två gånger per år och jag längtar ständigt dit. I år har jag ingen resa inbokad och jag har redan abstinensbesvär. För att stilla dessa besvär går jag in och tittar på mina bilder från tidigare resor och bänkar mig framför tv-program som ”En plats på landet”, ”Gardeners World” mm. Men jag har även flera favoritbloggar som jag följer och som jag här vill passa på tillfället att rekommendera:

Detta inlägg handlar om Wales och om Wales handlar också bloggen Lena i Wales.

Om Storbritannien handlar nästa blogg och den heter Bara Brittiskt.

Vill man läsa om Skottland så kan man göra det i bloggen Scottish Moments.

Men även om jag ofta längtar till Storbritannien så börjar en härlig tid här hemma nu. Våren är kraftigt på frammarsch och solen värmer även när vindarna är kalla. Om lite drygt två veckor ska vi sjunga in våren och hälsa sköna maj välkommen. Och sedan blir det bara grönare och grönare och grönare …

Det här inlägget postades i Resor, Trädgårdsresor, Trädgårdsvandringar. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Wales – Bodnant Garden

  1. Kristinas oas skriver:

    Åhh, nu längtar jag ännu mer till Storbritannien! Hortensiablomningen var ju helt fantastisk, inte minst där buskarna speglar sig i vattnet.
    På tal om trädgårdsprogram, Monty Don har ett på Kunskapskanalen just nu, ligger på play. Och En plats på landet är en av mina tv-favoriter också. 🙂
    Önskar dig en fortsatt fin vecka (rain or not)
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja hortensiorna var makalöst vackra. Jag hittade programmet, Trädgårdsdrömmar på play. Tack för tipset! Ska titta imorgon. Nu ska jag hasta iväg på körövning (sjunga alltså, inte köra bil 😉 )

      Kram Anita

  2. anjahill skriver:

    Vilka häftigt magiska bilder! Tack för dem! Jag förstår din längtan eftersom du har varit på de brittiska öarna så många gånger!

    Tack så jättemycket för att du delar med dig av dina fantastiska upplevelser.
    /Anja
    ps
    Den hortensian tog jag stickling av förra året hos Marta i bloggen Martas rike http://martasrike.bloggo.nu/.
    ds

    • Anita skriver:

      Tack själv Anja för att du vill följa med genom mina bilder. Så spännande med hortensiasticklingen. Nu håller vi tummarna att den tar sig och kommer att blomma vackert hos dig.

      Ha en fin dag!
      /Anita

  3. Carina skriver:

    UK är mitt favoritmål away and abroad. Och jag har precis som du brukar vara där både en och två gånger om året. Men de sista åren har det tyvärr inte blivit av. Dags att ändra tillbaka rutinerna 🙂

    Tack för ett härligt tips. Förälskade mig i Wales en helg i början av februari. Var det vackert då så måste det vara fantastiskt senare på året 🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Så det är samma sak för dig 🙂 Det blir ofta så när man varit i UK … man vill tillbaka! Tycker det låter mycket klokt att ändra rutinerna 😉 Jag tror Wales är vackert alla tider på året. Jag kommer definitivt att försöka åka tillbaka. Under sommaren är det väldigt mycket folk runt trakterna av Snowdonia. Jag tror att tidig vår eller höst är en bra tid där.

      Ha en fin dag!

      Kram Anita

  4. lunasblogg skriver:

    Ohh! I Wales har jag aldrig varit konstigt nog. Det ser ut att vara ett fantastiskt landskap som gjort för magiska trädgårdar. Har du mer att visa?
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Ja Wales är fantastiskt och jag kan verkligen rekommendera att åka dit. Det finns många magiska trädgårdar där och så småningom kommer jag att presentera fler av dom, liksom fler i övriga UK. Fast det blir lite senare. Det blir inte så mycket tid vid datorn nu … våren är ju på väg 🙂

      Ha en fin dag!

      Kram Anita

  5. Lena i Wales skriver:

    Oh, vad roligt att få se fina bilder från mitt vackra Wales! Det är ännu vackrare i verkligheten, som du vet!!!
    Hoppas vi kan träffas om du är i mina trakter någon gång,även om inget är inplanerat ännu.
    Tack för länken till mej!
    Ha det riktigt bra!

    • Anita skriver:

      Jodå, jag vet allt hur vackert Wales är och det är därför väldigt roligt att få visa lite bilder därifrån. Och det vore verkligen kul om vi kunde träffas någon gång i ditt älskade Wales. Jag antar att du kommit hem dit vid det här laget och jag hoppas att våren kommit riktigt långt hos dig. Ser fram mot rapporter från din trädgård.

      Ha det riktigt bra du också!
      /Anita

  6. Britt skriver:

    SÅ FINT! Inte visste jag att det var sådan höjdskillnader i Wales. Så mycket fina bilder därifrån. Roligt att få se. / Britt

    • Anita skriver:

      Tack Britt 🙂 Jodå, det är en fantastisk natur i Wales, något som jag tror inte många vet. Mina bilder är tagna vid Snowdonia (bara namnet är vackert tycker jag).

      Ha en fortsatt fin vecka!
      /Anita

  7. Carita Nordén skriver:

    Du har så fina och vackra reseskildringar från GB så man behöver nästan inte åka dit eller också längtar man ännu mer att få åka. Vi tittar mycket på program från GB gillar allt som är engelskt av någon anledning.. Tack för bra information och restips. Ha en fin helg. Carita

Kommentera

