Nordiska Trädgårdar 2015

Det är måndag i påskveckan 2015 och ute faller regn. Trädgårdsmässan ‘Nordiska Trädgårdar’ har just stängt igen portarna för detta år. Uttrycket ”alla var där” kändes som det stämde. Även om naturligtvis inte alla var där så var det många där.

Jag var där två av dagarna. Torsdagen, den 26 mars, då vi hängde på låset. Sedan så tänkte jag eventuellt åka upp på fredagen om jag kände mig pigg på morgonen när jag vaknade. Jag vaknade och kände mig pigg. Dessvärre så var inte signalerna som dirigerar tågen lika pigga så det blev till att stanna hemma. Men av någon anledning var jag pigg på lördagen också och då hade även signalerna piggnat till så jag åkte upp då istället.

Det är alltid roligt att besöka mässan även om jag inte tycker den är lika bra som den var för några år sedan. Kanske beror det på att dom bytt hall och den börjar innehålla mycket annat som inte har med trädgård att göra. Men vad 17, jag ska inte klaga! Jag tyckte det var kul och på torsdagen åt vi dessutom en utsökt lunch i restaurangen The Garden.

Några inköp blev det. Inga glamorösa saker direkt men nyttiga. Jag köpte t.ex. 24 liter perlit som är nyttigt för jorden. 300 stora märketiketter där jag delar varje etikett i 3 delar. Alltså har jag nu 900 etiketter. Två par trädgårdshandskar och en jordtermometer blev det också. Schalottenlök som jag hoppas ska ge lika stor och fin skörd som vanligt. En jättevacker affisch föreställande olika sorters chili blev det också. Den ska jag rama in och ha i mitt växtrum. Lite olika fröer kom också med hem …

Men växter då? Jodå, en doftpelargon som doftar Coca Cola blev det. Och en kaukasisk förgätmigej med namnet ‘Mr Morse’. Den liknar den vackra ‘Jack Frost’ i bladen men blommorna är vita istället för blå. Den står nu i uterummet och väntar på att få ta plats i Månskenslandet.

Jag tar aldrig speciellt många bilder, det är ju inte därför jag är där. Men några som minne är alltid kul. Så här kommer ett bildsvep …

Ställ upp några blå hortensior och jag faller direkt i trans …

20150329NordiskaTr_01

Damen i rött var där …

20150329NordiskaTr_02

Tavlor gör man ju ibland, varför inte göra en med växter …

20150329NordiskaTr_03

Dukat till blomsterfest med tillhörande lunch …

20150329NordiskaTr_04

Dags för ett avkopplande bad …

20150329NordiskaTr_05

Som infödd Södertäljebo har jag i alla tider hört talas om Vackstanäs och jag vet flera som gått där genom åren. Ett av programmen är Odling och Trädgårdsdesign. Om jag gått i skolan nu skulle jag kanske ha sökt mig dit …

20150329NordiskaTr_06

Dessa söta små skapelser kunde man vinna om man drog en lott med slutsiffra 2. Jag tog 2 lotter med slutsiffra 3 och 7. Tji vinst alltså. Men en bild fick jag ….

20150329NordiskaTr_07

Det var inte bara trångt bland mässbesökarna. Här hittade jag tätt packad dröm i rosa …

20150329NordiskaTr_08

Wherever I lay my hat …

20150329NordiskaTr_09

Uppsala slott och Upplands landskapsblomma … kungsängsliljan …

20150329NordiskaTr_10

Var så god och sitt …

20150329NordiskaTr_11

Varför är nästan alltid sådana här uttryck på engelska?

20150329NordiskaTr_12

”Res med mig Stina,
I en roddbåt till Kina”

Frågan är bara hur Stina ska få plats. Båtarna är ju fulla med tulpaner …

20150329NordiskaTr_13

Nostalgiska ting i form av korgstol och string …

20150329NordiskaTr_14

Vilka ”gräsliga” frisyrer …

20150329NordiskaTr_15

Trångt och färgglatt …

20150329NordiskaTr_16

Allt går att rama in …

20150329NordiskaTr_17

För att inte ha tagit speciellt många bilder blev det ju rätt många ändå. Nu är det bara att se fram mot nästa mässa med anknytning till trädgård, Stockholms Trädgårdsmässa i Kista den 24 – 26 april 2015.

Regnet fortsätter att falla. Klockan går mot eftermiddag. Jag känner ett stort sug efter en kafferast med kanelbulle. Ja, så får det bli. Ha det så gott ni alla därute … fast jag hoppas ni är inne och slipper bli blöta i regnet.

Det här inlägget postades i Nordiska Trädgårdar 2015, Trädgårdsmässor. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Nordiska Trädgårdar 2015

  1. Ruben skriver:

    Hade de där gubbarna grått hår i stället för grönt hade ju varit riktigt fina! Grått är ju innefärgen just nu! Jättefina kort tu tagit! Du har hittat motiv som jag inte sett förut på blogg och FB.

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Ja inte blir det lätt att hitta blommor som har innefärgen grått. Fast gråbladiga (eller silverbladiga) växter är ju snyggt. Kul att du gillade motiven. Inte lätt alla gånger att knö sig in bland allt folk för att fotografera. En del blev nog mest slumpartade lyckträffar 🙂

      Ha det gott!
      /Anita

  2. Åsa S skriver:

    Kära syster, vilka inspirerande bilder från mässan! Vi har inte varit där på flera år. För mycket folk att trängas med tycker jag. Men tack vare dig var jag nästan där i år 🙂
    Kram
    Lillsyrran

  3. anjahill skriver:

    Väldigt fina bilder du har tagit! Damen i rött har gått mig totalt förbi ;-)! Konstigt att man kan missa något efter så himla många timmar som jag var där.

    /Anja

    • Anita skriver:

      Jag missade säkert massor jag också. Det går bara inte att se allt. Jag gick till och med vilse när jag skulle gå hem på lördagen. Det tog en evig tid innan jag hittade utgången. Och ändå var jag helt säker på (trodde jag) var den var 🙂

      /Anita

  4. Kristinas oas skriver:

    Tack för titten och inspirationen! Kul att ”se” mässan för oss som inte var där. Och ibland är det lättare att smälta intrycken när man är hemma igen och ser bilderna. 🙂
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Jag tycker också att det är roligt att se bilder på bloggar från mässor som jag inte har varit på. Det är som du säger, det är lättare att smälta intrycken när man kommit hem. När man trängs bland alla människor är det smått hysteriskt. Men jag klarade av de inköp jag bestämt mig för att göra och det var jag nöjd med 🙂

      Kram Anita

  5. Marit skriver:

    Så mange flotte bilder du viser, og inntrykk fra messen! Der skulle jeg gjerne ha vært! Mye fint å se på der, ja 🙂
    Det kom 25 cm med snø her på fredag, og ennå ligger det snø på bakken 😦
    Håper på vår snart!

    Ønsker deg en god påske!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Det är alltid roligt att gå på mässan även om jag inte tycker den är lika bra som den varit. Men mer och mer inkluderas i begreppet trädgård och det är bara att acceptera. Och det finns säkert dom som tycker det är jättebra så jag ska inte klaga 🙂

      Önskar också dig en glad påsk!

      Kram Anita

  6. Carina skriver:

    Mmm allt är ju relativt och jag tycker nog att det blev många fina bilder! Kul för mig som inte var där. Fast jag föredrar en tätt packad rosa dröm 😉 Och tänk att få lägga ner hatten precis var jag vill…
    Ha en fin vecka! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      En tätt packad rosa dröm är inte alls fel. Och om man inte lägger ner hatten så lägger åtminstone jag ner sekatören precis var jag vill … dessvärre kommer jag inte alltid ihåg var jag lade den. Men då finns alltid nya att köpa på mässan 😉

      Kram Anita

  7. Britt skriver:

    Jättemånga fina bilder. Det var ett smart sätt för mig att ha varit på trädgårdsmässan. / Britt

  8. Eva, storasyster skriver:

    Tusen, tusen tack kära chillasyster för en underbart trevlig guidning genom trädgårdsmässan. Vackra bilder och glada skratt, vad kan man mer begära! 🙂 🙂
    Många flera tusen tack för en fantastiskt trevlig våffellunch hos er i söndags! Någon middag behövdes inte efter dessa läckerheter. 🙂 🙂 Tacka privatchauffören för hämtning och lämning! 🙂 🙂
    Vi ses på kören i kväll och det gläder jag mig åt!
    Jag är ledig i morgon. Jag har mera att göra hemma än på jobbet just nu, så det känns som en bonus att få vara ledig 6 dagar.
    Många kramar från
    storasyster

    • Anita skriver:

      Så roligt att du tyckte om våffellunchen. Visst är det väl en trevlig tradition. Och nu ingår ju även ett besök av dig i den traditionen vilket är ännu trevligare. Och på söndag så ska det bli väldigt trevligt att gå på middagsbjudning hos dig 🙂

      Ha en skön ledighet från jobbet. Vi ses på söndag 🙂

      Kram chillasyster

  9. GladiGrönt skriver:

    Tack för alla bilder! Kul att se om man är en av de få;) som inte var där. Ja jag håller med varför engelska? Lycka till nu med alla 900 etiketterna, jag antar att det blir en per växt. Massverkan… Trevlig påskhelg!/Monica

    • Anita skriver:

      Ja det kändes som alla var där 🙂 De 900 etiketterna hoppas jag ska räcka ett tag. Åtminstone till nästa år då det är mässa.

      Trevlig fortsättning på påsken till dig också!
      /Anita

  10. Carita Nordén skriver:

    Vilka fina miljöer du hittade, i alla fall på bild. Jag var ju också där och visst kan mycket vara vackert men inte skulle det passa in hos oss. Ha en fin helg.. Carita

    • Anita skriver:

      Faktum är att jag såg mer när jag tittade i efterhand på bilderna än när jag var där. Och jag håller med, inte mycket som skulle passa här heller.

      Ha en fin helg ni också!
      /Anita

  11. barabrittiskt skriver:

    Blå hortensior minsann? Då är ju byn Zennor något för dig. Var ni där? Ska se om jag kan hitta en bild.

    • Anita skriver:

      Nej men så intressant. Byn Zennor hade jag inte hört talas om. Var tvungen att googla och hittade väldigt fina bilder på Zennor, Cornwall, dock inte på hortensior. Är dom kända för det?

      • barabrittiskt skriver:

        Nej det är de egentligen inte men gårdarna i byn har en del. Jag har just lagt upp en bild i kvällens inlägg från ett hus i grannbyn som jag hittade i min samling.

  12. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

