I ett rosa skimmer …

Rubriken låter poetisk men om sanningen ska fram så har jag och rosa aldrig lyckats skimra tillsammans. Rosa är inte en dominerande färg här, förmodligen för att jag själv inte passar i rosa. Så egentligen så skulle jag väl inte ha något att komma med i veckans Blommiga fredag där temat är just … rosa.

Fast det stämmer inte riktigt, ska jag vara ärlig stämmer det nog inte alls. Sedan jag var barn har jag älskat det rosa löjtnantshjärtat. Det spelar ingen roll att det kommer andra färger, vita och röda, de rosa har en speciell plats i mitt hjärta. Jag gillar solhatten ‘Magnus’ och han är ju mörkt rosa. Den ljusrosa rosen Stanwell Perpetual är tålig, doftar gott och blommar hur länge som helst. Under försommaren lyser flera rosa pioner upp tillvaron. Och när högsommaren är ett faktum och de ceriserosa floxen ingår äktenskap med den gulbladiga hostan gråter jag en glädjetår, som man gör på bröllop. Men det är långt kvar innan dom blommar så jag håller mig till nuets rosa tillvaro och då landar jag bland kamelians böljande kjolar.

På alla hjärtans dag fick jag en rosa kamelia och som på beställning så började den blomma i veckan, lagom för att få vara med i Blommig fredag. Blommorna har inte öppnat sig helt utan är fortfarande i olika knoppstadier. Men den är redan vacker där den står och sprider ett rosa skimmer omkring sig …

20150306_RosaKamelia01

20150306_RosaKamelia02

20150306_RosaKamelia03

Och av bara farten så gick jag vidare med kameran till min andra blommande kamelia. Den har mer dragning åt rött när den slår ut men på sin ålders höst går blommorna över mot en rosa nyans så jag tycker att också den kan få visa upp sig idag …

20150306_RosaVitKamelia01

20150306_RosaVitKamelia02

Tulpanbuketten med blandade färger som jag köpte förra veckan innehöll också ett par tulpaner med rosa anstrykning. Dessvärre hade dom blommat ut men det gjorde ju egentligen bara motivet lite mer intressant …

20150306_VissnadTulpan

Så det kan bli! Trots att rosa inte alls är min färg så är det enda som blommar hos mig just nu rosa. Och jag måste erkänna att jag gillar det!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Camellia japonica, Kamelia. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till I ett rosa skimmer …

  1. Marika skriver:

    Underbara bilder på fina blommor.
    Trevlig helg!

  2. Carita Nordén skriver:

    Jag är inte så förtjust i rosa men din rosa kamelia är ju otroligt vacker. Jag har inte tänkt på att det finns så många rosa blommor förrän nu när jag ser alla bilder på bloggarna. Det är ju ingen framträdande färg som sticker ut. Ha en solig helg. Carita

  3. Storasyster skriver:

    Underbara Chillasyster! Till skillnad från dig älskar jag rosa och klär i det också. Dock inte alltför skärt! 😊😊
    Och du älskar ju också rosa men bland dina underbara växter! Jag älskar dina krumeluriga texter också!
    Snart är det precis 1 år sedan Kjell dog! Jag är hemma idag. Åsa och jag ska till banken. Men det är inte enda orsaken. Jag tycker det är skönt att vara hemma idag. Ska upp till minneslunden med både ljus och blommor.
    Hoppas ni får en skön helg!
    Kram
    storasyster

  4. lunasblogg skriver:

    Den rosa kamelian du fick på alla hjärtans dag är helt bedårande i nyansen. Lustigt när du skriver det har jag heller aldrig rosa på mig, tycker ofta det kan bli för mycket på småflickor också, men i trädgården. Ja där finns mer än man tror.
    Ha en bra helg!
    Luna

  5. Meta skriver:

    Kamelian är en vacker blomma. Jag vågar mig inte på den för den ska förvaras under vintern och det har jag inte plats med. Tulpaner de är Konstigt nog vackra även då de ger upp.
    Ha en fin helg
    kram meta

  6. Rosor och ruiner skriver:

    VIlken underbar kamelia! Alltså den färgen, den kan man ju inte låta bli att tycka om… visst! 😉 Ja jag älskar ju den färgen…!

    Trevlig helg!
    Gunilla

  7. Även om jag inte tillhör de rosa fanatikerna, måste jag medge att det är fint.
    Ha de gott. Catarina

  8. Ja men titta du lyckades ju hitta en massa ändå! Jag har inget rosa i klädväg heller, däremot en massa rosa i trädgården 🙂 Ha en fin helg. /Anette

  9. Villroses hage skriver:

    Jeg tror også at jeg ikke kan fordra rosa (og det gjør jeg da heller ikke?) Men jeg synes veldig mye om de rosa blomstene 🙂

  10. Gunilla skriver:

    Fantastiska bilder på så otroligt fina blommor.

    Trevlig Helg

  11. Carina skriver:

    Vilken otroligt läcker kamelia du fick! Vet inte vad jag ska säga mer. Du vet ju att jag önskar en vinterträdgård med kamelior. Din hade en fantastisk rosa nyans – suck…

    Ha en härlig helg! Kram, Carina

  12. Anette skriver:

    Härligt att få kameliablommor. Min blev misskött och tappade knopparna. Nya tag nästa vinter…
    /Anette

  13. Bildet av tulipanen er jo bare helt super stilig!

  14. Sanda Cottage skriver:

    Ghaa!
    Jag blir så galet avundsjuk på alla kamelior! Vackraste blomman som andra typ bara köper så blommar de!!??
    Jag köper och de dör!
    Joo, jag vet att de ska stå svalt… Mina står i vinterträdgården i 12 grader med växtbelysning… Dör, likförbaskat!

    Nu har jag gett upp men njuter av ditt rosa fluff!

    Kram

  15. Marit skriver:

    Åhh, det er nesten så tårene triller her også…! Så utrolig vakre bilder av dine camellia. Det finnes knapt noen vakrerere blomst, for de er helt fullkomne i mine øyne 🙂 Det er godt å høre at du liker rosa bittelitt ;))

    Ha en fin helg, Anita

    Klem, Marit

  16. Anja skriver:

    Du lyckliga som har en så vacker kamelia. En gång i tiden hade undertecknad en jääättestooor och jättevacker dito i många år. Men för ca 7 år sedan tackade den för sig och ”kilade vidare” – av någon outgrundlig anledning. Otacksamhet är världens lön, sägs det ju ;-)))!
    Dina bilder är eminenta och den avdankade tulpanen blir till något sällsynt och vackert…!
    /Anja

  17. Lena i Wales skriver:

    Så underbara vackra rosa bilder! Du är fantastisk med kameran!
    Jag älskar rosa i växtvärlden, annars lite skeptisk till färgen.

  18. Ruben skriver:

    Vilka fantastiskt vackra kamelior. Och vad duktig du är som kan sköta dem så bra! Kameliadamen köpte nog sina på torget, hon var lättsinnig på det viset också.

    Ha det gott!
    /Ruben

  19. Härlig rosa nyans på presentkamelian.
    Allt gott
    Anette

  20. Kristinas oas skriver:

    Åhhhh… Vilken helt ljuvlig rosa kamelia!! Vilken tur den började blomma nu så vi fick se den lagom till rosa temat. 🙂 Jag hade tänkt spana in en kamelia till i helgen, men tji fick jag, för den plantskolan var inte med på trädgårdsmässan i år. Så kan det gå. Min skära kamelia står kvar ute med hårt slutna knoppar, men de är ju inte tappade i alla fall. Snart, snart är det glas i växthuset och då ska den få flytta in där.
    Kram Kristina

  21. Linda skriver:

    Rosa löjtnantshjärtan har jag också älskat sedan jag var liten. Är så imponerad av din tumme med kamelior. Det är ett bevis på äkta gröna fingrar.

    Jag ställde ut mina små tomatplantor i växthuset när jag gick till jobbet. Det var tre grader ute och kanske någon grad varmare i växthuset. Det ska bli väldigt spännande att se hur de mår när jag kommer hem.

    Kram
    //Linda

Kommentera

