Vinterpoesi …

Kan vintern vara poetisk? Så klart den kan …

De första dagarna i februari 2015 inleddes med snöfall som gav ett rejält vitt täcke. Vi fick några minusgrader som gjorde att snön behöll sin vita färg. Sedan har den ena solskensdagen efter den andra radats upp. Plusgrader på dagarna och minusgrader på nätterna har resulterat i en natur som under tidiga morgnar varit iklädd de mest sagolika vita kreationer.

Varje morgon går jag ut och matar fåglarna. Nu flyr dom inte längre när jag kommer. Dom har tydligen vant sig vid att när jag kommer, då kommer också maten. Jag brukar ändå skynda mig in igen för att inte störa dom i morgonens frukost. Men imorse när jag gick ut var rimfrosten tillsammans med solens gyllene strålar så fantastiskt vackra ihop att jag var tvungen att gå in och hämta kameran. Och inte ens då blev fåglarna rädda. Dom flög hela tiden omkring mig vid sina raider till och från matbordet.

Efter 10 minuter var stunden över. Solen hade börjat gå till våldsam attack och den vita beklädnaden formligen rasade av blad och grenar. Det var dags för mig att gå in och göra kaffe och ladda in bilderna. På grund av solens framfusighet så blev bilderna inte så många men trots det så tycker jag nog att det inte råder någon tvekan om att vintern kan vara poetisk.

För att se bilderna i full storlek är det bara att klicka på en av dom och bläddra med pilarna.

Det här inlägget postades i Vinter. Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Vinterpoesi …

  1. Ulla skriver:

    Åh vilka underbara bilder! Visst kan vintern vara poetisk. Så vackert med frosten på bladen.
    Den nedersta bilden är helt ljuvlig! Tur att du gick ut och förevigade detta vackra 🙂
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Ja jag blev alldeles betagen av hur vackert det var när solen silade sina gyllene strålar genom frosten på bladen. Alla årstider har sin poesi. Just nu är det vinterns tur att visa upp sin poetiska ådra. Roligt att du gillade den nedersta bilden, den blev nämligen min egen favorit efter dagens korta men intensiva fotorunda.

      Ha det gott!
      Kram Anita

  2. GladiGrönt skriver:

    Härligt med vinter och sol. Vilket fint collage, jag får rycka mig mig nån gång och lära mig att gör a ett sådant. Hälsn Monica

  3. Britt skriver:

    Vilka fina fina bilder, med frostigt ludd på. Det gäller att se det där lilla speciella. / Britt

  4. lunasblogg skriver:

    Mästerfotografen och fåglarnas vän har fångat dagen igen! Kan inte bli mer poetiskt!
    Igårmorse såg jag något jag aldrig sett tidigare. Utanför köksfönstret hade det bildats
    decimeterlånga minitrådar som sytråd av is från mina naverlönnar. Men några minuter senare då jag skulle fota var de borta.
    Väderrapport från här och nu: Regn och slask efter två dagar med gråvädersdimma. Tala om variation.
    ha en bra dag!
    Luna

    • Anita skriver:

      Oh, så fina ord Luna, tack för dom 🙂 Visst är det väl typiskt att naturfenomen varar så korta stunder. Jag brukar alltid försöka ha kameran till hands men ibland hjälper det inte. Det låter fantastiskt med minitrådarna. Vilken tur i varje fall att du hann se dom och kan bevara dom i ditt minne, nu när du inte hann få in dom på kameraminnet.

      Här har det också gått över i gråväder efter de senaste dagarnas sol. Strax ska jag sätta mig vid fönstret med kameran och se om jag får besök av grönsiskor och grönfinkar vid fågelmatbordet. Dom var på besök igår men då var det lite sent på dagen så bilderna blev inte så bra.

      Ha en fin helg!
      Anita

  5. Carita Norden skriver:

    Visst kan det lilla vara vackert, det gäller att man stannar upp och ser sig omkring. Fina bilder som vanligt. Carita

    • Anita skriver:

      Tack Carita 🙂 Ja det gäller att sänka blicken ibland och titta på de små detaljerna som finns runt omkring oss. Tyvärr har vi ju nu fått gråväder igen men dagarna med sol var verkligen njutbara.

      Ha en fin helg!
      Anita

  6. Carina skriver:

    Magiska bilder Anita! Inspirerande att se och glad att du tog dig tid. Sen läser jag glatt om fåglar som vänjer sig och längtar till ett sådant läge. Har jag berättat om skyddsburen en granne konstruerat mot kajor och annat? Har bara inte tagit tag i det ännu. Men ska smyga förbi med kameran 🙂

    Gråväder här också men det ger tid till besök hos er därute och sen mer bildsortering 🙂

    Hoppas ni får en fin helg! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina 🙂 Jodå, du har berättat om skyddsburen. Jag har märkt att skatorna börjar bli lite väl närgångna nu så jag skulle också behöva en sådan bur. Har märkt att jordnötterna verkar vara deras favorit. Därför har jag hållit uppe med dom några dagar för att skatorna ska leta sig andra ställen att vara på 😉

      Ha en fortsatt fin helg!

      Kram Anita

  7. Ruben skriver:

    Otroligt vackra bilder. Du är ju superproffs! De bilderna borde verkligen platsa i någon vacker bok! Tänk att man kan få se sådant här– och helt gratis! Fantastiskt!

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Men Ruben då, nu blir jag ju nästan generad 🙂 Men glad förstås att du tycker om mina bilder. Jag bugar och tackar 🙂

      Ha det gott du också!
      /Anita

  8. Linda skriver:

    Så mysigt! Låter så härligt med fåglar som blir tamare. Har hört det där ifrån andra. Vi fyller på för sällan – det brukar räcka varannan vecka. Fast i och för sig – särskilt långt borta är de aldrig. Minns när jag var liten och det kom talgoxar som åt direkt ur handen. Vet inte hur jag lyckades med det. Det kan ha varit mormor som hade tålamod och lät mig prova när jag kom på besök.

    Tack för krya- hälsningen. Tyvärr är det som tidigare. Inne på sjätte dagen med halsont. Det blir sjukstuga hela helgen, för på måndag ska jag vara frisk.

    Så spännande att du ska odla grönsaker. Brukar du göra det? Ja, utöver chili alltså. Kan inte komma på att jag har läst så mycket om grönsaker hos dig. Hur kommer det sig att du ska satsa på grönsaker? Själv längtar jag verkligen efter tomaterna. Försöker sitta på fingrarna när de gäller sådder där också. Skulle kunna tänka mig att börja direkt i växthuset. Man brukar ju inte vinna så mycket på att så i förtid – plantorna brukar växa i kapp.

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Jodå, talgoxarna brukar vara typiska ”äta-ur-handen-fåglar”. Om man öppnar fönstret och sitter en stund med frön i handen så kommer dom … om det inte finns en massa mat på annat håll förstås vilket det finns hos mig. Och just det där att dom blir mer och mer orädda ju längre vintern går är så himla härligt. Det roliga är också att det kommer fler och fler arter på besök. Och det allra bästa är att dom stannar kvar i trädgården. Jag vill att det ska sjuda av fågelliv omkring mig i sommar.

      Jag odlar alltid grönsaker och i år så ska det bli prio ett för egentligen är det det som jag tycker är roligt. Ibland har jag drömt om att gräva bort alla perenner och bara ha ätligt, potatis och annat i hela trädgården. Fast så kommer jag på att jag värnar om alla bin, humlor, fjärilar och andra insekter. Och då inser jag att jag nog ändå måste ha blommor också. Och så är det lite roligare att fotografera blommor än sallad och morötter 😉

      Usch så trist med ditt halsonda 😦 Hoppas att du lyckas kurera dig i helgen.

      Krya-på-dig-kram
      Anita

  9. Sanda Cottage skriver:

    Vilka underbart inlägg, underbara bilder! Vackert!
    Men sen vettesjutton om nånsin man tycker att vintern är okey!

    Kranm

    • Anita skriver:

      Tack Veronica 🙂 Och man behöver inte tycka vintern är okay. Det är det som är så bra, man gör och tycker precis som man vill 😉

      Kram Anita

  10. Vintern kan ju vara hur fin som helst! Det visar ju dina bilder. Det gäller bara att ta sig tiden att se det och fånga det.
    Allt gott
    Annika

    • Anita skriver:

      Ja jag försöker alltid att stanna upp och titta. Oftast hittar jag faktiskt något som är vackert, oavsett årstid.

      Allt gott till dig också!
      /Anita

  11. Marit skriver:

    Hei Anita!

    Jeg har visst gått glipp av ditt innlegg, men så det plutselig nå 🙂

    Så utrolig flotte bilder av både fugl og rimede blader! Det er nesten magisk med rimfrost på blader, og det varer som regel bare kort tid . Så det gjelder å få ”fanget” de vakre øyeblikkene!

    Ønsker deg en fin søndag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja jag blev verkligen glad över att jag råkade vara ute hos fåglarna den där morgonen när rimfrosten var som vackrast. Hade jag gått ut 10 minuter senare hade jag missat tillfället. Det är ungefär som den eftermiddagen då du fotograferade den fantastiska himlen.

      Kram Anita

  12. Kristinas oas skriver:

    Vilken vacker morgon, skönt att du tog dig tid att ta med kameran ut en stund. Min svärmor hade en tam talgoxe i sin trädgård som gillade ostbitar. Jag har ett underbart foto på vår äldste när han var liten grabb och står i farmors trädgård med en liten talgoxe i handflatan. 🙂
    Önskar dig en fortsatt fin söndag!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja det var verkligen en härlig morgon. Den där lilla stunden på 10 minuter tillsammans med rimfrosten fanns kvar inom mig hela dagen. Vilken underbar bild det måste vara på din son. Just talgoxar kan ju bli riktigt tama.

      Ha en fin vecka!
      Kram Anita

  13. ÅsaV skriver:

    Underbara bilder, den understa gillar jag extra mycket! Det har inte varit många stunder med magiskt ljus denna vinter, så det gäller att vara påpasslig. Själv är jag alltid på jobbet eller på väg dit när tillfällena kommer… Visst är det mysigt med fåglar i trädgården och roligt att fota dem är det ju också.

    • Anita skriver:

      Hej Åsa, kul att höra av dig 🙂 Vet inte vad som hände med den här kommentaren. Hittade den bland skräpkommentarerna. Ibland uppför sig WP lite konstigt, din andra kommentar gick ju in utan problem.

      Känner igen det där med att vara på väg till jobbet när de bästa tillfällena dyker upp. Desto gladare är jag att nu kunna ta vara på ögonblicken. Som du förstår njuter jag av tillvaron 😉

  14. ÅsaV skriver:

    Underbara bilder! Fastnar speciellt för den understa som blev min favorit. Det gäller att vara påpasslig om man ska lyckas fånga något magiskt vinterljus i år… dessa stunder brukar vara korta. Och oftast är jag påväg till jobbet vid dessa tillfällen…

  15. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

