The Bonnie Banks o’ Loch Lomond

Sitter och går igenom arkivet och när jag ändå sorterar bilder så tänkte jag att jag kunde göra lite korta inlägg från olika platser jag besökt. Inte bara trädgård, det finns ju annat i världen också 🙂

År 2006, i juli, semestrade vi i Skottland. Vår andra övernattning blev i den lilla byn Luss på vänstra sidan av Loch Lomond.

På den tiden bokade vi aldrig några hotell eller B&B i förväg utan boende letade vi upp på plats. Vi kom till Luss vid 11:30-tiden och beslöt oss för att fråga om det fanns några lediga rum på Colquhoun Arms Hotel (numera Loch Lomond Arms Hotel) och det fanns det. Ett helt ok rum fick vi och maten vi åt på kvällen var god. Lax med färskpotatis och … pommes frites! Känn på den! Det var något vi fick lära oss, det serverades pommes frites till allt i Skottland.
2006Juli_ColquhounArms

Man promenerade igenom Luss väldigt snabbt. Överallt syntes de vackra gröna kullarna. Luss kallades förr för Clachan Dubh, ‘the dark village’ beroende på att bergens närhet gjorde att solen försvann snabbare där vilket märktes extra tydligt på vintern. Men nu var det sommar och solen sken från en klarblå himmel.
2006Juli_LussStreet01

Ett fint litet hus med en vacker välskött trädgård …
2006Juli_LochLomondGarden01

Vilken lilja! Och inte en liljebagge i sikte …
2006Juli_LochLomondGarden02

Att måla sin trädgård med sommarblommor hade man tagit fasta på här …
2006Juli_LochLomondGarden03

Och här var det trångt, om man inte är trädgårdstomte förstås …
2006Juli_LochLomondGarden04

Vi åkte också en sväng i Trossachs Nationalpark så en bild därifrån måste jag ju också ha. Inget går upp mot den vilda naturens design med färg och form …
2006Juli_TrossachsNatPark

Och det går ju inte att ha ett inlägg om Loch Lomond utan en bild på Loch Lomond. Den kommer här:
2006Juli_VyLochLomond

Det får räcka så. Jag fortsätter dyka i arkivet så fler inlägg från olika platser kommer!

Det här inlägget postades i Resor. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till The Bonnie Banks o’ Loch Lomond

  1. lunasblogg skriver:

    Vad trevligt att du visar bilder på resor ni gjort och jag är imponerad av att du kommer ihåg namnen så bra.Det gör aldrig jag om jag inte skrivit opp.Trädgården med tomtarna och all sköns dekorationer var nog det ‘mesta’ jag sett någonsin. Tack för titten! Ser fram emot mer bilder på nya platser.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Du behöver inte vara imponerad Luna, för jag kommer heller inte ihåg 🙂 Däremot skriver jag dagbok på alla mina resor och tar mycket bilder. Det är många ”ja just det” -utrop som kommit ur min mun när jag läser dagböckerna flera år efteråt. Men det är roligt. Fler platser kommer …

      Kram Anita

  2. Britt skriver:

    Fina bilder från Skottland. Vi var där 2012 och har också mycket fina bilder och minnen därifrån. Dock inte samma platser som ni besökte. / Britt

    • Anita skriver:

      Så kul att du också varit i Skottland. Vem vet, en del av platserna kanske är desamma. Det här var bara en av platserna vi besökte. Skottland är härligt så jag förstår att du har många fina minnen därifrån.

  3. Ulla skriver:

    Skottland har jag aldrig varit i men skulle gärna vilja resa dit. Det ser väldigt vackert ut.
    Härliga bilder du visar och huset med alla sommarblommorna, så skulle jag vilja bo 🙂 Mysigt.
    Det är kul att dyka ner bland sina gamla bilder ibland.
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Ja Ulla, jag kan verkligen rekommendera Skottland. Jag älskar ju egentligen hela Storbritannien, alla delar har något att bjuda på. Och visst är huset med alla sommarblommor läckert. Som ett litet sagohus. Undrar om dom driver upp plantorna från frö. Det måste gå åt väldigt många plantor för att få den effekten.

      Kram Anita

  4. Lena i Wales skriver:

    Känner väl igen mej! Har varit många gånger i Luss. Fin bild av trädgården på vägen dit. om man kommer söderifrån. Har sett den så många gånger, men aldrig kunnat stanna med bussen, bara sakta ner.
    Lika vackert som Loch Lomond är sången Loch Lomond. Älskar den!

    • Anita skriver:

      Så roligt att du varit just i Luss. Vi kunde inte heller stanna utan bara sakta in. Jag tog bilden från bilen och blev glad att den blev så pass bra som den blev. Jag såg att du ska vara guide på en resa i Skottland i slutet av sommaren. Jag var inne och läste om den och det är många platser som är med på den resan som vi besökte 2006. Tror det blir en jättehärlig resa. Jag var i Skottland även 2007 men då var det mer koncentrerat på trädgårdar. Och sången Loch Lomond älskar jag också. Den sjöng jag ofta och kompade på gitarr till förr i världen … innan gitarren hamnade på hyllan.

  5. Marit skriver:

    Så vakre bilder du viser! Men du fikk jo med litt hage likevel 🙂
    Skottland ser ut som et nydelig sted, og Loch Lomond er jo berømt for Nessie også 🙂

    Har sett flere som har besøkt Skottland, så det er nok et populært sted for turister. Gleder meg til flere bilder 🙂

    Ha en fin dag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit! Ja Skottland är fantastiskt. Det här var bara början av resan. Det kommer fler platser så småningom. Nessie bor ju i Loch Ness men vem vet, ibland sägs det ju att det finns underjordiska passager mellan de olika sjöarna som gör att sjöodjuren kan dyka upp lite här och där 😉 I Sverige har vi t.ex. sägnen om Storsjöodjuret där jag läst spekulationer om att det egentligen är Nessie 😉

      Ha en fin dag du också!

      Kram Anita

  6. Carina skriver:

    Härliga bilder från Skottland som jag gärna vill ta mig till 🙂 Dras nog mer till naturen och ännu mer när jag ser havet av annueller i den ena trädgården. Beundrar insatsen!! Det ser ut som en dockvärld. Men då känns de naturliga, naturbilderna bekvämare och mer lockande för ögonen.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Kan bara säga … ta dig dit! Skottland är underbart! Jag drömmer mig verkligen tillbaka till sommaren 2006 när jag ser bilderna. Och att det råkade komma med lite trädgårdsbilder var bara för att vi var i Luss och dess närhet. För övrigt så är det de vilda naturbilderna som gäller. Landskapet är så vackert att det känns i hela kroppen. Jag brukar säga att det finns ingen bättre landskapsarkitekt än naturen själv och i Skottland är naturen en väldigt kompetent landskapsarkitekt 🙂

      Kram Anita

  7. Kristinas oas skriver:

    Vad kul att du visar bilder från Skottland! Det är så vackert där och jag har bara goda reseminnen från mina besök, även om det är över 20 år sedan nu. Tiden går fort! Luss har jag inte varit i, men besökte Edinburgh och Inverness med omnejd. Planen är att åka tillbaka till Skottland någon gång, men det blir nog inte förrän barnen är så stora att de inte vill/behöver följa med oss föräldrar längre. 😉
    Kram Kristina (som också skriver resedagbok för att komma ihåg alla namn)

    • Anita skriver:

      Javisst måste man skriva resedagbok. Det är stört omöjligt att komma ihåg allt annars. Dessutom är ju många namn i Skottland inte helt enkla att varken skriva eller uttala och hur skulle man då komma ihåg dom 🙂 Jag brukar fotografera många skyltar för att kunna kolla stavningen när jag skriver dagboken.

      Roligt att du också varit i Skottland och har fina minnen därifrån. Det är verkligen fantastiskt vackert där. Och du har ju något att se fram emot … din nästa Skottlandsresa. Och vem vet, barnen kanske ändå vill följa med 😉

      Kram Anita

  8. Eva, storasyster skriver:

    Måla trädgården med sommarblommor… jag blir helt lyrisk över dina underfundiga skrivningar käraste chillasyster! Vilka underbara bilder! Jag blir lyrisk över dem också! Vilka vackra hus och trädgårdar det finns!
    Kramar
    Storasyster
    P.S. jag tror det mesta blev rättstavat också! D.S. 🙂 🙂 🙂

    • Anita skriver:

      Ja dom här trädgårdarna var något alldeles extra. Och dom hade verkligen målat med sommarblommorna. Men det måste gå åt måååånga plantor. Fast jag gissar att det är deras stora hobby.

      Och kära storasyster … jag tror också att det mesta, ja till och med allting blev rättstavat 😉

      Kramar
      Chillasyster

Kommentera

