F som i fröer och fågelräkning

Den senaste dagarna har gått i bokstaven F:s tecken. De första fröerna har grott och det har varit fågelräkning.

På fröfronten är läget följande:

Den 17 januari sådde jag Echinacea x hybrida ‘Cheyenne Spirit’ (bild finns i mitt föregående inlägg om 2015 års trädgårdsplaner). Fröpåsen skulle innehålla 10 frön men 2 var krossade så det blev 8 som hamnade i en blandning av hälften såjord och hälften perlit. Den 26 januari hade 5 grott. Enligt beskrivningen så ska den se ut så här: ”Enkla blommor i scharlakansrött, orange, rosenrött, gräddvitt, purpur och gult”. Så nu är det bara att hålla tummarna att den tar sig så jag får se den blomma i min eldrabatt i sommar!

Den 18 januari sådde jag 8 olika sorters chili, Capsicum annuum. Sorterna är:

– Jalapeño
– Monkeyface
– Fish
– Fireworks
– Anaheim
– Big Jim
– Padron
– Hungarian Hot Wax

Den 26 januari hade alla utom Anaheim börjat gro. Anaheim har jag aldrig haft förut så jag vet inte hur snabbt den gror. Den snabbaste i år var Jalapeño tätt följd av Fireworks.

Förra året dokumenterade jag i bild och ord hur jag sår chili. Om någon är intresserad att läsa om hur jag gör så finns inlägget H Ä R.

I ett annat inlägg beskrev jag hur jag skolar om mina chiliplantor och det går att läsa om H Ä R.

Jo just det, höll på att glömma att det var medlemsrabatter på Granngården, bland annat på Lord Nelsons fröer. Om man köpte 10 påsar så fick man de 5 billigaste gratis. Det blev följande:

– Körsbärstomat ‘Ildi’ – 1 påse
– Busktomat ‘Outdoor Girl – 1 påse
– Busktomat ‘Maskotka’ – 2 påsar
– Busktomat ‘Incas F1’ – 2 påsar
– Chili ‘Jamaican Bell’ – 1 påse
– Dill ‘Bouquet’ – 1 påse
– Salladslök ‘Lilia’ – 1 påse
– Salladslök ‘White Lisbon’ – 1 påse

Så långt F som i Frösådder. Nästa F gäller Fågelräkning.

I Sverige kan alla vara med och räkna fåglar i ”Vinterfåglar inpå knuten” den sista fredagen, lördagen, söndagen och måndagen i januari. I år, 2015, inföll alltså räkningen den 23 – 26 januari.

Fågelräkningen går till så att man rapporterar in det högsta antalet av respektive fågelart som man sett någon gång under fågelräkningsdagarna. Alltså, om jag skulle se 4 talgoxar på fredagen, 5 på lördagen och 3 på söndagen så är det alltså det högsta antalet vid ett tillfälle, 5 st i detta exempel, som ska rapporteras. Det svåra är att hinna med att räkna dom för många av arterna är kvicka och flyger fram och tillbaka. Jag ser därför till att alltid bara räkna de individer som jag kan se samtidigt på ett ställe. Det gör att jag alltid har få talgoxar (varje års vinnare) att rapportera då dom, enligt min mening, är helt hopplösa att räkna då dom tar ett frö och flyger iväg. Samma sak med blåmesarna.

Men jag fick ihop 10 olika fågelarter och jag har lyckats att fotografera dom alla. Samtliga foton är tagna under årets fågelräkningsdagar.

Här är min lista nedifrån och upp:

Plats 10 (med 1 räknad individ) delades av 3 arter:

Större Hackspett – Dendrocopos major
Den här hackspetten älskar de fyllda kokosnötterna och kommer på besök varje dag.
20150124_Hackspett

Gråsparv – Passer domesticus
Jag hade inte sett en enda gråsparv under denna vinter men under ca 30 sekunder, måndagen den 26 januari, kom denna hona på besök och jag hann med att både räkna och fotografera henne:
20150126_Grasparv

Björktrast – Turdus pilaris
Under de senare höstmånaderna har vi mängder av björktrastar i trädgården. Men under vintern försvinner alla, utom en. Så har det varit de senaste 4 vintrarna, så och denna. Vet inte om det är samma som stannar ensam i vår trädgård varje år eller om det är olika från år till år. Det är inte alltid den håller sig framme under fågelräkningsdagarna men se det gjorde den med råge det här året. Som en kung vaktade den alla äpplen i hela trädgården och dom som vågade närma sig blev snabbt bortkörda:
20150124_Bjorktrast

Plats 7 (2 räknade individer)

Skata – Pica pica
Det finns ingen mer svårfotograferad fågel än skatan. Dom kommer ibland och våldgästar fågelborden men dom är så skarpsynta så när jag (inifrån vardagsrummet) höjer kameran för att försiktigt ta en bild så ser dom rörelsen och försvinner till skogs. Bilden är därför därefter men ändock så är det en bild på en skata:
20150126_Skata

Plats 6 (med 4 räknade individer) delades av 3 arter:

Pilfink – Passer montanus
En favoritfågel som alltid poserar snällt framför kameran. Har en känsla av att dom blivit färre (förra året rapporterade jag 6 st) men det kanske bara är tillfälligt. Hoppas det.
20150123_Pilfinkpar

20150123_TrePilfinkar

Blåmes – Parus caeruleus
En tuff liten fågel som definitivt inte är någon mes. Lika svårräknad som talgoxen då den far fram och tillbaka med stor energi. Jag har faktiskt en känsla av att det är fler blåmesar än talgoxar men har bara, med säkerhet, lyckats räkna 4 st individer så det fick bli antalet jag rapporterade. Blåmesen poserar inte lika villigt framför kameran då den ilar fram och tillbaka. Men här lyckades jag fånga en av dom i ett ögonblick av stillhet.
20150125_Blames

Talgoxe – Parus major
Så var det då dags för den fågel som tar hem segern som mest räknade fågel varje år, men aldrig hos mig. I år lyckades jag knåpa ihop 4 individer vid ett och samma tillfälle. Men visst har jag en känsla av att dom är fler. Men då jag inte med säkerhet kan räkna dom, då kan jag heller inte rapportera fler än jag är säker på att ha sett vid ett och samma tillfälle. Svårfotograferade är dom också. Men här ses dom i varje fall äta sin favoritföda, jordnötter.
20150126_Talgoxe

Plats 3 – (5 räknade individer):

Koltrast – Turdus merula
För andra vintern i rad har vi massor med koltrastar. Dom är också svårfotograferade då det är svårt att få till rätt exponering med den vita snön och deras mörka fjäderdräkt. Men så satte sig en på planket precis utanför fönstret och åt snö och då passade jag på att ta en bild.
20150126_Koltrast

Plats 2 – (7 räknade individer)

Gulsparv – Emberiza citrinella
Länge såg gulsparven ut att (som vanligt hos mig) bli årets segrare. Dom är dom mest lätträknade fåglar som finns för dom kommer i stora flockar och sätter sig på marken och pickar i sig frön. Och där sitter dom i lugn och ro så det är bara att räkna. Vi brukar ha väldigt många gulsparvar varje år. Förra året rapporterade jag 18 stycken vilket är enormt mycket. I år har antalet sjunkit kraftigt och jag lyckades bara få ihop 7 stycken. Men gulsparvarna är de fåglar som är lättast att fotografera. Dom sätter sig ofta i träden och burrar upp sig och där sitter dom kvar länge. I fredags eftermiddag sken solen och himlen fick en vacker orange färg. Med himlen som bakgrund och en gulsparv i förgrunden blev det en ovanligt färgrik vinterbild.
20150123_Gulsparv

OCH VINNAREN ÄR …

Plats 1 – (10 räknade individer)

Sidensvans – Bombycilla garrulus
Helt otroligt! Under en knapp minut på söndagen så kom en flock sidensvansar på besök och sopade banan med alla andra fågelarter. Det är enda gången jag sett dom under dessa fyra dagar. Visserligen sitter jag ju inte vid fönstret hela tiden, långt därifrån, men jag råkade i varje fall sitta där just då, då när dom kom på besök.
20150125_Sidensvansar

Och avslutningsbilden får bli ett porträtt på en av segrarna. Visserligen hamnade skärpan på dropparna på honungsrosens gren men jag gillar bilden ändå. Tycker sidensvansen ser så mjuk och fin ut och så tycker jag om kvisten med de ännu gröna bladen som hänger ner … en föraning om vår och sommar.

20150125_Sidensvans

Det här inlägget postades i Chilepeppar, Chili, Fåglar, Fröer, Frösådder. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till F som i fröer och fågelräkning

  1. GladiGrönt skriver:

    Vad spännande att se vilka de olika Echinacea blir!/ Monica

  2. Kristinas oas skriver:

    Åh, vilka fina fågelbilder Anita! Sidensvansbilden är ju helt underbar! Och tänk att ha dagliga hackspettbesök, så spännande.
    Funderade på om jag skulle räkna fåglar, men vi matar dem ju inte med mer än det som finns naturligt i trädgården och det gör det onekligen lite svårare när man ska hålla koll på antalet.
    Låter bra att rudbeckian grodde så snabbt, har kryssat för den i min frökatalog. Sitter med flera och kryssar för och jämför priser. Än är det goda tider, kommer inte att så förrän tidigast i mars i alla fall.
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja jag älskar ”mina” fåglar 🙂 Hackspetten har kommit på dagligt besök de senaste åren och jag gillar honom. Och lyckan var när sidensvansarna kom. Dom gjorde tydligen en blixtvisit och for sedan vidare. Så är det ofta med sidensvansflockar.

      Kan tala om att ytterligare ett frö av ‘Cheyenne Spirit’ har grott idag så nu är det 6 av 8. En bra utdelning. Kul att du också kryssat för den. Då den ska vara perenn så tror jag att skulle kunna stortrivas hos dig som bor i södra Sverige. Här kommer den troligen att bli annuell men det gör inget. Jag kommer att spara frön i höst så jag har och kan så nya 2016. Och du kan med säkerhet vänta med att så, dom gror ju faktiskt väldigt snabbt.

      Önskar dig en fortsatt fin vecka!

      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Låter bra att de är så snälla med att gro! 🙂 I år kom aldrig sidensvansarna hit, alla rönnbär var uppätna av andra fåglar innan den riktiga kylan kom.
        Kram Kristina

  3. lunasblogg skriver:

    Jag är så imponerad av ditt fågel intresse och dina vackra bilder på fåglar. Sidensvansarna är helt fantastiska. De finns inte hos oss. Jag har sett en domherre här iallafall. Det är roligt. När jag var barn fanns de överallt.
    Trevlig vecka/ Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna 🙂 Domherrar har vi nästan inga. Maken fick se en tidigare i vinter och ropade på mig. Det var en vackert röd hanne men han hade ingen hona med sig. Och det var bara den enda gången jag såg den, han har inte återkommit.

      Ha en fortsatt fin vecka!

      Kram Anita

  4. Britt skriver:

    Vad du haft tur att fröna har grott så snabbt. Eller så är det skicklighet.
    Skickligt också att fånga så många fåglar på bild. / Britt

    • Anita skriver:

      Ja jag har haft tur med de flesta fröna men en sort av mina chili (Anaheim) vill inte gro. Ska så en ny omgång av den idag tillsammans med några andra favoritsorter där inte så många grott. Det kommer nog till slut att bli många plantor hos mig i år igen … trots att jag bestämt att det inte ska bli det 😉

      Ha en fortsatt fin vecka!
      /Anita

  5. Marit skriver:

    Spennende med dine frøsådder! Håper dine chili trives like godt i år som i fjor! Jeg har vært i Strømstad i dag ( i Vestra Gøtaland), og der fant jeg frø til cherrytomater. I år skal jeg så riktig mange, for de er så gode 🙂

    Så mange fugler du fikk telt! Jeg tror at både pilfink og vanlig spurv er i ferd med å forsvinne, for det er stadig færre å se av de her også. Synd!

    Vakre bilder, og så heldig du er som får besøk av så mange Sidensvanser. De er så fine!

    Ha en fortsatt fin dag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Så du har varit i Strömstad, där har jag varit många gånger i min ungdom 🙂 Kul att du hittade frön till cherrytomater. Dom blir säkert jättegoda. När det gäller gråsparvar så har dom verkligen minskat i antal. Det är sorgligt. Jag blev så glad när jag såg honan. Pilfinkar ser vi fortfarande rätt många men förra året var dom fler. Och lyckan blir alltid fullkomlig när jag får se sidensvansar.

      Ha en fortsatt fin vecka!

      Kram Anita

  6. Fina fågelbilder och sidensvansarna är ju så tjusiga. Inte sett till dem här ännu.
    Allt gott
    Anette

  7. Lena i Wales skriver:

    Fantastiskt Fina Fågelbilder Från Flitig Flicka. Frun Fann Fabulösa Fröer För Förårssådden.

  8. Carina skriver:

    Pica pica… hmm… ja det känns som ett bra latinskt namn 🙂 Visst är de lite benägna att reta sina kompisar. Nu har jag sett att en farbror några hus bort byggt ett näthus över matbord och hållare. Småfåglar kommer in men inga stora kråkfåglar. Den idén ska jag rita av. Funderar på vart min fröbeställning från Runåbergs är. Den borde kommit nu tänker jag. Beställde tidigt för chilins och paprikans skull.

    Kram, Carina

  9. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

