Grönskan flyttar in till fler och fler …

Det är onsdag och Linda med bloggen Växthusliv har i Underbara onsdag denna vecka gett oss som utmaning att tolka ”Odlarglädje”.

Ett ämne som kan vara hur lätt som helst att tolka men samtidigt hur svårt som helst för det finns ju hur mycket som helst att skriva om som ger odlarglädje eller det omvända också för den delen. Men det som är glädjande är att fler och fler intresserar sig för det gröna.

Imorse läste jag i LT (vår lokaltidning) att 70-talets djungelväxter är på väg tillbaka in i våra hem. Bosse Rappne var intervjuad och uttalade sig om gamla rariteter som Svärmors tunga, Monstera och annat. Han trodde inte att det beror på nostalgi utan att det istället hänger ihop med dagens miljötänkande och den ”gröna våg” som på många sätt har likheter med med 70-talets tänk. Så här säger han i intervjun till Anna Levert/TT:

”Mycket går i hälsans tecken och vi vet att vi måste förändra världen. Vi har skövlat alldeles för mycket skog och måste börja tänka på miljön på allvar. Det är sådant som återspeglar sig i trender.”

Och visst låter det väl positivt om fler och fler börjar intressera sig för odling och får känna odlarglädje. Fördelen med de gamla djungelväxterna är ju att de är relativt lättskötta, ofta bara är gröna och dekorativa och man behöver inte gå och undra varför de aldrig blommar. Skulle det dyka upp en blomma på en normalt ”enbart grön” växt så skulle säkert hjärtat ta ett riktigt glädjeskutt och inte bara odlarglädje utan även odlarstolthet skulle vara ett faktum. Och föda ännu mer odlarlust.

Det är nu jag borde lägga in bilder på mina egna ”djungelväxter”. Men jag har inga. Jag har haft men tror dom försvann någon gång på 90-talet på grund av platsbrist. Jag har inte ens några gamla bilder i arkivet. Men däremot har jag några orkidéer. Dom är också rätt ”självgående” och ger dessutom då och då blommor. Så här under vintern ger dom i varje fall mig glädje. Just nu blommar en ljusrosa och den får bli illustrationen till detta inlägg.

20150114_Orkide01

20150114_Orkide02

20150114_Orkide03

Det här var min tolkning av veckans tema. Jag hoppas ni alla får en underbar onsdag och att odlarglädjen spirar hos er på ett eller annat sätt.

Klicka gärna på loggan nedan för att se hur Linda och andra tolkat dagens tema.

UnderbaraOnsdag

Det här inlägget postades i Orkidéer, Underbara onsdag. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Grönskan flyttar in till fler och fler …

  1. Britt skriver:

    Jättefint exempel på odlarglädje. Det låter positivt att man odlar mer och mer. Jag såg ett program med den danske bonden. Han var i en storstad och kollade på olika odlingar. Både i hem och i stan. Jätteintressant. / Britt

    • Anita skriver:

      Jag blir glad varje gång jag läser om att odlarintresset ökar, framför allt hos den yngre generationen. Programmet med danske bonden låter intressant.

      Ha en bra torsdag!
      Anita

  2. Carina skriver:

    Aha… jag är en trendsättare alltså! Här står några olika sorters svärmorstungor i rad 🙂 Har inte så himla många krukväxter kvar, jag är en dålig vattnare, men de jag har är väldigt stora istället.

    Om odlandet är på väg tillbaka så låter det både bra och trevligt. Förhoppningsvis blir fler medvetna om natur, kvalitet och en massa andra saker. Framförallt att vi behöver respektera och vårda naturen.

    Orkidéer är perfekta 😉

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Så klart du är en trendsättare med dina svärmorstungor 🙂 När man glömmer vattna är det bra med just sådana växter. Det är väl därför de börjar bli på modet igen. Jag minns min gamla monstera, den tog till slut upp ett halvt rum och jag kan lova att den var inte vacker i sitt växtsätt. Förmodligen för att ägarinnan inte bundit upp den som hon borde. Jag försökte då ”frisera den” och efter det blev den aldrig sig lik igen så till slut blev dess saga all. Och visst är orkidéer perfekta, i synnerhet när man glömmer vattna 🙂

      Kram Anita

  3. Anna Theorin skriver:

    Vilka vackra bilder! 🙂

    Kram Anna

  4. GladiGrönt skriver:

    Vackra bilder! Ja det var länge sedan man hade en monstera i vardagsrummets hörn, men på floristutbildningen använde vi ofta blad till manschetten runt buketter. Blanka o snygga, Och allt kommer ju igen, kanske man ska köpa sig en. Bra att ha om det behövs till nån bukett iaf. /Monica

    • Anita skriver:

      Ja det kommer jag ihåg, att man kunde få monsterablad runt buketter. Jag tror nog inte jag köper någon mer monstera pga platsbrist men andra gröna växter skulle jag nog kunna tänka mig.

      Ha det gott!
      Anita

  5. Marit skriver:

    Jeg har heller ingen planter fra 70 tallet dessverre. Men jeg har hatt Monstera og Svigermors tunge mange ganger. Min forkjærlighet for blomster og planter i hagen startet for meg med stueplanter. Jeg har jobbet mange år i blomsterbutikk , og alt startet der 🙂 Nå har jeg veldig mange phalaenopsis orkideer som ligner veldig på den vakre du viser! De er så fine, og krever lite stell, og er lette å få til å blomstre igjen.

    Ønsker deg en fin torsdag

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Så du har jobbat i blomsterbutik. Då förstår jag var ditt intresse för vackra blommor kommer ifrån. Jag har faktiskt funderat på att gå en floristkurs på men det har ännu inte blivit av. Jag har fler orkidéer på gång att blomma. Jag slängde mina gamla för dom började bli så fula i bladen. Men så hittade jag ett annat bättre fönster för dom så nu har jag börjat samla igen.

      En fin torsdag till dig också!

      Kram Anita

  6. Linda skriver:

    Så intressant! Tyckte allt att jag såg en del som påminde om mormors växter när vi vandrade i Costa Rica. Det känns alltid så konstigt att se krukväxter i sitt naturliga tillstånd. Själv skulle jag inte ha något emot att djungeln kom hem till mig – fast kanske inte just i de varianterna. Men tänkt en djungelrum med grodor som spelar, kolibrier och en stor varm pool 😀 Och så några fladdermöss och en papegoja också. Och någon tuccan. Och eldflugor. Skulle kunna guppa omkring i en flytfåtölj där i poolen hela dagarna 😀 Nu dreglar jag nästan!

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Vet du att jag har varit i Graceland, Elvis hem och han hade just ett djungelrum. Det skulle varit något för dig 🙂 Jag vet hur fascinerad du var av Costa Rica och djungelväxtligheten så jag förstår att du dreglar 🙂

      Kram Anita

      • Linda skriver:

        The Jungle Room 😀 Har hört talas om det, men förstod inte att det var djungligt på riktigt. Måste nog googla nu.

        Kram
        //Linda

  7. Lena i Wales skriver:

    När jag bodde i Sverige hade jag massor av ”gamla” gröna växter, men kunde inte flytta med dem till Wales. Här har ingen jag känner växter i fönstren, de ser bara tomma och tråkiga ut. Så gröna växter är inte grejen här.
    Vackra bilder av orkideerna!

    • Anita skriver:

      Förstår att det inte gick att ta med sig växterna. Och när du säger det, jag har nog inte sett några växter i fönstren på husen i Storbritannien. Undrar just varför. Ofta är ju fönsterbrädorna så djupa så det finns ju mycket plats. Men å andra sidan så finns det ju plats för mycket annat också. Och det är väl traditioner som styr. Här i Sverige har det nog alltid varit vanligt med växter i fönstren. Kanske för att vi har så lång vinter. Man ville kanske ha lite grönska omkring sig när allt var fruset och kallt utanför.

Kommentera

