Året var 2005 … och det mesta gick i blått …

I mitt förra inlägg skrev jag om kamelior och jag skrev också om att snön föll utanför fönstret. Snön faller fortfarande ymnigt utanför fönstret och jag sitter inne i stugvärmen och går igenom fotoarkivet långt tillbaka.

Året var 2005. Det här året älskade jag blått mer än någon annan färg. Det kan jag konstatera när jag tittar på bilderna från detta år. Dessutom hade min dåvarande kamera, en Olympus, en tendens att ge ett blåstick i alla bilder vilket gjorde alla motiv ännu blåare än dom var. Inte mig emot … jag var ju inne i min blå period i livet.

Det här året var jag på trädgårdsresa i England och jag kan se att mina favoritmotiv gick i blått. Och kameran hjälpte till att förstärka det blå …

Det blev midsommar och jag fotograferade ett hav av lupiner … blå så klart …

Jag hade inget riktigt macroobjektiv men det fanns en macrofunktion i kameran så jag kunde ta lite närbilder. Den här blå nävan har jag fortfarande kvar, kaukasisk näva …

Den här alliumen minns jag (fast inte namnet). Den var fantastiskt vacker.

Och den kära bolltisteln. Har ett fåtal kvar. Då var dom många …

I rabatten hade jag en blå hortensia som blommade en enda sommar. Men vilka blommor.

Snokört brukade jag så. När jag tittade på bilderna så kom jag ihåg hur fina dom var. Jag har faktiskt skickat efter frön av snokört i år. Det ska bli spännande att ha dom igen.

Och så min kära blyblomma. Den är alltså minst 10 år. Den står i mitt uterum och väntar på att våren ska komma. Jag väntar också.

I slutet av augusti började jag laborera med manuella inställningar på kameran. Framförallt med vitbalansen. Då kom jag på hur jag skulle få bort blåsticket i mina bilder. Därefter blev inget som det varit. En del av min blå period dog i det ögonblicket. På bilderna nedan kan man se hur solhatten ‘Magnus’ tog sig ut med blåsticket kvar …

… och utan blåsticket

Jag föredrar nog den nedre bilden även om jag ibland kan sakna min blå period. Jag kan konstatera att jag även när det gäller blommor lämnat min blå period. Det är vitt eller eldigare färger som gäller nu. Fast det är klart … jag har ju skickat efter frön av blå snokört.

Snön fortsätter att falla. Tyvärr faller inte temperaturen utan den stiger. Tog en bild genom köksfönstret på snöfallet. På kul gjorde jag en varm och en kall version. År 2005 skulle det varit den högra bilden som skulle gällt. År 2015 är det den vänstra.
20150112_Snowfall

Ja, det är nog som så att min blå period är över ändå … eller? Det var ju det där med den blå snokörten förstås. Jag fick just meddelande på mailen att fröna skickats från fröfirman. Så vem vet.

Hoppas ni har det bra vad ni än gör och var ni än är. Och i vilket färgperiod ni än befinner er i.

Det här inlägget postades i Färg. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Året var 2005 … och det mesta gick i blått …

  1. lunasblogg skriver:

    Intressant vinkel på blåtoner i tid och rum. Min favoritfärg har faktiskt aldrig varit blått, så det är konstigt att det finns så mycket blått i min trädgård numera. Antagligen för jag vill att trädgården ska ge djup och se större ut eller för att jag vill påminnas om svalka och vatten varma sommardagar.
    Om du frågar vilken färgperiod så växlar den under året. En sådan här dag då vi inte sett ljuset på hela dagen och regnet piskar hårt i vinden längtar jag efter gula färger.
    Underbara bilder du visar oavsett vilken kamera.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Jag tror att blått är vanligare än vi tror i trädgårdar. Om jag skulle börja kolla ordentligt så har jag nog faktiskt fortfarande en hel del blått men det blå är inte så dominerande som det var för mig 2005. Annars så har solen visat sig lite idag och kastat lite guldstrålar över den kvarvarande snön (det mesta smälte inatt). Och då kan jag konstatera att jag också längtar efter gult … gult som solens strålar.

      Ha en fortsatt fin dag!
      Kram Anita

  2. Britt skriver:

    I mitt huvud är det nog blått hela tiden. Det tröttnar jag nog aldrig på.
    Men solhatten ska ju inte gå i blått. Fast den blåaktiga bilden är väl så fina. Det där med hur kameran fungerar har jag slutat att fundera på. Jag blir sugen på att kunna ta insekter med ben som man ser håret på, ståndare i närbild osv. Men jag tror det krävs mer än vad jag är beredd att anstränga mig för. / Britt

    • Anita skriver:

      Nej visst blir det väl konstigt med en solhatt som går i blå ton. Men så var det med den kameran jag hade, den förstärkte alla blå toner och då blev det så. Och det där med att hålla på med kamerainställningar behöver man ju inte alls göra … man gör som man vill. Jag experimenterar inte så mycket längre heller. Jag har hittat ett läge jag trivs med och där stannar jag ett tag till 😉

      Ha en fin dag!
      Anita

  3. Marit skriver:

    Nå fant jeg deg i blogg listen min i alle fall! Vakre blå bilder og blomster du har tatt! Utrolig flotte alle sammen 🙂
    Blyrot som den kalles her ser så vakker ut!

    Ønsker deg en fin kveld.

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit! Ja det verkar som om det har börjat fungera igen. Jag tror att det har varit något galet med RSS-flödet. Vad vet jag inte, det är för tekniskt för mig 🙂 Kul att höra att blyblomma heter blyrot hos er. Den heter ju Plumbago från latin och på latin heter ju bly Plumbum. Jag tror faktiskt att det har något med roten att göra. Har för mig att jag läst det någon gång så ert namn är nog mer korrekt. Tror jag måste forska i var namnet kommer ifrån 🙂

      Önskar dig en fin dag!
      Kram Anita

  4. Kristinas oas skriver:

    Gillar blått, även om jag nog mer har blålila nyanser i vår trädgård för närvarande. Passar bra ihop med den röd-orange färgskalan på mycket annat.
    Det där med vitbalansen är lurigt, men bra att kunna så man får färgerna som man vill. speciellt när man har både glödlamps- och lysrörsljus kan det bli heltokigt.
    Snokörten kan jag inte vara utan och med tanke på att den gärna frösår sig slipper jag. 🙂
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Det är ju inte helt lätt att hitta rent blå blommor, ofta har dom ju lite dragning åt lila. Blyblomman är ju rent blå, i varje fall min. Jag har en ros som jag älskar. Den kallas blå men är definitivt mer blålila. Den heter ”Rhapsody in blue” och blommar rikligt och länge. Min snokört självsådde sig också under många år men vid olika grävningar av nya rabatter så försvann den och jag glömde bort den. Men vet du, jag var för ca 1 minut sedan till brevlådan och vad tror du låg där … jo fröer till blå snokört 🙂

      Önskar dig en fin dag!
      Kram Anita

  5. Blått är ju flott och det stället i England skulle jag vilja åka till. Jag var blå och vit i vårt förra hus men just nu är jag nog mest förtjust i vita blommor. Men lite blått måste jag nog skaffa mig igen.
    Allt gott
    Annika

    • Anita skriver:

      Ja så sa man alltid som liten, blått är flott. Dessutom sa man att gult är fult troligen inte för att det var fult utan för att det var det enda det rimmade på. Bilderna är från lite olika trädgårdar men bild nummer två (med det lilla huset) är från Snowshill Manor House & Garden i Cotswold. Inte långt därifrån ligger Kiftgate Court där bild tre och fyra (med den underbara Ceanothusen) är tagna.

      Allt gott till dig också!
      Anita

  6. Ulla skriver:

    Ja Anita, färgen som känns mest aktuell nu är väl den gråa 🙂 Men det blir nog snart bättre. Dina bilder i blått är så vackra. Har nog sett dem förut men de tål att ses igen. Man börjar längta till våren nu 🙂
    Ha det så gott!
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Ja grått har vi sett mycket av och även vitt, för det har snöat rätt mycket här. Men inatt regnade mycket bort och imorse sken en blek sol. Det var välkommet. Bilderna har jag lagt ut förut så du har säkert sett dom. Men då var dom kanske inte fullt så blå. Nu har jag tagit dom direkt ur kameran, jag minns att när jag la ut dom på FS försökte jag få bort lite av blåsticket innan. Fick ju ofta kommentarer om att mina bilder var lite fööör blå 😉 Ja det var tider det. Nu är jag aldrig inne på FS längre, betalar bara medlemsavgiften en gång om året.

      Ha det gott du också!
      Kram Anita

  7. Carita Norden skriver:

    Så underbara blåa bilder du visar. Jag tror att man måste ha väldigt många olika blåa nyanser i en rabatt för att dom skall framträda tolkar jag av dina bilder. Bara enstaka blå blommor försvinner kanske om man har många andra färger runtom. Ha det fint. Carita

    • Anita skriver:

      Tack Carita! Så lustigt, jag var precis inne hos dig och kommenterade, vi måste ha skrivit samtidigt. Ja i de trädgårdar vi besökte där det blå dominerade så var det faktiskt många olika blå nyanser så det stämmer nog. Jag tror att blått var lite extra inne i England år 2005 för när jag gick igenom bilderna så var det väldigt mycket blått. Och det berodde nog inte enbart på att jag gillade blått själv.

      Ha det fint du också!
      Anita

  8. Britt skriver:

    Jag kommer tillbaka till kamelian. Den 2/3-13 lade jag ut litet bilder på den gamla kamelian jag skrev om. / Britt

    • Anita skriver:

      Tack för att du tipsade mig om ditt inlägg. Har precis varit inne och läst det och även skrivit en kommentar hos dig. Den är verkligen vacker med sina kraftiga stammar och mängder av blommor.

      Ha det gott!
      Anita

  9. Carina skriver:

    Blått är flott! Jag brukade alltid köpa Fujifilm till växter och natur på den tiden jag fotade mer analogt. Den hade ett naturligt snyggt blå/grönstick som var bra till det. Men visst blir det bättre med rätt vitbalans 😉 Jag gillar blått och det finns nog en hel del i olika nyanser. Just nu så finns de blå i olika nyanser i alla rabatter för att lyfta fram de andra färgerna.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Oj, vilken nostalgi. Analog Fujifilm. Visst minns jag den. Den hade verkligen ett blåstick i sig. Jag köpte alltid Kodak men en gång när vi skulle åka på semester så fick jag köpa Fuji då Kodak var slut. Kommer ihåg när jag hämtade bilderna hos fotohandlaren att dom var så blå i färgen. Jag klagade men då sa han att det beror på att det är Fuji. Tänk vilka minnen som legat djupt lagrade som väcks upp bara av ett enda ord … Fuji 🙂

      Kram Anita

Kommentera

