Snart är kamelians tid här … Camellia japonica

Ute faller snön. SMHI har lag ut en klass 1-varning för vårt område med rubriken ”Ymnigt snöfall”. Då är det skönt att kura inomhus.

Jag går i väntans tider. Jag väntar på att min första kameliablomma (Camellia japonica) ska slå ut. Här om dagen såg jag nämligen att en av knopparna börjar visa lite färg och idag försökte jag att fotografera den. Det var inte lätt då ljuset var nästan obefintligt. Men visst ser man lite, lite rött längst fram på knoppen …

20150110Kameliaknopp

Sedan jag fick möjlighet att kunna övervintra kamelior svalt (ca 7-8 grader) så har jag överdådig blomning varje vår med början redan i februari. På grund av platsbrist så har jag bara haft två stycken (en röd med vita strimmor och en ljusrosa) men förra året utökade jag samlingen med en vit/gul så nu har jag tre. Alla har massor av knoppar och alla knoppar ser friska och fina ut.

Har man en gång ägt en kamelia och fått den att övervintra och blomma igen … då är man fast. Jo jag vet att det är fel att skriva ”man” men jag tror inte jag är ensam om att bli fast i kameliadamens förtrollade värld. En kameliablomma är otroligt vacker och kallas inte för inte ”vinterns ros”.

Snön fortsätter att falla. Snart kommer den att få sällskap med skymningen. Jag drömmer mig bort. Jag drömmer mig tillbaka till de första skälvande dagarna i april år 2006 då jag besökte Italienska alpsjöarna och blev bländad av kameliornas fagra blomning. Några bilder från dom dagarna syns nedan. Vill ni se bilderna i full storlek är det bara att klicka på en av dom och bläddra med pilarna. Klicka sedan på krysset för att stänga bildvisningen och komma tillbaka till inlägget.

Snön faller fortfarande ymnigt. Än så länge är vinden relativt svag men jag ser att de vissna höstanemonerna utanför fönstren börjar vaja. SMHI har inte bara varnat för snö utan också för friska vindar under kvällen och natten. Snart kommer höstanemonerna att vaja allt mer och så småningom börja rassla mot fönsterrutan.

Jag vill önska er som tittar in här en trevlig helg och jag hoppas inte vädret med snö och hård blåst (storm på vissa håll) ställer till med för mycket problem. Än är det långt kvar på vintern men en bit fram väntar den på oss … våren.

Det här inlägget postades i Camellia japonica, Kamelia. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Snart är kamelians tid här … Camellia japonica

  1. Kristinas oas skriver:

    Så vackert, så vackert… Och inget är ju som väntans tider! 🙂 Även jag är ju biten av kameliafebern, men min planta får stå kvar utomhus i vindskyddat ljust västerläge och vattnas av de otaliga regnskurarna här i Skåne. Har kommit fram till att den nog mår bättre av det än att ställas in i trädgårdsrummet som är mörkare och i praktiken håller nästan samma temperatur. Väntar hellre på blomningen än ser den tappa knopparna… Men kommer det snö och rejäl vinter får den förstås flytta in tillfälligt. När växthuset är på plats får den bo där över vintern. Knopparna ser fina ut även om de naturligtvis inte visar färg ännu. Längtar!
    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Det är lätt att bli biten av kamelians skönhet 😉 Ja kamelian vill ha ljus, annars faller lätt knopparna. Och när du har den i kruka så kan du ju flytta in den när det blir kallare temperatur. Jag tror den kommer att älska ditt växthus. Min hortensia har jag alltid ute till juleltid, då får den flytta in, mest för att det är praktiskt. Den skulle nog kunna stå ute längre, om det inte blir för kallt. Nu håller vi tummarna för att ni får en fortsatt mild vinter i Skåne så att du får njuta av kameliablom längre fram i vår.

      Fortsatt fin helg till dig också!
      Kram Anita

  2. Marit skriver:

    Hei Anita!
    Takk for at du gjorde meg oppmerksom på at du ikke sees i blogglisten min! Det har du alltid gjort før, så jeg vet ikke hva som har skjedd…
    Herlig at du har camellia knopper med farge på! Jeg har også knopper på mine, men enn så lenge er de helt grønne. I år prøver jeg ut å ha mine 10 camellia på forskjellige steder. Noen står lyst og i en kald gang, mens de andre står i kjelleren med lampelys og litt dagslys. Jeg håper at jeg får blomster på noen av de.
    Herlige bilder du viser! Jeg er så forelsket i disse blomstene, og får egentlig ikke nok av de 😉

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      När det gäller din blogglista så tror jag att felet finns hos mitt blogghotell men jag vet inte vad orsaken är. Vi får väl se om det löser sig. Annars ska jag ta kontakt med WordPress.

      Tänk att du har så många som 10 kamelior. Om jag hade plats så skulle jag ha fler. Det är lätt att få kameliafeber. 😉 Jag tror helt säkert att du kommer att få njuta av blommor. Det ska bli härligt att följa rapporterna på din blogg längre fram i vår.

      Fortsatt fin helg till dig också!
      Kram Anita

      • Marit skriver:

        Hei igjen
        Nå er ditt blogginnlegg kommet i min bloggliste, men det tok veldig lang tid. Du får se etter om det fortsetter å være sånn.

        Jeg skulle gjerne hatt enda flere camellia, men enn så lenge får det klare seg med de jeg har 🙂

        God søndag!

        Klem, Marit

        • Anita skriver:

          Tack Marit för att du höll koll på att det kom in. Förra inlägget kom ju inte in över huvud taget så lite bättre är det ju även om det tog lång tid. Jag får hålla koll på mitt nästa inlägg och se hur det fungerar.

          Ha en skön söndag kväll!
          Kram Anita

  3. Carina skriver:

    Klart det syns färg där på toppen. Jag kommer falla den dag jag har det där svala utrymmet med ett vettigt dagsljus vintern igenom. Att lyckas med det som är svårt och utmanande ger den där lilla extra glädjen. Bilden av den ljust, ljust citrongula/cremevita jag aldrig köpte förföljer mig fortfarande när jag tittar på vackra kameliabilder 🙂

    Snöslasket har slutat och solen visade sig en stund. Men vattnet stiger högre och högre i älven och vinden ska öka till 30 i byarna.. Kollade för jag ska åka neråt kusten till Varberg och fota i morron. Så i morron bitti kanske ön i Göta älv nedanför fönstren är heelt under vatten. Då behöver jag inte fantisera om hur det såg ut när det var havsvik här nedanför 🙂

    Ha en härlig helg! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Oj, oj, oj … 30 sekundmeter i byarna. Det låter väldigt blåsigt det. Du får vara väldigt försiktig om du ger dig ut i blåsten imorgon. Halland är väl också hårt drabbat av stormen.

      Tror du kommer att falla så småningom. Och jag vet hur det känns det där med att se något som man vill ha och inte köpa det. Och sedan kan inte bilden lämna ens inre. Har varit med om det flera gånger. Men kanske kommer en citrongul/cremevit kamelia att korsa din väg längre fram. Då … då får du slå till. Kosta vad det kosta vill! Där fick jag till och med till ett rim 🙂

      En fortsatt härlig helg till dig också och som jag skrev tidigare … ta det lugnt på vägarna i blåsten imorgon!

      Kram Anita

  4. lunasblogg skriver:

    Så fina bilder! Jag har turen att redan ha sett levande kamelia och sol från klar himmel 5 dagar i sträck och det förra veckan i Portugal. Förstår din kärlek för vinterns ros. Som jag sagt tidigare så kan jag inte ha dem här. Synd!
    Här föll snön på förmiddagen, men nu är det bara slask och jätteblåsigt. Vi får mysa inomhus och längta efter ljusare tider.
    fortsatt trevlig helg!
    Luna

    • Anita skriver:

      Så lustigt Luna! Jag skrev samtidigt hos dig som du skrev hos mig. Såg dina bilder från Portugal och häpnade över att kamelian redan blommade. Underbart! Synd du inte kan ha kamelia hos dig men dom är ju dessvärre lite kinkiga när det gäller vinterförvaringen. Men du får njuta av bilderna från dom du såg i Portugal vid nyår.

      Fortsatt trevlig helg till dig också!

      Kram Anita

      PS! Snöfallet har slutat här också och det är ett par plusgrader. Så mycket blåst har vi däremot inte ännu och det känns skönt.

  5. Lena i Wales skriver:

    Härliga bilder och text, som vanligt hos dej!
    Det låter härligt med snö, men inte storm.

    • Anita skriver:

      Tack Lena! Ja det har kommit en hel del snö men temperaturen går upp och ner så snart smälter den säkert bort igen. Vi klarade oss från den värsta blåsten vilket jag är glad för.

  6. Linda skriver:

    Hm … jag kanske skulle ta in min och ställa den i vinterträdgården. Den har stått i övervintringsboden hela hösten. Eller tror du att knopparna faller av då?

    Tack för krya på dig-hälsningen. Det har varit trist i veckan och extra trist i går, men i dag känns det riktigt bra. Dessutom har vi klarat oss bra trots den väldigt väldigt hårda blåsten. Känner mig lättad!

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Har du bra temperatur (helst under 10 grader) och hyfsat med ljus kan du säkert ha dom kvar i övervintringsboden. Dom är ju lite känsliga för att flyttas också, då kan nog knopparna falla. Ni har väl dessutom ganska varmt i vinterträdgården? Vi stänger vårt uterum under vintern bara för att hålla en kontinuerlig låg temperatur där. Vi låter det aldrig gå över 10 plusgrader, medeltemperaturen är ca 6-7 grader. På vintern tillhör uterummet bara blommorna för att dom ska ha det så bra som möjligt, vi får nöja oss med att vara inomhus och längta 🙂

      Skönt att du känner dig bättre idag och att det inte blev något förstört av blåsten. Ha nu en fortsatt skön söndag!

      Kram Anita

  7. Britt skriver:

    Kamelior är så vackra. På Madeira fanns en hel alle´med höga träd i alla möjliga färger. I utkanten av Jönköping finns ett kameliaträd i ett växthus. Kommunen brukar ha visning varje år. Trädet är stort och över 100 år. Det är planterat direkt i marken och växthuset är byggt över det. Synd att inte kamelior doftar dessutom. Själv har jag haft knopp, men ej lyckats få fram någon blomma. Än. / Britt

    • Anita skriver:

      En allé med kamelia … vilken dröm. Jag läste förra året om kameliaträdet i utkanten av Jönköping. Något år hoppas jag kunna besöka det. Det är fantastiskt att det är över 100 år och fortfarande lever och frodas. Och så får vi hålla tummarna att du snart får se en egen kamelia i blom.

      Ha det bra!
      /Anita

  8. Storasyster Eva skriver:

    Kära Chillasyster!
    Jag blir helt betagen av dina och de italienska kamerorna. Så underbart vackra! 🌹🌹🌹
    Julen är på väg ner i källaren! 😊 Jag har inte klätt av granen ännu, tror den får stå till nästa helg!
    Vi ses snart kära chillasyster. Vi tar med oss vin sa Åsa när jag frågade
    Jag kan köpa i morgon när jag går från frissan.
    Kram
    Storasyster

    • Storasyster Eva skriver:

      Kameliorna jag blir galen på smartphones! 😈😈😈

      • Anita skriver:

        Hi, hi … Jag log glatt när jag läste ”kamerorna” 😉 Visst är det ljuvligt med stavningskontroll. Man kan konstatera att i smartphonens värld är blommor lågprioriterade och kameror högprioriterade … inte så konstigt med alla selfies som tas 🙂

        Så bra att du köper vin. Då köper jag en blomma av något slag så kan vi lämna den tillsammans. Jag ringer imorgon kväll så får vi bestämma när jag ska komma till dig.

        Kram från chillasyster

  9. Ulla skriver:

    Ljuvliga kamelior! Mina har inte börjat visa någon färg på knopparna ännu, men de kommer säkert 🙂 I år stod de ute ända till långt fram i november. Det var ju milt och de hade nog kunnat stå ännu längre. Men jag ville inte chansa.
    Vi fick en ordentlig omgång här av stormen Egon men inga skador här ute mer än att vattenståndet blev högt.
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Oj, hade du dina ute så länge. Vi fick ju frost mycket tidigare så mina åkte in tidigare. Jag försöker också ha dom ute så länge som möjligt. Men i år så är det perfekta förhållanden i uterummet. Vi har stängt det helt för ”människor”, nu är det blommorna som härskar där i, för dom, behaglig temperatur. Jag ser att dom trivs väldigt bra och jag får stå inne i stugvärmen och titta ut på dom … och längta 🙂

      Skönt att Egon inte ställde till med för mycket skada även om högt vattenstånd kan vara nog så besvärligt.

      Kram Anita

  10. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

