Amaryllis 2014 – Statusrapport 2

Som tiden rinner iväg! Bloggandet går verkligen på lågvarv just nu. Men efter jul och nyår så är det dags att börja tänka på frösådder så då kommer jag nog att få igång bloggen igen, åtminstone på ”mellanvarv”.

Något som jag i varje fall måste skriva om, för att kunna gå tillbaka och läsa om nästa år, är statusen när det gäller årets amaryllisar. Tre stycken blommar nu och en är på gång.

Den som jag är mest besviken på är den vita, ‘Intokazi’ Inte för att den inte är vacker utan för att den bara gett en stängel. När jag köpte den hade den två stänglar på gång. Den ena utvecklade sig normalt men den andra verkar ha skrumpnat. Så den dyraste visade sig alltså vara sämst.

Amaryllis2014_sts2_Intokazi

Egentligen gillar jag de enfärgade bäst men kunde ändå inte låta bli att köpa en randig, ‘Superstar’. Den är väldigt kraftig och fin. På den ena stängeln har två av klockorna slagit ut. Varje blomma är pampig och stor.

Amaryllis2014_sts2_Superstar2

… och visst matchar den den rödvita julfilten i soffan alldeles fantastiskt bra …

Amaryllis2014_sts2_Superstar

Jag tycker mycket om de mörkt, mörkt röda och här blev ‘Olaf’ en fullträff. Jättevacker men tyvärr går det inte att fånga den djupt röda färgen på bild.

Amaryllis2014_sts2_Olaf

Det roliga med ‘Olaf’ är att jag igår upptäckte att det är en tredje stängel på väg. Samma sak med ‘Bolero’ som ännu inte börjat blomma och som jag därför inte har någon bild på. Jag kan konstatera att de tre jag köpte på ICA Maxi för 69 kr/st (‘Olaf’, ‘Bolero’ och ‘Superstar’) är de allra bästa. Lökarna är kraftiga och fina och att det kommer tre stänglar på åtminstone två av dem är ett stort plus. Det står Rydells på krukorna och kommer dom att ha dom nästa år också så kommer jag definitivt att satsa på dom. Dom hade flera andra sorter också som jag just nu ångrar att jag inte köpte.

Jag köpte också två för 50 kr/st på Coop (‘Ferrari’ och ‘Red Night’). ‘Red Night’ har börjat visa lite färg så om ett par dagar har nog den första blomman slagit ut. Dom har också tagit sig bra men är inte alls lika kraftiga som de från ICA Maxi. Men för 50 kr är de helt ok.

Slutligen så kommer här en gruppbild på de tre som blommar just nu. När de andra två visar sin rätta färg kommer ytterligare en statusrapport.

Jag vill också passa på att önska alla en skön fjärde adventshelg!

Amaryllis2014_sts2_Gruppbild

Det här inlägget postades i Amaryllis, Amaryllis 2014. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Amaryllis 2014 – Statusrapport 2

  1. Kristinas oas skriver:

    Så fina de är, alla tre amaryllisarna! Det där med att fånga en mörk amaryllis på bild är inte det lättaste, men den ser vacker ut.
    Önskar dig också en fin fjärde advent-helg!
    Kram Kristina

  2. Britt skriver:

    Visst blir det litet tunnare med bloggandet. Detta inlägg är ju het rätt i tiden. Vad många fina. Jag är mest förtjust i vita eller strimmiga.

  3. Linda skriver:

    Hej!

    Så fina de är dina amaryllisar. Jag längtar efter en vit, men med alla små granar som vi har grävt upp och ställt här och där och med andra julblommor så finns det ingen plats kvar. Kanske köper en snittamaryllis att sätta i en vas till nyår.

    Hoppas att allt är bra med dig. Är armen helt okej eller känner du av den? Jag har just haft magsjuka nummer två på lika många veckor och börjar undra om jag inte egentligen har magkatarr. Ska vara lite extra försiktig och vila massor under min julledighet. Det ska bli så skönt!

    Hoppas att du får en fin jul och att det plötsligt bestämmer sig för bli riktigt kallt och snöigt. Längtar efter pluffiga drivor med gnistrande små stjärnor.

    Kram
    //Linda

  4. Gillar alla tre och de passar så fint ihop. Har svårt att tänka mig en amaryllis som inte skulle vara snygg. Blir till och med glad när en julröd bestämmer sig för att blomma mitt i sommaren även om det känns konstigt.
    Önskar dig fin jul
    Anette

  5. Lena i Wales skriver:

    Vilka fina amaryllis! Jag har en här hemma och den kom ut när jag var på besök i Sverige, fast den blommar fortfarande.
    God Jul önskar Lena från Wales

  6. Carina skriver:

    Alla 3 klär bra med soffans pläd i bakgrunden. Amaryllis är en lite konstig blomma som klär i alla storlekar och färger.

    Det blir inte mycket bloggat här heller. Det är fullt upp med allt annat inklusive fotandet. Att den bärbara datorn som jag brukade ha vid soffan la av har gjort det hela besvärligare. Var så bekvämt att surfa runt när jag satt där. Fast det är väldigt bra för min dåliga arm.

    Önskar dig en riktigt God Jul! Kram, Carina

  7. Ruben skriver:

    Du har verkligen fångat amaryllisarna på ett förträffligt sätt. Underbart!!!

    God Jul till dig och de dina!
    /Ruben

  8. Marit skriver:

    Jeg vil ønske deg og dine en riktig god jul, Anita!

    Klem fra Marit

  9. Linda skriver:

    God Jul! Hoppas att dagen blir jättefin och att det ligger något riktigt fint åt dig under granen.

    Kram
    //Linda

  10. Sanda Cottage skriver:

    Ja bloggandet ligger lite i träda här med. Jag tänkte dock att jag behövde sammanfatta året. Jag längtar så att börja med sådderna och att solen nu helt plötsligt börjar skina över oss som den ju inte gjort på flera månader får mig att få vårkänslor 😉

    Jag hänger helst mina snittamaryllisar upp och ner i fönstren. I år blev det en sort som heter Black Night.

    Kram och trevlig fortsättning!

  11. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

